Problemen met de esc van mijn slash 4x4

Hallo, ik heb een probleem met esc ,vxl3s ,van mijn trsxxas slash 4x4. Feitelijk met de hele electronica....

Het lampje op de esc wordt rood als ik 10 minuten gereden heb, en de snelheid is ook weg.
Uitzetten op de esc lukt niet, enige manier is de accu ontkoppelen.
Koppel ik de accu meteen weer aan, doet hij het weer normaal. Lamp weer op groen, en volgas weer. 5 minuten later weer hetzelfde ...
De accu is gewoon vol er in gegaan. Beide cellen gaven de eerste keer 3.84 aan.
De tweede hapering 3.79. Lijkt me normaal.

Ik kan niet verzinnen waardoor het komt.

Is er iemand met een oplossing?
 
Welk signaal geeft de ESC (kleur van lampje en snelheid waarmee het pinkt) ?
  • rood en traag = lage spanning (LVC)
  • rood en snel = thermal shutdown protection = bescherming omdat de ESC te warm wordt.
    Als de motor nog een beetje draait zit je in fase 1 van de bescherming, als de motor niet meer draait zit je in fase 2.
    Traxxas adviseert om in dat geval de ESC te laten afkoelen om verder te kunnen rijden.
De VXL-3S ESC kan snel te warm worden (afhankelijk van de omgevingstemperatuur, de batterij die je gebruikt (2S of 3S lipo), de vertanding en uiteraard jouw rijstijl.

Een fan op de ESC helpt vaak om de temperatuur onder controle te houden.
Traxxas heeft een fan voor deze ESC (# 3340), maar je kan er ook andere fans op monteren.

Als dat niet voldoende helpt zal je moeten ingrijpen op de andere factoren (vb kleinere pinion, pauzes nemen tijdens het rijden, ..).

Controleer eens of alles mechanisch nog soepel loopt.

De aanschaf van een digitale thermometer is aan te raden (in het geval je dit nog niet hebt), om de temperatuur van de ESC, de motor en desgevallend de batterij tussendoor in de gaten te houden.
 
Welk signaal geeft de ESC (kleur van lampje en snelheid waarmee het pinkt) ?
  • rood en traag = lage spanning (LVC)
  • rood en snel = thermal shutdown protection = bescherming omdat de ESC te warm wordt.
    Als de motor nog een beetje draait zit je in fase 1 van de bescherming, als de motor niet meer draait zit je in fase 2.
    Traxxas adviseert om in dat geval de ESC te laten afkoelen om verder te kunnen rijden.
De VXL-3S ESC kan snel te warm worden (afhankelijk van de omgevingstemperatuur, de batterij die je gebruikt (2S of 3S lipo), de vertanding en uiteraard jouw rijstijl.

Een fan op de ESC helpt vaak om de temperatuur onder controle te houden.
Traxxas heeft een fan voor deze ESC (# 3340), maar je kan er ook andere fans op monteren.

Als dat niet voldoende helpt zal je moeten ingrijpen op de andere factoren (vb kleinere pinion, pauzes nemen tijdens het rijden, ..).

Controleer eens of alles mechanisch nog soepel loopt.

De aanschaf van een digitale thermometer is aan te raden (in het geval je dit nog niet hebt), om de temperatuur van de ESC, de motor en desgevallend de batterij tussendoor in de gaten te houden.
Ik denk dat een kleinere pinion de meest makkelijke oplossing is. Rij nu met een 19.
De motor heeft een dubbele koeling de esc een enkele. Wel van een alibaba kwaliteit......zat er op toen ik hem 2de hands kocht.
De 2s Lipo's zijn van goede kwaliteit, rij er ook met mijn Revo op. Heb ook nog 3s, maar durg deze hierdoor niet te gebruiken.
Alles is nagekeken, motor gereviseerd voor de zekerheid.
Esc brand rood, en is niet met ez uit te schakelen. Alleen door de lipo los te koppelen.
Mechanisch kan ik alles oplossen, electronica is niet mijn sterkste kant.
Weet niet of dat er nog mee te maken heeft.
 
