Project: 1/72 Balao Class USS Bowfin (SS-287)

Discussie in 'Duikboten' gestart door Henk Freubelaer, 10 dec 2020.

  1. Henk Freubelaer

    Henk Freubelaer

    Lid geworden:
    8 dec 2020
    Berichten:
    246
    Locatie:
    N B
    En weer een update, een kleintje deze keer.

    Ik ben momenteel met de boeg bezig, en daardoor wat meer bezig met Fusion en wat minder met bouwen.
    Ik ben de inbouw voor de boeg aan het uitdokteren zodat de boeg aan de romp bevestigd kan worden.

    In ieder geval de voorste bulkhead gemaakt die de boeg met de romp verbind.
    Hierin twee messing moertjes verwerkt zodat straks de gehele inbouw van de boeg verwijderbaar is in verband met onderhoud en dergelijke.

    Tevens twee inzet stukjes gemaakt die de twee boegdelen iets meer stevigheid op de lijmnaad geven.
    Ik heb hier bijzonder weinig ruimte dus ik denk dat ik de lijmnaad aan de binnenkant nog verder ga verstevigen met een strookje evergreen.
    En tot slot de twee boegdelen in de spuitplamuur gezet en geschuurd.
    Ze zijn nu klaar om straks afgewerkt te worden met plamuur.

    De voorste bulkhead met messing moeren.

    [​IMG]

    En tijdelijk op zijn plek om op maat gemaakt te worden.

    [​IMG]

    De twee inzet stukjes en de anker behuizing die ik al eerder had geprint.

    [​IMG]

    De inzet stukjes waar ze straks op hun plaats komen.

    [​IMG]

    En hoe het er straks uit komt te zien.

    [​IMG]
     
    MarcT, p.m en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  2. Henk Freubelaer

    Henk Freubelaer

    Lid geworden:
    8 dec 2020
    Berichten:
    246
    Locatie:
    N B
    En daar zijn we weer met een update.

    Ik had de laatste weken niet veel te posten, ik ben druk doende om de binnenkant van de boeg in elkaar te fantaseren en dat was hoofdzakelijk in Fusion.
    Maar ik denk dat ik nu een goede basis heb en ben begonnen met de onderdelen te printen.

    Zoals op de foto's wel duidelijk is, in de boeg is bijzonder weinig ruimte.
    En in dit krappe stuk moet de aandrijving voor de voorste duikroeren, de aandrijving voor de torpedo deuren en 6 torpedo buizen.
    En tevens is dit gedeelte geheel afgesloten, het afneembare dek loopt namelijk tot dit stuk.

    Dus heb ik besloten om het gehele binnenwerk waar alle mechanica op komt verwijderbaar te maken.
    Dit geeft minder frustraties om alles in te bouwen en is ook veel beter voor onderhoud en reparaties.
    Het geheel past strak in de boeg en komt vast te zitten met twee imbus boutjes.

    Tussendoor heb ik nog wel alvast een dummy torpedo geprint, iets tastbaars werkt voor mij beter dan een paar maten op papier.
    En tevens handig om te zien of de torpedo buizen goed zijn uitgelijnd en of de torpedo bij het verlaten van de buis niet ergens achter blijft hangen.
    Gelijk maar de voorste duikroeren ontworpen en geprint.
    Het ontwerpen was nog een werkje, ik heb wel tekeningen van de roeren maar die bleken volledig anders te zijn dan die van de Bowfin.
    Ik vermoed dat dit ook weer verschilt van type en werf die de boten bouwden.
    En de roeren lopen een beetje rond in alle richtingen, die viel nog lastig te maken in Fusion maar het is gelukt :thumbsup::thumbsup:
    Tevens maar weer een stukje dek van de opbouw gemaakt, ik was toch bezig :D
    Op het achterste stukje dek komen nog roosters en de bevestiging plaat voor het 40mm kanon.
    Die plaat is dus niet rond kwam ik achter.

    Maar goed, foto's zeggen meer dan woorden.
    en zonder foto's is het niet gebeurd :p

    Het achterste stukje dek op maat gemaakt voor de opbouw.
    nu verder uitzoeken waar roosters komen en dergelijke.

    [​IMG]

    En de dummy torpedo, geprint en gemonteerd.

    [​IMG]
    [​IMG]

    En de duikroeren.
    In de uitsparingen worden straks de asjes verlijmd voor stang die de roeren uitklapt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    En dan het tech rek voor de boeg, eerst alle delen uitgeprint.

    [​IMG]

    En los in elkaar gezet, nu alles passend maken.
    Tevens is dit een basis, er zal ongetwijfeld nog het een en ander veranderen om ook het technische gedeelte passend te krijgen.

    [​IMG]

    En hier met de dummy torpedo er naast, geeft even het gevoel hoeveel ruimte de buizen in gaan nemen.
    Tevens overal gaten en gleuven in gemaakt om water weerstand binnen de romp te verminderen, gewicht verlaging, minder materiaal om te printen.....en als dat allemaal niet helpt, het staat gewoon mooi en enorm duikbootachtig :D:D:D:D

    [​IMG]

    En hier zoals het rek straks in de boeg komt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    En zoals het er straks in de boot er uit ziet, met kortere buizen natuurlijk :p
    Ook hier heel weinig ruimte om de twee imbusjes te plaatsen of verwijderen, maar dat is beter te doen dan hele mikmak er vast in te bouwen.

    [​IMG]

    Met de dummy torpedo controleren of er voldoende vrijloop is.
    Waarschijnlijk moet de bovenste inkeping iets dieper, die houd erg weinig ruimte over.

