Bouwverslag Poor Mans Strobelight (vliegtuig navigatieverlichting)

Ik meen toen ik voor het eerst ergens in 1973 een rode led in handen had de pootjes van koper waren en niet van metaal, zeker weten doe ik het niet meer. Maar wat ik al wel een paar jaar weet is dat mijn led buitenverlichting elke drie jaar vervangen moeten worden omdat de poten verroest zijn.
Is mijn gevoel juist dat de pootjes vroeger van koper waren?
 
..... de pootjes van koper waren en niet van metaal .....
Koper is ook een metaal hoor. ;)
Er zijn nog steeds led's en andere componenten met pootjes die van een koperlegering zijn gemaakt. Het probleem daarvan is dat koper een erg zacht metaal is en dat de pootjes dus heel makkelijk verbuigen. Dat is voor heel veel toepassingen niet "handig". Vooral voor het machinaal plaatsen van de onderdelen is het een ramp. Daarom wordt er in veruit de meeste gevallen pootjes gebruikt van gewoon ijzer wat vertint wordt. In vrijwel alle toepassingen is dat uitstekend bruikbaar. Het vertinnen zorgt ervoor dat het ijzer ruim voldoende beschermd is.
Helaas wordt het verhaal anders in een (erg) vochtige omgeving. Binnen korte tijd (het kan dus al binnen 24 uur gebeuren) zal eerst het tin weg oxideren en daarna het ijzer. Zoals ik al eerder schreef versterkt de stroom dit effect, elektrolyse heet dat. Nu gaan elektronica en water nooit goed samen dus kan je er beter voor zorgen dat die twee niet samen komen. ;)
 
Beste hmeijdam, voor mijn schaalmodel zoek ik nog navigatieverlichting.
Zou een Poor Mans Strobelight geschikt zijn voor mijn Lockheed l-12A Electra Junior?
Schaal 1 : 5, spanwijdte 3020 mm.

Johannes
 
Daar is hij prima geschikt voor Johannes.
Het printje geeft veel mogelijkheden zelfs verschillende voltages schakelen.
Ik gebruik er 1 die 5 en 12 v leds schakelt (10 watt)
 
Beste hmeijdam, voor mijn schaalmodel zoek ik nog navigatieverlichting.
Zou een Poor Mans Strobelight geschikt zijn voor mijn Lockheed l-12A Electra Junior?
Schaal 1 : 5, spanwijdte 3020 mm.
Johannes
Dat is een serieus groot en mooi schaalmodel, wat je aan het bouwen bent. Een standaard PMS versie is inmiddels naar je onderweg. Schoot me nog te binnen: Ik weet niet of je het interieur ook gaat bouwen, maar mocht je daar ook cabineverlichting in willen hebben, dan kun je op aansluiting "3" een paar witte leds parallel aansluiten. Voor de landingslichten heb ik de suggestie om de lensjes uit een 3 Watt ledspotje te slopen, waardoor het licht gebundeld wordt.
 
Dat is een serieus groot en mooi schaalmodel, wat je aan het bouwen bent. Een standaard PMS versie is inmiddels naar je onderweg. Schoot me nog te binnen: Ik weet niet of je het interieur ook gaat bouwen, maar mocht je daar ook cabineverlichting in willen hebben, dan kun je op aansluiting "3" een paar witte leds parallel aansluiten. Voor de landingslichten heb ik de suggestie om de lensjes uit een 3 Watt ledspotje te slopen, waardoor het licht gebundeld wordt.
Bedankt!
Inderdaad, er komt ook cabineverlichting. :)

Johannes
 
De Poor Mans Strobelight heb ik vandaag in goede orde ontvangen, daarvoor mijn dank!
Ziet er goed uit!

Johannes
 
Schermopname (91).png
De lens en led uit een zaklamp Action nog even een kapje voor de navigatie verzinnen en dan eens kijken hoe het is met daglicht
 
Laatst bewerkt:
Hans, ik heb een vraagje over de aansluitingen. Ik ben bezig met een vleugel met als bezetting twee landingslichten, twee navigatielichten en twee strobelights. Die wil ik het liefst met één MPX connector verbinden met de print. De connector heeft 6 pootjes. Ik kan op 1 pootje de 6 plus-aansluitingen verzamelen, ga ik van uit, omdat de (power)leds over de negatieve pool geschakeld worden. Dan houd ik 5 pootjes over voor 6 leds. Kan ik bijvoorbeeld de negatieve pool van twee strobes op 1 pootje aansluiten? Of moet ik dan nog iets toevoegen in de sfeer van weerstanden o.i.d.?
 
Correct dat je maar met één plus draad de vleugel in hoeft. Voor het samenvoegen van de strobes op één kanaal kun je het beste de beide strobe aansluitingen van af de print samen solderen aan één pin op je MPX connector en dan vanaf daar weer splitsen naar de beide powerleds. De powerleds hebben dan een gedeeld circuit, zonder individuele serieweerstand, maar wel aangestuurd door twee kanalen van de led driverchip. In theorie kan de ene dan feller gaan branden als de andere (verschil in interne voltage-val in de led), maar omdat de strobes maar hele korte pulsen zijn, zie je daar niks van in de praktijk.
Zou je de landingslichten op dezelfde wijze samenvoegen, dan heb je kans op wat lichtintensiteitsverschil.

In de praktijk valt het vaak reuze mee en kunnen meerdere leds van hetzelfde type best één serieweerstand delen. Zo heb ik in mijn G-meter een cijfer display met zeven leds op één weerstand zitten. Het display fluctueert dan in helderheid, maar voor de functionaliteit maakt dat niks uit. Verschillende type leds, bijvoorbeeld rood en groen, één serieweerstand laten delen werkt niet. De rode is dan bijkans doorgebrand, voordat de groene fatsoenlijk licht geeft.
 
Gisteren de powerPMS ingebouwd, aangesloten via een MPX-connector, resultaat..... nul.

Gecontroleerd wat ik kon, geen fouten gevonden...

Jumpertje van de print gehaald om te zien of dat verschil zou maken.... niet dus...

Jumpertje teruggeplaatst: bingo, alles deed het :-). Die maakte blijkbaar onvoldoende contact. Soms moet je mazzel hebben.
 
Die laatste zaklampen van de Aldi met verstelbare lens waren ook goed, 10W op 4x1,5V en ~1200 Lumen!
Beter dan de vorige generatie 10W - 4,5V met 300 Lumen en dan zie je :))
 
Hoi,
Ik heb inmiddels de navigatieverlichting in een vliegtuig geïnstaleerd. Ik begreep dat je de strobelichten op de uiteinden van de vleugels onafhankelijk van elkaar kan laten knipperen. Ik krijg het niet voor elkaar. Hoe moet ik dat doen?

Groetjes, Erik.
 
Bedankt voor het antwoord. Dan had ik het verkeerd begrepen. Verder werkt het fantastisch. Alleen helaas geen vliegweer nu en al helemaal niet vanaf het water. Brrr!

Groetjes, Eril
 
Back
Top