potmeter

Hallo allen

Ik heb een vraag. Ik ben op zoek naar een potmeter die eindeloos rond kan draaien. Het is voor de modelbouw. De bedoelling van die potmeter is dat hij een servo aanstuurt. De potmeter moet danin mijn zender gebouwt worden. Zodat die op afstand de servo kan sturen.

Het is de bedoelling dat ik een boegschroef met die potmeter kan sturen. De schaal verdeling moet 1 op 1 zijn. Als ik de potmeter 45gr. draai dan moet de boegschroef ook 45gr. draaien. En het moet niets uitmaken dat ik hem linksom of rechtsom draai.

Van Cermet bestaan er 360 graden potmeters, zijn wel prijziger dan normale 270 graden potmeters.
Daarbij zal een 360 graden potmeter geen garantie zijn dat de boegschroef ook 360 graden meedraait.
Eea is afhankelijk van de pulsen die de potmeter genereerd en niet van de stand van de potmeter in graden.

Hoi BigBoat

Ik heb al naar veel potmeters gekeken. Maar het klopt met de afwijking. Want je heb mechanishe graden en electrische graden,en die wijken meestal af. BV als je 360gr. draaid met je potmeter dan geeft de servo maar 340gr. uitslag dat is een afwijking van 20gr.. Dus als ik 2X rond draai met mijn potmeter dan heb ik een afwijking van 40gr.. En dat is niet de bedoeling. Zijn er dan potmeters die afwijking niet hebben. Kijk van een paar graden lig ik niet wakker van. Want daar kan je wel rekening mee houden, maar iederekeer 20gr. dat vindt ik nogal veel.

Dat is waar Emil. Wat ik begrijp uit een meerslagen potmeter. Is dat je meer slagen moet maken om je servo 1x maal rond te krijgen. Maar op den duur weet ik mijn stand van de boegschroef niet meer.

Een 360 graden potmeter is eigenlijk 362 graden, de banen van de potmeter overlappen nl.
Dat je een afwijking van 20 graden hebt zal eerder te maken hebben met de mechanische overbrenging van de tandwielen.
Je kan trouwens niet *zomaar* een potmeter vervangen met het idee dat je dan 360 graden in de servo hebt.
De servoelectronica verwacht pulsjes 20ms welke in tijd 2ms verschoven worden.
Hoe je die pulsjes verschuift maakt de electronica niet uit, of je dat nu over 270 graden verdeelt of over 360 graden.
Wanneer je een 360 graden potmeter neemt zal je servo bij het overspringen van 360 naar 0 graden in zijn geheel niet meer weten welke stand hij in moet nemen.
Je moet altijd terug draaien, je kan niet ongestraft doordraaien.

Maar nu even wat er in de praktijk gebeurdt bij mij op het schip waar ik mee vaar. Daar hebben wij een bediening van een boegschroef. Die kan je gewoon 100X rondt laten draaien maar er komt geen afwijking in. En dat zelfde princiepe wil ik ook op mijn schip wat ik als model aan het bouwen bent. Want die potmeter hoeft allen maar een servo aan te sturen. Waar een even groot tandwiel op staat, als op de as van de stuurtrommel. Dus ik denk dat er geen afwijking kan ontstaan door de overbrenging. Het enige is, wat dan de afwijking kan geven,is in het electriesche gedeelte. Is dat dan niet te verhelpen ?(door weet ik veel)

In de praktijk wordt er gebruik gemaakt van een PLC die ziet en beslist wat de stand is en verwacht wordt van de volgende besturingsopdracht.
Daarbij wordt er geen gebruik gemaakt van servo's, maar van stappenmotoren en dat zijn twee heel verschillende apparaten.
Stappenmotor / potmeter noemen we daar dan ook wel een electrische as, de stappenmotor volgt de potmeter als of het een mechanische as is.

Wat is het probleem met een boegschroef waarom moet je dan 360 kunnen draaien, of bedoel je een schottel o.i.d.

Voor zover ik weet wordt een schotten met een stick bestuurd (Lips/Telemechaniek)
Zo'n stick heeft een X en een Y as.

