Q's Bird of Time

Bouwverslag van een klassieke Bird of Time (BoT) zwever

86665-rendered-169084_gi_tonemapped_gpu2.png


Vanaf post #90 gaat @Hajo.M ook mee posten over de bouw van zijn custom BoT. Het betreft dus de bouw van twee stuks met vele tips van andere bouwers en BoT eigenaren.
 
Laatst bewerkt:
Geinspireerd door @Bart83 leek het me ook erg leuk om een model eerst in 3D te tekenen. Op die manier kunnen de ribben bijvoorbeeld door een clubgenoot uitgefreesd worden en had ik tijdens de zomervakantie in Italië in de avonden een leuk projectje ;-).

Ik ben gaan tekenen in OnShape. Dit is een cloud gebaseerd CAD programma en werkt echt geweldig. OnShape is gratis als je de modellen die je maakt publiek toegankelijk maakt. Daarmee heb ik in ieder geval geen probleem mee:

https://cad.onshape.com/documents/e...2a4b69ba3b96e25222/e/c0814971c1879df62a8b2543

Met de link kan je een copy maken van de tekening. Tijdens de bouw zal ik de tekening nog wel wat verder uitbreiden zo her en der.

Groet Q

Screen Shot 2018-08-30 at 22.30.48.png
Screen Shot 2018-08-30 at 22.26.17.png
Screen Shot 2018-08-30 at 22.25.59.png
Screen Shot 2018-08-30 at 22.27.08.png
Screen Shot 2018-08-30 at 22.28.19.png
Screen Shot 2018-08-30 at 22.29.09.png
Screen Shot 2018-08-30 at 22.30.11.png
 
Als basis voor de tekening heb ik de originele tekening gebruikt. @Merlin64 heeft deze in de bouw van zijn BoT geplaatst tijdens de bouw van zijn eigen prachtige BoT:

http://www.modelbouwforum.nl/threads/bird-of-time-kit.257928/

De tekening is van erg goede kwaliteit met perfecte maatvoering. Het tekenen van de ribben e.d. ging dan ook erg makkelijk. Wel heb ik wat aanpassingen voorgenomen ten opzichte van het origineel zoals:

- Opbouw van de romp met tussenschotten en liggers inplaats van enkel dikke beplanking. Door de 3D tekening gaat dit makkelijk en zijn de schotten zo gemaakt.
- Ik wil de hoofdliggers van de vleugel wat aanpassen en van gleuven voorzien voor het bevestigen van de ribben.
- De servos komen achter in de staart verwerkt en de staart krijgt een flinke vermageringskuur. Opgebouwd uit ribben met beplanking (niet in de plaatjes te zien).
- Leading en Trailing Edge krijgen ook sleuven voor de ribben.
- De vleugel krijgt geen 2 deling maar een 3 deling zodat de 3 meter vleugel makkelijker vervoerd en opgeborgen kan worden.
- De BoT wordt van electro voorzien en hiervoor is het ook erg handig om een 3D tekening te hebben: OnShape kan het zwaartepunt berekenen en dit zal, in ieder geval in theorie, voor een loodvrije kist moeten zorgen.

Groet Q
 
Wat een prachtig initiatief. Als ik het goed tussen de regels doorlees, bewerk je de tekening voor extra bouwgemak, meer precisie, iets beter doordachte en sterkere constructie, elektro aandrijving (met gemak naar boven), gebruiksgemak (transportabel) en eventueel besparing gewicht (geen lood). Allemaal karakteristieken waar de hedendaagse modelbouwer geen 'nee' tegen zegt ;).
 
....Ik ben gaan tekenen in OnShape. Dit is een cloud gebaseerd CAD programma en werkt echt geweldig. OnShape is gratis als je de modellen die je maakt publiek toegankelijk maakt. Daarmee heb ik in ieder geval geen probleem mee...

Heel goed dat dit zo werkt. Ik heb zojuist even jouw "tekening" (ontwerp) bekeken, heel mooi!

Succes in ieder geval,

:beer:

Norbert
 
Om eerlijk te zijn zou gewoon beginnen met bouwen sneller geweest zijn hoor Eric! Maar ja met een nieuwe 3D tekening kunnen er wel wat extra accenten gezet worden idd ;-).

Met Onshape heb ik voor m'n Puma een motorkapje kunnen tekenen en door clubgenoot laten printen. Dat ging wel heel snel en daar viel niet tegen te bouwen.

