Prins Willem 17de eeuws VOC schip

Is het nog van belang aan welke kant je begint, want het is steeds 1 links, 1 rechts, 1 links enz. van onderaf aan natuurlijk

Germt

Inderdaad je werkt (met een dubbel touw) om en om en van voor naar achteren per mast. Als je goed kijkt in mijn bericht van 27 maart 2013 20:52 kun je het zien

Andy

Oké, dat snap ik ,maar leg je de eerste bindsel, de onderste dus op de mars (met de 2 touwen dus) naar bakboord of naar stuurboord, of maakt dat niet uit?

Germt

Altijd rechts (stuurboord) beginnen zegt mijn bron.
Maar pas op want vaak zitten er op de de onderste mars eerst een set touwen voor blokken (mogelijk om de hoofdtouwen op te kunnen hijsen)

Andy

Maar pas op want vaak zitten er op de de onderste mars eerst een set touwen voor blokken (mogelijk om de hoofdtouwen op te kunnen hijsen)

Die zie je bij Engelse schepen ook: hangers of pendants. Daar hebben ze een strop/oog aan het uiteinde. Ik denk dat de Engelse schepen er nog wat meer hadden dan de Nederlandse.
Dit is wat Longridge erover zegt (die heeft heet natuurlijk wel over schepen van een eeuw later, de Nelson periode):

Longridge zei:
We may now pass on from the fore and aft stays to the "shrouds" which support the masts laterally. Before the shrouds were put on, another piece of rigging was put over the mast head. These are the burton pendants or pendants of tackles.
Blocks could be hooked into their eyes for setting up the rigging and other purposes. Two pairs of these were put over the lower mast head and one pair over the topmast head.

Groet,

Ad

Inderdaad je werkt (met een dubbel touw) om en om en van voor naar achteren per mast. Als je goed kijkt in mijn bericht van 27 maart 2013 20:52 kun je het zien

Andy

Alleen als je een oneven aantal wanttouwen hebt dan wijk je af van beschreven methode. Wanttouwen werden dus altijd in even paren stuurboord en bakboord afgewisseld maar wanneer je dus een oneven aantal wanttouwen hebt dan trek je één touw van stuurboord naar bakboord en maak je die dmv een platte knoop vast aan de masttop.

edit: ik zie in artikel 796 al een plaatje van wat ik bedoel. Middelste bindsel.

Foutje ........ Bedankt

Vandaag uitgezocht welke blokken er volgens Corel aan de marsen komen te zitten, wat hun functie is en hoe deze blokken op het model in het Rijks Museum en het Tropenmuseum zitten.
Verder heb ik touw geverfd en ..... ontdekt dat ik bij het verven van de touwen een foutje heb gemaakt.
Ik heb de vorige keer bij het verven het 0,5 en 0,8 mm touw verwisseld :roll:.
Daardoor heb ik toen de bezaansmast van de verkeerde diameter hoofdtouw voorzien (0,5 ipv 0,8mm):help:.

Afbreken die hoofdtouwen van de bezaansmast en opnieuw beginnen dus :teacher:.
Een andere oplossing is er niet want anders zouden de hoofdtouwen van de bezaansmast en de bezaansbramsteng dezelfde diameter krijgen terwijl bij de andere masten de hoofdtouwen naar boven toe steeds dunner worden.

Andy

Tja, dat is pech, kan gebeuren.
Soms zit het mee, soms zit het tegen, is bij mij vandaag idem::onweer:

Germt

Als je denkt dat je er spijt van gaat krijgen wanneer je de wanttouwen laat zitten, dan is er maar 1 advies. Afbreken, in een hoekje gaan uithuilen, en dan opnieuw maken :D. Uiteindelijk krijg je dan een bevredigender resultaat. Andere bouwers kunnen wel zeggen dat kijkers naar het schip dit soort details niet zien, maar je kijkt zelf ook naar het schip... en er is niks zo frustrerend dan alleen dit soort probleempjes zien.

Kost je waarschijnlijk een "paar"extra uurtjes Andy. :( Maar als je hetzelfde in elkaar zit als ik is het gewoon het beste om ze te vervangen. Ook al zouden anderen het niet eens zien. Maar ik zou er naar blijven kijken als ik zoiets bij de hand zou hebben. Het schip wordt gewoon veel te fraai om het niet te doen. :cool:
Ben benieuwd of er nog meer problemen gaan komen met de tuigage. Ik dacht als amateur altijd: als ik de romp af heb dan heb ik het ergste gehad maar als ik naar jullie kijk....

Grt Kees

Ben benieuwd of er nog meer problemen gaan komen met de tuigage. Ik dacht als amateur altijd: als ik de romp af heb dan heb ik het ergste gehad maar als ik naar jullie kijk....