    [​IMG]

    En de anker behuizing nog niet op zijn plek, maar deze heeft voldoende ruimte en gaat straks niet in de weg zitten.
    En het laatste bulkhead, deze is misschien niet nodig maar geeft net even wat meer stevigheid als het rek op zijn plaats zit.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 21 mei 2021
    MarcT, Cnn, Peter58 en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.675
    Locatie:
    noord-holland
    :thumbsup::thumbsup:
     
    MarcT en Henk Freubelaer vinden dit leuk.
  4. Henk Freubelaer

    Henk Freubelaer

    Lid geworden:
    8 dec 2020
    Berichten:
    246
    Locatie:
    N B
    En weer een kleine update.

    Ik ben momenteel meer bezig met ontwerpen dan met bouwen.
    Het is namelijk de beurt aan de voorste torpedo deuren.

    Deze moeten beweegbaar worden, dat is op zich nog niet een groot probleem.
    Echter de beschikbare ruimte voor in de boeg waar de scharnieren moeten komen is bijzonder weinig tot niet aanwezig.
    Officieel schuiven de deuren naar voren en naar binnen, echter daar is op deze schaal stomweg geen ruimte voor.
    Daar is de romp in de boeg veel te dik voor.
    En dat wil ik ook zo houden, als de boot ergens tegenaan vaart dan wil ik toch eigenlijk wel de boeg heel houden. :D
    Dus dan maar ruimte maken en de deuren naar binnen laten scharnieren.
    Dit gaat uiteindelijk wel lukken maar het vergt veel tijd aan uitzoeken en experimenteren.
    Inmiddels wel een deur geprint als proef en die past goed, echter op twee uiterste hoeken geen ondersteuning gehad dus die lopen een beetje rond.
    Geen probleem, ik moet de andere toch ook nog printen, dus print ik er dan wel twee.

    En ik ben nu blij dat ik de boeg in twee gedeelten heb geprint :yes::D

    Verder wel get tech rek op maat en passend gemaakt.
    Hij past nu precies in de boeg en nergens speling, als de twee imbusjes vast zitten dan zit het als een huis :thumbsup::thumbsup:

    Tevens de verstevigingen op de lijmnaad aangebracht en de anker behuizing op zijn plaats gelijmd.

    Hier het tech rek in elkaar gelijmd en klaar voor verdere bewerking.

    [​IMG]

    De boeg met aan de binnenkant de bulkhead waar het tech rek in valt.

    [​IMG]

    Hier het tech rek op zijn plaats.

    [​IMG]

    En een bijzonder mooie passing aan de voorkant. :D
    Tevens de verstevigingen en het anker huis op zijn plaats.

    [​IMG]

    Hier de eersten torpedo deur. De onderste twee hoeken lopen wat naar binnen dus die print ik nog wel een keer.

    [​IMG]

    En de deur op zijn plek met een stukje tape.

    [​IMG]
     
    MarcT, TIMBERWOLF en Peter58 vinden dit leuk.
  5. Henk Freubelaer

    Henk Freubelaer

    Lid geworden:
    8 dec 2020
    Berichten:
    246
    Locatie:
    N B
    En daar zijn we weer met een update.

    Ik had iets eerder willen posten maar door het mooie weer had mijn tuin ook wat broodnodige aandacht nodig.
    De Mussen klaagden dat het gras hoger was dan hun en een Ekster dreigde met een rechtszaak omdat hij een crashlanding maakte in het onkruid.
    Tjesses wat zijn die beesten brutaal zeg :confused::p:D

    maar goed, ik heb de torpedo deuren iets moeten veranderen.
    De strook in het midden van de deur steekt niet uit maar licht vlak met de rest van het plaatwerk.
    Bij de Bowfin zoals hij nu is zijn de torpedo deuren verwijderd en te gleuven dicht gelast.
    Maar ik kwam toevallig nog een foto tegen uit de tijd dat ze uit de vaart is genomen.
    Hierop is de middelste deur al weg maar de bovenste nog aanwezig en ik kon hierdoor het type bepalen.

    Ik heb inmiddels de bovenste en middelste deuren voor beide zijden geprint, nu alleen nog de onderste ontwerpen en printen.

    Verder heb ik het messing werk voor de SD antenne die op de opbouw staat af gemaakt.
    Eerst de top op de draaibank afgedraaid en vervolgens op een stuk messing draad gesoldeerd.
    Daarna m2 schroefdraad op het uiteinde getapt en de kop afgerond en daarna de antenne zelf uit dun messing draad er op gesoldeerd.
    toen de uiteinden van een drupje resin voorzien om de dopjes na te bootsen.

    Vervolgens ben ik verder gegaan met de draaibare scharnieren van de voorste duik roeren.
    De scharnieren zijn in twee gedeelten gemaakt, eerst die delen uit messing gedraaid.
    Daarna gleufjes in de koppen gefreesd en daar de draaipunten in gesoldeerd en op maat gevijld zodat de roeren probleemloos omhoog kunnen scharnieren.
    Hierbij gelijk de asjes van 2.5 mm messing erin gesoldeerd zodat het een geheel word, en dit voor beide kanten gedaan.

    Na alles een beetje in elkaar te hebben geprutst was ik niet blij hoe die scharnieren in het plastic draaien als de duik roeren worden bedient.
    Het kwam allemaal nogal gammel en low budget over, dus besloten om lager blokken te maken en de asjes in messing busjes te laten draaien.
    Wederom achter de draaibank lager busjes gemaakt en op de printer steunen geprint.
    De steunen zijn tegen het schot van het tech rek gelijmd en dit maakt het geheel een stuk beter draaibaar.
    Tevens houden de lagers de scharnieren op afstand zodat ze niet tegen de romp aan kunnen lopen, hierdoor blijft het geheel mooi soepel bewegen.
    En ik was toch bezig dus gelijk maar een klein verzetje aan de lagerbusjes gedraaid zodat de wrijving van het scharnier minimaal is.

