De vertuining is klaar
Dat was een foutje van me
.
Ze bouwen dapper verder, tijdens de rondleiding zei men dat volgende week gaat het bovenste berghout geplaatst gaat worden, en in de zeilmakerij (die ook weer toegankelijk is) wordt hard aan de zeilen gewerkt.
Een bezoek is zeker de moeite waard.
Maar nu weer:
ntopic:
Na het beplanken van de romp moest nu de verschansing en de vertuining beplankt worden.
Dat werd eerst uitgebreid meten om de plaats van het bovenste berghout en de hoogte boven het dek van de eerste beplanking (= de hoogte van de verschansing) te controleren.
Het bleek dat het bovenste berghout in het midden van de romp 1 mm te hoog was, voor en achteraan klopte de hoogte wel. De binnenste beplanking heb ik daarom verhoogt om de (buitenste) beplanking de juiste vorm en verhouding te kunnen geven.
Vervolgens heb ik de vertuining (met overnaadse beplanking) aangebracht.
Na wat puzzelen (en denken) heb ik eerst een latje van 1/2 mm hoog boven het onderste berghout geplakt en daar vervolgens de eerste plank van de vertuining bovenop geplakt zodat de eerste plank gelijk al de goede schuinte heeft. Om de plaats van de volgende plank te bepalen heb ik een pas-stukje gemaakt en vervolgens de bovenkant van die plank met spelden aangegeven en daarna de plank eronder gelijmd. Hierdoor overlappen de planken elkaar precies 1 mm en lopen mooi parallel en met de zeeg mee
.
Ik zag erg tegen dit deel van het beplanken op maar het is me uiteindelijk erg meegevallen.
Het resultaat ziet er zo uit:
De 2 achterste bovenste geschutspoorten/luiken zijn met potlood aangegeven en worden nog uitgezaagd.
Het middenstuk van de verschansing is van ander hout en heeft een andere vorm omdat het dienstdeed als borstwering voor musketschutters.
Het volgende project is het beplanken van de binnenzijde van de verschansing.
im:
Andy
Ik weet er wel een waar ze wel wat hulp bij de (stagnerende?) bouw kunnen gebruiken:
"De Zeven Provinciën" op de Bataviawerf in Lelystad
Dat was een foutje van me

Ze bouwen dapper verder, tijdens de rondleiding zei men dat volgende week gaat het bovenste berghout geplaatst gaat worden, en in de zeilmakerij (die ook weer toegankelijk is) wordt hard aan de zeilen gewerkt.
Een bezoek is zeker de moeite waard.

Maar nu weer:

Na het beplanken van de romp moest nu de verschansing en de vertuining beplankt worden.
Dat werd eerst uitgebreid meten om de plaats van het bovenste berghout en de hoogte boven het dek van de eerste beplanking (= de hoogte van de verschansing) te controleren.
Het bleek dat het bovenste berghout in het midden van de romp 1 mm te hoog was, voor en achteraan klopte de hoogte wel. De binnenste beplanking heb ik daarom verhoogt om de (buitenste) beplanking de juiste vorm en verhouding te kunnen geven.
Vervolgens heb ik de vertuining (met overnaadse beplanking) aangebracht.
Na wat puzzelen (en denken) heb ik eerst een latje van 1/2 mm hoog boven het onderste berghout geplakt en daar vervolgens de eerste plank van de vertuining bovenop geplakt zodat de eerste plank gelijk al de goede schuinte heeft. Om de plaats van de volgende plank te bepalen heb ik een pas-stukje gemaakt en vervolgens de bovenkant van die plank met spelden aangegeven en daarna de plank eronder gelijmd. Hierdoor overlappen de planken elkaar precies 1 mm en lopen mooi parallel en met de zeeg mee

Ik zag erg tegen dit deel van het beplanken op maar het is me uiteindelijk erg meegevallen.
Het resultaat ziet er zo uit:
De 2 achterste bovenste geschutspoorten/luiken zijn met potlood aangegeven en worden nog uitgezaagd.
Het middenstuk van de verschansing is van ander hout en heeft een andere vorm omdat het dienstdeed als borstwering voor musketschutters.
Het volgende project is het beplanken van de binnenzijde van de verschansing.

Andy
Laatst bewerkt door een moderator: