potmeter

Hey Bigboat,

Je verhaal klopt idd, als de standaard-pot 1:1 word aangedreven door de zender en de gestuurde as...
Hier ben je idd beperkt aan ongeveer 270gr. max.

Echter door de 10slagen-pot, word de verhouding 10:1. (zowel in de zender en de boegschroef-pot)
Als je met de zender, in de middenstand staat...
Dan staat de boegschroef ook centraal.
Draai je een kwartslag naar links op de zender, dan zal de boegschroef ook eenkwartslag maken.
Vanaf het centrale punt, heb je de volledige berijk van 1gr tot 360gr.

Je kunt ook de verhoudingen aanpassen...
Maar dan wel voor allebei hetzelfde aanhouden, i.v.m. de positie !
Wel rekeninghoudend met, hoe groter de verhouding... hoe minder precies het zal zijn.
Vandaar lijkt mij een 10slagen-pot het beste hiervoor.
Elke tandwiel op tandwiel heeft weer een speling... en hoe meer speling, hoe groter de afwijking.

*Potmetertechnisch* zou je gelijk hebben, maar *electronicatechnisch* gaat de vlieger niet op.
Je moet het zien als een as die tussen zender en servo zit.
Echter heeft de kant van de zender een beperking, die wordt geblokkeerd op nul en 360 graden, je kan niet door de nul of de 360 graden heen draaien.

Hey Bigboat,

Daar heb je ook gelijk in, dat je nooit over die electronische 360gr. zal komen...
Echter heb ik het daar niet over. 8)

(Voor mij gaat het puur om die mechanische aanpassing !)

Doordat je die "as" van de zender naar ontvanger met een 10slagen-pot uitvoerd...
Wordt die verhouding naar de ontvanger 10:1...
Nu door de aanpassing, zit er ook een 10slagen-pot in de servo...
Nu is de mechanische verhouding weer 1:1 en dus gelijk aan elkaar !
Maak je nu bijv. 360gr. met de zender-pot, dan zal de servo ook 360gr. maken :wink:

Zolang de potmeters maar gelijk aan elkaar zijn, zullen de mechanische uislagen hetzelfde zijn.

Gebruik je bijv. een 10slagen-pot in je zender en een standaard in de "servo"...
Dan zul je ook 10 slagen moeten maken tot dat de servo aan zijn "mechanische" max komt.
(al zal dit iets minder wezen, schat meer op 6 a 7 volle slagen !)

Draai je alles om...

Standaarpot in zender en de 10slagen-pot in de servo...
Als je de pot in de zender voor 1/10 verzet, dan zal de servo 360gr. maken.
Zet je de pot van de zender op minimaal... en daarna direkt op max...
Dan zal de servo, ik schat ongeveer 6 a 7x 360gr maken.
Het laatste weet ik niet exact, dit kan dus afwijken qua waarden !

Ik hoop dat het zo begrijpelijker is :P

En daar ga je dus de fout in, ondanks je uitgebreide uitleg.
Met de zenderpotmeter maak je pulsjes.
die pulsjes *verschuiven* over 20 msec in tijd.
De zenderpotmeter maakt maar een uitslag van ~90 graden, de overige ~180 graden gebruik je niet, hooguit nog een klein stukje om te trimmen.
Zou je de zenderpotmeter vervangen voor 1 van 10 x 360 graden, dan zal de uitslag van de servo (met of zonder 10 slagen potmeter) ook 10x langer er over doen om 1 afstand af te leggen van 90 graden.
De servo-electronica kan niet omgaan met wat jij denkt te bereiken met een 10 slagen potmeter.

Ik weet zoals ik al zij... niet precies hoeveel waarde er wordt gebruikt van een pot in een standaard pot in de zender.

Maar laten we zeggen dat we 50% gebruiken van de pot.
Er is overigens electronisch geen verscheel tussen beide type potmeters.
Enkelt mechanisch !