    Daarna een busje gedraaid die de twee asjes verbind, hieraan kan straks de bediening arm gemaakt worden voor de servo.
    Deze word later bepaald als ik met de WTC aan de gang ga.
    Het grote voordeel van deze constructie, ik kan er aan werken zonder dat het hele circus in de romp zit, want alles zit aan het losse tech rek gemonteerd :thumbsup::thumbsup:

    En nu ben ik bezig met de scharnieren die de roeren omhoog trekken.
    Deze zijn een beetje tricky, ze moeten niet alleen om een asje in het duikroer draaien maar dat asje moet ook nog eens kunnen bewegen in het scharnier als het roer bediend word.
    Ik had een aantal kogel scharniertjes besteld in China voor een euro en een stukje kauwgom, het waren de kleinste en ik vond mezelf nogal een briljant genie om die te gebruiken :D:D
    Echter bij aankomst bleken ze alsnog veel te groot, dus mijn nieuwe t-shirt met "genius at work" bij de vodden gegooid en iets anders bedacht.
    De oplossing bleek echter simpel, de binnenkant van de scharnieren in het roer aan beide zijden conisch uitdraaien en voila ze scharnieren alle kanten op.:yes:
    Daarna een 1mm gaatje in het scharnier geboord en een klein pieleke aan de trekstang gedraaid, nu kan het geheel stevig in elkaar worden gesoldeerd.

    Nu nog wachten op een zak plastic tandwielen die ik heb besteld en dan kan het geheel werkbaar in elkaar worden gefantaseerd.

    En dan nu de foto's om mijn geheel vage verhaal wat helderheid te geven. :p

    Hier dan de nieuwe torpedo deuren, vers van de printer.

    [​IMG]

    En op hun plek, tijdelijk met een stukje tape.
    Hier had ik de duikroer scharnieren ook al klaar, foto's daarvan verder beneden.

    [​IMG]

    Hier de ruwe kop van de SD antenne en de messing draad waar hij op komt.
    Deze messing draad gaat door de geprinte mast heen en zit onder het dek vast met een moertje.

    [​IMG]

    En de kop vast gesoldeerd, naast de mast waar hij doorheen komt.

    [​IMG]

    En hij past zeer mooi in de mast.

    [​IMG]

    En hier de antenne afgewerkt en op zijn plaats, in de draaibank met een vijltje de kop afgerond.
    Daarna een gleufje gevijld en de antenne er in gesoldeerd en afgewerkt met twee drupjes resin op de uiteinde.

    [​IMG]

    En hier de onderdelen voor de duikroer scharnieren, vers uit de draaibank.
    In de grote stukken worden gleuven gefreesd waar de kleinere scharnier punten in worden gesoldeerd.

    [​IMG]

    En hier het eind resultaat na het vrezen, solderen en schuin af vijlen.

    [​IMG]

    Hierna verder gegaan met de lager blokjes.

    [​IMG]

    De lager blokjes op maat en passend gemaakt en een verbinding busje gedraaid.

    [​IMG]

    Vervolgens heb ik het tech rek in de boeg geplaatst en hierna de lager blokjes er in gelijmd zodat alles op de juiste afstand zit en soepel draait.

    [​IMG]

    Als alles op zijn plek zit met een drupje lijm, het tech rek er uit en de blokjes gefixeerd met resin.
    Hier is dan ook duidelijk dat het zo wel handig werken is zonder de bekrompen ruimte van de boeg :thumbsup::thumbsup:

    [​IMG]

    En dan nu de andere scharnieren, hier moet alles nog op maat worden gemaakt maar het geeft even een idee hoe het in elkaar komt te zitten.
    Die ronde schijfjes zijn dan de uiteindelijke scharnier punten, twee die in de duikroeren komen en twee die straks op de tandwielen komen.
    De twee bovenste had ik eerst voor in de duikroeren echter waren ze te breed. Die worden straks uitgeboord en worden met afstandsboutjes op de tandwielen gemonteerd.

    [​IMG]

    En dat was weer een heel verhaal :D
     
    MarcT en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  6. Henk Freubelaer

    Henk Freubelaer

    Lid geworden:
    8 dec 2020
    Berichten:
    246
    Locatie:
    N B
    Een klein updatetje deze keer.

    Ik wacht nog op onderdelen uit het verre oosten om de voorste duikroeren af te bouwen en aangezien ik toch al achter de draaibank bezig was nu maar de periscopen gedraaid.
    Aangezien ik hier geen tekeningen van heb maar met foto's aan de slag.
    De maten bepalen was dan ook het lastigste om te doen.
    Maar met het schalen van foto's kom je nog een heel eind en dat is dus gelukt.

    De waarneem-periscoop is niet zo spannend, deze is namelijk vrij dik in het bovenste stuk.
    De aanvals-periscoop was een andere uitdaging.
    Deze is bijzonder dun in het bovenste stuk, dit is uiteraard gedaan om het spoor in het water zo klein mogelijk te houden om waarneming te voorkomen.
    En in schaal 1/72 is dit dan ook 1 mm :confused:
    Maar met voorzichtig draaien, een scherp beiteltje en de nodige schippers spreuken is het dan toch gelukt :p:D

    De periscopen worden beweegbaar en nu nog uitzoeken tot hoe ver ze worden terug getrokken.
    Uit foto's krijg ik de indruk dat ze volledig in de masten worden terug getrokken, echter heb ik ook foto's waarbij te toppen boven de masten uit steken.
    Wel maak ik het zo dat ze beide tegelijk uitschuiven, met twee periscopen boven water heb je in ieder geval een beetje het gevoel welke richting de boot op gaat.