Desalniettemin leuk en leerzaam om te doen! Aanrader voor iedereen. Leuk ook om te horen dat jullie ook enthousiast worden van Onshape @ISOLA2 en @TheNorb! En niet meer dan logisch om naar jou draadje te verwijzen @Merlin64! Leuk dat je m'n bouw gaat volgen. Alle tips uiteraard meer dan welkom!

Inmiddels zijn er tekeningen gemaakt voor de CNC frees:

50AC2A60-160A-4652-AADC-E5E2DE9727E0.jpeg
A02A6E12-8C78-4159-AE57-85459BFB5CA3.jpeg
62B180CD-960D-44DA-AA5A-53FB712DF87D.jpeg
66A0CE84-0502-458D-8342-33E01388926E.jpeg
161F102B-1F97-4607-9313-2F730D368090.jpeg


Het kielvlak ga ik in twee delen maken om ervoor te zorgen dat alles mooi recht is. Er komt beplanking op namelijk. Goede tip van clubgenoot, en is een bouwmethode die hier op het forum wel meer te vinden is..

In de tussentijd begonnen aan de liggers en lijsten. Hier komen 1mm uitsparingen in voor het plaatsen van de ribben. Wederom eigenlijk meer werk dan nodig. Bij deze bouw wil ik graag wat nieuwe methodes proberen en kijken of ik m'n Emcostar combi machine voor het fijnere werk kan inzetten.

Ik had nog een 25mm dikke plank liggen van het hardere soort. Ik heb er een aantal latjes en lijsten uitgezaagd.

Met de zaagtafel verder ook de uitsparingen gemaakt. Links en rechts afzonderlijk maar iedere kant wel alles in een keer:

B11F3272-4685-4F16-928D-EA517333641E.jpeg
CBCE6069-CF53-4FED-AF1C-B844C88E7396.jpeg


Je ziet dus 2x ligger en de neus en achterlijst. Nu enkel nog op maat zagen.

Ook moeten er wat latjes verlengt worden. Hier heeft @Ariel heel wat over geschreven:

http://members.ziggo.nl/henrikaper/tips/zwei-antik-segler/01.htm

Voor iedereen die het nog niet gelezen heeft echt een aanrader!

Ben bang dat @Ariel niet helemaal tevreden met m'n werk zal zijn want ik kreeg de overlap zo zonder extra moeite niet verder dan 1:7. Maar "in my defense" gaat het hier om zwakker balsa die in een bekisting wordt geplakt. Ik denk dat et dus zo afdoende zal zijn!

3FBB8032-3B11-48C9-A643-D468DD05CA01.jpeg
D88AC0B7-F0AB-4C1A-9069-04EED2794D94.jpeg
F7E72865-4629-482C-A747-01A7A103B2E3.jpeg


Al met al zijn de eerste stapjes gezet. Morgen maar eens met de figuurzaag in de weer voor de schotten in de romp!

Gr Q
 
Zo te zien gaat dit helemaal goedkomen :thumbsup:.
Dit soort initiatieven zijn altijd mooi om te zien, gaan wel wat uurtjes inzitten maar is natuurlijk ook hartstikke leuk om te doen en voor de rest leuk en leerzaam om te volgen.
Ook erg handig voor toekomstige BOT bouwers.

Het kielvlak ga ik in twee delen maken om ervoor te zorgen dat alles mooi recht is. Er komt beplanking op namelijk. Goede tip van clubgenoot, en is een bouwmethode die hier op het forum wel meer te vinden is..
Let op dat de staart zo licht mogelijk blijft, in de mijne heb ik een eigenlijk veel te zware motor ingebouwd om het zwaartepunt goed te krijgen.

Rob.

PS Ik ben begonnen aan de bouw van een "Just Friendly", Ik ga hiervoor ook een draadje starten maar momenteel erg weinig tijd helaas.
 
Idd, iedere gram in de staart die je bespaart, scheelt vele grammen op het totaal. Vandaar dat voor bijvoorbeeld DLG’s vaak gegrepen wordt naar composiet-versterkt schuim voor stabilo en roer en taps toelopende carbon-buis. Ik verwacht dat met een slimme balsa-constructie, maar ook zorgvuldig geselecteerd balsa (nerf, gewicht) vergelijkbare resultaat bereikt kan worden.
 
Tav het gewicht van de BOT. Ik zou je er niet al te druk over maken. Ik heb er een helemaal met de hand van tekening gebouwd. Als pure zwever met hoogstarthaak. En het gewicht is echt geen probleem kan ik je vertellen. Zeker in NL waar altijd wel wat wind staat is het juist fijn hem niet te licht te bouwen. Het blijft maar vliegen dat ding. Heb er twee jaar geleden echter wel elektrische spoilers ingebouwd. Zodat je hem ook kan landen [emoji39].
 
