Project Curtiss Wright Junior

stunthenk

PH-SAM
Mijn aanschaf van drie Chinese speeltjes begint een vervolg te krijgen. Elders in dit forum heb ik beschreven hoe ik naar aanleiding van een bericht in de Aeromodeller drie schuimvliegtuigjes uit China had laten komen, voor bijna niks, alleen om de aandrijving te kunnen gebruiken.
IMG_4979.JPG

Vervolgens heb ik uit Engeland voor een flink bedrag (tweeëndertig pond, plus 16 Euro voor de Nederlandse douane) een Atomic workshop Zombie controller laten komen. Vandaag heeft Bruno die beide zaken aan elkaar gebreid, zodat ik een proefopstelling kan maken en gaan uitproberen met de instellingen. Van links naar rechts de Zombie, het schakelbordje van het speelgoedje (is gehandhaafd vanwege het oplaadstekkertje) daar schuin boven de Lipo en rechts het motortje met een 2 inch propje.
IMG_5061.JPG

Bij de Zombie zie je 4 potmetertjes, die twee fasen van de vlucht regelen: Opstijgen, wat je met wat meer vermogen doet, en kruisvlucht, met minder vermogen. Het ene potmetertje regelt de duur van de fase, de ander het toerental. Na het indrukken van de startknop gaat het motortje na 10 seconden lopen (kun je ook instellen) waarbij je nog eens in kunt stellen dat hij eerst 'stationair' gaat lopen en daarna op toeren komt. Aan het eind van de cyclus kun je nog eens instellen dat het vermogen langzaam wordt afgebouwd. Kortom, een elektronisch wondertje!
En dat moet natuurlijk ergens in worden gebouwd. Omdat het oorspronkelijke speelgoedje een duwprop heeft, gaf dat inspiratie voor iets wat ik al sinds jaar en dag één van mijn favoriete vliegtuigen vindt, de Curtiss Wright Junior.
Curtiss-Wright-Junior-1A-e1618523157252.jpg

Eigenlijk een Ultra Light avant le lettre, met een leeggewicht van 555 pond, een 45 pk motor en een kruissnelheid van 110 km/u. In deel een van de verzamelde tekeningen van Paul Matt, ooit in de VS gekocht toen ik daar voor de LB WK was, staat een 1/48 maatschets van de Junior. In die schaal heeft het toestel een spanwijdte van 25,5 cm, maar een bezoekje aan de plaatselijke kopieerwinkel leverde een 200 % exemplaar op, met dus een spanwijdte van 51 cm. En dat leek me nou net een fijn formaat voor een zaalmodel. De maatschets is mooi gedetailleerd.
Scan CW Junior 1.jpg

Scan CW Junior 2.jpg

Zelfs het stabilo is aan de forse kant, dus wellicht hoef ik het niet of nauwelijks te vergroten. In deze schaal past er een 3 inch propje in.
Eerst maar eens een bouwtekening in potlood maken.

3 inch prop is wel aan de forse kant voor deze motortjes .

Ik heb er een 65 mm propje op zitten en dan worden ze na 20 sec aardig heet .

De grote vraag zal zijn hoeveel vermogen de Junior nodig zal hebben. Om te kwalificeren moet je bij ZaalSchaal 15 seconden vliegen. Ik stel me zo voor dat er 7 seconden nodig zijn om op te stijgen en tot een hoogte van pakweg 3 meter te komen, en daarna nog 10 seconden kruisvlucht met gereduceerd vermogen, gevolgd door een landings 'circuit' van nog eens 5 seconden, voor een overtuigende vlucht. Dus de temperatuur die het motortje bereikt zal afhankelijk zijn van het vereiste vermogen. Ik hoop dat de hitteontwikkeling wel mee zal vallen, anders is het model te groot / te zwaar. Daarnaast is een grotere prop met minder toeren is efficiënter dan een kleintje met meer toeren, kortom we kunnen nog alle kanten uit. Om een idee te krijgen van de timing ga ik met een stopwatch bij een van de filmpjes van mijn rubber aangedreven Piper J5 zitten, om te zien hoeveel seconden daar de verschillende vluchtstadia duren.

Wat een geweldig leuk project Henk!
Erg gave kist die Curtiss en fraaie tekeningen als basis.
Succes met de motortests, het ontwerp en de bouw ervan!

Groeten, Ramses

Back