    Tevens ben ik nu de gelukkige bezitter van een Futaba F14 40Mhz :yes::thumbsup:
    Hij is gebruikt maar verkeerd nog in een bijzonder goede staat en een nieuwe accu.

    Na flink rond neuzen op het net kwam ik toch wel tot de conclusie dat de 40Mhz zenders erg dun bezaaid zijn vandaag de dag.
    Zeg maar gerust weinig tot niet aanwezig, dus de sprong maar gewaagd nu ze er nog zijn en budget speelde daarbij ook wel een rol.
    En dat opent dan gelijk weer een geheel nieuw hoofdstuk voor mij want mijn kennis op dit gebied is net als de zender, weinig tot niet aanwezig :D:D
    Maar daar gaan we ook wel weer uit komen.

    En natuurlijk weer wat plaatjes.


    Mijn nieuwe aanwinst, nu maar verdiepen in hoe die uit te breiden.

    [​IMG]

    De periscopen, vers uit de draaibank

    [​IMG]

    En even voor het idee in de periscoop masten. Hier nog los want de periscoop buizen zijn nog niet geplaatst.

    [​IMG]

    En hier met de lenzen op hun plek, ik heb deze uit evergreen plaat gemaakt en vast gezet met een drupje CA lijm. Die gaan geen kant meer op.

    [​IMG]

    De lenzen iets afgevlakt op schaal en de topjes zwart gespoten.

    [​IMG]
     
    MarcT vindt dit leuk.
  7. Jinny

    Jinny

    Lid geworden:
    26 jul 2009
    Berichten:
    947
    Locatie:
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    Beide gelijktijdig uitschuiven lijkt mij vaag, immers, dan heb je geen profijt meer van het smalle spoor vd aanvals-periscoop.
    Welke kant die tobbe opgaat weten ze wel aan de hand van de plek waar ze in de commandoruimte staan.
     
    MarcT vindt dit leuk.
  8. Henk Freubelaer

    Henk Freubelaer

    Lid geworden:
    8 dec 2020
    Berichten:
    246
    Locatie:
    N B
    uhm er is eigenlijk niks vaags aan.

    Bij de Bowfin schaal 1:1 zoals hij in Hawaii ligt werd er maar 1 periscoop per keer gebruikt, afhankelijk van de situatie de aanvals of de waarneming periscoop.

    Bij de Bowfin schaal 1:72 zoals hij op mijn bureau ligt worden er twee periscopen tegelijk gebruikt aangezien de schipper (namelijk ik) op de wal blijft en het dan voor mij een hulpmiddel is om de vaarrichting onder water te bepalen.
     
  9. Jinny

    Jinny

    Lid geworden:
    26 jul 2009
    Berichten:
    947
    Locatie:
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    Ik zie dat ik even te snel las, excuus.
     
    MarcT en Henk Freubelaer vinden dit leuk.
  10. Henk Freubelaer

    Henk Freubelaer

    Lid geworden:
    8 dec 2020
    Berichten:
    246
    Locatie:
    N B
    En daar zijn we weer met een update.

    vorige week was het even wat te warm op de werf dus ging het werk even op een laag pitje.
    Ondertussen al wel begonnen met het uitzoeken wat er straks in de WTC moet komen.
    Op het gebied van elektronica ben ik een "noob met eikenloof, simpele uitvoering, beperkt stapelbaar" dus dat word nog een studie op zich.
    Maar met al die vragen maak ik nog wel een nieuw draadje, houd ik deze schoon en alleen voor het bouw gebeuren.

    Ik heb eerst maar eens een onderhoudssteun voor het voorste tech rek gemaakt, dit werk een stuk gemakkelijker.
    Die komt straks ook goed van pas voor het onderhoud aan het rek.

    Daarna de machinewerkplaats maar weer opengegooid om het nodige draaiwerk te doen voor de boeg duikroer aandrijving.
    Bijna alle busjes voor de heveltjes en lagerbusjes gemaakt.
    De heveltjes gemaakt die de roeren uitklappen en de stangetjes aan de roeren aangepast.

    Het was allemaal wat passen en meten en hier en daar weer opnieuw maken maar ik denk dat ik nu aardig in de goede richting kom.
    Hoe de uiteindelijke aandrijving word moet ik nog bekijken.
    Of het word een aandrijving vanuit de WTC of een kleine waterdichte servo.

    Voor sommigen is dit waarschijnlijk een overdreven gecompliceerd in elkaar gezet stukje mechaniek.
    Maar ik houd niet van slap samenhangend spul en ik ben nu eenmaal een detail muppet :p:D

    Maar goed, nu een paar plaatjes om het geheel wat duidelijker te maken.

    Eerst een steun geprint en in elkaar geplakt.

    [​IMG]

    En het tech rek er in gemonteerd, dit werkt een stuk gemakkelijker.

    [​IMG]

    Toen alles busjes gedraaid en een stukje messing plaat gezaagd voor de heveltjes.

    [​IMG]

    Gaten in het plaatje geboord om de heveltjes te maken.

    [​IMG]

    Een heveltje op maat en in model gevijld, nu de volgende.

    [​IMG]

    En alles klaar om gesoldeerd te worden.

    [​IMG]

    En de heveltjes in elkaar gesoldeerd. Tevens busjes op de uiteinde van de armpjes gesoldeerd.
    De busjes die in de duikroeren komen heb ik uiteindelijk nieuw gemaakt want ik was er niet tevreden over.

