Rick..het is elke dag een keer 24 h..dus..test mogelijkheden genoeg. Virgil..ik heb al een spoeiernaald toegevoegd aan de mijne..en ja..vreemd dat gas niet ontsteekt. Morgen op zolder weer ff met iets terpentine kijken wat de minimum naaldstand is waarbij nog iets nevel door het flatterventiel komt bij 2 bar. Ik zal de voeding van de generator en de luchtpomp scheiden.
Helaas. Ik heb het volgende gedaan: Bij de bouw van de regelnaald getest met een slangetje er op en blazen..is te regelen van dicht naar vol open Toen de kop er voor weg en op de proefstand en met een beetje terpentine en aangeblazen..opbrengst is goed regelbaar van dicht tot wat nevel door het ventiel heen. Naar buiten Eerst met de auto banden compressor en drukvat op 2 bar. Flow uit het doorzichtige tankje en in de toevoerslag..is regelbaar van dicht tot veel te rijk (dat het er onderuit lekt). Toen de grote compressor er bij...3...4 bar.. Achteruit de pijp is nu nevel te zien..en met de naald regelbaar van niets tot een vrij duidelijke nevelwolk. Aanblazen zowel via de aanblaasslang als ook rechtstreeks in de inlaat.. Ook de slang dichtgeknepenen zelfs er af en aanblazen totdat het overal droog is. Maar...nix noppes never ook maar 1 ontsteking. Paar dagen geleden laten zien dat bv gas met een prikgas bus soldeerbrander niet ontsteekt wanneer je dat op de vonken richt. Is de generator wel krachtig genoeg?? Ik hoor ook buiten de vonken regen maar verder ho maar.. Een pulso is m.i. eenvoudiger dan een 2- of 4 takt motor qua criteria: Er zijn maar 4 zaken: - flatterventiel ok...ja is prima en dicht goed af - brandstof..ja..kan ik nu regelen van dicht tot zoals het org was met een (te) grote flow - aanblazen..ok..via de slang of voorin..en van 2 tot 4 bar gedaan en het blaast bij hogere druk mooi achteruit de pijp (nevel zichtbaar) - vonk..visueel ok..de generator maakt een vonkenstroom. Maar waar zit dan het probleem..en waarom ontsteekt gas niet wanneer je dat op de vonken richt.. Kan ik een zwaardere vonk trekken door de elektroden wijder te zetten?
Ah..het proberen waard..het was nu bere koud. Deze nevelt bij de start meer...maar ja..de benzine gaat in rookt op in de voorverwarmde pijp...
Hallo Henk, Ik speel wel eens met een hobbyking pulsjet maar die dingen zijn erg gevoelig voor de juiste sproeier afmetingen. De pijp zoals geleverd door HK is moeilijk te starten. Als je de nozzel diameter opboort van 0.9 naar 1.0 mm loopt de pijp veel beter. Ik heb wel het idee dat jou pijp iets kleiner is.... dus wat daar de juiste diameter voor is zou ik niet weten. Heb je deze al nagemeten?? Verder heb ik wel eens begrepen dat de meeste vliegen op pure methanol. Dan zijn ze minder kritisch en starten makkelijker. (het verbruik ligt dan wel hoger)
Verder is het belangrijk om het aanlegvlak van de kleppen netjes te vlakken met fijn watervast schuurpapier op een glasplaatje. En er mag geen lekkage zijn op het punt waar de kop op de rest van de pijp zit gemonteerd.
Hier staan wellicht ook nog wat bruikbare tips: https://aardvark.co.nz/pjet/starting.shtml O.a. dat bij gebruik van benzine als brandstof, dit bij temperaturen lager dan 17º C niet voldoende verdampt om te kunnen starten. Een beetje Ether bijmengen zou dan helpen.
Martijn, Ik heb er nu een regelbare sproeier in gezet van een dieseltje (inwendige nozzel met een gat van exact 1,0 mm is er nu dus uit) en het aanlegvlak zo gevlakt maar er was eigenlijk niets loos..beetje zwart maar nu dus spekglad en prima afdichtend. Kartonnen koker tegen de achterkant van de kop gedrukt en vastgeplakt met tape langs de omtrek en er op geblazen...dicht. De aansluiting kop en verbrandingskamer is wat het is..het past zeer nauwkeuring maar is geen feitelijke afdichting..er is ook geen mogelijkheid er een echte afdichting te maken. Blaas ik achterop de pijp dan is er een fractionele lekkage..een geringe fluittoon en het zijn 2 diameters die in elkaar schuiven over een lengte van 5 mm maar nogmaals...een strak passende schuifverbinding gelijk aan wat ik in div filmpjes zie. Frank, Bedankt..alle pogingen tot nu toe waren met temps dik onder de 10 graden en ik had ook al gespeeld met de gedachte om op een injectie met ether de zaak op te starten..in sommige filmpjes zie ik of een spuitbus of een flesje waar men iets inspuit. En met een spuitbus is dat ongetwijfeld startpilot..en dat is vaak ether. Ik ga dat proberen. De volgende poging doen we in de verwarmde garage met voor enkele seconden peut in de doorzichtige kleine tank en de achterkant gericht op de geopende garagedeur...en enige voorverwarming met de heatgun van de verbrandingskamer.. De druk zal ik ook wat opvoeren van 2 naar rond de 3,5 bar (40-60 Psi). Mooi artikel!!
Garage en de proefstand zijn staks op temperatuur...20 graden. Er gaat een beetje ether bij het tankje in...10%. Opstelling staat bij de kanteldeur met de uitlaat naar buiten gericht. Voor de start doe ik een safety rondje..voor klaar..achter klaar..alles aan de kant..brandblusser..pers beschermings middelen... Kanteldeur open Wat warm stoken met de stripper Contact aan Aanblazen Het prettige van het bijzet tankje is dat ik de brandstof kan monitoren..flow snelheid..is er nog wel?..voor max 5 sec voorraad, etc.
Voorverwarmd en met 15% ether en de generator..nix. Wel leuk stomen uit de achterkant maar geen ontsteking. Div naald standen van nauwelijks damp tot veel damp gedaan. Toen.. 5 cc Benzine in de tank Generator AAN Vlammetje bij de pijp achteraan Aanblazen totdat de damp gaat vlammen Fractie van een seconde het aanblazen stoppen zodat de vlam naar binnen slaat en de pulso loopt Tot nu toe nog wel blijven aanblazen na de ontsteking anders stopt hij (denk dat de naaldstand nog niet ok is) Toen 10 cc in het tankje (puur benzine) en de tijd gehad om onder het lopen/aanblazen de naald al wat te regelen. Zijn runs van 5 tot 7 seconden en dan is die 10 cc op. Hakkelde wat en rijker aan het zetten en ja..komt op toeren !! En hij begint regelmatiger lopen Nu eerst een bakkie thee en dan verder afregelen in de hoop dat hij door loopt zonder aan te blazen. Zodra dat ok dan kan ik ook de aanblaasdruk gaan variëren..ik werk nu met de grote compressor op 3,5 bar maar het doel is met de auto compressor op 2...3 bar hooguit. Zou het nodig moeten blijven met de gasvlam achter de zaak te ontsteken..prima..gaat voortreffelijk..Ik wil derhalve ook starttesten doen zonder de generator. De gasvlam start aan achterzijde wordt ook in de div door jullie aangedragen docu genoemd...zowel met een lange stang die tot in de verbrandingskamer komt als gewoon aan de achterzijde houden.. maar dan blijkt die ff aanblaas onderbreking nodig om de vlam naar binnen te laten slaan. En de buurman gaan inschakelen..voor het filmen!!
Voor vandaag is het mooi geweest..nog enkele korte runs gedaan van 5 seconden of zo met zelfs de hangaar deur dicht (start nu binnen 10..20 seconden) en het gaat er allemaal al een stuk beheerster uit zien en het wachten is op een cineast en dan doen we meer peut in de tank en is er tijd om verder af te regelen en meerdere startmethoden te onderzoeken. De radiators gaan weer op de ongeveer 11 graden stand (hangaar wordt altijd iets verwarmd) en maandag of zo zien we wel verder.. Dus..geduld...moet ik zelf ook hebben...