Is een lage wingload niet juist erg belangrijk voor een zwever die je (o.a.) in de thermiek wilt inzetten?

Dat is zeker belangrijk, maar met het komen en gaan van thermiekbellen heb ik gemerkt dat je te weinig massa hebt om goed door te steken. Heb vaak ook achteruit gevlogen.

Maar het is mijn ervaring hoor met dit model. Ik weet ook dat bij de grote F3j modellen lichter ook beter is. Echter is het profiel van de BOT toch echt anders qua eigenschappen. En is het een trage vlieger.
 
Heb er twee jaar geleden echter wel elektrische spoilers ingebouwd. Zodat je hem ook kan landen
Haha,heb ik ook gedaan, zonder wil hij idd niet landen...….

Dat is zeker belangrijk, maar met het komen en gaan van thermiekbellen heb ik gemerkt dat je te weinig massa hebt om goed door te steken. Heb vaak ook achteruit gevlogen
Helemaal mee eens, maar bij windstil zwak thermisch weer is het handig om een zo licht mogelijke kist te hebben, als het dan thermisch beter wordt en wat gaat waaien kun je hem naar wens verzwaren ( is bij de BOT speciaal ruimte voor gereserveerd), een relatief zware kist kun je niet zomaar lichter maken.
Dit is mijn insteek in elk geval ;)

Rob.
 
Bedankt voor de leuke reacties. Helaas zit et een beetje in m'n aard om modellen zo licht mogelijk te maken :-)

De staart is normal gesproken van vol balsa. Met een ribconstructie zou er wat gewicht bespaard kunnen worden denk ik. Ook de doos constructie zal de staart lichter maken. Maar goed daarvoor wil ik de Servos in de staart zetten. Gaat interessant worden allemaal .

Bij de tekening in het draadje van @Merlin64 staat ook een leuk artikel met bouwbeschrijving en een algemeen stukje over de ontwerp gedachten van de ontwerper. Er staat inderdaad een stuk in over de extra ballast die je kan toevoegen afhankelijk van het weer. Ik ga deze plaats iig ook vrijhouden!

Ook een stukje over het profiel waarbij de neus iets op is gelift om beter door de wind te penetreren. Van @Discus2ct begrijp ik dus dat dit effect wel zal meevallen ?

Op zich komt er een 200gr accu in en zal de motor met ESC en prop etc vast ook nog wel zoiets doen. Dat zou misschien net dat extra zetje richting aarde geven die nodig is voor een briesje?

Over motor gesproken, mag ik vragen wat jullie zoal hebben ingezet? Ik kwam uit op een 2830 met een 10x5 en 25A ESC.. Geeft op 3S bijna 1kg static trust. Meer dan voldoende lijkt me zo!?

En hebben jullie er nog domp van 2 graden oid op gezet? Inmiddels zijn de schotjes gezaagd en wordt te tijd om ze te monteren!

Ow en bijna aan het balen dat ik de "just friendly" niet op et spoor was gekomen voor ik aan de BoT begon. Die ziet er ook prachtig uit zeg! Zet je een link hier in dit draadje naar je bouw? Wel zo leuk...

Ik wil et eerst zonder flaps proberen met remmen op een langzaam draaiende prop. We hebben een behoorlijk groot veld dus dan moet et goed komen (hoop ik)!

Gr Q
 
Remmen op langzaam draaiende prop is dan mss niet wat je ervan verwacht. Je wilt landen op de juiste snelheid. Met een beetje oefening verwacht ik dat een “punt”-landing op het veld wel tot de mogelijkheden kan behoren :).
 
Wat een mooie BoT @Discus2ct ... Impressie is eerder inspiratie in dit geval ;-). Hopelijk krijg ik het neusje ook zo chique als Electro..!

Inmiddels zijn de schotjes gezaagd, de maten uitgezet op de gips plaat en de liggers aangebracht. Nu nog even wat UHU ertussen en de eerste stappen zijn gezet.

598AA610-7EBA-43F4-994F-EEF0B18D4662.jpeg


De accu past mooi onder de vleugel (kan volgens Onshape zwaartepunt berekening!).

61BA07B4-0E0E-408A-BD71-EE5274C11F1D.jpeg
FFD0D181-F2DE-456B-A2AA-95DFECD2A5F9.jpeg
AA36A913-2C81-4610-BDAC-9086EEABD899.jpeg
68CB73F2-45AF-4FD9-BCE4-BA9F18D76736.jpeg

BAEE7E1A-47D9-49EB-86EB-C696DAEFE3F8.jpeg


Gr Q
 
Back
Top