Prins Willem 17de eeuws VOC schip

De vertuining is klaar

Ik weet er wel een waar ze wel wat hulp bij de (stagnerende?) bouw kunnen gebruiken:
"De Zeven Provinciën" op de Bataviawerf in Lelystad

Dat was een foutje van me :oops:.
Ze bouwen dapper verder, tijdens de rondleiding zei men dat volgende week gaat het bovenste berghout geplaatst gaat worden, en in de zeilmakerij (die ook weer toegankelijk is) wordt hard aan de zeilen gewerkt.
Een bezoek is zeker de moeite waard.:yes:

Maar nu weer: :ontopic:

Na het beplanken van de romp moest nu de verschansing en de vertuining beplankt worden.
Dat werd eerst uitgebreid meten om de plaats van het bovenste berghout en de hoogte boven het dek van de eerste beplanking (= de hoogte van de verschansing) te controleren.
Het bleek dat het bovenste berghout in het midden van de romp 1 mm te hoog was, voor en achteraan klopte de hoogte wel. De binnenste beplanking heb ik daarom verhoogt om de (buitenste) beplanking de juiste vorm en verhouding te kunnen geven.
Vervolgens heb ik de vertuining (met overnaadse beplanking) aangebracht.
Na wat puzzelen (en denken) heb ik eerst een latje van 1/2 mm hoog boven het onderste berghout geplakt en daar vervolgens de eerste plank van de vertuining bovenop geplakt zodat de eerste plank gelijk al de goede schuinte heeft. Om de plaats van de volgende plank te bepalen heb ik een pas-stukje gemaakt en vervolgens de bovenkant van die plank met spelden aangegeven en daarna de plank eronder gelijmd. Hierdoor overlappen de planken elkaar precies 1 mm en lopen mooi parallel en met de zeeg mee :D.
Ik zag erg tegen dit deel van het beplanken op maar het is me uiteindelijk erg meegevallen.

Het resultaat ziet er zo uit:
full

De 2 achterste bovenste geschutspoorten/luiken zijn met potlood aangegeven en worden nog uitgezaagd.

full

Het middenstuk van de verschansing is van ander hout en heeft een andere vorm omdat het dienstdeed als borstwering voor musketschutters.

Het volgende project is het beplanken van de binnenzijde van de verschansing.:pim:

Andy

Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er netjes uit hoor Andy:cool:
Aan jouw manier van overnaads heb ik iets, moet ik onthouden, krrijg ik later ook mee te maken.

Ziet er netjes uit hoor Andy:cool:
Aan jouw manier van overnaads heb ik iets, moet ik onthouden, krrijg ik later ook mee te maken.

De details van het gebruik van het passtukje:
- De beplanking van de vertuining is 4mm breed en overlapt over 1 mm.
- De volgende plank steekt dus 3 mm boven de reeds geplakte plank uit
- Het passtukje is dus 3 mm breed (en dat is toevallig precies de maat van de planken van het onderwaterschip)
- Leg het passtukje (10 mm lang) op de reeds geplakt plank en steek om de 3 cm een speld in de achterliggende bekplanking en lijm de plank langs de spelden.

Ik heb de planken (0,6 x 4 mm notenhout) met UHU hart gelijmd ivm de snelle droogtijd.

Succes ermee straks

Andy

Dank Andy, dit berichtje heb ik even gecopieerd en in mijn map Alg. info gestopt, hoef ik straks niet te zoeken:cool:

Hoi Andy,
Op jouw laatste foto wordt me het "wiebertjes" effect nu duidelijk. Daar moet ik erg aan wennen: door de grote zeeg - zeg maar verloop van de dekken - en het volgen van dit verloop bij de kanonspoorten, zijn deze niet meer vierkant. Ik leer hier dus wel van voor mijn nog te bouwen Halve Maen, die komt ook uit die "begin periode". Ik blijf de bouw van de Prins Willem met veel bewondering volgen:shock:
Cpt. Fred

Andy, kwam in mijn verzameling de volgende foto tegen. Ging meteen een lampje branden:razz:
full

Vragen voor jou:
1. Is dit wat ik denk dat het is?
2. Waar zijn dan de kanonnen aan dek?
3. En wat is dat dan voor rare vlag?
4. Waar is deze foto genomen?

Cpt. Fred

NB: Hemelvaarstdag was erg aangenaam hier in Eindhoven. Heb ook aan mijn echte boot (Kolibri) kunnen werken. Binnenkort weer het water in:D Er gaat niets boven echt zeilen:)

Test

Andy, kwam in mijn verzameling de volgende foto tegen. Ging meteen een lampje branden:razz:

Vragen voor jou:
1. Is dit wat ik denk dat het is?
2. Waar zijn dan de kanonnen aan dek?
3. En wat is dat dan voor rare vlag?
4. Waar is deze foto genomen?

