Rainbow schaal 1:19

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door jankraak, 23 jan 2010.

1. jankraak

jankraak

Lid geworden:
    22 jan 2005
    bedankt voor het meedenken.
    Ik ben zelf bij de tewaterlating geweest en dat was erg mooi.
    Over de verstaging, het zijn ideeen.
    Ik begrijp dat de voorstag aan de top van de mast het strakst moet staan.
    Zou het mogelijk zijn om onderdeks in de stag daaronder nog een sterke veer te plaatsen?
    Hierdoor zou de meeste spanning op voorstag naar de top van de mast het strakst staan.
    Mijn achterstag is enkel, dus kan ik die gewoon strak trekken.
    Spui je ideen maar, ik hebze nodig!!!

2. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Veer?
    Lijkt me slecht plan.
    Als je zeilen wind pakken lijkt me dat dan de stag niet langer moet kunnen worden.

Meedenken kan altijd, maar een tuigplan is dan wel wenselijk.

3. Ad Bakker

Ad Bakker In Memoriam

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Het principe staat in bericht #338, Harm. Daarbij worden beide voorstagen met één winch gespannen. Als je de spanning op één van de twee stagen groter wilt hebben dan op de ander, dan heb je een probleem.
    Ik begrijp het principe van die veer niet, misschien zou daar een tekeningetje helpen.

Groet,

Ad

4. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    ??

Als je de bolling uit je grootzeil wilt hebben moet je de lagere voorstag doorhalen, dan komt die toch zeker strakker dan de top voorstag?

Heb je bakstagen (dan kan je toch uit de voeten met een vaste voorstag) of een achterstag?

Vandaar mijn vraag over tuigplan.
    Ik probeer nu maar wat te zeggen over alleen twee voorstagen. . . . .:rolleyes:

5. ISOLA2

ISOLA2

Lid geworden:
    5 okt 2008
    Misschien is dit de oplossing ? een beugel , door de lijn naar de winch te verplaatsen
    kan je de spanning over de top en binnenstag verdelen :confused:

6. jankraak

jankraak

Lid geworden:
    22 jan 2005
    Hier is hij dan.

Met een veer, bedoel ik niet een pennenveertje, maar een stevige in de onderste voorstag.
    Als de voorstag ( onderste en bovenste is een geheel) wordt aangetrokken,dan zal de meeste spanning op de voorste staan en de onderste net strak gaan staan.
    Als de veer maar stevig genoeg is natuurlijk

7. Ad Bakker

Ad Bakker In Memoriam

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Helaas is dat niet het geval, Jan. Als de door jou genummerde stagen 2 en 3 uit één stuk zijn, en worden gespannen door de ring waardoor deze loopt zoals je in de eerdere tekening aangeeft, dan zijn de krachten in beide stagen gelijk, of je er nu een veer in zet of niet. Die ring werkt gewoon als een katrol (laten we wrijving nog maar even vergeten), en daarvoor geldt dat in de kracht in beide einden altijd gelijk is.

Ik ben bang dat je het niet gaat lukken beide stagen een verschillende spanning te geven met één winch die als spanner dient.

Groet,

Ad

8. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010

Top voorstag met sterke veer houdt achterstag strak.
    Achterstag is stelbaar voor stand van de mast.
    Middenvoorstag spanbaar via katrol (#1), ook nog gekoppeld aan topstag voor als je die ook nog strakker wilt zetten.

(#1) Liefst met kracht verdeler van Rene er tussen.

Lijkt me dat je dan genoeg speel ruimte hebt.

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. jankraak

jankraak

Lid geworden:
    22 jan 2005
    fijn dat je mee denkt.
    Echter voor mijn achterstag heb ik een aparte lier, dat is dus geen probleem

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. Ad Bakker

Ad Bakker In Memoriam

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Ik bedoelde hiermee te zeggen dat dat niet op de aangegeven manier met de twee voorstagen uit één gedeelte kan. Bij de oplossing die eerder door René is aangegeven kan dat wel, en krijg je een vaste verhouding tussen de krachten in de twee voorstagen.

Groet,

Ad

11. rexonamen

rexonamen

Lid geworden:
    24 nov 2006
    Hoe lijkt dit Jan , dit gebruik ik ook in m`n Draak en de Gamesa

Uploaded with ImageShack.us

12. Solingned34

Solingned34

Lid geworden:
    25 feb 2009
    Voorstag/Achterstag

Jan,
    Ik begrijp nu uit de latere posts, dat jouw schets van de voorstagen was.
    Mijn veronderstelling was dat dit voor de "runners/Bakstagen" was.
    waarom wil je de voorstagen verstelbaar maken? bijna alle grote schepen hebben een min of meer permanente voorstag, de spanning in deze stagen wordt geregeld door het aantrekken van de achterstagen, ook de spanning op de grootschoot werkt mee aan de spanning op de voorstag.

aangaande de haak van rene, deze werkt denk ik niet als deze zwevend is uitvevoerd. de haak zal zich richten tussen de lijn naar de lier en de stag met de grootste spanning. wel werkt dit systeem als het als hefboom met een vast draaipunt wordt gebuikt. dan krijg je een verhouding van trekkracht naar de verhouding van de afstanden naar het draaipunt.
    Maar ik weet niet of dit nog van toepassing is nu ik begrijp dat alles draait om de voorstagen.

Ik ben benieuwd naar je/de reactie(s).