    [​IMG]

    Een proefopstelling, nu nog los in elkaar gezet maar de bedoeling word duidelijk.
    Hier de roeren opgeklapt.

    [​IMG]

    En de roeren uitgeklapt.

    [​IMG]

    En de andere kant waar de tandwieltjes komen.
    Wat niet op de foto staat, in het schotje tussen de tandwielen en de heveltjes zitten nog messing lagerbusjes.

    [​IMG]
     
    MarcT, TIMBERWOLF en Jinny vinden dit leuk.
  11. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.675
    Locatie:
    noord-holland
    :thumbsup::thumbsup:
     
    MarcT vindt dit leuk.
  12. Henk Freubelaer

    Henk Freubelaer

    Lid geworden:
    8 dec 2020
    Berichten:
    246
    Locatie:
    N B
    En daar zijn we weer met een update.

    Ik laat de aandrijving van de voorste duikroeren even voor wat het is.
    Het belangrijkste zit nu op zijn plek zodat ik door kan gaan met de bouw van de boeg zodat deze straks eerst aan de romp kan worden bevestigd.
    Dus ik ben begonnen met de inbouw van de voorste torpedo deuren.

    Maar eerst tussendoor eens geëxperimenteerd met chipping fluid en vloeibaar masker.
    Voor dit model heb ik besloten om volledig over te stappen op Vallejo, ik blijf het liefst bij een merk om nare bijeffecten te voorkomen en tot nu toe bevalt dit merk mij goed.
    Ik heb wat dingen gecombineerd om uit te proberen maar het lijkt er op dat een dunne laag verdunde chipping vloeistof voor mij het beste resultaat geeft.
    Maar meer hierover straks bij de foto's.

    De torpedo deuren.
    Hiervoor heb ik het gehele voorste stuk van het "tech rek" in de verbouwing gegooid.
    Zoals ik al eerder heb gemeld, er is bijzonder weinig ruime voor in de boeg en het geprinte stuk was te dik.
    Het geprinte gedeelte was zeker 2 mm dik, dus dat er in eerste instantie uit gezaagd en een geheel nieuw stuk gemaakt van 1 mm Evergreen plaat.
    Hierin heb ik gelijk de horizontale schotten verwerk om elke deur ruimte afzonderlijk te maken.

    In eerste instantie heb ik nog een stuk van de verticaal geprinte plaat laten staan want hierop zit een nok die in een uitsparing in de punt valt.
    Ik wou deze in stand houden voor de stevigheid maar naar verloop van tijd kwam ik er achter dat dit overbodig was dus die is er nu ook af.
    Ik heb nu een paar kleine nokjes in de boeg gelijmd waar de bovenste horizontale plaat tegenaan zit en dit zit als een huis.
    Tevens heb ik de boegdeuren aangepast en opnieuw geprint.
    De scharnieren zijn nu kleiner en draaien nu om een 1 mm asje in plaats van 1.5 mm.
    Zoals ik het in kan schatten is dit stevig genoeg en levert weer een beetje ruimte op.
    Ik heb gelijk in de boeg een beetje materiaal weg geslepen en alles bij elkaar levert net genoeg ruimte op om de deuren naar binnen te laten scharnieren :thumbsup::thumbsup:
    Als dit hele gebeuren straks klaar is kan het geheel nog steeds uit de boeg gehaald worden voor onderhoud, en dat is prettig :yes:


    En dan nu eerst de plaatjes.

    Bij verder onderzoek kwam ik een aantal zeldzame kleuren foto's tegen en wat blijkt.....ook deze sub's waren enorme roestbakken.
    Vooral achter waar de uitlaat dempers onder het dek zitten zijn ze na een trip rood van de roest, maar hier ga wat dieper op in als het zover is.
    dus het weatheren straks word nog een interessante klus.

    Eerst geëxperimenteerd met chipping en masking vloestof tegelijk.
    Dit was geen succes, het effect was te heftig.
    Het roest effect kwam wel redelijk goed uit de verf :p

    [​IMG]

    Verder geprobeerd met chipping vloeistof en zout op links, hier zie ik wel wat mogelijkheden in.
    En met masking vloeistof op rechts, hier vond ik het resultaat iets te scherp.

    [​IMG]

    Toen met een dunne laag verdunde chipping vloeistof, en dit is een resultaat we he heel erg aanstaat.
    Dit gaf een mooi verweerd effect en ook mooi op schaal.

    [​IMG]

    Al wel de periscopen in camouflage gespoten met behulp van masking vloeistof.
    Het blijkt dat ze niet zwart waren maar grijs met zwarte vlekken.

    [​IMG]


    En dan de verbouwing.

    Hier het stuk uit de voorste plaat gezaagd en het Evergreen alvast op maat gemaakt.

    [​IMG]

    En hier het geheel op zijn plek.
    Hierna veel tijd besteed met schuren om het geheel mooi in de boeg te laten passen.

    [​IMG]

    En de nieuwe deuren geprint, de onderste moet nog steeds ontworpen worden :oops:
    Rechts zijn de nieuwe, zoals te zien is zijn de scharnieren een stuk lager.

    [​IMG]

    En de vier nieuwe deuren, nog twee te gaan.

    [​IMG]

    En het nieuwe voorste stuk, hier tijdelijk op zijn plek want er moet nog wat aan gewerkt worden.
    Maar al wel op maat en passend geschuurd.
    Het bovenste stuk geprinte plaat is hier al verwijderd.

