Q-Boat uit The World is Not Enough

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Robbie TPC, 23 feb 2010.

1. Robbie TPC

Robbie TPC Forum veteraan

Lid geworden:
    17 apr 2007
    Er is witte rook voor wat betreft de poppen van 007 en 006, de deal is rond en vandaag of morgen stappen James en Alec op de post, verwacht dat ze het weekend gaan arriveren.

Afgelopen week niet ze veel gedaan, hoofdzakelijk bezig geweest met schuren en het creëren van naden,

Ik heb het compartiment onder de kuipstoel een halve centimeter verlaagd, dus ipv 5 cm diep is hij nu 4,5 cm diep, dat geeft me iets meer speling om de hoogte van het stoeltje eventueel te kunnen afstellen.

De boot heeft nu één lak en plamuurlaag gehad, als ik de tweede laklaag heb aangebracht leg ik de ringen in de (natte) lak die de popnagels moeten imiteren, daarna weer een laklaag om de ringen te sealen.

2. slashbasher

slashbasher

Lid geworden:
    18 feb 2010
    robbie ik kom sterren te kort,je hebt al de volle 5 sterren maar je bent erwel 10 waard.
    goed bezig:thumbsup: ga zo door:cool:

3. wiggie

wiggie

Lid geworden:
    21 jul 2003
    Ach... en dan geven ze nog 20% korting ook haha:worship::hammer:

Het is maar net wat de gek er voor geeft he? Jij houdt er in ieder geval een mooi voorbeeld aan over wat er te maken valt. En als ik zie wat je tot nu toe hebt gebouwd gaat dat ook wel lukken denk ik..

Keep up the good work!

4. Robbie TPC

Lid geworden:
    17 apr 2007
    Dank jullie wel, ben blij dat dit bouwverslag een goede waardering krijgt ondanks dat ik nog maar een beginner ben met het bouwen van boten :worship:

Het is inderdaad wat een gek voor een originele prop/rekwisiet geeft, sommige mensen geven astronomische bedragen voor een bepaalde prop.
    Ikzelf ben niet zo 'rijk' om dure props te kopen, al zou ik het geld ervoor hebben dan zou ik nog terughoudend zijn om originele props te kopen.
    Mijn interesse gaat niet specifiek naar props die gebruikt zijn tijdens opnames of omdat (in dit geval) Pierce Brosnan het heeft aangeraakt of erop gezeten heeft. Ik kijk meer naar de vormgeving en functie van een bepaalde prop.
    Ik vind ook dat het meer voldoening geeft (en leuker is) om zelf iets te maken, regelmatig krijg ik reacties van mensen of de props in mijn collectie allemaal origineel zijn.
    Een mooier compliment kan ik niet krijgen als mensen mijn replica's verwarren met originele props.

Vandaag en morgen hou ik de post scherp in de gaten, als 007 binnen is dan kan ik beginnen met het op maat maken van het kuipstoeltje :yes:

5. Robbie TPC

Lid geworden:
    17 apr 2007
    007 is nog niet gearriveerd maar wel wat vorderingen gemaakt met de boot.
    Ik heb de boot in de lak gezet en de ringetjes langs de randen geplant,

Voordat ik ben begonnen met lakken heb ik een lijn langs de rand getekend waarop de ringen komen te liggen, tussen elke ring zit 1,5 cm

Na de tweede laklaag heb ik de eerste zwarte grondlaag op de boot gerold, hier en daar nog wat plamuurwerk en licht opschuren. De ringen blijven goed zitten, van de 100 stuks was er slecht één die niet wou hechten aan de lak.

Hoop dat morgen 007 aankomt want ik ben erg nieuwsgierig hoe het eruit ziet als hij erin zit :yes:

Ik wacht nog even met verder werken aan de cockpit totdat de pop binnen is, nu ga ik in de weer met aluminium plaatwerk.

6. Lex Verkuijl

Lex Verkuijl

Lid geworden:
    30 okt 2004
    Strak werk Robbie! Ook al zou hij straks varen als een dweil (wat ik me niet voor kan stellen !) wordt het een pronkstuk voor in de vitrine!

Die klinknagel immitaties zien er fantastisch uit!

7. victorymarc

victorymarc

Lid geworden:
    8 feb 2003
    Inderdaad origineel en vooral knap gemaakt. Heb je andere bouwverslagen ook gevolgd.

Ik zie geen epoxy verstevigingen, conservering, etc? (althans ik kom ze niet tegen). Je conserveert wel met verf, maar de naden en de binnenzijde lijken nog helemaal "blank".
    Water is gemeen hard bij hogere snelheden en dringt in elk hoekje en gaatje.
    Zou zonde zijn als het straks allemaal beschadigd wordt/inwatert.