Op de brug zit een gewone potmeter hoor......niets bijzonders.
Onderdeks zit echt geen servo'tje, maar of een normale motor of een stappenmotor, afhankelijk hoe groot de uitvoering van de boegschroef is.
Bij een kleine boiegschroef zal men kiezen voor een stappenmotor.
Een groot schip heeft een motor met reductor en een 360 graden positie terug koppeling.
Deze combinatie maakt het mogelijk om inderdaad geheel tot in de eeuwigheid rondjes te draaien.
Een servo werkt met pulsjes. staat de stick potmeter op de zender bv geheel naar onder, dan wordt er een pulstreintje gestuurd met 2 ms *vertraging*, zet men de stick geheel naar boven, dan wordt de puls 2 ms *vooruit* gezet.
Wanneer je dan door de *nul* zou gaan, dan zou de servo in 1x van linksom naar rechtsom moeten schieten.......en dat kan een servo niet.

OK, ik heb het gelezen. Stel je voor dat ik een stappenmotor neem voor de aansturing van mijn trommel. Maar wat heb ik dan allemaal nodig om die stappenmoter in beweging te krijgen. Van mijn zender naar de stappenmotor.

Dat gaat niet zo makkelijk omdat je een geheel ander signaal verstuurd dan dat waar een servo mee aangestuurd wordt.
Een servo-signaal dat de zender verstuurd gaat er vanuit dat je van linksom naar rechtsom gaat.
Daarbij heb je geen terugkoppeling naar de zender, de enigste terugkoppeling is naar de electronica van de servo zelf.
Bij een stappenmotor zal je terugkoppeling moeten hebben naar de potmeter op de zender en die is er niet.
De zender weet dus nooit of de 45 graden op je boegschroef ook werkelijk de 45 graden is die jij geeft.
Je model moet dus ook van een zender worden voorzien die jouw de terugkoppeling geeft.
Persoonlijk zou ik gewoon gebruik maken van de potmeter (stick/wheeel) op de zender zelf en het hele verhaal *rondjesdraaien* maar vergeten.
Vervang eventueel de potmeter voor een van 270 graden en teken daar een gradenverdeling omheen van 360 graden.
Accepteer dat je terug moet draaien met de boegschroef en dat je niet door het *nulpunt* heeen kunt draaien.

Dat heb ik begrepen. Maar nu ben ik een beetje eigenwijs(als dat mag). Ik weet dat er potmeters zijn die je eindeloos kan rond draaien,ik weet dat dat er servo's zijn die je ook eindeloos rond kunnen draaien of wat anders. En toch moet er een koppelling zijn,die het mogelijk maakt wat ik wil. Het mag rechtstreek zijn of met een omweg. Ik hoop dat er iemand met een oplossing komt. En uit ervaring die ik in modelbouw heb, is het soms probleem simpeller dan we denken. Maar hoe? Is de vraag.

Het klopt dat er potmeters zijn die je rond kunt draaien Als je een potmeter neemt die "eindeloos" kan ronddraaien, zal deze na het bereiken van de maximale waarde, ineens weer nul ohm worden en dat lijkt me niet handig bij je boegschroef omdat deze dan ineens omdraait.
Verder zijn deze potmeters niet in alle waarden te verkrijgen dus zul je qua elektronica daar misschien ook een mouw aan moeten passen.
Ik zou eens op de website van Farnell elektronica http://www.farnell.com/ kijken, zij hebben een groot assortiment potmeters.

Iemand zal die electronica moeten ontwikkelen.
Zender in model en zender / ontvanger in zender en model / stappenmotor / terugkoppeling / besturing.
Alleen al de aanschaf van onderdelen schat ik op een kleine 100 euro.

Ik weet dat er meer mensen zijn die dit soort besturing van de boegschoef hebben. Alleen die hikken allemaal op het zelfde probleem waar ik op stuit. Als er een goede oplossing is en het werkt goed(als het kan perfect),dan denk ik dat er meer mensen interresse hebben in dit systeem.

Wanneer er een goedkope en simpele oplossing was, dan hadden de fabrikanten dat allang op de markt gebracht, ook al gezien het feit dat je aangeeft dat er meerdere mensen in jouw omgeving intresse hebben.
Ontwikkeling is duur en intensief........dat moet betaald worden en de consument moet bereid zijn om dat te betalen.

hi huub,

ik ben iets voor je tegen gekomen(hoop ik) ik ben zelf op zoek naar een oplossing voor een roterende koepel op een marine schip
voor mij werkt het.

groet Ro

Back