profielwerkstuk onderwerpen

hallo allemaal,

ik zit aan het einde van 4 havo en ik moet met 2 andere jongens beginnen aan het profielwerkstuk, voor de mensen die niet weten wat het is, het is een groot werkstuk waarbij je een hoofdvraag beantwoord. mijn groepje gaat het over het vak natuurkunde doen en we waren het er allemaal mee eens dat we mijn bixler gaan gebruiken om iets te onderzoeken, of iets ontwerpen.
denk hierbij aan onderzoek van de lucht op een bepaalde hoogte(ik noem zomaar even iets) of iets ontwerpen wat het modelbouwvliegen minder risicovol maakt (chrashes etc.)

wij hebben verder niet echt een duidelijk idee over wat we het precies gaan doen, en onze voorkeur licht naar iets ontwerpen, iets waar je dus wat aan hebt en het leuke van iets steeds verbeteren totdat je het totaal geperfectioneerd hebt, mijn vraag aan jullie is dus of jullie onderwerpen weten waarover we het zouden kunnen doen.

bij voorbaat dank,
kevin

- Test een aantal vleugelprofielen op efficiëntie onder het motto aerodynamica en het creëren van optimale lift met zo min mogelijk energie en een zo hoog mogelijk rendement.
- Het ontwerpen van een kreukelzone op de neus/romp van het vliegtuig.
- Het ontwerpen van een quick release systeem voor de vleugel en staartvlakken zodat deze tijdens een crash los weten te laten om schade te kunnen beperken.
- Inderdaad, het onderzoeken van deeltjes in de lucht. Bijv. het in kaart brengen van schadelijke gas gehaltes nabij industrieterreinen. Wat voor effect heeft het weer hierop.

Paar ideetjes, weet niet of het zinvol is.

Hallo Kevin,

Zoals ptrtje al zei, vleugel profielen testen. Aan het eind kan je een mooi verband aantonen tussen bijv dikte van de vleugel en de weerstand die deze geeft. Gebruik wel echt grote verschillen in diktes zodat je snel verschil kan zien in de verhoudingen

Dit is denk ik het makkelijkste te onderzoeken in die 1 week die je hebt.

Het onderzoeken van luct deeltjes is wat lastig omdat je maar een week hebt. In 1 week is er waarschijnlijk niet genoeg variatie in het weer om iets aan te tonen.

Als je het over vleugelprofielen gaat houden, is het gratis programma XFLR5 heel handig. Die tekent grafieken van onder andere de weerstands en liftcoëfficient bij verschillende snelheden, invalshoeken en re-getallen voor profielen. Ook kan het verschillende dingen berekenen voor complete vleugels.

Erg bedant voor de ideeen! We zoeken nog wel even door, want we willen een juiste keuze maken, want we hebben niet 1 week maar we moeten in 5havo er gewoon mee door. We moeten het af hebben in januari dus genoeg tijd

Zou een van jullie iets meer uitleg kunnen geven over de vleugels, en hoe je die bijvoorbeeld (depron geloof ik) maakt.

je kan mischien bij de bouwmarkt (kwantum ofzo) depron platen gaan halen (niet de echte, maar wel goedkoop ( 19 platen voor iets van €25)), die moet je dan intapen met inpaktape. vervolgens kan je een paar strookjes depron erop lijmen en de vleugel erover vouwen ( je kan een howto zien op youtube "experimentalairlines armin wing")
dan kan je verschillende diktes proberen

Voor zover ik weet alleen in een windtunnel. Maar aangezien een aantal personen het hier hebben aangeraden als geschikt onderwerp voor een profielwerkstuk, zal er ook wel een andere mogelijkheid moeten zijn.

oke ik heb het besproken en we hebben als onderzoek gekozen welk commercieel vliegtuig heeft het meest ideale vleugelprofiel.
wij weten al ongeveer hoe we dit gaan testen, namelijk een bepaalde hoeveelheid gas geven en welke vleugel dan het hoogste lift/energie rendement heeft, we weten nog niet helemaal hoe we dit exact gaan testen dus tips zijn altijd welkom

Suggestie: doe onderzoek op de zogenaamde KF (Kline-Fogleman) vleugelprofielen.

