RADIO QUEEN Memorial Flight, DEEL 1: Oefendag op de FLUESSEN.

Bruno van Hoek

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
PH-SAM
RADIO QUEEN MEMORIAL FLIGHT, oefendag op de Fluessen, Friesland.

Wanneer:

1 dag in de periode 26 mei t/m 4 juni 2025 (notk).

Waar:
Op en bij de Fluessen ter plekke van de camping Pressefinne , Elahuizen, Friesland:
https://pressefinne.nl/

Doel:
Het oefenen met onze Long E/D drone vliegen en vanuit een boot bestuurd.

Vergunningen:
Alle benodigde vergunningen voor deze bijzondere vlucht zijn binnen.

Programma:

We hebben 4 sessies van 30 minuten:

- Gedurende die 30 minuten vaart/vliegt er een team met onze Long E/D "Channel" drone waar we al eens mee naar Engeland zijn gevlogen.

- Het bijbehorende start/landing team doet de start en de landing en volgt desgewenst tussentijds de verrichtingen vanaf het mooie uitzichtpunt tegenover de camping.

- Een 3e team doet dan gedurende 15-20 minuten op de start locatie een vlucht met onze Radio Queen, het model waarmee we in september 2025 van Frankrijk naar Engeland en weer retour gaan vliegen..zie topic: https://www.modelbouwforum.nl/threads/radio-queen-bouw-van-de-replica.291746/

10 h - 10.30 h. Aankomst op de P tegenover camping Pressefinne
10 h -11 h. Zender checks mbt de LE "Channel" drone
11 h. Sessie 1
12 h Sessie 2
13 h - 14.30 h. Lunchpauze in Elahuizen
14.45 h. Sessie 3
15.30 h - 16.15 h. Thee break
16.30 h. Laatste sessie
17.30 h. Vertrek naar een Eethuis in de haven van Elahuizen en open einde

Deelnemers:

1. Bruno van Hoek
2. Henk Bonestroo
3. Henk van Hoorn
4. Ernst Grundmann
5. Raymond van Mulken
6. Rick Ruysink
7. Richard Branderhorst
8. Richard van Hoorn
9. Gerard Cramer
10. Gerard Mulder
11. Alex Talsma

Een overzicht:

Overzicht Fluessen.jpg

Prachtig uitzicht over de Fluessen:

upload_2025-2-1_11-37-19.png

Het startveld om daar van uit naar de boot te vliegen en nadien weer te landen...en waar we om beurten met de Radio Queen gaan vliegen

upload_2025-2-2_13-59-21.png

Onze replica Radio Queen:

20250313_130855.jpg

We zijn uitverkocht met de 1e Dag Enveloppen....70 jaar Radio Queen= 70 stuks

Bestellijst 1e Dag Enveloppen ( A= afgeven...V= verzenden):

Voor de deelnemers 1 t/m 20.A.

Overige:
21: Ben Kleikamp V
22: Peter Valicek A
23 en 24: Pieter Paul van der Meer* A
25: Sjaak van de Brug V
26: Jan Aerts A
27: Jef Lemmens V
28: René van Rijn (Rhelie) V
29: Vincent de Bode V
30: Jacques Verburg V
31: Kees de Waa V
32: Frans Bal A
33 Onno van der Post V
34 t/m 37: Harm Siegers V
38 en 39: Willi Schmitz V
40: Jaap van de Loosdrecht A
41: André Houtman V
42: Hans Hooijmans V
43 t/m 47: Hangaar Modelbouw A
48: Bruno Goddijn V
49 t/m 53: Hannelore Rel A
54 en 55: RC Europe A
56: Harold van Berk V
57 en 58: Chris van Gaalen V
59: Gert Telman A
60: Ton Schutte A
61: Frank Bremer V
62: Max Zuijdendorp A
63 en 64: Dieneke en Henny van Es V
65 t/m 68: Raymond van Mulken. A
69: Helmut Koenig V
70: Theo Platvoet A

Nu maakte ik recent ergens de opmerking dat de Radio Queen er klaar voor is maar wat bewijsmateriaal is natuurlijk nooit weg..