8. vinnygogo

vinnygogo Forum veteraan

Lid geworden:
    11 jun 2006
    ja robbie, zoals gewoonlijk weer super:thumbsup:

word heel erg mooi!!;)

9. Robbie TPC

Lid geworden:
    17 apr 2007
    Bedankt voor de mooie complimenten :worship:

Dat is voor mij ook de essentie van modelbouw, het zal me een worst wezen hoe hij vaart, als hij er maar goed uitziet, als hij zinkt of crasht dan gebeurt dat in iedergeval in stijl :D
    Al mijn zelfgebouwde modellen hebben een of andere handicap, opzich hoeft dat geen probleem te zijn zolang er maar rekening mee gehouden word tijdens het besturen, het geeft ze ook een eigen karakter.

Klopt, ik heb de naden met blanke lak bewerkt vandaar dat je het niet ziet :D
    De binnenkant moet ik nog in de lak zetten, daarna geef ik de binnenkant dezelfde kleur groen als het kuipstoeltje en de onderkant van de boot, de naden kleur ik ook groen om ze af te werken, denk dat zo'n accentje er wel cool uit zal zien.

De poppen zijn nog steeds niet binnen, krijg er een naar gevoel bij :-(

10. victorymarc

victorymarc

Lid geworden:
    8 feb 2003
    Dus de naden worden door lijm en blanke lak bij elkaar gehouden? Lijm moet wel heel goed zijn wil dat een langer leven zijn beschoren. De lak zelf maakt het alleen water meer waterbestendig, het geeft geen sterkte.
    Waarom niet met epoxy en een matje versterkt? Eeuwig zonde om het niet te doen. :confused:

11. Robbie TPC

Lid geworden:
    17 apr 2007
    Klopt, de naden worden bij elkaar gehouden door houtlijm, de hele boot is gemaakt met houtlijm. De lak/verf geeft geen sterkte, zorgt er wel voor dat het hout en de houtlijm (heb trouwens wel waterbestendige houtlijm gebruikt) niet aangetast worden door het water.
    Voor wat betreft de stevigheid vertrouw ik op de 2,5 mm dikke triplex plaat die ik gebruikt heb tijdens de bouw :yes:

12. koentjuh1990

koentjuh1990

Lid geworden:
    11 jun 2008
    Hout lijm en hout is voldoende:p

Strak bootje!!

13. Robbie TPC

Lid geworden:
    17 apr 2007

Het heeft even geduurd maar 007 en 006 zijn veilig aangekomen, ben zo blij als een klein kind :D

Hij past perfect in de boot, alsof hij ervoor gemaakt is,

De lengte van de armen is ook uitstekend, de benen hoeven ook niet geamputeerd te worden ivm de torpedo's, zo te zien is er ruimte genoeg.

De hoogte is ook goed, ben blij dat ik toch maar het compartiment onder het kuipstoeltje met 5mm verlaagd heb, anders was hij net even te hoog geweest.

Het pak van 007 moet ik nog wel even naar de stomerij brengen :), hij is een beetje stoffig en gekreukeld, ook moet ik het vlinderdasje vervangen met een normale das, die ga ik zelf maken :yes:

14. Tamaniac

Tamaniac

Lid geworden:
    2 aug 2008
    'Action man' voor gevorderden ;)

De Q-boat heeft meteen een andere look gekregen door de grondlaag, en nu pas zie ik echt hoeveel verschillende niveau's, lijnen, en details erin zitten, echt prachtig!

15. Robbie TPC

Lid geworden:
    17 apr 2007
    Dank je wel, doordat de boot nu een egale ‘kleur’ heeft worden de verschillende lijnen duidelijk zichtbaar, ook de kleine onevenheden zoals putjes, deukjes, krasjes die ik gemist heb tijdens de eerste plamuursessies zijn nu beter op te sporen.

Afgelopen tijd niet zo heel veel gedaan aan de boot, sinds m’n poppen binnen zijn heb ik elke keer de neiging om er mee te gaan spelen, vandaar dat de bouw van de boot wat vertraging heeft opgelopen :D

Ben bezig geweest met aluminiumplaatwerk, ik heb verschillende diktes gebruikt (0,5mm 1mm en 2mm) zodat er verschillende niveaus ontstaan waardoor er nog meer details naar boven komen,

Ik kon het niet laten om al te beginnen met een aantal delen groen te verfen, ik heb ze één laag gegeven om te kijken of de kleur groen die ik heb gekozen een beetje overeen komt met het origineel.

Het torpedoluik heb ik uit 1mm dik aluminium vervaardigd, ik moet nog wel een systeem maken zodat hij open en dicht kan.

