Politie probeert roofvogels tegen drones

Waar halen ze toch het idee? Dacht bijna dat het 1 april was.
Ik zie dat beestje al een inspire uit de lucht plukken, wie gaat er geplukt worden, de drone of de vogel?
Ik denk dat er voor dit doel reeds andere systemen bestaan die veel geloofwaardiger zijn.

Ik denk dat dat er ook mee te maken heeft dat het een dji phantom is in het filmpje
Volgens mij als je in gps mode vliegt en dat ding komt in een bepaalde hoek terecht zonder dat dat door de rc besturing wordt gedaan dan schakelen de motoren automatisch uit omdat de fc dan denkt dat hij gecrashed is.
Ik weet dit niet 100% zeker hoe dit bij de nasa fc's zit maar ik weet wel dat de tarot zyx fc deze crash mode bezit dus het zou me niks verbazen als het zo iets zou zijn.

Wat ik me afvraag is als deze moeten patrouileren waar modelvliegers niet mogen vliegen, vormt dat beest dan niet hetzelfde gevaar voor de omstanders als de apparaten die het uit de lucht hoort te grijpen?

Ik denk dat dat er ook mee te maken heeft dat het een dji phantom is in het filmpje

Het is geen phantom het is een chinese kloon van net boven de 100 euries met veel lager gewicht en denk nog bostel motortjes ook.
Een phantom maakt al gehakt van het arme vogeltje.

Of het nou een clone is of niet maakt natuurlijk niet uit het gaat er om dat het een vrij klein apparaat is met plastic props.
Als je de aflevering van Mythbusters heb gezien waar ze props testen wat dit voor schade veroorzaakt dan zie je snel in de slomo filmpjes dat plastic props bij hoge snelheid eerder buigen dan ergens doorheen snijden.
Pas bij carbon props konden ze serieus schade aan menselijk vlees toe brengen.
Niet dat ik dit zelf na zou willen doen maar het bewijst voor mij wel dat die phantom of clone vs die roof vogel dat de vogel zoiezo allijd wint , met carbon props erop ander verhaal natuurlijk.
Je moet er natuurlijk ook rekening mee houden dat de pootjes van zo'n roof vogel gemiddeld wat harder zijn dan de mensenlijke hand.

En hier een gedeelte van de aflevering :

Laatst bewerkt:
Mooi om te lezen dat in eerdere discussies, waar mensen die worden aangesproken op het vliegen op onverantwoorde locaties (in woonwijken, boven mensen, in het bos zonder overzicht), de multicopters vaak worden opgevoerd als onschuldig speelgoed. "Ze wegen nog geen kilo", etc. Maar zodra een dergelijk voorstel wordt gedaan, zijn het ineens "vliegende gehaktmolens" die de poten van een roofvogel aan flarden kunnen snijden :rolleyes:

En heel mooi filmpje, maar toch een punt waarop ik zeg dat het niet zou lukken.

De Quad motoren stoppen met draaien als de vogel hem pakt.

Misschien is de vogel getraind om dadelijk de lipo te ontkoppelen? :cool::D

Eigenlijk snap ik niet goed dat een valkenier zijn vogel voor zo'n test wil "opofferen". Training van zo'n beestje vraagt wel wat energie.
Lijkt me trouwens veel doeltreffender om een drone op andere manieren uit de lucht te halen (andere drone bv.) dan met een vogel. Waarbij je niet steeds moet zorgen dat er:
a) een getrainde vogel aanwezig is (hoeveel gaan ze er zo straks nodig hebben?)
b) de vogel ook doet wat er verwacht wordt. Het blijft een dier en dat is niet altijd te voorspellen.

Ik blijf me toch afvragen wat voor knuppel er serieus boven schiphol gaat vliegen met zo'n ding. Nu is mijne er laatst vanzelf vandoor gegaan toen ik gewoon op een grasveld aan het vliegen was(zie cheerson cx 20 topic) en daar heeft dat ding toen op eigen houtje ook boven bebouwing gevlogen waar ik dus niks aan kon doen want hij reageerde nergens meer op, maar hoe dom ben je als je opzettelijk in de buurt van vliegtuigen gaat vliegen? Want zo schrijven ze dat. Mensen die dat expres doen. Dan ben je echt ontzettend dom.

Lijkt me trouwens niet fijn voor die poten van die vogel, een beetje propeller snijdt ze er zo af.

Hoezo niet gewoon uit de lucht schieten? :P Of met een helicopter/drone de bestuurder zoeken? Tenzij zich echt expres verstopt of zo, meestal zal die wel op een veld staan lijkt mij toch?

Back