19t pinion lijkt me fors als je intensief rijdt, standaard zit er een 13t pinion op.
Misschien eens een 15t of 16t proberen.
 
Stroom is evenredig met tandwielverhouding³.
Door van 13t naar 19t te gaan, wil stroom toenemen met factor (19/13)³= 3!, 200% meer.
Daar zijn componenenten doorgaans niet op gekozen. Ik vermoed dat je spullen het nog enigzins overleefd hebben doordat de accu de stroom niet kan leveren. Bijgevolg zal je accu een nog grotere dreun gehad hebben.

13t → 16t geeft verandering met factor (16/13)² = 1,9, 90% meer.
19t → 16t geeft verandering met factor (16/19)³ = 0,6, 40% minder.


Verder is stroom evenredig met banddiameter³ en Kv³, kortom, met snelheid³.
En evenredig met spanning². Handig stroomtabelletje voor 'celletje meer'
motorstroom loopt veel sneller (kwadratisch) op dan accuspanning - MBF
 
Laatst bewerkt:
Stroom is evenredig met tandwielverhouding³.
Door van 13t naar 19t te gaan, wil stroom toenemen met factor (19/13)³= 3!, 200% meer.
Daar zijn componenenten doorgaans niet op gekozen. Ik vermoed dat je spullen het nog enigzins overleefd hebben doordat de accu de stroom niet kan leveren. Bijgevolg zal je accu een nog grotere dreun gehad hebben.

13t → 16t geeft verandering met factor (16/13)² = 1,9, 90% meer.
19t → 16t geeft verandering met factor (16/19)³ = 0,6, 40% minder.


Verder is stroom evenredig met banddiameter³ en Kv³, kortom, met snelheid³.
En evenredig met spanning². Handig stroomtabelletje voor 'celletje meer'
motorstroom loopt veel sneller (kwadratisch) op dan accuspanning - MBF
Stroom is evenredig met tandwielverhouding³.
Door van 13t naar 19t te gaan, wil stroom toenemen met factor (19/13)³= 3!, 200% meer.
Daar zijn componenenten doorgaans niet op gekozen. Ik vermoed dat je spullen het nog enigzins overleefd hebben doordat de accu de stroom niet kan leveren. Bijgevolg zal je accu een nog grotere dreun gehad hebben.

13t → 16t geeft verandering met factor (16/13)² = 1,9, 90% meer.
19t → 16t geeft verandering met factor (16/19)³ = 0,6, 40% minder.


Verder is stroom evenredig met banddiameter³ en Kv³, kortom, met snelheid³.
En evenredig met spanning². Handig stroomtabelletje voor 'celletje meer'
motorstroom loopt veel sneller (kwadratisch) op dan accuspanning - MBF
Accu is nog hetzelfde als mijn andere 2s, heb er v vandaag nog mee gereden in mijn Revo. Gelukkig....
Nu een 18 pinion 54 spur in de slash gezet...ipv de 19/48..
Zou dat wel kunnen?
Of is het beter om 13/54 en 3s Te gebruiken als ik hard wil gaan?
Ik ga er nu vooral hard mee rijden op een vlakke grindbaan.
 
testen, proberen, liefst meten.

bij een hoger voltage zakken de amperes.
amperes maken dingen warm.
alleen, de motor gaat natuurlijk ook meteen 4 volt extra snel draaien.
hou je dan dezelfde tandwielverhouding, kan het erg goed zijn dat je alsnog teveel amperes vraagt (en dus eigenlijk te hard aan de motor en regelaar trekt)

oplossing kan zijn door niet langer dan 2 a 3 tellen volgas te houden.
of lichter vertanden.

maar weet dat dit probleem er is, en handel ernaar.
of zwaardere motor/regelaar erin.. maar dan ga je waarschijnlijk de tandwielen kapot trekken.
gewoon proberen met die tandwielen. gevoelsmatig zat je in het begin gewoon te zwaar, waardoor je teveel amperes trekt.
of je rijdt gewoon wat "warmer" dan de voorgaande eigenaar.
 