En de soldeerbrander..die je met een aansteker moet aansteken..ingeruild voor de onkruit brander..en die heeft een piezo starter. Vaak wordt de vlam van de soldeerbrander uitgeblazen zodra de pulso iets opstart en met de onkruitbrander kun je in luttele seconden weer een vlam toveren. Er is nu ook geen lekkage meer van brandstof onder de overgang van kop en verbrandings kamer..zoals gezegd..het begint beheersbaar te worden. Kijk...en vliegen bij meer dan 17 graden ..dat doen we graag maar de achtervlam kan denk ik bij elke temp de zaak opstarten. Dus wie komt met dat filmpje van die raket patronen op de rug bij die schaatser??
Dat was een elektrische ducted fan, van het bekende chinese postorderbedrijf... Ik heb die video niet, maar ik kan de bondscoach Shorttrack (ooit zelf begonnen in mijn schaatsklasje) er eens om vragen....
nee..raket patronen.. hier is die..op 3:32 Bruno op schaatsen en met de donderpijp op de rug.. en op 10:38 probeert Bruno het nog een keer maar dan met zijn fietsje..
Deze zit meer in de lijn waar je nu mee bezig bent Henk Verwijder hem, na het aanschouwen, gelijk maar weer
Nee André.. we laten hem staan..Indien Arthur de handdoek in de ring gooit en de Donderkruiser niet verder wil tekenen dan is er nog een alternatief denkbaar... Maar wat dacht je er van Arthur..?? Maar vast met het tekenen van een setje rompspanten beginnen en wat vleugel ribben?
Virgil, Bedankt voor je bezoek..was lekker bijkletsen..en bedankt voor alle spullen. Ik heb jouw generator op mijn bougie getest..en omgekeerd mijn generator op jouw bougie. Geen verschil in vonk volume. Wel maakt jouw generator veel meer geluid maar verder geen verschil in resultaat. En we hebben beide een zelfde afmeting bougie... het CM 6 formaat Vervolgens heb ik van mijn bougie een side gap gemaakt.en op mijn generator is het vonk volume nu ongeveer het dubbele geworden. Hier de uitleg Voorlopig even alles op hold en met andere (non modelbouw) zaken bezig .
ff een korte update dan dan ben ik weer foetsie.. Super snelle start met achtervlam (geen generator/bougie vonk meer gebruikt..ontsteekt nog steeds niet). Dus nu maar ombouw van de onkruitbrander tot een handzaam formaat en de piezo ontsteking bij de gasvlam is handig want soms blaast de startende pijp de achtervlam uit. Tijdens het achtervlam gebeuren en zodra er of een vlam uit de pijp komt of een korte ontsteking volgt dan ff de aanblaas lucht voor een fractie van een seconde weg en de vlam van de pijp slaat naar binnen de verbrandingskamer in en dan loopt de zaak..Div starts gemaakt en eea loopt nu binnen een handje vol seconden. Met iets van 5 cc in het bijzet tankje korte runs gemaakt met de hangaar deuren dicht..je ruikt niets maar..man man..wat maakt dat kleine ding een kabaal.. Eerdaags maar eens elders starten en met een grotere tank er naast. Oh ja..en eventueel voorverwarmen doe ik ook met de onkruitbrander..niet meer met de föhn..dus geen 220 V elektra nodig. Dan ook aanblazen met de auto compressor op 12 volt en met lagere inblaas druk gaan experimenteren...lijkt dat 40-60 psi= 3,5 bar niet nodig is gezien de grote dampwolk/vlam die er achteruit komt...en ik ben maar luttele seconden perslucht nodig. Dus dat is eerst met de banden compressor het 20 liter vat op 2..3 bar zetten..compressor uit en pulso starten. Opstarten is dan in 10--20 seconden afgehandeld...en weg is de kist. Arthur..zie pb..we gaan starten met de bouw van de kist.