Hartelijk dank voor de leuke reactie Johannes, dat kan ik erg waarderen!
Ik zat vanavond de telemetry eens wat te analyseren van de vlucht vandaag. Opgenomen met 10Hz was het aardig wat data en daar kon ik iets uithalen wat ik tijdens het vliegen ook kon merken: de BoT wilde graag lichtjes blijven pompen tijdens de vlucht. Nu heb ik het zwaartepunt ongeveer 5mm verder naar voren gebracht dan op tekening staat en kan ik vast nog wat extra trimmen op basis van deze analyse. Maar wellicht leuk om even te delen:
Dit plaatje laat de hele vlucht zien. Boven vlieghoogtes, dan stijg en daal snelheid, hoogte roer uitslag en of de motor aanstond. Rond de 10 minuten zit een daalvlucht die ik wat verder heb geanalyseerd. De trim leek toen best aardig namelijk:
De daalvlucht lijkt best mooi constant, maar zoals te zien zit er een waggeltje in. Een frequentie analyse laat et volgende zien:
De periode van de waggel is ongeveer 7 seconde en gemiddeld daalt de BoT ca 0.37m/s.
Nou lees ik veel op dit forum en kan dan dingen vaak niet meer vinden die ik es gelezen heb. Grr. Ik las ergens over het zelf stabiliseren van een vliegtuig uit combi van invalshoekverschil tussen vleugel en stabilo. Deze kan ik nog wat aanpassen met de trim uiteraard, maar ik las ook ergens het effect daarop van het zwaartepunt. Weet iemand et nog te vinden / wie weet hiervan de details?
Tis allemaal natuurlijk nog wat fijn afstellen, dus lijkt me geen probleem oid, maar wel een leuke weet. En gaaf dat je dit soort dingen met telemetry echt in detail kunt afstellen!
Groet, Q