Prins Willem 17de eeuws VOC schip

Dat ziet er stak uit hoor Andy.
Ik ben zelf nu met de stealers in de achtersteven bezig en die bezorgen mij hoofdbrekens:confused:
Ik hoop dat het bij jou wat soepeler gaat;)

Soepeler Germt? Ik ben er nog niet eens begonnen, Ik ben nog even aan het puzzelen hoe ik ik het precies ga aanpakken :confused: :rolleyes: :confused: :rolleyes:
Inmiddels ben ik al zo ver met denken:
- de beplanking loopt tot de rechte lijn in het verlengde van de spiegel naar achteren door
- ik moet nog een sponning maken waarin de planken aan de achterzijde eindigen
- ik moet nog bepalen hoe breed de instekers moeten worden en daarmee bepaal ik natuurlijk gelijk het totale aantal instekers.

Andy

Andy

Ik hoop dat je meer geluk hebt dan ik, de instekers zoals ze noeten zijn (stomp) gaat niet, ik kan in 2 mm dik notenhout geen stukje uitsnijden waar de insteker in past.
Dat ligt aan het feit dat het een enkele beplanking is.
Feitelijk had ik deze planken eerst gereed moeten maken voor de instekers.
Dat betekend dus dat mijn instekers wel precies passen, maar in een bijna punt uitlopen:confused::confused::confused:
Het is echt al 2 dagen OORLOG hier:confused::confused:
Maar goed het is niet anders, Hij is dit weekend dicht en geschuurd, en het zal natuurlijk niet echt opvallen, dan komen de foto's in mijn topic.

dit ziet er ook heel goed uit. de lat ligt hoog voor mij nu bij de Wasa

Iedere legt hier de eigen lat op de zelf gewenste hoogte en de andere op dit forum proberen daarbij zo mogelijk te helpen dus bouw rustig verder aan de Wasa en je komt vast dezelfde problemen tegen als ik (het is immers ook een boot van Corel.

Andy

Ben ik het helemaal mee eens, maar ik weet dat de Wasa ook een juweeltje wordt;)
Ik heb nu een bouwverslag gevonden dat ik overweeg om de boel in de kliko te gooien en maar ga punniken:confused::confused::confused:

Instekers

.......Dat betekend dus dat mijn instekers wel precies passen, maar in een bijna punt uitlopen:confused::confused::confused:
Het is echt al 2 dagen OORLOG hier:confused::confused:
Maar goed het is niet anders, Hij is dit weekend dicht en geschuurd, en het zal natuurlijk niet echt opvallen, dan komen de foto's in mijn topic.

@ Germt

"Oorlog"..... tja dat krijg je als je een oorlogbodem bouwt :rolleyes:.
Maar nu even serieus. Het lijkt me inderdaad erg lastig om instekers te maken in een romp met enkele beplanking zeker als de planken 2 mm dik zijn, dat wordt zagen en schuren etc. maar of je schouder daarop zit te wachten? De ingezaagde plank breekt ter plaatse van de versmalling ook nog erg makkelijk (dat doen ze bij mij steeds).
Ook is het lastig om de insteker op de goede plaats te krijgen, ik zou niets beters kunnen verzinnen als eerst er iets achter te lijmen en dan de ingezaagde plank en daarna de insteker te plaatsen. Maar of je er nog iets achter de beplanking kan lijmen als je romp al zover klaar is kan ik hiervandaan niet overzien.

De beste oplossing in dit stadium is schuren (liefst zo min mogelijk plamuren) en daarna afplakken met masking tape en in matte witte verf zetten, ik gebruik daar witte grondverf voor.

Bij mij is het plaatsen van de instekers beter gegaan:

full

De rompplank met de uitgezaagde ruimte voor de insteker ( de hoogte van uitsparing aan de achterzijde is precies de plankbreedte. De rompplanken eindigen in een in de kielplank uitgestoken sponning

full

De situatie na het plaatsen van de insteker.

Waarschijnlijk moet ik straks nog 2 instekers plaatsen.
Nu ga ik eerst weer verder beplanken van boven naar beneden. Waarschijnlijk moet ik straks nog gaan smokkelen :rolleyes: (bijvoorbeeld met correctieplanken midden op de romp) als ik met het verjongen niet goed uitkom en ik wil er zeker van zijn dat die correcties in het wit te schilderen deel van de romp komen.

Andy

Laatst bewerkt door een moderator:
Kijk, dat bedoel ik, zo hoort het te zijn.
Ik heb alles nog eens goed bekeken en mag eigenlijk niet klagen.
Straks wordt alles in de grondverf gezet (plamuren doe ik niet, ik heb een licht vullende grondverf) en wit gemaakt en dan zul je zien dat het meevalt.;)
En inderdaad, ik wordt over 2 weken geopereerd, dus doe het rustig aan, als de romp dicht en glad is vindt ik het goed:)

punniken?

Ik heb nu een bouwverslag gevonden dat ik overweeg om de boel in de kliko te gooien en maar ga punniken:confused::confused::confused:

Ik zou dat niet doen Germt, mijn vrouw roept dan altijd: "Alleen jij ziet die fouten en niemand anders" en dan ga ik maar weer braaf verder (ook omdat ik echt niet kan punniken).
Het bovenwaterschip trekt veel meer de aandacht als het wit geschilderde onderwaterschip dus het mooiste deel van je schip komt nog.

Ik leer van ieder model dat ik maak door de fouten die ik maak en neem me dan voor dat het volgende model foutloos zal zijn :rolleyes: en dat lukt....... me nog steeds niet :shock:.