13. jankraak

jankraak

Lid geworden:
    22 jan 2005
    Mijn bakstagen gaan met schuiven op mijn zender.
    Later ga ik dat electronisch maken, dan gaat de bakstag losser als de boom meer naar buiten komt.
    Dit is vrij eenvoudig te realiseren met behulp van een microprocesser.

Mijn voorstagen en achterstag zijn vaste stagen!
    Echter, heb ik op het dek geen spanners, daarom heb ik onderdeks een handwinch ( worm met wormwiel)
    Hierop trek ik mijn stagen strak, klaar!!!!, niets meer en niets minder.
    Maar op het voorschip heb ik 2 stagen en een winch, dus moeten die bijde strak komen te staan.
    Daarom had ik bedacht dat als ik dit uit een stuk zou maken, en dan met 1 draad via een ring strak trekken.
    [​IMG][​IMG]

hand winch voor de voorstagen.

14. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010

Kan je volgens mij vergelijken met bovenstaande weegschaal.
    Dan werkt dat toch gewoon?

Neem aan schaal is stag 1 en gewicht is stag 2.
    stag 1 trekt met 5 op een afstand van 1
    stag 2 trekt op een afstand van 5 met 1.
    lier (ophanghaak) trekt met 6. (gelijk heb je Ad).

Laatst bewerkt: 20 feb 2012
  15. Ad Bakker

Ad Bakker In Memoriam

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Correctie, moet 6 zijn Harm.
    Voor de rest eens, de zwevende constructie van René werkt ook volgens mij wel, alleen moeten de uitslagen niet te groot zijn.

Groet,

Ad

Edit
    Een beter model krijg je als je de gewichten vervangt door veren die de stijfheid van de stagen voorstellen.

16. ISOLA2

ISOLA2

Lid geworden:
    5 okt 2008
    Dat zou mijn keuze zijn, topstag vast en de andere regelbaar.
    Die beweegbare strip kan alleen maar goed werken als de beweging zoals Ad zegt binnen de perken word gehouden.

17. Dazzler

Dazzler

Lid geworden:
    19 jun 2006
    Als ik kijk naar de 1:1 zeilboten (alvast die waar ik persoonlijke ervaring mee heb) dan is een voorstag meestal inderdaad gewoon vast (niet regelbaar) en wordt de spanning enkel via de achterstag geregeld.

Hoe dat zit met de 2° voorstag weet ik niet, daar heb ik geen 1:1 ervaring mee. Een babystag is altijd afzonderlijk regelbaar omdat daar de mastkroming mee bepaald wordt, maar dat is nog iets anders dan een 2° voorstag....

18. Solingned34

Solingned34

Lid geworden:
    25 feb 2009
    voorstagen

Dazzler en Jan,

Voor zo ver ik heb kunnen na gaan, is de binnenstag, alleen maar een extra stag voor andere zeil configuraties. en dus niet noodzakelijk om de mast er op te houden.
    Zie volgend filmpje van Hanuman, hier wordt de Grote genua er op gezet aan de voorstag, en is de tussenstag niet aanwezig.
    Als ik kijk naar de 1:1 zeilboten (alvast die waar ik persoonlijke ervaring mee heb) dan is een voorstag meestal inderdaad gewoon vast (niet regelbaar) en wordt de spanning enkel via de achterstag geregeld.

Hoe dat zit met de 2° voorstag weet ik niet, daar heb ik geen 1:1 ervaring mee. Een babystag is altijd afzonderlijk regelbaar omdat daar de mastkroming mee bepaald wordt, maar dat is nog iets anders dan een 2° voorstag....[/QUOTE]

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  19. jankraak

jankraak

Lid geworden:
    22 jan 2005
    Zo als ik alles nu zie, ga ik toch proberen de 2 voostagen uit een stuk te maken en dan gewoon strak te zetten ( het orspronkelijke plan)
    Met de achterstag kan ik de mast op spanning zetten.
    Als daardoor de masttop naat achter zal buigen, zal de voorstag aan de top naar achter willen, waardoor de voorstag die aan het midden van de mast vast zit de mastmeer zal laten buigen.
    We gaan het straks als de mast zover is gewoon proberen.
    Vrijdag eerst even naar de werf om wat foto's van de mast maken voor hij op het schip wordt geplaatst.
    fijn dat een ieder zijn mening deelt, daar is uiteindelijk een forum voor!!!!

groet.

20. Dazzler

Dazzler

Lid geworden:
    19 jun 2006
    Jan,

ben nog eens aan het denken geweest...

als ik mij goed herinner ben jij de "nieuwe" rainbow aan het bouwen, maw met de tuigage van 2010/2012

Het originele model uit 1934 had zelfs geen achterstag, enkel backstagen.

Het nieuwe model heeft inderdaad een backstag, maar geen voorstag die tot de top gaat. Dus wat bedoel je met " de voorstag aan de top " ?

De voorstag gaat slecht tot +/- 7/8 van de mast, gelijk met de backstagen trouwens. Met de backstagen wordt dus imho rechtstreeks de spanning op de voorstag gezet, de achteras dient dan hoofdzakelijk om de mast een bepaalde kromming te geven.

De 2° voorstag (kortere zeg maar) zal trouwens minder gespannen worden naarmate je de achterstag aantrekt, en dat zal je wel moeten opvangen dmv een regeling. Maar mastkroming wordt bepaald door de achterstag, niet de 2° voorstag lijkt mij.

Deel Deze Pagina