RAYRZ Sailboat "Phantom 1m89" HK Topic

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door rayrz, 22 jun 2013.

1. rliersen

rliersen

Lid geworden:
    28 jul 2011
    vaar al 2 jaar met de fantom en mijn kiel weegt ca 1,2 kg en kan hem tot windkracht 5-6 goed varen wel de dek met vaseline in vetten komt wel is wat water op te staan

2. rayrz

rayrz

Lid geworden:
    25 dec 2008
    Hey, rliersen, oké, 1.2kg moet dan voldoende zijn. Mijn bulb weegs 1340. Maar waarom praten ze dan over dat de bulb 1600+ moet zijn? In het officiële boekje staat niks over in over wat t gewicht moet zijn. Maar als jij al wat meer ervaring heb met de phantom. Dan is mijn gewicht nu dus goed. Heb jij je boot wel eens gefilmd? Ik heb een filmpje op dit topic. Misschien had ik de zeilen wel te los. Wat zijn jou er ervaringen met de phantom? En wat heb je al aan veranderd? Gr raymond

4 Beta

Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  3. rliersen

rliersen

Lid geworden:
    28 jul 2011
    een zeilend schip heeft boven op de mast een rondschijnend wit licht en een heklicht
    meer niet

4. rliersen

rliersen

Lid geworden:
    28 jul 2011
    als je mast trimt ca 4 cm achterover en je speelt met je zeilen kan je met minder ballast een hogere snelheid halen met 1700 gr zinkt de boot net niet en krijg je hem ook nooit op z,n kant

5. rliersen

rliersen

Lid geworden:
    28 jul 2011
    je moet altijd zorgen dat je voorlijk strak staat dat doe je daar de achter stag door te halen hoe harder het waait hoe meer achter over en zorg dat je mast recht op staat niet naar bak of stuurboord helt

6. rliersen

rliersen

Lid geworden:
    28 jul 2011
    ik heb nog niets veranderd vaar nog met de zwarte touwtjes

7. ahcling

ahcling

Lid geworden:
    8 jan 2006
    Wanneer ik ervan uit ga dat, wat verlichting betreft, de boot zeilt, klein schip is en volgens het BPR verlicht wordt, dan voert het schip:

-boordlichten en een heklicht, waarbij de boordlichten in een lantaarn verenigd mogen zijn en in de lengte-as van het schip bevindt.

of
    -boordlichten en heklicht, verenigd in een lantaarn aan of nabij de top van de mast. (driekleuren toplicht)

of
    -wanneer het korter dan 7 meter is, èèn wit rondom schijnend licht. (en een tweede licht te tonen bij nadering van andere schepen)

8. Electric

Electric

Lid geworden:
    20 okt 2009
    Vanmiddag heeft mijn Phantom water onder haar kiel gehad.

Omdat het meertje waar ik heb geprobeerd aan meerdere kanten riet heeft staan kon ik dus niet(als het misging) gemakkelijk bij de boot komen.
    De beruchte tennisbal met een touw had ik wel bij mij.
    Toch voor de zekerheid een touwtje aan de achterkant vastgemaakt, Angsthaas dat ik ben.

Het zeilen is voor mij de eerste keer, het ging mij redelijk af.
    Ik moet wel nog veel leren, heb het touwtje toch een paar keer nodig gehad.
    Tijdens het draaien(overstag gaan / gijpen?) viel een paar keer de wind weg en dus ook de boot stil.
    De boot lag dan met de kop in de wind waardoor ik langzaam het riet in dreef.

Heeft iemand tips hoe ik dit het beste voorkom? Of hoe je weer uit die situatie komt?
    Ook op een goede manier het bedienen van de zeilen moet ik nog goed onder de knie krijgen.
    Hoe harder de wind des te meer ik moet vieren neem ik aan?
    Zoals jullie lezen, alle zeiltips zijn welkom.

Gr. Eric.

9. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
  10. Electric

Electric

Lid geworden:
    20 okt 2009
    Hoi Jan,

Ik had zelf al wat met google gezocht maar niet veel gevonden.
    Bedankt voor de link, weer iets bijgeleerd.

Je hebt gelijk, alleen is maar alleen en misschien leer ik mijzelf zo wel foute gewoontes aan.
    Ik woon in amsterdam, helaas heb ik nog nergens rc-zeilers gezien.
    Ook heb ik geen eigen vervoer dus even naar een andere gemeente is niet zo gemakkelijk.
    Ben wel van plan om een aantal meetings/vaardagen te bezoeken.

Ik had al aan een vriend (die in het echt kan zeilen) gevraagd wat te doen als je met de neus in de wind stil komt te liggen. Hij zegt dat er dan even met de hand gepaddelt moet worden om de boot te draaien.
    Helaas zit er geen roeisysteem op mijn boot dus dit is geen optie.
    We zijn wel van plan om eerdaags een optimistje oid te huren zodat ik het zeilen kan ervaren en hij tips kan geven.
    Kan ik de tips van een zeiler gewoon 1:1 op het rc-zeilen toepassen?