    [​IMG]

    Hier het tech rek op zijn plaats in de boeg, ik denk dat het geheel zo al mooi form begint te krijgen.
    We gaan langzaam de goede kant op :thumbsup: :D

    [​IMG]

    En dan nu de deuren er in passen en scharnieren maken.
    Dit is nog een heel prutswerkje :p

    [​IMG]
     
    MarcT, EUSIV, Tigge en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  13. Henk Freubelaer

    Henk Freubelaer

    Lid geworden:
    8 dec 2020
    Berichten:
    246
    Locatie:
    N B
    Weer tijd voor een update.

    Er kwamen wat andere zaken tussendoor en het passend maken van de torpedo deuren neemt iets meer tijd in beslag dan verwacht.
    Maar ze beginnen nu goed te passen.

    De onderste twee deuren zijn inmiddels ook ontworpen en geprint.
    Ik ben nog niet helemaal tevreden met hoe ze passen maar dat eventueel later nog aangepast worden.
    De basisform past en die is belangrijk.

    Ik ben nu geleide stripjes aan het maken, die geleiden de deuren op hun plek als ze sluiten.
    Dit voorkomt dat de deuren ergens achter blijven haken bij het sluiten en houd ze op hun plek als ze open staan.
    En ik heb de nodige gaten gemaakt om eventuele luchtbellen uit de ruimtes van de deuren te laten.

    Zodra de deuren goed passen en goed bewegen maak ik het mechanisme om ze te openen en te sluiten.

    Tevens heb ik nu de twee motoren binnen en een pomp. :yes:
    Dat is het begin van de WTC inhoud.

    Deze keer helaas niet zoveel te melden maar het werk licht zeker niet stil :thumbsup:
    En dan nu wat plaatjes.

    De motoren en de pomp.

    [​IMG]

    Hier de deuren op hun plek zonder de romp.

    [​IMG]

    En gesloten in de romp.
    De onderste deuren steken voor iets uit, dit moet nog aangepast worden.

    [​IMG]

    En de deuren open, ze laten de doorgang voor de torpedo's geheel vrij :thumbsup:

    [​IMG]

    En hier het binnenwerk met ontluchtingsgaten en geleide stripjes.
    Deze stripjes geven gelijk een beetje detail aan de binnenkant.

    [​IMG]
     
    MarcT, Jinny, raf en 2 anderen vinden dit leuk.
  14. Henk Freubelaer

    Henk Freubelaer

    Lid geworden:
    8 dec 2020
    Berichten:
    246
    Locatie:
    N B
    En daar zijn we weer.

    De laatste update is alweer een tijdje geleden, de werf was toch nog even dicht met de vakantie.

    Maar de afgelopen week weer bezig geweest met de aandrijving voor de torpedo luiken.
    Ik had het liefst het gehele systeem demontabel gemaakt maar daar is gewoonweg geen ruimte voor.
    Dus de aandrijving is nu vast op zijn plek, misschien dat ik er ooit nog eens wat anders op bedenk.

    De deuren worden bedient door twee "kapstokken" die op hun beurt weer worden bedient door twee tandwieltjes.
    De kapstokken draaien naar buiten of naar binnen en drijven op hun beurt de deuren aan.
    De deuren bewegen nu op hun plaats maar ze lopen hier en daar nog iets aan, dit los ik later wel op.
    De eigenlijke aandrijving is er ook nog niet, dit komt later als ik mij meer in de technische kant van het verhaal ga verdiepen en wanneer het eigenlijke bouwen zo goed als klaar is.
    Ik denk dat dan ook enkele deuren aan ga passen omdat ze niet lekker in het geheel passen.

    En dan nu de plaatjes, die maken het verhaal iets duidelijker.

    Hier dan de "kapstokken".
    Ik heb gaatjes in de assen geboord waar de haken in vast zitten.

    [​IMG]

    En hier de assen tijdelijk op hun plaats.
    Ze lopen door de platen heen, daardoor was het niet mogelijk om ze demontabel te maken want dit gehele stuk komt weer vast aan de rest van het rek.

    [​IMG]

    En bij het in klappen vallen de deuren voor de as waardoor ze verder naar binnen kunnen om de torpedo openingen vrij te houden.

    [​IMG]

    En hier het mechaniek in de boeg met de deuren dicht.

    [​IMG]

    En met de deuren open.
    Je kan hier goed zien hoe weinig ruimte er is.

    [​IMG]

    En hier de haakjes vast gesoldeerd, dit was nog een voorzichtig werkje met al dat Evergreen.
    Voor je het weet smelt de boel weg, maar het ging goed :thumbsup::thumbsup:
    Het soldeer zit aan de achterkant, dus niet in het zicht.

    [​IMG]

    Hier de buitenkant met de deuren gesloten.

    [​IMG]

    En met de deuren open.

    [​IMG]

    En hoe het er aan de binnenkant uit ziet.

    [​IMG]

    En het voorste gedeelte weer op zijn plek op het tech rek.

    [​IMG]
     
    MarcT, Tigge, EUSIV en 4 anderen vinden dit leuk.
  15. Henk Freubelaer

    Henk Freubelaer

    Lid geworden:
    8 dec 2020
    Berichten:
    246
    Locatie:
    N B
    En weer tijd voor een update.

    Ik ben eerst maar weer eens bezig geweest met lasnaden, echter heb ik hier weinig foto's van want de resin is na genoeg doorzichtig.
    Wel van de brug, ik heb deze dun in de verf gezet zodat het resultaat zichtbaar is :thumbsup:

    Ik heb inmiddels ook de schroeven binnen :yes::thumbsup:
    Dit was door de vreemde maat best nog wel een opgaaf.
    Ik had ze besteld maar het heeft toch nog een maand of 2 geduurd voor ze binnen waren....maar ik ben er dan ook enorm blij mee.

