Power Express - Offshore Supllier

Hey Tom,

Je had eigenlijk eerst op de bodem nog een plaatje karton moeten bevestigen voor de stevigheid dus doe dat maar snel!:p
Het is wat werk ja maar zou niet de hele balk eruit halen dan zal de romp zijn vorm niet behouden. Als ze er in zitten kun je de zijbeplating van de skeg ook van een stuk karton maken in dezelfde vorm en daarna het geheel volgieten met epoxy-hars.
Zorg wel dat je nog bij de twee schroefjes kan om de bovenkant van de unit los te halen..

Gr.
Pim

een plaatje karton voor de stevigheid zit erop, maar dat maakt de kielbalk dan toch aan de achterkant zo'n 8 mm dik? is dat wel weg te werken met plamuur of iets?

De zijkanten beetje voor de achterkant afknippen. De bodemplaat kun je van tekening halen, er is al rekening meegehouden met de dikte in de vorm van de kiel. Daarnaast zit er in het echt ook een heel klein stukje plat en is de skeg niet heel scherp.
Na het plamuren en schuren zie je er niks meer van. Stevigheid van de skeg zelf komt dan ook van het volgieten met epoxy..

Gr.
Pim

Tom, Let wel dat je de heckschroef niet droog test.. De kering die erin zit is een watergesmeerde kering en draaien dus gelijk kapot als ze droog zijn...

Hey Koen, bedankt voor het compliment :D

Ik ga dit inderdaad niet droog laten draaien, pas als alles helemaal aangesloten is en in een bak met water ligt gaan ze draaien.. over een 6 maanden ongeveer:D

hier even een voortgang van de hekschroeven, ze zitten er nu allebei in, echter nog niet helemaal muurvast. Dit komt zodra er giethars in komt zodra de huid erop zit.

Met veel geduld en hulp van Pim heb ik de skeg zover in elkaar zitten dat het een kopzorg minder is! Skeg uit 4 delen gemaakt.. 1 bodemplaat en 2 zijkanten en voor de stevigheid de achterkant voorzien van een extra plaatje.

full

full

Niet slecht al zeg ik het zelf voor een eerste keer:cool:

Owja ik gebruik lak plamuur, is dit geschikt hiervoor? of laat dit na een tijdje los? Aangezien de gaten waar de buizen doorheen steken bijgewerkt moeten worden.. en ik daar geen water in wil krijgen moet het wel goed dicht zijn..

Groetjes Tom

Laatst bewerkt door een moderator:
Zo de spanten zijn voorzien van een beschermende lak. Mocht er dan ooit vocht bij komen is het karton stukken beter beschermd!

full

En na het drogen van de lak, slechts 1 uurtje, begonnen aan de huid.. te weten de bodem plaat:

full

Het begint al op een boot te lijken zo. Ik bevestig eerst de platte kanten( bodemplaat,zijkanten) en dan met kleine strookjes de minder rechte delen.

Tot zover weer...

Groetjes Tom

Schiet al op Tom,. :D
Maar ik had persoonlijk voor wit gegaan, Geeft wat meer licht binnen,
En als je lekkage hebt valt het wat meer op,.

Hey Tom,

De vorm zit er al mooi in!

Owja ik gebruik lak plamuur, is dit geschikt hiervoor?

Groetjes Tom

Lakplamuur wordt voor muren gebruikt maar voor de modelbouw zijn speciale (betere) producten te verkrijgen.
Eerst nog de huid erop en dan een laagje G4 erover. Daarna 2 lagen epoxy maar geen matje over de skeg want die is al sterk genoeg. Grof schuren en dan nog de hele romp in de spuitplamuur zetten om hem echt glad te krijgen.
Wel nog epoxy-primer gebruiken voordat je gaat spuiten!
Mits de hekschroeven vast zijn gezet kun je die pijpen prima afzagen zo.
Ik zie ook dat je nog de unit kan demonteren, mooi zo!

Gr.
Pim

Laatst bewerkt:
@ Vincent, opzich had wit ook wel goed geweest, maar ik had dit kleurtje nog liggen ;)

@ Pim, bedankt voor de tips weer!

Hier toch een compleet plaatje. Het gaat erg hard moet ik zeggen.. En de bovenbouw wordt nog opnieuw gemaakt, maar vond dit toch een mooi plaatje die ik jullie niet wilde onthouden :P

full

full

heeft iemand enig idee hoe ik mijn eigen berichten kan editten? Om de een of andere vage reden lukt dit niet bij de eerste berichten van mij.. iemand een idee? :)

Dat zijn gebruikers met een groene naam ipv van blauw ;) als je naar het begin pagina gaat van het forum staan er onderin de gebruikers die op dit moment online zijn, kijk of er en groene naam tussen staat en stuur die een pbtje..

Hier is weer een update, ben druk bezig geweest met het bekleden van de spanten tot iets wat op een scheepsromp lijkt. Het is nog niet helemaal gereed, maar dat wil ik deze week helemaal dicht hebben.. Me lijm is nu op:shock:

Hier een totaal plaatje, de 2 hekschroeven zijn gestabiliseerd maar niet nog definitief vast gegoten met hars. Ik heb er bewust voor gekozen om met grote stukken karton te werken ipv allemaal strookjes. Het werkt prettiger en zeker op de vlakke stukken heeft het geen verschil met stroken of vlakken. Wel zal er hierdoor wat meer geschuurd moeten worden, maar dat zien we straks wel weer :D. Elk plaatje of strookje karton overlapt zijn voorganger, dit voor extra stevigheid en straks met het bewerken met G4 ook meer zekerheid dat het vooral buiten blijft...:rolleyes:
full

Hier even een close up, van waar ik een beetje tegen aanloop. Stel het iedere keer weer uit... Er zitten hier in 2 spanten een kleine inkeping, om de juiste vorm te krijgen bij de 2 boegschroeven.. Echter is dit wat lastiger dan ik dacht met bekleden.. Verticale stroken? horizontale stroken? Vlakken gebruiken? Balsa hout gebruiken? i don't know:shock: dus tips zijn welkom :cool:
full

full

Tot zover weer even de update :P

See you next time!:cool:

Hey Tom, ziet er goed uit man, maar een beetje G4 aan de binnenkant is ook niet erg hoor, doe ik ook altijd;)

Ik weet dat ik je al de hele tijd advies geef maar ook nu weer:)
Eerst de vorm van de schelpen erin maken, dan daar omheen met verticale vlakken die op de bodem aansluiten het geheel dicht maken.

Al lijkt het nu nog niet zo. Je zult zien dat na het schuren en plamuren je een superstrak rompje overhoudt!

GR.
Pim

Zo, volgende materialen zijn besteld!

G4, keperdoek, expoxy,primers,spuitplamuur.. dus we kunnen straks weer lekker knallen!! :D

@ rompje is bijna dicht...

Hello again,

Baggeraar en andere bedankt voor de info betreffende de berichten!

Er is weer veel gebeurd met mijn boot. De eerste laag G4 op het karton is een feit en het balsa heeft er nu 3 gekregen, en glanst mooi.
Het geheel is nu compleet aan het uitharden, en de rest van het blik G4 is overgegoten in een glazen pot met deksel voor het behoud.( bedankt voor de tip Pim! :))

Morgen wil ik gaan beginnen met het keperdoek aanbrengen, maar zou hier nog graag wat info over willen. Ik heb epoxyhars met harder en 2 doeken van elk 1m2 van 160gram.

Wat is een goede manier van aanbrengen, en wat zijn de beste meng verhoudingen? Blijven de spullen houdbaar zolang het niet samen komt?

Is het keperdoek in kleine stukken op te brengen of is het het beste als er grote stukken gebruikt worden?

Weer veel vragen, maar dit forum beetje kennende zit hier heel veel ervaring, die dit vast wel weten :)

Fijne avond nog iedereen!

Groetjes Tom

Back