Rainbow schaal 1:19

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door jankraak, 23 jan 2010.

1. jankraak

jankraak

Lid geworden:
    22 jan 2005
    goed gezien, het is de nieuwe Rainbow.
    De voorste stag gaat ook niet helemaal naar de top, klopt.
    Maar als ik de achterstag op spanning zet zal de bovenste voorstag meer lengte nodig hebben, waardoor de onderste voorstag meer aagt aantrekken om meer lengte te geven aan de bovenste voorstag.
    Hierdoor gaat de mast bollen, hoop ik!!
    Al zal dat bollen niet zoveel moeten zijn.
    Er zit gauw te veel bolling in het zeil.

je ziet het is een hoop gepuzzel om zo'n model zo goed moegelijk in elkaar te krijgen, de orginele werf heeft het ff makkelijker, die hoeven alleen te plaatsen.

2. Dazzler

Dazzler

Lid geworden:
    19 jun 2006
    Jan,

ik volg jou redenering, maar ik denk dat op 1:1 schepen de werking niet op die manier is. Volgens mij wordt de kroming enkel bepaald door een vaste voorstag en de spanning op de achterstag.
    Maw de voorste voorstag heeft geen variabele lengte.
    Het is de 2° (korte) voorstag die los komt wanneer de mast meer kromming krijgt.
    Het lijkt mij logischer om de voorste voorstag vast te zetten, en de binnenste voorstag mee op spanning te brengen met de achterstag, ipv een "schuifsysteem" tussen de 2 voorstagen....

(zo is de werking op veel boten, veel moderne jachten zijn 7/8 getuigd maar hebben maar 1 voorstag die vast is, geen 2°... vandaar mijn gedacht dat het die 2° voorstag is waar je iets mee moet doen, niet de voorste voorstag)

3. skiff

skiff

Lid geworden:
    16 okt 2003
    Anders moet Jan even contact opnemen met Capolavoro op het Zeilersforum(.nl), dat is een expert op het gebied van trimmen van masten en zeilen, en geeft daar ook clinics voor. Hem kennende wil hij zonder problemen tips en trucs delen.

4. ISOLA2

ISOLA2

Lid geworden:
    5 okt 2008
    Jan als je de mast laat buigen gaat de bolling uit het grootzeil.

5. Jonkje

Jonkje

Lid geworden:
    29 jun 2009
    Jan,

Ik zal morgen mijn collega eens vragen, hij heeft wel een aantal keer op dit soort schepen gevaren, evenals op Firefly en weet erg veel van zeiltrim.

Zal hem eens vragen wat betreft de trim. Hij zal er wel wat meer van weten aangezien wij afgelopen maand ook de kleine furling voorstag voor rainbow hebben geproduceerd en geleverd... eens kijken wat zijn visie is op de invloed van de 2e furling stag op de mastbolling/trim

En zal morgen even de diameter meten voor een zo dun mogelijke verstaging... afgelopen week nogal druk geweest :rolleyes:

Kan jij die afbeelding van de rigging van rainbow in groot formaat naar mij sturen, dat legt wat makkelijker uit... ;)

Groeten Merlijn

6. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Ik heb me nooit bemoeit met mast trimmen, maar gezien het feit dat er geen voor en achter knikstagen zijn, heb je de halve hoogte voorstag wel degelijk nodig om de bolling uit je grootzeil te kunnen trekken.
    Met alleen de achterstag en de top voorstag lijkt het me dat je enkel de bovenste 4 meter van de mast wat achterover kan trekken.

Praat eens met een echte zeiler is mijn advies.

7. freekt

freekt Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Ik heb een aantal jaren wedstrijd gezeild, en weet wel een beetje trimmen. Trimmen is bedoeld om bij elk wind en golf type een optimale snelheid uit de boot te halen.

Ik neem aan dat er met dit schip geen wedstrijden worden gezeild, dus ik zou de trim van de boot onder alle omstandigheden gewoon hetzelfde houden. De bakstagen moeten natuurlijk wel kunnen bewegen, anders heeft de giek een probleem.

Natuurlijk moeten de stagen wel op spanning kunnen worden gezet, daarom lijken mij wantspanners natuurlijk wel nuttig. Ik neem ook aan dat Jan daarom de spanners aan brengt, niet om bij elk wind/golf type een andere trim te kiezen.