Andy

Ik zal het hier maar even zetten, Andy, omdat we hier ook over die dekbeplanking van gedachte gewisseld hadden.
Testje uitgevoerd met abachi 4 x 0,6 mm. Ik heb het geschuurd en daarna in matte vernis gespoten (mijn zijdeglans parketlak was op). Hieronder het resultaat:

full

Duidelijke verschillen tussen "niets", potlood en viltstift. Tussen de twee potlood gradaties (5B en 8B) weinig verschil, daarom heb ik 3B maar laten zitten. De viltstift versie geeft meer tekening. Het "intrekken" in de vezels valt alles mee, maar dat zal wel per houtsoort kunnen verschillen. Hiervoor gebruikte ik wel anigré van Billing Boats, maar dat kon ik niet meer krijgen, vandaar dat ik abachi bij De Kombuis heb gekocht. Qua uiterlijk zijn er geen grote verschillen, het anigré heeft wel wat "strakkere" zijkanten.
Qua viltstift zal het wel niet zo veel uitmaken. Ik had deze liggen omdat die ook bij etsen wordt gebruikt om blank messing af te dekken dat niet weggeëtst mag worden. Deze is prettig vanwege de grote dikke punt, waardoor het aanstrijken van de kopse kanten gemakkelijk gaat door de zijkant van de stift te gebruiken, en niet de punt zelf.

Voor mezelf weet ik nog niet wat ik ga doen, potlood of viltstift.

Groet,

Ad

Dat zijn mooie resultaten Ad:)
Zelf zou ik kiezen voor 5B potlood, ik heb daar goede ervaringen mee. Viltstift heb ik ook geprobeerd, maar daar leken mij de breeuwnaden net ietsjes te grof. (rekening houdende met de schaal van het model)
Ik schuur dan wel de randen van de dekplanken een klein beetje schuin.
Zelf begin ik morgen met de schaarstokken en de beplanking daartussen;)

proefstroken beplanking

Hartelijk bedankt voor de duidelijke proefstroken Ad :thumbsup:
Potlood lijkt toch de subtielste methode en goed daarmee bruikbaar voor schepen op kleine schaal.
Ik zou eigenlijk dus op "potlood breeuwnaden" over moeten stappen maar ik kan de al op het dekje boven de stuurplecht aangebrachte dekbeplanking niet meer verwijderen (ik kan daar niet meer bij). Dus ga ik gewoon maar verder met de "edding stift methode". Wordt vast niet storend op het kleurrijke eindresultaat straks (met alle beelden geschilderd).

Andy

De romp is dicht

De romp is dicht :p.
Het onderwaterschip is geheel beplankt en geschuurd.
Ik heb aan de achterkant onder de spiegel 2 instekers en bij de boeg 1 verloren gang plank (per kant) gebruikt.

full
full
full

Tot mijn verbazing is de romp iets krom getrokken tijdens het aanbrengen van de beplanking. ondanks het beurtelings bakboord / stuurboord beplanken De romp ging na iedere volgende plank steeds slechter in de sleuf van de bouwplank en wil er nu zelfs helemaal niet meer in. De afwijking is ongeveer 1 mm. Erg opvallen zal het straks niet maar raar is het wel.

Lijkt het schoon? :rolleyes: Dat klopt ik heb het schuurstof verzameld om dat straks door de verf te kunnen doen om de enkele kieren in de boeg onzichtbaa te vullen.;)

Nu op naar de vertuining (fortuining?) en de bak die nog beplankt moeten worden daarna volgt de binnenkant van de verschansing en het beplanken van het dek.

Een tip die ik kreeg en graag doorgeef aan iedereen die geïnteresseerd is in de 16-17de eeuwse VOC schepen:
"Het VOC retourschip" van H.N. Kramer (ws alleen nog 2de hands verkrijgbaar)

Andy

Dat een romp dan nog krom trekt vindt ik uiterst vreemd, er zat al een eerste beplanking, en dan de volgende beplanking om en om en toch nog krom:confused:
Nou ja, krom is een groot woord, wat is 1 mm.....
Ik raak er een beetje van overtuigd dat als je een perfect schip wilt bouwen, je wel van heel goede huize moet komen.
Maar....... wat ik op de foto zie, is geweldig:zon:
Ik zie dat je de onderste planken (gangen) en het zaathout ook hebt laten doorlopen in de kiel:cool:

Voor zover als ik het heb begrepen is dat een normale procedure;
Wij hebben in onze modellen een valse kiel, in werkelijkheid bestaat dat niet, en zou dus de balk van de achtersteven "zweven" , er achteraan hangen.
Dus bij onze modellen laten wij de onderste planken en het zaathout doorlopen om zo houvast voor de achtersteven te "simuleren"
In werkelijkheid werd het bij mijn weten altijd zo gedaan.
In feite houden deze planken (de onderste) dus de kiel vast.
corrigeer mij als ik het fout heb:)

Ik heb ergens gelezen dat de planken ook dienden om het kopse hout aan einde van de verticale achterstevenbalk te beschermen tegen binnendringend water. Kops hout rot sneller in als de zijkant van een balk.

Groeten
Andy

Ook dat is volkomen juist:)
Dat geldt dan weer voor de beplanking van de beplanking gelegen boven de onderste 3 gangen.

P.S. ik denk dat we met een paar man maar eens een echt schip moeten gaan bouwen:cool:

Back