Grt Kees

Ik kom vast nog wel meer problemen tegen. Ik denk dat de tuigage een van de lastigste onderdelen van de bouw is. Deels ook omdat ik meer bronnen gebruik als alleen de bouwbeschrijving van Corel en deels omdat ik eigenwijs mijn eigen weg zoek. Gebruikelijk is het optuigen vooraan met de fokkenmast te beginnen maar ik begin achteraan met de bezaansmast omdat ik dan makkelijker de verstaging (= dik touw van de mars schuin naar beneden/voren) kan aanbrengen.

Andy

De tuigage zit net zo veel werk aan als de romp maar is ingewikkelder.

Bij m'n Victory was het 6 maanden romp en 3 maanden optuigen. Maar daar was de romp bekoperd met iets van 2300 plaatjes, wat 3 of 4 weken kostte. Dus komt we in de buurt van 50/50.

Groet,

Ad

Grote stag

Momenteel ben ik bezig met de grote stag. Die loopt van de mars van de grote mast langs de fokkenmast via de boegspriet naar een opening in de woelingknie. De woelingknie is een zwaar stuk hout loopt dat bovenop de bovenste uitlegger ligt. Bij de meeste modellen heeft men de situatie wat vereenvoudigd en de grote stag om de voet van de boegspriet laten lopen.

full

De plaats van de woelingknie is hier goed te zien tussen de kluisgaten van de ankertouwen. De woelingknie stond niet op de tekening van Corel maar heb ik zelf aangebracht.

De grote stag loopt dwars door de rode reling die bovenop het groene schot achteraan de luizenplecht staat.
In de versiering die tegen deze reling staat is echter geen opening voor de zware kabel van de grote stag.
Omdat de grote stag toch echt door en niet over de reling hoort te lopen heb ik de versiering tijdelijk verwijderd om daar een opening in te maken.

full

Op deze foto staat de versiering op de reling, als de stag klaar is wordt hij er weer tegenaan geplaatst

De grote stag kan nu de juiste route volgen. (de foto geeft alleen de route aan de spanblokken etc ontbreken nog)
Als de stag klaar is wordt de versiering bijgeschilderd en teruggeplaatst.
Nu nog de kabel door de opening in de woelingknie zien te krijgen....

Andy

Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi gedaan Andy! :cool: Dat is een flinke kabel die grote stag. De foto vertekent misschien een beetje maar ik neem aan dat hij op schaal is?
Vraagje: op wat voor manier wordt hij bevestigd aan de woelingknie en blijft hij vrij van de dekranden? Ook ben ik benieuwd naar het volgende: ik neem aan dat de boegspriet in het midden zit. Als ik het goed heb zit de woelingknie recht onder de boegspriet. Langs welke kant moet je de grote stag dan laten lopen?
Misschien stomme vragen maar ik stel ze toch maar even. :yes:

Grt Kees

@ Robert
het puzzelen en beslissen kost haast meer tijd als het bouwen.

@ Kees
De enige domme vragen zijn de niet gestelde vragen in mijn ogen.

De grote stag is net als al het andere draad van Corel van het staande want te dik.
De grote stag zou 1,3 mm moeten zijn maar is 2,0 mm bij Corel. Deze ga ik vervangen door 1,75 mm touw dat ik heb overgehouden van een vorig model. Hierdoor kloppen de onderlinge verhoudingen weer wat beter. (Op de foto zag je nog het touw van 2,0mm)
Ik accepteer daarmee dat het al touw van Corel wat te dik is maar zorg ervoor dat de onderlinge verhoudingen beter kloppen. Alle touw vervangen door touw exact op maat is me gewoon te duur.

De boegspriet zit inderdaad in het midden en de woelingknie zit daar vlak onder.

De route van de grote stage:
- van grote mars naar blok loopt een enkel touw

full
(Afbeelding: De Zeven Provinciën, G.C. Dik)

Vanaf het blok loopt het touw aan beide zijden van langs de fokkenmast, langs de boegspriet en door de woelingknie.

full
(afbeelding: Prins Willem, H. Ketting)

Vanavond even touw van 1,75 mm voor de grote stag verven en morgen proberen het op zijn plaats te krijgen.

Andy

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor het plaatsen van de afbeeldingen Andy. Dit maakt het helemaal duidelijk. Er zit nog genoeg puzzel- en knoopwerk aan te komen zo te zien.
Maar tot nu toe wordt de prins alleen maar mooier. :D

Grt Kees

Inderdaad Andy. Je bent goed bezig. Even een tip uit ervaring. Ik weet niet of Corel de kinnebaksblokken erbij geleverd heeft (zichtbaar op de 2e foto van bericht 819) maar als je die gaat monteren doe dat dan zo snel mogelijk nadat je de stag bevestigd hebt. Je kunt er nl later bijna niet meer bij. Hetzelfde geldt voor de klampen die je op de tekening ziet. Alhoewel je er ook voor kunt kiezen om die weg te laten en de touwen die aan die klampen gemaakt moeten worden gewoon rechtstreeks op de stag te monteren.

Back