Op dit ogenblik ben ik bezig met de spoiler, daarna moet ik nog wat kleine alu onderdelen maken zoals een benzinedop en details die aan de zijkanten van de boot zitten.
    Daarna lijm ik de aluminium delen vast (behalve de spoiler en torpedoluik) aan de boot met epoxy, als dat gebeurt is geef ik het geheel nog één zwarte grondlaag.

Voordat ik ben begonnen met bouwen van de boot had ik een mail gestuurd naar Doug Redenius (voorzitter van de Ian Fleming Foundation) met de vraag of hij informatie zou kunnen geven over de Q-Boat.
    Ik kreeg vrij snel een reactie van hem terug dat hij me niet direct kon helpen aan de nodige info, hij had m’n mailtje doorgestuurd naar iemand die wel op de hoogte is van alle feiten van de Q-Boat.

Vanmorgen heb ik (na 3 maanden) een mail gehad van Joe Klein uit de US, hij had mijn mailtje ontvangen die Doug naar hem had doorgestuurd.
    Zijn mail was best lang, vol met feiten die ik zelf al had gevonden, maar ook met zaken die ik nog niet wist.
    Om een lang verhaal kort te maken, Joe heeft basisplannen gemaakt (waar hij ruim 8 jaar mee bezig is geweest) van de Q-Boat. Hij vraagt voor die plannen (inclusief foto’s die hij zelf gemaakt heeft) 200 dollar, hij vroeg ook of ik eventueel voor hem (en voor iemand van de Foundation) een 1/6 Q-Boat wil maken zodat er een 007 pop in past.
    Het is wel toevallig dat hij vraagt om een 1/6 model, toen ik informatie ging inwinnen bij diverse personen had ik ze niet verteld wat de schaal van mijn model zou gaan worden.

Ik baal wel een beetje van het mailtje, m’n boot is bijna af, tenminste, de constructie van de boot is klaar, ik kan en ga daar niets meer aan veranderen.
    200 dollar vind ik trouwens erg veel geld voor een basisplan en wat foto’s, de vraag is ook of de plannen goed genoeg zijn om te kunnen gebruiken, hij had zijn plannen wel laten zien aan de makers van de originele boten uit de film, volgens hun zitten er geen fouten in zijn plannen. Dan nog, het maken of in bezit zijn van een basisplan is één ding, het maken van een 3D model uit die plannen is een heel ander verhaal. Kortom, een goed 2D plan wil niet perse zeggen (geeft geen garantie) dat het 3D model er goed uit gaat zien.

16. Aaalie

Aaalie Guest

Wederom m'n complimenten voor het JUWEEL dat je aan het bouwen bent! Werkelijk prachtig!

Betreffende het mailtje, je moet uiteraard helemaal zelf weten wat je gaat doen, misschien dat je steun hebt aan mijn mening...
    Ik had alles open kaart gespeeld, en aangegeven dat je met de vrij beschikbare informatie al aan het bouwen bent gegaan, en inmiddels ook al ver gevorderd bent. Tevens plaats je een link van dit bouwtopic, met de mededeling dat je boot te koop is, of dat je bereid bent (uiteraard tegen (vriendschappelijke ;) ;) ) betaling) nog een boot te bouwen volgens de plannen van Joe.

Nogmaals, het is weer genieten, je bouwtopic!

Vriendelijke groeten,
    Aldert

17. ceewee

ceewee

Lid geworden:
    27 aug 2009
    Hoi Robbie,

Ik sluit me geheel bij Aaalie aan !
    Werkelijk prachtig.

Groet, Cees

18. Stephan le Sage

Stephan le Sage

Lid geworden:
    15 apr 2009
    net als de rest ook mijn complimenten, ziet er heel netjes uit.

19. Robbie TPC

Lid geworden:
    17 apr 2007
    Hartelijk dank mannen :thumbsup::worship:

Ik stuur Joe deze week zoiezo een mailtje om hem te bedanken voor de info die hij alsnog verstrekt heeft, en hem vertellen dat ik al begonnen met bouwen met de info die ik zelf gevonden heb, en dat de boot al bijna af is :)
    Weet niet of ik hem naar dit forum ga sturen, ik heb een topic geopend over dit model bij de Replica Prop Forum, een internationaal forum dat gericht is op props en schaalmodellen uit films/tv series. Misschien dat ik hem daar naar toe stuur, (al is dat topic lang niet zo uitgebreid als hier op het MBF) zal in ieder geval foto's bij het mailtje toevoegen.

Als hij een Q-Boat wil, dan zal dat een kopie/cast worden van deze (master) boot :yes:

20. Droopy'ke

Droopy'ke verslagschrijvers

Lid geworden:
    21 apr 2003
    Hoi Robbie,

De boot is echt prachtig geworden.
    Ook de figuur van James past er perfekt bij.

Klassewerk hoor!!!!:cool::cool::cool:

Droop

Deel Deze Pagina