Rapster (pylonracertje)

Het gaat om de Rapster een toestelletje afgeleid van de Speedster.
Dhr Coenen heeft toendertijd een paar veranderingen aangebracht.
Linkje: rapster-400-a
Aangezien er weer langzaam aan vraag naar komt plaats ik hier ook het bouw verslagje.

Zo kan die worden. Deze is van een clubgenoot ook aktief hier op het forum.
P23-08-09_1817.jpg

Nadat Theo me maanden geleden al de mallen van de Rapster over getrokken had op balsa ben ik dan uiteindelijk toch maar eens begonnen met de bouw.

Laatst bewerkt door een moderator:
Zo kan die worden. Deze is van een clubgenoot ook aktief hier op het forum.
P23-08-09_1817.jpg

Moi :D. Gnagna.

Succes met bouwen Marcel, ben benieuwd, gaan we pylon racen op het veld ;). Ik heb de Wonder XXS ook weer vliegklaar gemaakt vandaag, heb ik 2 kleine pylons, leukleukleuk.

Toedels!

Hier zien jullie wat er voor nodig is.
De rompdelen met staart. Daarnaast een plankje balsa verlijmd zodat we daar de vleugel uit kunnen schuren.
1slcnr.jpg

Dit is er uiteindelijk nodig om de rapstor tot een succes te maken.(vleugel is geschuurd)
2nvf5hi.jpg

Daarna begonnen met het samen stellen van de romp. eerst versteviging langs de randen.
1jaipz.jpg

Toen een motor schotje gemaakt. Eerst met dikke stif over de motor gegaan en daarna snel aan drukken op het plankje. zo zie je precies waar je de gaatjes moet boren.
6ehr3a.jpg

Uiteindelijk past de motor er dan ook perfect op.
34xgmzq.jpg

Na een paar uurtjes werken heb je dit al als resultaat.
kd6d8k.jpg

Nu met de vleugel erop.
2dgp3yu.jpg

Aangezien dit een projectje tussen door was heb ik De folie bijelkaar geraapt die ik nog over had van andere.
jac39v.jpg

Laatst bewerkt:
die keuze van vleugelbespanning is nog best belangrijk. Als je besluit beide helften een van de kleuren te geven is het lastiger om de orientatie van je toestel te onderscheiden.
Het lijkt mij handiger om de boven- en onderkant verschillende kleuren te geven.

Dat is ook wel een beetje de bedoeling maar wat voor patroon ga ik erin maken.
De boven kant oranje met hoeken geel, blokjes, streepjes en ga zo maar door.
Eigenlijk zijn er te veel opties hahaha

bovenkant zou ik bewust rustig houden. Als je aan beide kanten beide kleuren gebruikt krijg je weer problemen met onderscheiding.
Hoogstens aan de tips een klein beetje kleur.

Daar zit idd wat in. Maar denk dat het wel mee gaat vallen. Ga er nu zo aan beginnen met de boven kant want onderkant moet ik ook nog de servo gaan verwerken. Maar ben me nog aan het bedenen uit welk toestel ik die moet gaan halen. aangezien het nog wel een weekje gaat duren eer ik nieuwe voorraad servo's krijg haha.
Die raken hier als warme broodjes op als je vaak bouwt.

klopt helemaal. ik dacht pas ook dat ik veel op voorraad had. Had 10 9-grammers en 7 5-grammers. Binnen 3 weken waren het 2 9-grammers en 3 5-grammers.

Top Marcel.

Qua kleurindeling, doe net zoals bij mijn pylons en die van Theo.

Onderkant egaal. Bovenkant egaal andere kleur met op de RECHTERvleugel aan de tip wat opvallende strepen, blokjes etc. Zie foto bovenaan de page. Kun je goed boven van onder onderscheiden en links van rechts ;)

kleine update,

Zoals gezegd eerts de staart klaar maken.
w1fej6.jpg

Daarna de boven kant in de folie gezet.
2093b84.jpg

Er gaat idd nog iets op komen van blokjes of iets anders. De onder kant word oranje geel gestreept zoals Jitze al aangaf. Dat laatste zal zo wel moeten anders red ik het niet met de folie haha.

Laatst bewerkt:
Volgens mij had ik de Gecko al veel eerder dan jou Rapstortje hahaha.
Want daar is dit de rest partij van Gna gna gna.
Nu ga ik hem heel zeker niet met blokjes maken.
Eens kijken hoe sterretje staan erop.
Want dat is ook de plek waar die terecht komt als je lastig gaat doen op het veldje hahhaha.

Een vraagje: hoe maak je de vleugelvorm? Is dat gewoon een mooie ronding eraan schuren of zit er meer achter? Zijn er ergens nog tekeningen te vinden (de eerste link werkt niet...)

de rapster lijkt veel op de speedster. Als je op google zoekt op speedster pylon racer vind je gratis tekeningen.
Van de vleugel is een doorsnede op de tekening gegeven, evenals belangrijke lijnen. Hiermee kun je de vleugel in profiel schuren.

edit: die tekeningen zijn tegenwoordig moeilijker te vinden. Het domein van ontwerper Jonas Leander werkt niet meer. Ik heb de tekeningen nog op schijf, kan ze evt mailen.

Laatst bewerkt:
In deze vleugel zit meer in dan gewoon rond schuren.
Zelf heb ik deze ook niet in deze vorm gemaakt de eer gaan naar Dhr Theo Coenen.
Hij heeft de vleugel en nog een paar andere dingen veranderd van de speedster.

Blijft er toch leuk uitzien, die speed400 racertjes. En zelfs brushed gevlogen nog snel ook. Helaas ben ik meer modelVLIEGER dan modelBOUWER..

Hier op zolder ligt een nieuwe EZ* in de doos te wachten op montage, da's me al teveel moeite :D

Kleine update.
onderkant.
2hokx9z.jpg

Moet wel eerlijk zeggen met hem in de folie te zetten had ik wel wat hulp.
vd358w.jpg

Laatst bewerkt:
Back