Wat betreft de trim zelf, dat kan best complex worden als je je daar in wilt verdiepen. Lijkt mij alleen voor wedstrijd modelbouw bootjes interessant.

Freek

8. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Sorry Freek, mooi verhaal maar je zegt helemaal niets.

9. freekt

Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat de discussie hier over trimmen me niet relevant lijkt, niet goed snap waar die vandaan komt, omdat ik denk dat Jan toch niet gaat trimmen.

maar goed, laat ik daar niet te veel woorden aan vuil maken, in dit verder fantastische bouwverslag, dat dan weer wel.

Freek

10. ISOLA2

ISOLA2

Lid geworden:
    5 okt 2008
    Freek door de trim te veranderen kan je je model aan de windomstandigheden aanpassen voor je gaat zeilen, heb zo iets ingebouwd dat dit aut. doet door de dwarshelling te meten en de achterstag meer te spannen ;)

11. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Dan kan Jan dat toch wegvegen of aan de discussiërenden vragen te stoppen als het hem tegenstaat in zijn verslag.

Je doet nu voorkomen het te weten, maar niets wil vertellen om bovenstaande smoesje.

Zeg dan niks.

Je zou ook een advies kunnen geven aan de hand van het zeilplan in de vorm van zet die stag gewoon vast en houd die en die dat je ze kan verstellen.
    (eventuele details kan ik als je dat wilt wel per PB sturen om dit draadje niet verder te vervuilen)

Makkelijk zat toch?

12. freekt

Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Wel, Harm, de scherpte van je toon nodigt niet echt uit om te reageren. Maar no hard feelings. Ik heb jaren 470 wedstrijd gezeild en zeil tegenwoordig wedstrijden op een 75 kwadraat kreuzer jacht, voor de bekenden van de Dutch Classic Yacht regatta wel een bekende.

Maar natuurlijk moet ik nu over de brug komen ;).

De enige functie van de achterstag op dit type schepen is de mast overeind houden als er niet wordt gezeild en evt. bolling in het zeil trekken om het grootzeil vlak te trekken als dat door de windsterkt nodig is. De bakstagen dienen tijdens het zeilen in principe als achterstagen.

Ik denk dat het oorspronkelijke plan van Jan in post 338 om beide voorstagen met een lier aan te halen prima is. Er zit door de grotere lengte van de grote voorstag wel wat meer rek op de grotere voorstag, maar dat zal te verwaarlozen zijn. Je wilt sowieso voorkomen dat er op de kleinere voorstag minder druk komt te staan dan de grote, om doorbuiging in het midden van de mast naar achteren te voorkomen. De achterstag zou ik vastzetten. Het plan van Jan uit post 359 komt eigenlijk op hetzelfde en is eigenlijk nog simpeler.

Ik neem ook aan dat de mast zowel op dekhoogte als kiel vast zit, zodat door spanning op de achterstag de mast een krom naar achteren getrokken kan worden. Dit zou handig kunnen zijn om dus de bolling uit het zeil te halen bij meer wind. Dat lijkt mij een onnodige luxe, maar dat is aan Jan. om de constructie simpel te houden zou ik die dus vast zetten.

De dubbele bakstagen zou ik per kant samenvoegen en via een enkele lier bedienen. Als de een wordt aangetrokken wordt de ander gevierd. Dit kan ook op de door Jan voorgestelde methode uit post 338, of op de manier zoals bij de nieuwe JH2, samenvoegen van bakstagen bovendeks.

Jan, veel succes verder met de bouw en mijn excuses als ik je draadje heb vervuild, is zeker niet mijn bedoeling.

Freek

Laatst bewerkt: 24 feb 2012
  13. jankraak

jankraak

Lid geworden:
    22 jan 2005
    freekt,

Bedankt voor de uitleg,
    Zoals het er nu uitziet wordt wordt het zo simpel mogelijk, met mijn 2 habdwinches.
    De 2 voorstage gewoon doorlopend en op een winch en de achterstag op de andere winhc.
    Deze worden dan gewoon strak getrokken en niets meer. ( dit omdat er op dek geen spanners staan.
    De zij stagen komen met kleine spanners vas.
    De bakstagen gaan via 2 electronische winches. Eerst met hanbediening en later gewoon electronisch aan de hand hoever de boom naar stuurboord of bakboors gaat.
    Ik kom net terug van de werf waar ze de echte mast aan het tuigen waren.
    Als je ziet hoe dun (12mm) de achterstag was komt daar niet veel kracht op.
    Volgens hun was het alleen maar om hem vervorming tegen te gaan.
    de zijstagen zijn ongeveer 30mm dik en het voor stag 30mm.
    Het geheel is een prachtig stuk techniek.
    Later wel wat foto's , ik moet ze ff uitzoeken.