De kist staat klaar op het platform en das lekker werken zonder dat de prop door het weiland gras moet maaien..

20250507_134712.jpg

Gelijk het origineel heeft nu ook deze RQ het typische uitlaat pijpje..

20250507_134724.jpg

De 12 x 4 prop is vervangen door een 12 x 8 en we hopen..gaan er van uit dat we nu nog minder brandstof verbruiken...

20250507_134742.jpg

En of je nu links- of rechtshandig bent op het gas en zo..er staat een passende zender voor jullie klaar...

20250507_134751.jpg

De Fluessen vliegdag komt dichterbij..

A.s. woensdag gaan de kwartiermakers richting de camping bij de Fluessen en we gaan er van uit dat we de vrijdag..zaterdag of de zondag na de hemelvaartdag eea door kunnen laten gaan met een sterke voorkeur voor de vrijdag 30 mei.

Vanwege een afzegging hebben we 1 plek over en diegene die heeft moeten afzeggen stelt zijn ""ticket" belangeloos ter beschikking.
Wil je een dag je op een andere manier modelvliegen? laat het maar weten.

Je hoeft niets anders dan een goed humeur mee te brengen. Wij hebben de modellen en de zenders dan gereed staan en de lunch en de dagafsluiting met een lekker hapje (op eigen kosten) doen we collectief in de haven van Elahuizen.

Modelvliegen vanuit een boot om een aantal van de deelnemers weer te trainen voor de in september te houden Kanaal oversteek van Frankrijk naar Engeland. Naast dat je mee gaat met de snelle boot om van daar uit te sturen met 1 van onze modellen ben je ook in de gelegenheid om het model waarmee we die Kanaal oversteek gaan maken te besturen.

Starten vanaf de wal en dan een kist richting de boot sturen waarna die crew de besturing overneemt en na de vlucht ( 5 x 30 minuen blokken) gaat het model weer terug naar de startplek en zorgt dat team voor de landing. Nee..dit heb je waarschijnlijk nog nooit gedaan..vliegen en varen gelijktijdig.

Kortom..1 plek helemaal gratis voor een dagje alternatief modelvliegen.

We zijn ondertussen op de Camping Pressefinne gearriveerd en met de eigenaar de plannen doorgesproken. De boot gaat morgen het water in en ons start en landingsveld ligt er keurig bij en de eigenaar van het weiland wenst ons een prettige dag.

Details van de planning en het vluchtplan gaan via de mail naar de deelnemers.

Onze boot:

20250528_152241.jpg

Tegenover de camping ligt het privé strandje met de steiger van waar af we vertrekken en weer aankomen:

Parkeren kan schuin tegenover de camping (dicht bij de startplaats) maar mag ook op de centrale P van de Camping:

Op een steenworp afstand ons startveld:

Zaterdag is voor mij heel goed te doen, zolang ik om klokslag 16:00 maar weer in de auto kan zitten.
Dan lopen mijn dag- en avondprogramma nog net naadloos in elkaar over.
Ik breng ook twee Mode 1 zenders mee, op resp. kan. 62 en de ander op 66, beiden voorzien van de bij de modellen horende instellingen.
Ik steek ook de drie spinners voor het TAM project bij me...

Morgen gaan Jut en Jul weer naar Voorthuizen, ditmaal niet op het podium, maar in faciliterende rollen...
And a banjo player for the croc....jpg

Ook ik ben gisteren op Pressefinne aangekomen.
Na wat gepuzzel en mijn E-mailadres weer te hebben ingegeven in mijn account en daarna bevestigt werkt MBF weer voor mij….

Ook ik blijf aan wal.
Door gezondheidsproblemen en met name slecht zicht met mijn rechteroog kan ik weinig anders dan genieten van het gehele gebeuren. Wel in mono met het linkeroog

Back