Ramoser heeft/had dat op z'nSprinta:
Ziet er niet uit als het grootzeil bij elke overstag manoeuvre volledig gevierd en weer aangehaald wordt.
Als je er op let, dan valt het op dat het overstag gaan bij het gros van de Sprinta filmpjes er deskundig uit gesneden is...
Ramoser heeft dit deels gecompenseerd, door een hele snelle winch te ontwikkelen, die 120 cm schoot in twee seconden van boord naar boord haalt, kost helaas €350,00.
Ramoser bied tegenwoordig ook de optie van een apart bediend grootzeil aan, zodat dat blijft staan, als je overstag gaat en de Genua van boord wisselt. Er kwam teveel commentaar op het doelloze geflapper met het grootzeil...
De Sprinta is een semi schaalmodel van een kwarttonner, ik vind het een lelijk ding, maar dat is persoonlijk, er zijn behoorlijk veel van verkocht, ondanks dat het een ontstellend dure boot is.
Gebruik je een winch als de Hitech HS785HB, dan valt het elke keer uitvieren van het grootzeil echt wel op, om nog maar te zwijgen van het verlies aan snelheid, waardoor je bij weinig wind stilvalt in de draai...
De Hitec is sterk zat om fok én grootzeil te bewegen, ik heb er ook eentje in mijn SeaWind en die heeft maar 0,5 m² zeiloppervlak.
Je hebt genoeg ruimte in de romp voor een tweede lier (welke heb je nu?), óf een servo met een arm, om het grootzeil apart te kunnen bedienen, zoals een SPT5435LV-180:
https://nl.aliexpress.com/item/4000135787995.html?src=google&pdp_npi=4@dis!EUR!12.69!12.69!!!!!@!10000001097813726!ppc!!!&src=google&albch=shopping&acnt=272-267-0231&isdl=y&slnk=&plac=&mtctp=&albbt=Google_7_shopping&aff_platform=google&aff_short_key=UneMJZVf&gclsrc=aw.ds&&albagn=888888&&ds_e_adid=&ds_e_matchtype=&ds_e_device=c&ds_e_network=x&ds_e_product_group_id=&ds_e_product_id=nl4000135787995&ds_e_product_merchant_id=109256086&ds_e_product_country=NL&ds_e_product_language=nl&ds_e_product_channel=online&ds_e_product_store_id=&ds_url_v=2&albcp=20730513328&albag=&isSmbAutoCall=false&needSmbHouyi=false&gad_source=1
Deze zit in mijn 12M AC model en trekt met gemak de beide zeilen (keerfok) aan.
Groeten, Jan.