Project Thermiekplank: Plankie

Hier de onderkant van mijn vleugeltje.
Eigelijk alleen nog de rc in bouwen en rompje striping geven ;)

null_zps700d34a9.jpg

null_zps4c66a356.jpg

Er zit enig patroon in beide vleugels :mrgreen:

Hoi Lyckele,
Het ziet er allemaal erg strak uit! :thumbsup:
Ik ben erg benieuwd naar de vliegeigenschappen van jouw Plankie.

Lyckele , als jij tevreden bent met je Plankie ga ik ook eentje bouwen.
Toevallig ligt er nog een Plankie bouwpakket bij mij in de hobbykamer. :p

Johannes

Hey Johannes,

Er zitten hier en daar wel wat schoonheids foutjes maar goed.
De vleugels zijn echt knetter sterk en torsiestijf, niet normaal. Het is ook
wel een dik vleugel profiel maar toch.

Maar hij moet leuk vliegen, kan niet anders ;)

Gewicht weet ik niet eigelijk, zal ze eens wegen.
We hebben 49 grams glas gebruikt en op de tippen en in het midden vd vleugel een extra strookje glas.
In de tippen hebben we nog een strookje ud carbon verlijmd (onder en boven)

Rompje hebben we een negatieve mal getrokken.
Krijg je mooie rompjes van.

In de tippen hebben we nog een strookje ud carbon verlijmd (onder en boven)

Waarom hebben jullie de tippen verder versterkt met carbon?

Edit: Nog een vraagje: Ik heb mijn vleugel gebaged met 8mm ligger in de uitsparing omdat ik bang was dat anders het profiel niet meer zou kloppen door de vacuüm. Hebben jullie dat ook gedaan of ging het gewoon goed?

Ik had nog een passende koolstofbuis die er precies in paste. Sleuf daar boven
opgevuld met easy light filler. De ligger loopt bij ons maar door tot 2/3 vd vleugel. De tip zat er alleen aangelijmd dus daar maar een sleufje in geschuurd en ud carbon strookje erin.

Vleugel is nu DS-baar (zo voelt ie althans) :mrgreen:

Waarom hebben jullie de tippen verder versterkt met carbon?
Ik heb de tippen niet voorzien van extra UD carbon. Alleen het diagonale glas tot het einde. Dat is sterk zat. Torsiestijfheid is idd. meer dan voldoende.

Edit: Nog een vraagje: Ik heb mijn vleugel gebaged met 8mm ligger in de uitsparing omdat ik bang was dat anders het profiel niet meer zou kloppen door de vacuüm. Hebben jullie dat ook gedaan of ging het gewoon goed?
Ja, ik ookmet een beetje epoxy erin gelijmd.
Maar niet alleen om het profiel goed te houden. Je hebt die carbon buis ook echt nodig als ligger. Als je die niet inbouwt, loop je grote kans dat hij ooit tijdens een vlucht de 'handjes samenvouwt'.

Ik had nog een passende koolstofbuis die er precies in paste. Sleuf daar boven
opgevuld met easy light filler. De ligger loopt bij ons maar door tot 2/3 vd vleugel. De tip zat er alleen aangelijmd dus daar maar een sleufje in geschuurd en ud carbon strookje erin.

Vleugel is nu DS-baar (zo voelt ie althans) :mrgreen:
Ik vermoed dat de mijne (zonder dat extra stukje carbon) ook DS-baar zal zijn.

Ja, ik ookmet een beetje epoxy erin gelijmd.
Maar niet alleen om het profiel goed te houden. Je hebt die carbon buis ook echt nodig als ligger. Als je die niet inbouwt, loop je grote kans dat hij ooit tijdens een vlucht de 'handjes samenvouwt'.

Heb je het carbon buisje vast er in gelijmd? Is het geen deelbare vleugel geworden? Ik schuif het er los in zodat het ook fungeert als verbindingsbuis voor de vleugelhelften.

Voor een niet deelbare vleugel zou ik liever een extra laagje glas gebruiken ipv een inwendig ligger.

Het is idd. geen deelbare vleugel geworden. 1m50 is niet zo veel toch? Het middenstuk van mijn F3J is even groot. En een deelbare vleugel met een construktie voor een verbindingspen is altijd zwaarder. Bovendien treedt er een krachtenconcentratie op rond de verbindende pen, dat voorkom je met een vleugel uit één stuk.

Dirk.

Ik heb hem wel deelbaar. Een massieve carbon vleugel pen erin. Zit als een huis.
Je kan hem ook verlijmen, en als 1 vleugel maken. Een dlg vleugel is ook maar 1,50.

Beide kan. Maar het is een licht kistje en ik zie het niet zo snel gebeuren dat hij breekt(de pen dan)

Ze hebben gevlogen, en hoe!!! Wat een super leuke kist. Sietse en ik waren naar het strand
gereden en de lucht maar in.

null_zps0a5f7645.jpg

null_zpsfa098054.jpg

Wordt vervolgd ;)

Gefeliciteerd! :thumbsup:

Ik maak hieruit op dat het zeker de moeite waard is om een Plankie te bouwen en ermee te vliegen. :cool:

Eerst maar eens kijken of ik nog wat uren vrij kan maken voor het project Plankie. :)

Johannes

Zeker de moeite waard. 4 akkus leeg gevlogen, moeten nog wel
wen beetje spelen met het CG. Een tip, profiel is in speed dus bij
De 1e vlucht zeker 4 mm up voor je hoogte.

Anders klapt hij gelijk de grond in ;)

Lyckele

Het duurt nog even maar het Plankie ga ik bouwen.
Dus even geduld.
Ben benieuwd hoe die vliegt.

Johannes

Gefeliciteerd,
Ze zijn ook bijzonder mooi geworden!

Ze zijn zeker de moeite waard. Ik heb er vandaag ook drie accu's mee gevlogen. Eigenlijk heb ik dit seizoen bijna altijd met Plankie gespeeld. De mijne ziet er helaas niet zo strak meer uit na 100+ vluchten. Nog één bouwen misschien...

Veel plezier ermee...

Ja hij vliegt super leuk. heb wel het idee dat het CG naar achterkan, dus meer naar achter dan volgens de beschrijving :mrgreen:

Maar de funfactor is hoog en heeft goede aerobatic eigenschappen ;)

Lyckele

Back