Delicaat klusje, de neus zo van de romp te scheiden, heel netjes gedaan! Ga je een soort bajonet sluiting maken, of wordt het schuiven en klemmen? Mooie snijbeugel ook en vleugelkernen, aparte constructie zo. Het worden volkern vleugels op deze wijze, dus gegarandeerd torsie stijf. Snij je eventuele verdraaiing gelijk in de kernen mee? Groeten, Ramses .
Bij het snijden van meer vleugelkernen kwam ik er achter dat ik aan de achterlijst moet beginnen. Begin ik aan de voorlijst, dan blijft de achterlijst vaak aan het schuim plakken, met als gevolg dat er zomaar een millimeter of meer van de achterlijst verdampt. Ik zal eens experimenteren met een gewicht op de bovenkant van de vleugel te leggen om te voorkomen dat de draad de vleugel meetrekt. Dan zitten we toch weer op de zelfde lijn! Inmiddels is het proef-schuimvleugeltje nu af. Het houtwerk is in vorm geschuurd, de onderkant van de vleugeltip is taps geschuurd, en het schuim is over het hele oppervlakte glad geschuurd. Het gewicht is prima: Als je even naar boven scrollt, zie je dat het gewicht van een kaal houten ondervleugeltje 0,61 gram was. Dus zeshonderdste verschil. Volgende stap is bekleden met tissue. Op de vraag van Ramses: je kunt desgewenst ook verdraaiingen mee snijden. Maar dat heb ik hier niet gedaan omdat het een experiment is. Een volgend experiment wordt zien of je zo'n vleugeltje kunt stomen! Inmiddels ben ik ook verder gegaan met de houten vleugels kaal te maken en opnieuw met tissue te bekleden, om te zien of ik er deze keer iets moois van kan maken. Ook het rompje wordt verder aangepakt. Beide helften hebben een schotje gekregen, waar 4 stuks 2 mm gaten in zitten. Voor twee 2 x 1 mm magneetjes per kant, en twee bamboe staafjes De staafjes zorgen ervoor dat de helften goed op elkaar zitten, en de magneetjes dat dat zo blijft!
Het balsa/schuim proefvleugeltje is bekleed met tissue, met gebruikmaking van behangersplaksel, redelijk verdund en gewoon met de vinger (je mag dus wel zeggen natte vinger) opgebracht. Nadat ik de bovenkant bekleed had trok het vleugeltje naar verwachting krom. De gedachte was dat nadat ik de onderkant bekleed had, de boel weer recht zou trekken. Maar dat gebeurde niet. Daarom heb ik de bovenkant nog een keer nat gemaakt, en het vleugeltje tijdens het drogen op de bouwplank vastgespeld. Daarna was het bijna recht, en met nog wat buigen en wrijven in de losse hand (uit de losse pols, zogezegd) was het vleugeltje recht. Het vleugeltje krijgt nog 1 laag verdunde Easy Dope, en het gewicht valt tot nu toe mee. Er is wel een afwijking ten opzicht van het balsa vleugeltje, en dat is aan de vleugelwortel. Deze is bij het balsa vleugeltje verdikt, en bij het schuimvleugeltje in het profiel van de rest van de vleugel. Helaas is het niet gelukt een geheel scherpe foto te maken, maar het verschil is wel zichtbaar. De enige manier om dit te corrigeren, is om het vleugeltje in drie delen te maken in plaats van twee; en dus voor de vleugelwortel een aparte mal te maken voor het stukje tussen de laatste vleugelrib en de tiprib. Lijkt me een gedoe... In middels is het rompje ook weer heel; het neusje met daarin de motor, tank en vulnippel is met twee pennetjes en drie magneetjes aan het achterdeel verbonden. En ik hoop dat wanneer alles weer zilver is gespoten, de naad niet zoveel opvalt. Het gaat natuurlijk alleen om de naad aan de bovenkant; aan de zijkanten en de onderkant hoort een naad te zitten.