Antwoord:
1: dit is waarschijnlijk de Prins Willem
2: mogelijk is dit de (civiele) VOC versie met minder kanonnen (en niet de versie als oorlogsschip uit de eerste Engelse oorlog) of wat ook kan: de positie van de berghouten klopt niet met de hoogte van het dek (verdek) en daardoor passen de kanonnen niet achter de geschutspoorten die tussen de berghouten zitten
3: de witte vlag op de boegspriet is waarschijnlijk door overbelichting wit geworden
4: geen idee waar deze foto genomen is:confused: (mogelijk is de achtergrond een lijst sponsoren)

Ben ik geslaagd voor de test Fred?

Andy

Ben ik geslaagd voor de test Fred?

Ha, ha, leuke site toch.

Maar even serieus Andy: je hebt pas 2 vragen goed:neutral: dus nog geen diploma. Pas bij 3 vragen goed is het diploma behaald!

Vraag 3: ik bedoel de vlag in top, dus boven het voorste kraaiennest. Daar zou normaal natuurlijk een Nederlandse vlag moeten wapperen. Nu zit daar een rood-witte vlag, wat erg vreemd is.

Vraag 4: vooruit ik zal het je wat makkelijker maken. De volgende foto is genomen in dezelfde ruimte, maar nu heb ik het eigenlijk al verklapt:

full

Succes met het herexamen;)

Cpt. Fred

Ha, ha, leuke site toch.

Maar even serieus Andy: je hebt pas 2 vragen goed:neutral: dus nog geen diploma. Pas bij 3 vragen goed is het diploma behaald!

Vraag 3: ik bedoel de vlag in top, dus boven het voorste kraaiennest. Daar zou normaal natuurlijk een Nederlandse vlag moeten wapperen. Nu zit daar een rood-witte vlag, wat erg vreemd is.

Vraag 4: vooruit ik zal het je wat makkelijker maken. De volgende foto is genomen in dezelfde ruimte, maar nu heb ik het eigenlijk al verklapt:

Succes met het herexamen;)

Cpt. Fred

Vraag 3:
Het blauw op de foto os verbleekt het is een gebruikelijke rood wit blauwe vlag met 9 banen (kijk maar onderaan de vlag daar is nog een klein streepje blauw te zien)

Vraag 4:
Plaats? :rolleyes: gok: de Bataviawerf voor de verbouwing van het bezoekerscentrum

Ben ik weer gezakt dan blijf ik levenslang "kitprutser" :showass:

Ik ga nu eerst maar weer even een stukje dek beplanken daar heb ik meer verstand van

Andy

Ha, ha, Andy, daar gaat het ook om! Maar moest deze foto toch even laten zien. Misschien heb je er ook iets aan. Vraag 3 reken ik maar goed, want ik heb geen beter antwoord. Ik weet niet of dat model er nog staat maar zal er dan speciaal op letten. En hoe vind je de foto van de Batavia: schitterend gebouwd model, nietwaar. Het verbaasd me eigenlijk dat hier nooit een model voor op de markt is gekomen. En vraag 4 is ook goed.
Bouwen is dus het belangrijkste, maar de scheepstermen vind ik ook van belang, om goed te discussiëren met anderen. Dat valt niet mee, want ik ben meer gewend aan de Engelse benamingen dan de Nederlandse. Heb nu dus een vertaallijst en die helpt me hier verder bij. Jammer dat ik WzuM niet in Nederlandse taal heb. Dat boek moet vrij uniek zijn. En helemaal jammer dat er al jarenlang geen herdruk is verschenen, want dit is toch een van de allerbelangrijkste standaardwerken.

:proost:ANDY GESLAAGD MET VLAG EN WIMPEL:proost:

EN AANGEZIEN WE ALLEMAAL VERSLAAFD ZIJN AAN BOOTJES BOUWEN OOK GEDOEMD TOT EEUWIG "KITPRUTSER", ZOALS JE HET ZO MOOI UITDRUKTE;)

Dank, Dank, Dank, Fred :teacher: Ik zal je mijn adres mailen voor het diploma;)

:ontopic:

Het dek lukt aardig maar is nog lang niet klaar.
Het was handiger geweest om het dek groetndeels te beplanken voordat ik de romp ging beplanken nu is het bepalen van het midden en het uitmeten van de luiken etc veel lastiger. Ik had nu veel meetwerk, 2 soorten steekpassers en een hulplat nodig om de eerste brede plank (schaarstrook?) te kunnen leggen.
De dikkere dekplanken in het middendeel van het dek zijn van tanganyka en niet van noten zoals de bouwbeschrijving voorschrijft, de zijstroken zijn van abachi. Het notenhout vind ik te donker en abachi was in die maat tijdelijk niet leverbaar.
De breeuwnaden zijn met een watervaste markeerstift op de zijkanten van de planken aangebracht.