Bekijk bijlage 324378 Bekijk bijlage 324378 h
testen, proberen, liefst meten.

bij een hoger voltage zakken de amperes.
amperes maken dingen warm.
alleen, de motor gaat natuurlijk ook meteen 4 volt extra snel draaien.
hou je dan dezelfde tandwielverhouding, kan het erg goed zijn dat je alsnog teveel amperes vraagt (en dus eigenlijk te hard aan de motor en regelaar trekt)

oplossing kan zijn door niet langer dan 2 a 3 tellen volgas te houden.
of lichter vertanden.

maar weet dat dit probleem er is, en handel ernaar.
of zwaardere motor/regelaar erin.. maar dan ga je waarschijnlijk de tandwielen kapot trekken.
gewoon proberen met die tandwielen. gevoelsmatig zat je in het begin gewoon te zwaar, waardoor je teveel amperes trekt.
of je rijdt gewoon wat "warmer" dan de voorgaande eigenaar.
Dus de oplosding gewoon 13/50 op 2s, en 13/54 op de 3s rijden.
Jammer. Hoopte dat ik serieus hard kon rijden.
Screenshot_20190612-173758_WhatsApp.jpg

Vond ik nog een tabel van de mogelijke overbrengingen. De waardes zeggen mij echter nix.
Kan ik hieruit opmaken dat ik 13/54 kan rijden met 3s?
Op 2s moet het , zo lees ik het, dat ik 18/54 kan rijden...
Correct me if i'm wrong....
 
Kijk welke tandwielen je hebt liggen en probeer een combinatie uit de groene gebieden van de tabel.
Meet de temperatuur regelmatig tijdens het rijden.
Blijft de motor en ESC koel tijdens het rijden, dan kan je naar een snellere combinatie gaan.
Als je merkt dat de temperatuur te hoog wordt pas je best de vertanding aan.

Ik heb recent een Hobbywing combo geïnstalleerd in mijn slash 4x4 (3200kv motor en Max10SCT ESC). Ik ben gestart met een 15t pinion en een 54t spur op 2S, maar dat was me toch te traag.
Momenteel heb ik een 17t pinion en een 54t spur. Qua snelheid is dit voor mij momenteel voldoende en voorlopig blijft alles koel op 2S.
Afwachten wat het wordt tijdens de warmere zomerdagen (blijven meten dus).

Als je echt intensief met hoge snelheid wil rijden, kijk je best uit naar een andere motor met een nog lagere KV-waarde (< 3000 kv) en vermoedelijk ook een andere ESC.
Of naar een andere rc wagen - als je intensief op 3S wil rijden met je slash zal je ook andere zaken moeten upgraden.
 
Kijk welke tandwielen je hebt liggen en probeer een combinatie uit de groene gebieden van de tabel.
Meet de temperatuur regelmatig tijdens het rijden.
Blijft de motor en ESC koel tijdens het rijden, dan kan je naar een snellere combinatie gaan.
Als je merkt dat de temperatuur te hoog wordt pas je best de vertanding aan.

Ik heb recent een Hobbywing combo geïnstalleerd in mijn slash 4x4 (3200kv motor en Max10SCT ESC). Ik ben gestart met een 15t pinion en een 54t spur op 2S, maar dat was me toch te traag.
Momenteel heb ik een 17t pinion en een 54t spur. Qua snelheid is dit voor mij momenteel voldoende en voorlopig blijft alles koel op 2S.
Afwachten wat het wordt tijdens de warmere zomerdagen (blijven meten dus).