Betreft de snelheid van de servo...
Dit is enkelt afhankelijk van de aandrijfsnelheid en heeft niks te maken met de 10slagen-pot.
De 10slagen-pot geeft enkelt een retour-signal of dat die op positie is, zoniet dan wordt dit gecorrigeerd.

Ik ga er vanuit dat de 10slagen-pot op de zender, max 180gr. naar BB of SB wordt bewogen tijdens uitvoering.
Je neemt immers de kosrtste weg !

Met mijn idee, heb je dus een speling van ongeveer 5x 360gr...
Daarna zul je het weer moeten corrigeren en weer in het midden zetten.
Vandaar ook het idee erbij, om er een teller op te maken. (aan de zenderkant)
Hierbij denkende, als je hem 1x 360gr naar BB draaid, dat die -1 aangeeft...
Ga je weer 1x 360gr. terug, dan staat die weer op 0 enz...

Die teller zou meer een luxe wezen, dan dat het echt nodig zal zijn.
En er zullen ongetwijfeld meerder opties voor zijn !

Ik begrijp je denkwijze en de oplossing zoals jij die ziet, maar de OP wil iets anders.
Die wil een 360 graden potmeter met 1 slag waarbij de servo moet volgen.
Opzich kan het, totdat je door de NUL heen gaat, dan weet de servo zich geen raad meer.......en dat is nu het probleem.
Over de kortste weg, wanneer ik van 320 graden naar 30 graden wil zal ik door de NUL heen gaan......en wat gaat de servo dan doen ??

Hey Bigboat,

Het blijft lastig om iets met woorden uit te leggen :P

Maargoed, het idee begrijp je gelukkig.

Ik weet wat de OP graag wildt...
Maarja, dat bestaat "nog" niet helaas.
Vandaar dat dit een makkelijke en effectieve oplossing kan zijn.

Ik schat in dat je (vanaf het middenpunt gezien van de pots) met een 10slagen-pot, ongeveer 3x 360gr. BB kunt opdraaien en 3x 360gr. SB
In totaal dus ongeveer 6x 360gr. (kan minder wezen !)
Dit lijkt mij een brede marge, om mee te beginnen voor een boegschroef of gelijkwaardige aandrijving.
Je moet er idd rekening mee houden, dat je het middenpunt zo af en toe, weer corrigeerd naar het midden.
Zo blijft het, het meest effectief.
De servo zal de kant opdraaien, die jij uitvoerd op de zender.
Als je dan van 320gr. naar 30gr. wildt, moet jezelf de kortste route kiezen...
In dit geval dus 70gr. klokwijs en anders zal die een weg van 290gr. afleggen, als je het tegen de klok in beweegt.

Je bent idd beperkt aan het max-berijk van de zender en servo pot.
Daar kun je niet om heen.

Helaas beschik ik niet over de juiste matrialen, anders kon ik exact zeggen wat haalbaar is binnen de grenzen.

Iedere modelbouwer heeft wel een oude RC liggen.
Haal de drie draadjes van de potmeter en sluit daar een 10 slagen op aan van de zelfde waarde.
Haal van een oude servo de bovenkant af en neem de draadjes van de potmeter los en soldeer hier ook een 360 graden (10 slagen) potmeter aan van de zelfde waarde.
Je kan nu experimenteren wat de servo doet en wat het eventuele effect is.
Eventueel kan je de potmeter van de servo direct op de uitgaande as van de servo maken.
Niet vergeten om even het blokkeernokje uit de servo te halen anders kan hij nooit 360 graden draaien.

Een Cermetje zal een 2 a 3 euro kosten, dit zijn instelpotmetertjes, wat genoeg is om wat te hobbyen op de servo.
Een normale 10 slags zal een euro of 5 a 6 kosten.
Baco in IJmuiden zal ze misschien nog wel goedkoper hebben liggen.

Back