full

En zo werkt deze "gediplomeerde kitprutser rustig verder ;)

Andy

Hallo gediplomeerde "kitprutser":worship::worship::worship:
Netjes hoor:cool:
Ik ken dat, met die dekbeplanking.
Ik heb derhalve eerst het middendeel gelegd, schaarstokken met daartussen de beplanking.
Bij mij zijn de bredere schaarstokken van noten, en de beplanking daartussen van linde, maar goed, smaken verschillen;)
wat ik zie is dat je de 3-planks methode toepast.
Heel mooi

Hallo gediplomeerde "kitprutser":worship::worship::worship:
Netjes hoor:cool:
Ik ken dat, met die dekbeplanking.
Ik heb derhalve eerst het middendeel gelegd, schaarstokken met daartussen de beplanking.
Bij mij zijn de bredere schaarstokken van noten, en de beplanking daartussen van linde, maar goed, smaken verschillen;)
wat ik zie is dat je de 3-planks methode toepast.
Heel mooi

Tja een diploma zegt dus niet alles, jouw aanpak van de dekbeplanking is inderdaad handiger als de mijne.
De 3-planks methode kost wel wat tijd en je moet nauwkeurig werken maar is wel mooi hé.:D

Andy

Hey Andy, prachtig werk geleverd ;)

Heb nog een vraagje over de deklatten, schuren jullie die nu ook een beetje schuin voor je er met een stift langs gaat?

@ Germt

:oops: Foutje mijn dek is met de 4-planks methode beplankt zoals beschreven in Historische Shiffsmodelle van W. zu Mondfeld (en niet zoals ik zei de 3-planks methode):
full

In de tweede rij staat een foutje moet (450 zijn ipv 750)

@Rene 88
Ik schuin mijn dekplanken niet af ze zijn maar 0,6 mm dik. Ik maak de zijkanten zwart en dat is voldoende zeker bij de schaal 1:100. Het is wel oppassen want het zwart wil maar al te graag in de plank trekken. Het is dus wel snel werken en een dun streepje op de zijkant zetten anders trekt het tot halverwege in de plank. Ik gebruik waterverdunbare verf, Met verf op terpentinebasis moet je eerst testen of de verf het zwart van de markeerstift niet oplost (Danish Oil schijnt dat overigens ook te doen)

Andy

Volgens mij is het een 3-planks methode. Let wel; ik vindt von Mondfeld hier niet echt duidelijk in.
En er is heel vaak discussie over;)
Er liggen bij een 3-planks methode steeds 3 verspringende planken tussen de naastgelegen zelfde planken.
Bij een 4-planks verdeling zijn dit er dus 4. Met andere woorden elke 5e plank is dan dus hetzelfde.
Kortom je hebt bij een 4-planks methode dus te maken met planken waarvan de lengte deelbaar moet zijn door 5.
Stel je het dek voor, en er liggen dus steeds 4 planken voor je weer gelijkliggende kopse kanten hebt
Even een foto met tekst ter verduidelijking.
Zo heb ik het geleerd;)
Maar... De Prins Willem was toch eerst een civiel schip, in dat geval zou een 3-planks methode natuurlijk ook juist kunnen zijn.

full

Bedankt Andy, ik doe een poging om een soort van archief van dit soort informatie aan te leggen voor toekomstige bouwprojecten. Over de plankmethodes moet ik nog wel meer opzoeken, erg verwarrend allemaal :confused:

Bedankt Andy, ik doe een poging om een soort van archief van dit soort informatie aan te leggen voor toekomstige bouwprojecten. Over de plankmethodes moet ik nog wel meer opzoeken, erg verwarrend allemaal :confused:

Verwarrend?
Dat klopt helemaal, de tekst in de Nederlandse uitgave is een andere als in de Duitse en wat dan de juiste is?

Andy :confused:

@ rene 88

Hier nog even een kopie van de bladzijde met beplankingsschema's uit "Historsche Shiffsmodelle" van W. von Mondfeld voor je.

full

Maar of dat de verwarring voorkomt?? Mijn oplossing is dan altijd: kies voor een manier van beplanken en houd dat het hele schip lang vol

Groeten
Andy

Bedankt, deze pagina geeft een mooi overzicht :D
Inderdaad, het beste een uitkiezen en aanhouden als je het niet zeker weet.
Het ziet er sowieso beter uit dan gewoon om de plank een potloodstreepje zetten zoals bij mijn schip :rolleyes:
Zo leren we nog wat bij hier ;)

Gr. René

Back