Als je echt intensief met hoge snelheid wil rijden, kijk je best uit naar een andere motor met een nog lagere KV-waarde (< 3000 kv) en vermoedelijk ook een andere ESC.
Of naar een andere rc wagen - als je intensief op 3S wil rijden met je slash zal je ook andere zaken moeten upgraden.
Kijk welke tandwielen je hebt liggen en probeer een combinatie uit de groene gebieden van de tabel.
Meet de temperatuur regelmatig tijdens het rijden.
Blijft de motor en ESC koel tijdens het rijden, dan kan je naar een snellere combinatie gaan.
Als je merkt dat de temperatuur te hoog wordt pas je best de vertanding aan.

Ik heb recent een Hobbywing combo geïnstalleerd in mijn slash 4x4 (3200kv motor en Max10SCT ESC). Ik ben gestart met een 15t pinion en een 54t spur op 2S, maar dat was me toch te traag.
Momenteel heb ik een 17t pinion en een 54t spur. Qua snelheid is dit voor mij momenteel voldoende en voorlopig blijft alles koel op 2S.
Afwachten wat het wordt tijdens de warmere zomerdagen (blijven meten dus).

Als je echt intensief met hoge snelheid wil rijden, kijk je best uit naar een andere motor met een nog lagere KV-waarde (< 3000 kv) en vermoedelijk ook een andere ESC.
Of naar een andere rc wagen - als je intensief op 3S wil rijden met je slash zal je ook andere zaken moeten upgraden.
 
Dank jullie voor de informatie .
Meten dus...ik heb genoeg tandwielen om te proberen, mooi komend weekend beetje crossen.
En als ik kies voor een andere motor en esc, welke is dan op dit momment het meest geschikt voor een slash, zonder dat ik veel andere onderdelen moet upgraden,?
 
je moet gewoon af en toe even voelen of de motor of regelaar (of beide) heet worden of niet.
voor het gevoel: een warme motor of regelaar kun je vastpakken zonder dat het zeer doet.
heet doet zeer na een paar tellen. meestal zit je dan rond de 60 a 70 graden.
het is voor motor en regelaar niet prettig om veel warmer te worden.
is een erg onnauwkeurige methode, maar geeft wel een indicatie.

qua upgraden: alles kan, maar blijf wel binnen de marges van de auto..
ik heb wel eens een auto met een (veel) te zware motor en regelaar gehad..
ding trok vrij regelmatig de aandrijving kapot. de wishbones sloegen gigantisch in. tanden kapot door een keer een sprongetje over een steentje heen.
aandrijfriem ging in no time vreten (hij trok de geleiders en spanners krom)
ding ging erg hard. Maar je had wel wat sleutelwerk :D
 
... ik heb wel eens een auto met een (veel) te zware motor en regelaar gehad ...
Voor de volledigheid: een 'zware' regelaar, één die hoge stromen/spanningen/vermogens aan kan, is geen probleem. Een regelaar perst geen stroom/vermogen door de motor.

De regelaar laat stroom door die door spanning², Kv³, verhouding³ en diameter³ bepaald wordt.
Er is wel een gewichtstoename.
 
Laatst bewerkt:
gemiddeld gesproken zit er wel een bepaald lineair verband tussen het gewicht van een electromotor en het vermogen wat hij aan zou moeten kunnen...
ik noem het met name als set om aan te geven dat motor en regelaar een set is..

even los van alle achterliggende theorie en exacte wetenschap. die komt doorgaans later in de hobby:D
 
gemiddeld gesproken zit er wel een bepaald lineair verband tussen het gewicht van een electromotor en het vermogen wat hij aan zou moeten kunnen...
ik noem het met name als set om aan te geven dat motor en regelaar een set is..

even los van alle achterliggende theorie en exacte wetenschap. die komt doorgaans later in de hobby:D
Ik heb alles goed op me in laten werken, en dit weekend wat testjes gedaan.
Ik blijf gewoon een 13 pinion rijden, en wissel alleen de spur om. Hangt dan van de ondergrond, welke lipo ik ga rijden en de temperatuur.
Gaat het mij later te langzaam , kies ik dan wel voor een zwaardere setup.
Ik dank jullie allen voor de informatie.
Next step....verdiepen in de electronica
 
Back
Top