Q-Boat uit The World is Not Enough

Zo te zien is die Orion accu een "NiHm vervanger" met dezelfde afmetingen als een NiHm stickpack. Dan pas het in het accuvak van een auto.

Zolang hij niet langer is dan 16 cm past hij zonder probleem in de boot, probleem met de Orion lipo is dat hij een Tamiya stekker heeft.
De Graupner regelaar heeft twee single stekkers/plugs, ik weet niet of daar een oplossing voor is.

Oh, foutje het is geen Graupner regelaar maar een Scanner RC racing team regelaar.

Laatst bewerkt:
Dan is dat probleem opgelost :thumbsup:

Als ik de twee lipo's heb dan moet ik nog wel een Y connector er tussen zetten zodat ze aan elkaar aangesloten kunnen worden. Een lipo oplader moet ik ook nog aanschaffen.
Voor de twee keerklep servo's heb ik ook nog een Y connector nodig maar die heb ik als het goed is nog ergens liggen.

Als dat allemaal geregeld is dan is hij ready to go :yes:

Dan is dat probleem opgelost :thumbsup:

Als ik de twee lipo's heb dan moet ik nog wel een Y connector er tussen zetten zodat ze aan elkaar aangesloten kunnen worden. Een lipo oplader moet ik ook nog aanschaffen.
Voor de twee keerklep servo's heb ik ook nog een Y connector nodig maar die heb ik als het goed is nog ergens liggen.

Als dat allemaal geregeld is dan is hij ready to go :yes:

ykabeltje heb ik anders nog wel over, laat maar weten of het nodig is.

Thanks Bert :thumbsup:

Ik heb zojuist weer een kandidaat gevonden (met de juiste stekkers), het gaat om de Saehan Hardcase Lipo 7,4V 3400mAh 20C.
Deze lipo's hebben wel een lagere capaciteit dan de Orion lipo, maar de prijs is wel wat aantrekkelijker, des te hoger de capaciteit des te meer euries ik kwijt bent.

Denk dat de boot wel weg komt met deze lipo's, ik kan dan wel niet zo lang varen maar dat neem ik dan voor lief.
Morgen ga ik de knoop doorhakken voor wat betreft de lipo's, tot nu toe gaat mijn voorkeur naar de Saehan.

erg mooi wordt hij Robbie, ben erg benieuwt naar de vaar filmpjes.

maar let wel op dat als de mah omlaag gaat dat het ontlaad vermogen van de lipo ook minder is.

die Turnigy kan 120amp geven (30c 4000mah)
die Saehan kan 68amp geven (20c 3400mah)

weet de spec's niet van de motor maar als deze een beetje vemogen vraag dan kan het je lipo kosten

Gr, Leon.

Thanks Bert :thumbsup:

Ik heb zojuist weer een kandidaat gevonden (met de juiste stekkers), het gaat om de Saehan Hardcase Lipo 7,4V 3400mAh 20C.
Deze lipo's hebben wel een lagere capaciteit dan de Orion lipo, maar de prijs is wel wat aantrekkelijker, des te hoger de capaciteit des te meer euries ik kwijt bent.

Denk dat de boot wel weg komt met deze lipo's, ik kan dan wel niet zo lang varen maar dat neem ik dan voor lief.
Morgen ga ik de knoop doorhakken voor wat betreft de lipo's, tot nu toe gaat mijn voorkeur naar de Saehan.

Thanks BadPieter :mrgreen: Ik denk dat ik alles in huis heb.

Zojuist de Y connector gevonden voor de keerklep servo's, zoals als te zien is mis ik een stuk (waarschijnlijk had ik het nodig voor een ander project), maar daar breien we weer een stuk aan.

Foto-SZKMCZZ8-D.jpg

Enige wat ik hoop is dat deze Y aansluiting zorgt dat de servo's contra tegen elkaar bewegen, als ze dezelfde kant op zouden gaan dan werken ze elkaar tegen met de keerklep.

wat is het merk Robbie ?
kunnen we voor je kijken ;)

zou zonde zijn als je lipo's stukgaan, na een keertje varen.

Gr, Leon.

Laatst bewerkt:
Tuurlijk, en hij zal ongetwijfeld dit topic volgen dus misschien kan hij helderheid geven over de specs.
Maar goed, ik heb er wel vertrouwen in dat de lipo's de motor gaan overleven.

Thanks BadPieter :mrgreen: Ik denk dat ik alles in huis heb.

Zojuist de Y connector gevonden voor de keerklep servo's, zoals als te zien is mis ik een stuk (waarschijnlijk had ik het nodig voor een ander project), maar daar breien we weer een stuk aan.

Foto-SZKMCZZ8-D.jpg

Enige wat ik hoop is dat deze Y aansluiting zorgt dat de servo's contra tegen elkaar bewegen, als ze dezelfde kant op zouden gaan dan werken ze elkaar tegen met de keerklep.

Met twee dezelfde servo's zullen deze ook gelijk bewegen. Je kunt ervoor kiezen om bij de ene servo de hevel een halve slag te draaien of een servo andersom monteren. Een Y-kabel is gewoon een kabel om twee servo's parallel op een uitgang te zetten.

Twee keerklepservo's? Die jet heeft toch maar één keerklep, en dus ook één keerklepservo nodig. Met nog één stuurservo? Die moeten op twee aparte kanelen, en zonder Y-kabel er tussen!

Eén servo (de sterkste) bediend het roer, de twee (standaard) servo's bedienen de keerklep.
Heb een foto gemaakt van hoe het er in de beschrijving van de jet er uitziet, dat maakt het wat duidelijker.

CIMG5627.jpg

OK , dat zijn er inderdaad duidelijk twee! Er zullen wel flinke krachten op komen te staan dan.

Als je de servo stuurstangen zo aansluit als op de foto heb je trouwens een servo-reverse nodig. Als de servo's met een y-kabel dezelfde kant op draaien gaat de ene stang duwen terwijl de andere trekt. Je hebt niet toevallig een computerzender zodat je twee kanalen kunt mixen en tegelijk één ompolen?

De zender die ik gebruik is een oude Graupner MC10, hij kan geprogrammeerd worden maar daar heb ik nooit echt gebruik van gemaakt, zou niet weten wat hij allemaal kan.
Ik denk dat er een simpelere oplossing is, als de servo's elkaar gaan tegenwerken dan is het volgens mij een kwestie van de plus en min aan één van de snoeren om te draaien.

Lipo's gaan niet stuk, de combi is super.
Voor de mensen die graag de rekensom willen maken, het is een ca. 800Kv TP motor van bijna 300 gram. Kan max 65 amps hebben. 1000 Watt verstouwd hij kortstondig, 700-800 watt kan hij continu aan.
Het is een ideale vervanger van een Speed 700 motor, echter iets lichter in gewicht, kan meer vermogen verstouwen en heeft een beter rendement.

Ik maak me eerder "zorgen" over de BEC van de regelaar. Deze "moet" je in het begin in de gaten houden dat hij niet te heet word. Zorg er vooral voor dat de twee servo's voor de keerklep niet continu staan te trekken, en stel ze zo af de ze exact synchroon lopen.

Super bouwproject, respect!

Vriendelijke groeten,
Aldert

Back