    Toen de schroefassen van schroefdraad voorzien.....tenminste dat was de bedoeling.
    Ik had ooit al eens een M3 snijplaatje besteld maar in mijn jeugdige enthousiasme nooit gecontroleerd of ik er wel een snij ijzer voor had :hammer::(
    Ik heb twee snij ijzers, eentje te groot en eentje te klein.
    dus achter de draaibank en een adapter gemaakt.....nu zit er M3 schroefdraad op de assen :thumbsup::thumbsup:

    Tevens hield het aandrijf vraagstuk van de boegdeuren en voorste duikroeren mij nog steeds bezig.
    Hier en daar op het interwebs eens rond geneusd en nu in het gelukkige bezit van een idee.
    Ik had namelijk op Chinaexpress eens wat 2G servotjes gekocht voor twee oude gimpy's en een pakje kauwgom.
    Als ik die nu eens met wat huiselijke vlijt en boeren technologie waterdicht kan maken dan ben ik al een heel eind.

    Dus er eentje uit elkaar gesloopt en driftig met siliconenkit aan de gang.
    Tevens op het interweb het idee opgedaan om de servo te vullen met olie.
    De meeste lekkages ontstaan door druk verschil, lucht aan de binnenkant en water aan de buitenkant.
    Door de constante drukverschillen van het duiken gaan de o ringetjes dus lekken en komt er water in.
    Als de servo gevuld is met olie dan blijft deze druk gelijk.

    Na alle naadjes gekit te hebben dus een klein gaatje geboord aan de bovenkant voor een vul schroefje.
    Toen de servo gevuld met olijfolie, want we zijn natuurlijk wel milieu vriendelijk :D
    Tot nu toe lijkt ie dicht, ik laat hem eens een weekend op zijn kop lichen om te zien of hij langs het asje lekt.
    Ik heb een servo heveltje aangepast voor een tandwieltje en hier zit ook een rubber ringetje onder, hij zou dicht moeten zijn.

    Als alles goed gaat en mijn servo tester komt binnen dan test ik hem op lekkage als hij beweegt.

    Dus word vervolgd.


    En dan nu de kiekjes.

    De lasnaden van de brug, duidelijk zichtbaar na een wolkje verf.

    [​IMG]

    En vanuit een andere hoek, volgens mij wel goed gelukt.

    [​IMG]

    En de twee schroeven, nog vers in de verpakking.

    [​IMG]

    En in het naakte zonlicht, een linker en een rechter.
    Bijzonder mooi spul.

    [​IMG]

    Het oeps moment, mooi snij plaatje maar geen passend snij ijzer.

    [​IMG]

    de draaibank aan geslingerd en aan de slag.

    [​IMG]


    En het plaatje past al.

    [​IMG]

    De buitenkant gedraaid en een gleufje gefreesd voor het schroefje en...klaar.

    [​IMG]

    Een mooi setje zo, en wel zo handig :D:p

    [​IMG]

    En zowaar het past.

    [​IMG]

    Het 2G servotje met daar boven op het toekomstige vul schroefje.

    [​IMG]

    bijna niet te zien maar het gaatje geboord en schroefdraad getapt.
    En het vul schroefje met rubber ringetje.

    [​IMG]

    En het schroefje op zijn plek.

    [​IMG]

    Het heveltje aangepast en het tandwiel klaar voor zijn plekje.

    [​IMG]

    En de boel in elkaar geprutst.

    [​IMG]

    En hier alles gemonteerd en de servo gevuld met olie.

    [​IMG]

    Ik ben heel benieuwd of dit gaat werken, dat zou een hele mooie oplossing zijn.
     
    MarcT, Peter58, Jinny en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  16. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.675
    Locatie:
    noord-holland
    :thumbsup::thumbsup:
     
    MarcT en Henk Freubelaer vinden dit leuk.
  17. Henk Freubelaer

    Henk Freubelaer

    Lid geworden:
    8 dec 2020
    Berichten:
    246
    Locatie:
    N B
    Een kleine update met betrekking tot de olie gevulde servo.

    Ik heb hem een weekend op zijn kop laten liggen en tot nu toe lekt er geen olie uit.
    Dit is een goed teken, ik had niet verwacht dat hij al bij de eerste poging dicht zou zijn :yes::thumbsup:

    Nu nog wachten op de servo tester en dan maar zien hoe hij zich houd bij bediening.
     
    MarcT vindt dit leuk.
  18. MarcT

    MarcT

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    1.698
    Locatie:
    limb
    Prachtig bouwverslag Henk.
    Grtjs,Marc.
     
    Henk Freubelaer vindt dit leuk.
  19. Henk Freubelaer

    Henk Freubelaer

    Lid geworden:
    8 dec 2020
    Berichten:
    246
    Locatie:
    N B
    En weer tijd voor een update.

    Ik heb de servo tester inmiddels binnen en de olie servo hiermee getest.
    Resultaat tot nu toe, geen lekkage :yes: :thumbsup:
    Ik denk dat ik de volgende servo in elkaar lijm in plaats van met siliconen kit, hij hoeft toch niet meer open.

    Inmiddels ben ik verder gegaan met het bevestigen van de opbouw.
    Ik heb hiervoor beugeltjes geprint zodat de opbouw aan het dek word vast geschroefd.
    nu kan ik straks de opbouw van het dek af halen als dat nodig is.
    Dit is bijvoorbeeld handig om aan de periscoop aandrijving te werken en voor vervoer waardoor de boot lager word.

    Verder ben ik begonnen met het aanbrengen van de dek beplanking.
    Het voorste deel zit er nu op, en achter word nu aan gewerkt.
    Aangezien de boot ook na WWII nog in dienst was zijn er enkele modificaties uitgevoerd.
    Hierdoor zijn in het achterste deel enkele luiken verdwenen.
    Dit is nog even wat uitzoeken want van de WWII periode heb ik bar weinig foto's van het achterdek.
    Verder moet ik nog het achterste torpedo laadluik gaan ontwerpen en printen.

