Prins Willem 17de eeuws VOC schip

Na een verblijf in de ziekenboeg is de bouw weer getart;

Eerst is de buitenzijden van de luiken voor de geschutpoorten op maat gemaakt en de oogbouten die ertussenin gelijmd worden tot de halve dikte afgevijld

full

links de luiken voor de poorten van de konstabelskamer en rechts de luiken voor het verdek

Vervolgens is de binnenkant op maat gemaakt en erop gelijmd, tussen de twee lagen zit de afgevijlde oogbout die straks de functie van het schanier overneemt:

full

Daarna zijn de randjes bijgewerkt en is de binnenkant geverfd

full

Volgende week verder met het schilderen en het plaatsen van de luiken

Andy

Ps De Wasa van Corel is besteld maar nog niet binnen, het boek "Vasa. A Schedisch Warship" van F. Hocker is al wel binnen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Lijkt me duidelijk - gaatje onder een hoek in de romp boren - luikje met het pennetje erin steken en het luikje staat onder de goede hoek open. Kan eventueel nog wat op en neer gebogen worden.

Of raaskal ik nou?:)

Lijkt me duidelijk - gaatje onder een hoek in de romp boren - luikje met het pennetje erin steken en het luikje staat onder de goede hoek open. Kan eventueel nog wat op en neer gebogen worden.

Of raaskal ik nou?:)

Hans je ijlt noch raaskalt, het is precies wat ik van plan ben.
Omdat het kleinste luikje in het bovenste hakkebord (= achtersteven) 3x3 mm is zag ik geen mogelijkheid om echte scharnieren te maken. Daar werkte de test met het pennetje uitstekend (zie foto) en daarom maak ik de luiken in de zijkant op dezelfde manier.
Ik ga alleen het gaatje horizontaal boren net boven de bovenand van het rode kozijn van de geschutpoort en dan het pennetje buigen tot het luikje onder de juiste hoek staat.

full

@ Jack: sterkte ik weet wat je te wachten staat ;)

Andy

De eerste luikjes zijn geplaatst:

full

Ik heb op de bovenrand van het rode binnenkozijn een gaatje geboord voor het koperen stiftje dat uit het luik steekt en erboven een gaatje voor het dichttrek touw. Daarnaast heb in de onderkant van het luikje een gaatje geboord waar het dichtrek touw doorheen steekt. Het touw is met houtlijm in het bovenste gaatje gelijmd en de stift is met UHU power lijm op zijn plaats gelijmd.
Ik ben tevreden met het resultaat.

De oogbouten van de roertalie en van de talie die naar de onderhoek van het grootzeil loopt heb ik moeten verplaatsen omdat deze talies dwars voor enkele geschutpoorten liepen. De oude gaatjes heb ik gedicht met een houten propje.

full

Nu nog de touwtjes vastlijmen afknippen, tuigage afmaken etc.

Andy

Mooi Andy.
Ik kan het niet goed zien, maar heb je de luiken waar ze door de berghouten gaan, opgedikt, zodat de berghouten doorlopen als de luiken dicht zijn.

@ Chris:
Dank je ik doe mijn best maar ik heb nog wat punten die ik bij de Wasa beter kan doen (onder andere het knopen van de tuigage)

@ PaulBo:
Heb ik gedaan Paul, de luiken zijn plaatselijk opgepikt zodat de berghouten mooi doorlopen, ik zal dat op een volgende foto laten zien.

@ Bouwer:
Ik zal blij zijn als ik weer hout kan snuiven in plaat van hele kleine touwtjes knopen :rolleyes:

Andy

Alle luiken zitten erop.

Allereerst een detailfoto van het boren van de gaten van de terugtrek touwtjes met een handboortje:

full

Dan een foto van de luiken van de konstabelskamer waarop te zien is da de berghouten over de luiken heen doorlopen:

full

Een overzicht van de romp met de luiken:

full

Vervolgens heb ik de halzen en de schoten van het grootzeil en het fokkenzeil aangebracht. (De halzen zijn de touwen die vanaf de onderhoek van het zeil voorwaarts lopen, de schoten zijn de touwen die vanaf de onderhoek van het zeil achterwaarts lopen).
Oorspronkelijk was het plan om deze touwen loshangend in een "natuurlijke" bocht te laten lopen door het touw goed nat te maken met verdunde houtlijm. Helaas is dat niet goed gelukt het bleek niet mogelijk om het touw met weinig houtlijm te fixeren en zodra ik meer houtlijm ging gebruiken verkleurde het touw opvallend duidelijk donkerder.
Ik heb er daarom voor gekozen om de touwen toch maar licht gespannen aan te brengen. De halzen van het fokkenmast zeil lopen nu vanaf de onderhoek van het zeil (blok rechts bovenop de foto) via de kop van de kraanbalk naar de doorvoergaten onderin de scheg van het galjoen. Voor mij het best haalbare compromis.

Hier 2 foto's om het duidelijk te maken:

full

full

De tuigage is daarmee klaar!

Nu zijn de lantaarns aan de beurt:

full

Links de lantaarns die Corel bij de kit levert die ik te grof vind en rechts de vervangende lantaarns (Corel F - 19) die ik ga gebruiken.

Andy

Als gevolg van een aanvalletje van reuma is de bouw wat vertraagd en maak ik een uitstapje naar kartonbouw omdat dit minder kracht kost

De vlaggen zitten inmiddels op de Prins Willem, ik zal later nog proberen ze een wat natuurlijker flapperend uiterlijk te geven. Het buigen van de standaard van de lantaarns is op dit moment te zwaar, nog even wachten dus tot de Prins Willem echt klaar is.

full

Ik ben met de bouw van de kade begonnen.
Het is een kartonnen model schaal 1:96, nr. 5 uit de serie Shipyard. Het stelt een scheepswerf in Stockholm uit 1620 voor. In Nederland wordt het geïmporteerd door www .zeistbouwplaten.nl
Opvallend is de erg goede passing van de lasercut kartonnen onderdelen en de duidelijke bouwtekeningen. In dezelfde serie is ook een pinas en een fluitschip uitgebracht, waarschijnlijk ga ik de pinas "Papegaai" (Papegojan) ook bouwen om een volledig diorama te hebben wat ik bij de Prins Willem in de vitrine kan zetten.

Andy

Ps De Wasa van Corel is 3 weken geleden besteld maar nog niet binnen

Back