Zie Kline?Fogleman airfoil - Wikipedia, the free encyclopedia voor wat meer uitleg over dat type van profielen.

Het zijn profielen die heel wat potentieel bieden voor modelvliegtuigen omdat ze uiterst eenvoudig te maken zijn. Je lijmt bij wijze van spreken wat depron plaaten op elkaar en je hebt een vleugelprofiel.

In de bovenstaande link zal je merken (figuur rechts) dat de geschikte toepassingen van KFm1 tem KFm6 profielen vrij goed bekend is. KFm7 tem KFm10 zijn nog in ontwikkeling. KFm9 zou een goede oplossing zijn voor zweefvliegtuigen (potientieel voor DLGs?).

Wees creatief en ga zelf spelen met de parameters: % dikte, aantal lagen, locatie van de sprongen en misschien vinden jullie zelf het ultieme vleugel profiel! ;-) Worden jullie nog beroemd ook!

edit: en ik ben alvast meteen geïnteresseerd in de resultaten... en met mij vast nog wel wat andere forumleden

super bedankt voor die link het ziet er erg bruikbaar uit, ook gaan we nog de keuze maken of we alle test vleugels zelf gaan ontwerpen of dat we al bestaande vleugels na gaan bouwen, bijv van de concorde, 7x7 serie, airbus etc.

nog even iets, zou het makkelijker zijn om de bixler te gebruiken of om zelf van depron een simpel vliegtuig te bouwen(flite test achtig).

super bedankt voor die link het ziet er erg bruikbaar uit, ook gaan we nog de keuze maken of we alle test vleugels zelf gaan ontwerpen of dat we al bestaande vleugels na gaan bouwen, bijv van de concorde, 7x7 serie, airbus etc.

nog even iets, zou het makkelijker zijn om de bixler te gebruiken of om zelf van depron een simpel vliegtuig te bouwen(flite test achtig).

K wil jullie niet demotiveren, maar ik zou het idee van het nabouwen laten varen. Het gaat al heel wat moeite kosten om de informatie vast te krijgen over welk profiel toegepast is, als je die info al kan krijgen. Meestal blijft het profiel niet hetzelfde over de volledige lengte van de vleugel.

Om een vrij goede benadering te krijgen zal je de profielvorm nauwkeurig moeten overnemen. Met de hand is dat niet realiseerbaar want te onnauwkeurig. Moet je al CNC gaan frezen.

Hou het zo eenvoudig mogelijk (dat zal al moeilijk genoeg blijken te zijn): Koop een stapel depron platen in verschillende diktes. Bouw eerst de bestaande KF profielen na, en maak nadien varianten: dunner plaatje bovenop, plaatje bovenop wat langer of wat korter, ... Meet bij verschillende snelheden en verschillende invalshoeken de gegenereerde lift.

Ik zou in een eerste faze eerst gewoon vleugelprofielen gaan testen zonder romp. Bouw in tweede faze op basis van de verkregen meetresultaten een eenvoudig vliegtuigje (2 kanaals zwevertje bijv.). Er zijn misschien forumleden die een ontwerpje kant en klaar hebben wat zich ertoe leent.

he alle tips zijn goede tips!, ik had dat ook al in gedachte, maar had meer in mijn hoofd om alleen de vorm na te bouwen, maar ik denk dat het inderdaad beter is om gewoon zelf wat vleugelprofielen te bouwen en dan te testen

oh en is het makkelijker om depron te vouwen, of is het makkelijker om het over de hele leading edge gelijk te houden en een mooie boog te schuren met schuurpapier?

oh en is het makkelijker om depron te vouwen, of is het makkelijker om het over de hele leading edge gelijk te houden en een mooie boog te schuren met schuurpapier?
Beide kunnen. Hangt van de kromming af. Depron kan je best kort buigen en plooien door te verhitten met waterdamp. Maar er zijn limieten. Schuren is de beste optie bij heel kleine straal. Al zijn er ook die profielen maken door met een vouwlijn te werken ter hoogte van de LE.

Back