    Tevens heb ik de twee toegangsluiken aangepast die achter in het dek komen.
    Deze waren bekleed met hout en er zat een strip metaal omheen, zeer waarschijnlijk om het houtwerk te beschermen als het luik open stond.
    Inmiddels heb ik deze strip aangebracht en de luiken passend gemaakt voor het dek.

    zo op schrift niet zoveel maar al met al toch nog een tijdrovend werkje.
    En na de praatjes komen de plaatjes :D

    De beugeltjes geprint en klaar voor de messing schroefdraad busjes.
    Twee beugels komen in het dek gelijmd en twee in de opbouw.

    [​IMG]

    Hier de twee beugels in het dek gelijmd.

    [​IMG]

    En de andere twee in de opbouw.

    [​IMG]

    En hier alles op elkaar geschroefd, zo blijft de opbouw mooi op zijn plek.
    Op de foto is ook goed te zien dat de opbouw iets hoger ligt nu, doordat het houtwerk erop gelijmd word lag de opbouw iets te laag.

    [​IMG]

    En het eerste "houtwerk" van het dek aangebracht.
    Uit foto's blijkt dat het houtwerk bovenop het stalen dek licht, dus dat geeft dan wel weer een mooi detail.

    [​IMG]

    En het dek achter de opbouw met de uitsparing voor de lucht inlaat buis die achter de opbouw net een stukje boven het dek uit steekt.

    [​IMG]

    En het houtwerk naar achter toe.
    Hierin zitten nog enkele luiken maar de juiste plaats moet nog bepaald worden.
    Tevens moeten er nog details aangebracht worden zoals houtwerk naar de uitbouwsels toe.

    [​IMG]

    En hier de twee luiken waarbij het witte evergreen de stalen strips voorstellen.

    [​IMG]

    En zo vallen ze in het dek.

    [​IMG]

    Wat misschien opvalt is dat het dek overal aan de randen er gekarteld uit ziet.
    Wat ik uit foto's op kan maken werden de houten latten van het dek niet schuin afgezaagd om het passend te maken maar werden gewoon recht afgezaagd.
    Hierdoor krijg je bij rondingen dit gekartelde effect.
    Men zal wel gedacht hebben, het hoeft niet netjes als het maar werkt :D
     
    EUSIV, MarcT, Jinny en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  20. Henk Freubelaer

    Henk Freubelaer

    Lid geworden:
    8 dec 2020
    Berichten:
    246
    Locatie:
    N B
    En daar zijn we weer met een date die up is.

    Ik ben verder gegaan met het dek en het zit nu geheel op de boot.
    Ik heb wel wat aanpassingen moeten doen.
    Uit een enkele onduidelijke foto bleek dat het luik halverwege het achterdek op de huidige boot half rond is maar tijdens WWII was het dus vierkant.
    Dus hiervoor het dek aan moeten passen wat gelukkig nog niet verlijmd was :confused:
    Gelukkig ging dit behoorlijk goed, nu alleen nog het naadje weg werken.

    Wel denk ik dat ik de overige naden in het dek zichtbaar laat, die zijn namelijk ook op de echte Bowfin te zien.
    Ook daar liggen de deklatten gewoon tegen elkaar aan en is er een naad te zien.

    Ik ben inmiddels ook maar weer eens met Fusion 360 en de 3D printer aan de slag gegaan.
    En heb dus inmiddels het dek beslag ook klaar.
    Alle cleats en roller cleats zijn inmiddels geprint. (Nederlandse benaming is dacht ik een kikker)
    Ook het achterste torpedo Loading Hatch gemaakt, echter deze steekt amper boven het dek uit en op de plaats van het luik zelf licht er een luik in het dek.
    En de Stern Chock is ook geprint, dit is het halfronde open thingymadingy dat achter op het dek staat, hier kunnen de ankerlijnen doorheen.

    Al met al was dit een tijdrovend werkje dus verder niet zoveel te vertellen.

    Dus.....de plaatjes :D

    Het luik halverwege het achterdek, aanpassing van het dek.

    [​IMG]

    En het dek beslag, vers uit de printer en schoon gemaakt.

    [​IMG]

    Het bepalen van de plaats voor het beslag, helemaal rechts dus de Stern Chock.

    [​IMG]

    En hier het dek op maat gemaakt voor het beslag.
    Waar het kleine ronde cirkeltje staat komt de winch, hiermee word tevens het dek vast gezet aan de romp met een schroef verbinding.

    [​IMG]

    Een overzicht met het houten dek op zijn plaats.

    [​IMG]

    Aan de voorzijde en achterzijde van de opbouw kleine stukjes uit het dek gehaald, hier komen straks de cleats.

    [​IMG]

    Dit ook aan de achterzijde gedaan, tevens zit het nieuwe vierkante luik op zijn plek.
    In het ronde gat komt straks nog een handwiel om het luik te openen, ik had er al eentje geprint maar die was te dun en brak in stukken.

    [​IMG]

    Hier het beslag op zijn plaats voor de beeldvorming.
    ik lijm dit later vast aan het dek zodra ik zeker weet dat ik geen handelingen hoef te doen waardoor ze kunnen beschadigen.

    [​IMG]

    En de andere zes cleats zoals ze komen naar voren toe.
    Al met al denk ik dat het dek nu mooi form begint te krijgen.
    Tot zover dit mogelijk is want het dek is verder vrij kaal.

    [​IMG]
     
    MarcT, EUSIV en TIMBERWOLF vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina