Prins Willem 17de eeuws VOC schip

@Frankwin en Germt

Tja of je leest of je bouwt en ik heb een paar dagen het eerste gedaan om mijn polsblessure rust te geven.

Ben inmiddels weer begonnen met het herstellen van het einde van de kielbalk zodat deze weer mooi op het roer aansluit.
In het begin van het beplanken is de romp namelijk een keer van mijn schoot op de grond gevallen en op het einde van de kielbalk geland :oops:. De schade leek toen mee te vallen maar nu bleek het roer niet mooi op de achterkant van de kielbalk aan te sluiten. De schade is nu met meerdere lagen fineer en een mengsel van houtlijm en houtschuurstof en het nodige schuren weer volledig onzichtbaar.

Andy

Experimentje?

Na het herstel van de achterzijde van de kielbalk heb ik de kopse kanten van het roer met fineer bekleed en ben begonnen met het uitmeten van de roerscharnieren op roer en achtersteven.
Toen ik daar mee bezig was realiseerde ik me dat ik beter eerst het "probleem" met de beschildering van de holle wulf kon oplossen omdat ik er na het plaatsen van het roer slechter bij kan.
De beschildering van de holle wulf van het model van de Prins Willem in het Tropenmuseum in Amsterdam ziet er zo uit:
full

Mijn eigen beperkingen kennende weet ik dat ik nooit iets zal kunnen schilderen dat hier ook maar enigszins op lijkt :oops:.

Dus een andere oplossing bedacht:
full

Onder het motto wie niet handig is moet slim zijn ;).

Wat ik gedaan heb is op de foto van de beschildering met Photoshop de hoogte breedte verhouding zo aangepast dat de afdruk op mijn model past.
Toen liep ik tegen het probleem aan dat de beelden op het model in het Tropenmuseum veel breder zijn als de beelden van mijn model en dus zichtbaar blijven als ik de beelden erop lijm.
Daarom heb ik de beelden uit de afdruk geknipt en de resterende delen op papier geplakt. Na de nodige pogingen heb ik uiteindelijk de juiste hoogte breedte verhoudingen gevonden zodat nu het hele schilderij zonder beelden weer op het model past. De verticale strepen op de afdruk zijn de restanten van de beelden en geven de plaatsen aan waar ik mijn beelden ga plaatsen.
De foto geeft een eerste indruk van het effect wat ik voor ogen heb.

Nu nog proberen de afdrukkwaliteit te verbeteren (drukker zoeken?) en uittesten hoe ik het papier het beste op de romp kan lijmen.

Meer hierover later.

Andy

Laatst bewerkt door een moderator:
Uittesten

Uittesten?
Dat lijkt mij een hele goede geste!
Dergelijke nieuwigheden als dat plakken van papier op hout, vragen gewoon om een test.
De krimp- en rek verschijnselen tussen hout en papier zullen wel enorm zijn naar ik meen.
Met uittesten voorkomt men vaak fouten!
Ben wel benieuwd hoe en met wat voor soort lijm je dit gaat doen.
Zelf ben ik met het beplanken van de Hood ook eens gaan nadenken na 3 plankjes te hebben verlijmd en kwam daardoor toen ook tot een beter resultaat: halve mm ruimte tussen de plankjes was toen mooi opgeheven.

@ Bouwer
Testen doe ik het zeker, ik laat er ook 4 drukken zodat ik zelfs met het uiteindelijke product kan testen.
Ik verwacht dat het lijmproces aardig te vergelijken is met behangen, het probleem is het plakken van vochtig papier ergens op, maar zit het eenmaal goed dan blijft het meestal ook wel zitten.
Ik ga het in eerste instantie met houtlijm proberen, ik smeer dan de romp in en niet het papier, plakken zal dat wel papier bestaat immers ook grotendeels uit houtvezels.

@ Germt

Her resultaat zal ik je laten zien.
Ik ben bij de drukker geweest en deze vroeg of ik volgende week langs kon komen dan had hij alle tijd om meerdere drukproeven samen met mij te maken en te beoordelen.

Jullie horen :pc: er meer van.

Andy

Andy,

Ik begrijp dat je de foto zelf al op hoogte en breedte gemaakt hebt.
Als je de psd file nu naar me toe stuurt dan zal ik de kleur wel goed maken, ben per slot van rekening drukker geweest.
Ik dacht trouwens dat dat ook de bedoeling was.

Houtlijm is niet geschikt om te lijmen, ik heb hier wel witte boekenlijm, lijkt op houtlijm, daar zou je het mee kunnen proberen.
Hete beste blijft toch spuitlijm want dat is niet op waterbasis en derhalve zal het papier daar minder door vervormen.

Het resultaat wat je nu al hebt met de foto is heel aardig, alleem was het knippen niet nodig geweest.
Fotoshop heeft een stitch functie in zich, dwz. als je een stuk uit de foto knipt in shop dan kan je het automatisch aan laten vullen, shop gaat dan kijken wat er naburig het beste bij past en vult dat dan in.

gr. Ruud

Ik zou het printen op Artitec overwegen. Ben bezig om mijn clavichord van schilderingen te voorzien. Ik print deze op Artitec. Ik weet niet of dit standaard materiaal is, maar het lijkt het meeste op canvas, maar is dan van kunststof materiaal. Op het oog ziet het er uit als een echt schilderij. Op de foto is ook het schilderij aan de muur hiermee vervaardigd. De panelen moet ik nog aanbrengen. Maar dit materiaal op hout lijmen lijkt me geen enkel probleem, want het is flexibel. Voordeel boven papier is dat het veel en veel duurzamer is. Nou, het is wel weer een hele klus, om een drukker hiervoor te vinden - ik doe het bij een bedrijf om de hoek die het voor een prikje doet met restmateriaal - maar het resultaat kan aardig zijn. Papier zal vroeg of laat beschadigen, en dan wel lastig te herstellen. Printen op doek is bestendiger en kan wel tegen een stootje. Leuke van deze site is dat iedereen de eigen oplossingen zoekt, en dat je van elkaars ideeen kunt leren.
full

@ Ruud
Ik had inderdaad aan je gevraagd of jij het voor mij kon bewerken maar ik kreeg een aanval van "laat ik het eens zelf proberen" en dat lukte zo goed dat ik het op het definitief printen na afgemaakt heb, het was netjes geweest als ik jou eerst een bericht gestuurd had voordat ik het op het forum zette :oops: mijn excuses daarvoor.

@Fredraket
Je hebt helemaal gelijk :thumbsup: printen op canvas is een waarschijnlijk beter als printen op papier. Heb ik nooit aan gedacht. Ik zal daar eens naar gaan vragen voordat ik het op papier laat afdrukken :razz:.

En zo helpen wij elkaar inderdaad allemaal.

Andy

En voor de mensen die zich zorgen maken over de kwaliteit van de print op de holle wulf in mijn bericht van 11 juni : dat komt door mijn slechte printer de andere foto is hetzelfde digitale bestand.

Dagje schilderen

Vandaag een dagje onderdelen voor de spiegel geschilderd.
full

Het schilderen is pas half klaar

Andy

Goh Andy,
Ik ben uiterst benieuwd hoe de print eruit gaat zien op canvas, ik heb jaren reproducties van oude meesters op schilderslinnen staan drukken en meestal kwam het er allemaal wat doffer uit te zien dan wanneer je op papier drukte.
De oplossing was dan ook om in de lithografie de boel aan te passen.
We deden het eigenlijk altijd op die manier.
Als er een nieuwe reproductie gemaakt moest worden dan maakte we eerst proefdrukken op papier tot de kleur goed was en daarna, met dezelfde kleurstelling, op linnen.
Vervolgens gingen we kijken dmv kleuraanpassing hoe ver we bij het model, in dit geval het originele schilderij, konden komen en dan ging het terug naar de litho voor aanpassingen in de film of digitale bestand.
Daarna weer opnieuw proefdrukken met de klant erbij.

Als het gaat lukken met de print bij Expo dan wordt het met de beelden die nu gemaakt hebt wel heel er mooi.:thumbsup:

gr. Ruud

schilderperikelen

Het was dus beelden schilderen en nog eens beelden schilderen.
Maar het is klaar, het laatste werk was 60 monden en 120 ogen schilderen.
Blij dat het erop zit, maar ook wel erg blij met het kleurrijke resultaat.
Een overzicht:
full

Het mannetje links onder is het bemanningslid dat in onbeschilderd al op enkele foto's gestaan heeft.
(het is een overgeschilderde Romeinse soldaat :rolleyes:)

De print van het schilderij voor de holle wulf op canvas is klaar.
Na aanpassingen na een proefdruk zijn er 3 definitieve exemplaren afgedrukt. Het voordeel van canvas is dat het waterbestendig en stevig is.
Er is mij gegarandeerd dat de afdruk 100% kleurecht is.
Het plakadvies dat ik kreeg was behangplaksel, eigenwijs als ik soms ben heb ik eerst een test gedaan met 1:1 verdunde houtlijm en dat lijmt uitstekend.

full

De beelden heb ik ertussenuit gesneden (omdat de beelden van Corel veel smaller zijn) en de resterende stukken tegen elkaar aangeplakt.
Over deze naden heen komen straks de beelden van Corel.
Het ziet er nu zo uit:

full

In werkelijkheid is het contrastrijker en minder korrelig als op deze foto.

Andy

Dit is écht mooi:cool::cool:
Jammer dat er op mijn WvH geen schideringen als deze zitten:(

Groet, Germt

Leuk om te zien dat het experiment met canvas gaat lukken Andy! Deze details met de hand schilderen was ondoenlijk dus een heel goed alternatief zo. Ik heb vandaag mijn prints naar de drukker gebracht (Artex materiaal) en dan later verlijmen in de panelen van mijn clavichord. Verder heb ik nog een 1:1 project en ga namelijk mijn nieuwe Dehler Sprinta 700 boot invaren.
Waarom zitten er maar 24 uur in een dag, dat had best dubbel gemogen, want mijn modelboot ligt maar te wachten in zijn droogdok.
Groeten Fred

beschildering holle wulf (slot)

Nog even een voorlopig laatste blik op de de holle wulf.
De beelden hebben hun definitieve kleuren gekregen en zijn los op de canvas afdruk van het schilderij van de holle wulf gelegd om een goed idee van het uiteindelijke resultaat te krijgen.
De totale hoogte van het schilderij is ongeveer 3,8 cm! (de glimmende puntjes op het schilderij zijn veroorzaakt door het flitslicht van de camera:()

full

Daarna ben ik begonnen met het maken van de roosters voor de dekluiken:

full

Een vrij hoog percentage (20%?) van de onderdelen waaruit de roosters gemaakt worden is zo beschadigd (ontbrekende tanden) dat ze niet bruikbaar zijn. Het kleine rooster voor het halfdek (net voor de bezaansmast) heb ik van een deel van de beschadigde onderdelen gemaakt.
Omdat de roosters erg fijn zijn heb ik ze niet gelijmd maar gelakt met Matt Varnish op waterbasis (van Admiralty Paints), zo zitten ze aan elkaar zonder dat er enige lijm zichtbaar is. Volgens de bouwbeschrijving had ik eigenlijk vinyl lijm moeten gebruiken.

Andy

dat ziet er goed uit Andy! Kun je nog een plaatje schieten van de holle wulf zonder je flitser te gebruiken? Dit wordt een heel mooi model......petje af

de roostertjes kun je bestellen bij de kombuisvan Amati vind ik ze het best.
succes
Peter

Roosters, een kwetsbare zaak?

@ Peter

Hier is dan de niet geflitste foto van het schilderij van de holle wulf (nog zonder de 4 beelden die op de naden komen).
full

De keuze om het schilderij op canvas te laten afdrukken is (vooral) ingegeven door de robuustheid van het materiaal, het is kleurecht en volledig watervast en geeft daarmee geen problemen bij het verlijmen en hoeft ook niet ter bescherming tegen verontreiniging met blanke lak afgedekt te worden. En zoals altijd heeft ieder materiaal voordelen en nadelen, het nadeel in dit geval is de wat hobbelige oppervlaktestructuur.

De roosters zijn gemaakt, met dank aan Germt die mij aan extra onderdelen hielp :worship:.
full

Het rooster op het tussendek (net voor de bezaansmast) is helemaal klaar.
Het rooster achter de grote mast is klaar op een luik die op het zwarte gat komt na.
De roosters voor de grote mast zijn op maat gemaakt, de tussenbalken en de omlijsting moeten nog aangebracht worden en op het zwarte gat komt een luikje.
Het achterste rooster op het bakdek is gelijmd het voorste blijft voorlopig los liggen want door het grote gat gaan later touwen naar de onderdekse knecht lopen en die krijg ik er niet meer doorheen als ik het rooster na al vast lijm.

Nu eerst de roosters voor de grote mast afmaken (tussenbalken / omlijsting) en de luiken plaatsen.

Andy

Netjes gedaan hoor,
Goed dat je de roosters niet allemaal vastlijmt, want dan kun je niet meer goed bij de knechten. Is ook iets waar ik straks rekening mee moet houden.

Groet, Germt

Back