14. Jonkje

Jonkje

Lid geworden:
    29 jun 2009
    Jan,

De inner forestay ( de 2e kleine voorstag) is inderdaad een wegneembare stag. Word geloof ik alleen gebruikt als aanvulling op de genua op bepaalde ruime koersen waar de spi nog niet bij kan en bij zwaarder weer met een kleiner voorzeil of zonder zeil puur om de mast te steunen bij zwaardere zeegang om de pompbeweging van de mast tegen te gaan in combinatie met de checkstays. Misschien vergeet ik nog wel iets..

Echter om deze stag dus functioneel te maken moet je ook je checkstays aanbrengen. De 2e set kleine bakstagen. Deze zit op dezelfde hoogte als waar de inner stay aangrijpt op de mast.

Ik zou de 2e voorstag demontabel maken. Van de boot af tijdens het zeilen en gewoon een vaste voorstag nemen en verder trimmen met achterstag en runners. En bij static display de 2e voorstag samen met het setje checkstays bevestigen.

Denk dat ik de verstaging wel tot 3mm kan krijgen na een snel testje. Definitief uitsluitsel volgt!

12mm achterstag... welk materiaal is het? Denk dat dat een 10-15 ton breakload stag zal zijn.

15. jankraak

jankraak

Lid geworden:
    22 jan 2005
    de stagen zijn van carbon, totaal geen rek en op lengte gemaakt.
    vanmiddag waren ze de stagen aan het spannen.

16. Jonkje

Jonkje

Lid geworden:
    29 jun 2009
    Carbon van Southern zeker? De inner forestay van ons is Aramide ( antitorsie stag ivm de furling functie). De voorstag weet ik niet..Waarschijnlijk ook via Southern?

17. jankraak

jankraak

Lid geworden:
    22 jan 2005
    jaja de stagen zijn van Southern Spars
    Ziet er goed uit,.
    stuur even een pb met je mailadress, dan stuur ik het zeilplan en de maten.
    Ik bel je later even om te kijken wanneer ik langs kom.
    gr. jan

Laatst bewerkt: 25 feb 2012
  18. jankraak

jankraak

Lid geworden:
    22 jan 2005
    update!

de laatste weken beziog geweest met de vlaggemast en houder en doorvoer voor de achterstag.
    De vlaggemast is gemaakt van bamboe eetstokjes ( breek bijna niet.), de vlaggemasthouder is gestraald en vernikkeld , evenals de doorvoer van de achterstag.
    Ook het stuurrad is in een mal gesoldeerd en gespoten.
    Door de mal te frezen krijgt met een mooie verdeling, immers 7 spaaks is bijna niet nauwkeurig te verdelen zonder cnc-freesbank.
    Op het stuurkom komt straks het kompas ( heb ik nog niet gezien, dus wachten we daarop)
    De boom is nu klaar om gespoten te worden.
    Het systeem om het grootzeil te spannen, is in werkelijkheid via een glijdende zuiger die de schoothoek naar achteren schuift.
    Ik heb dit opgelost door in de zuiger een schroefdraadspindel te laten gaan van 2mm.
    Hierdoor schuift de zuiger ook naar achteren en wordt de schoothoek gespannen.
    Ook zijn uit messing U profiel de steunen op de boom gemaakt die het zeil moeten opvangen als het gestreken is.
    Nu ik dit op ht furum zet ben ik bezig met de mast, en wel verstaan de zalingen.
    Deze frees ik uit 3 lagen kruislings verlijmt 1,5mm berkentriplex.
    Deze worden in profiel geslepen en bedekt met glasmat en epoxy.

De pennen waar ze overheen moeten schuiven zitten al in de mast.

19. ISOLA2

ISOLA2

Lid geworden:
    5 okt 2008
    Weer knap werk Jan, mal maken om te solderen is bij zo een vorm wel nodig. Word dat een carbon uitzicht stuurwiel ? staat er op de replica geen houten stuurwiel ?

20. jankraak

jankraak

Lid geworden:
    22 jan 2005
    op het orgineel staat dit stuurwiel!!!

Uploaded with ImageShack.us

Deel Deze Pagina