Gr. Eric.

11. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Hallo Eric,

Een goed afgestelde zeilboot moet snelheid houden om niet met de neus in de wind te blijven hangen bij een overstag manoeuvre.

Net als in het 'echie' val je dan vaak een beetje af, om snelheid te maken, zodat de overstag manoeuvre ook daadwerkelijk lukt.

Bij veel wind (>3-4Bft) maak ik snelheid en op het moment dat ik wil gaan draaien gooi ik de zeilen open, zodat de snelheid niet door de wind teniet wordt gedaan en ik alsnog met de neus in de wind blijf hangen.

De truuk bij het RC zeilen is om zo weinig mogelijk te (hoeven) sturen, een goed uitgebalanceerde boot vaart uit zichzelf de ingeslagen koers.

Moet je continue corrigeren met het roer, dan ben je de boel aan het afremmen, de trim deugt dan niet.

Ik kom niet zo vaak in Amsterdam, anders konden we eens samen gaan zeilen...

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt: 10 jul 2013
  12. Electric

Electric

Lid geworden:
    20 okt 2009
    @Jan,

Okee helemaal begrepen.
    De eerste twee keer dat ik stilvliel deed ik dit dus niet.
    Had het al een keer op jouw manier geprobeerd maar ik wist niet of dit de juiste was.
    Dus als je tegen de wind indraait de zeilen open bij het draaien.
    Bij het met de wind meedraien de zeilen aantrekken zodat ze makkelijker naar de andere kant gaan?
    En dus altijd op de snelheid blijven letten.

@Raymond,
    Eigenlijk ben ik best off-topic bezig.
    Ik hoop niet dat je vind dat ik je topic kaap anders hoor ik dat graag.
    Ook al denk ik dat jij ook wel wat aan Jan's tips hebt.

Gr. Eric.

13. Indoorvlieger

Indoorvlieger Forum veteraan

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Wat ook kan helpen is de boot zo af te stellen dat hij bij een windvlaag de neus licht in de wind wil draaien, dat heet loefgierig. Daardoor krijgt je boot altijd een zetje bij een windvlaag, en zal de neus door de wind draaien makkelijker gaan. In dat geval moet je juist de zeilen vrij strak aanhalen bij een windvlaag. Maar het beste is snelheid houden, zeilen zo afstellen en zo vieren of aanhalen dat de boot met minimale correcties zijn koers houdt.

14. rayrz

rayrz

Lid geworden:
    25 dec 2008
    Hey Eric,
    geeft helemaal niet joh,...gewoon posten. komen we allemaal meer te weten toch??

Alle tips zijn welkom, wat ik ook wel een goeie forum vind is Shipshape rc.
    ken je die?

Ik ben nu sail simulator 5 aan het downloaden, tja kost wel 30euro maar daar heb je wel wat aan, als je zeilen wilt leren, best handig, ze hebben ook een demo versie. was al een uur aan het spelen haha.

Even terug komen op mijn bulb, Ik heb wat tip gekregen van iemand shipshape. en die zei om meer gewicht in te krijgen dan moet je bulb open zagen. daarna lood knippen, mengen met epoxy en erin gieten.

ik zal morgen wat fotos plaatsen. Het is me gelukt. mijn bulb weegt nu 1927gr.

15. rayrz

rayrz

Lid geworden:
    25 dec 2008
    bulb vullen met lood en epoxy

kijk eric,

dit heb ik gedaan....na aanleiding van een tip. omdat 1340 gr niet genoeg was om met wat hardere wind te varen.

Ik heb bij mr.boat.nl 24u epoxy besteld en dat met mijn daklood in een beker gemengd, toen een strook lood geknipt in de vorm van de bulb en die bovenop al s een soort dekseltje gebruikt. Daarna met afdekfolie om de bulb gedraait en voorzichtig met de hamer plat geslagen. daarna drogen en toen later nog wat gefine tuned met de hamer. Toen heb ik de twee heften aan elkaar gelijmt met 5 min epoxy en hete lijm als opvul omdat er nog best veel ruimte tussen zat.
    Het enige wat ik daarna nog heb gedaan is het gat van de bulb iets dieper gemaakt met mijn dremel. omdat hij anders niet op de kiel-schrief past. Dan zou je hem nooit goed kunnen vast maken , maar nu wel, toen heb ik toch gekozen om de bulb vast te lijmen aan de kiel en onder aan de schroef met locktide vast gemaakt, nu is het voor altijd een geheel.

ik ben benieuwd wat jij gaat doen!

gr ray!
    nog 1 week en dan zit ik in italie gardameer met mijn boot!! ik hoop dat ik mooie opnames kan maken!!

16. Electric

Electric

Lid geworden:
    20 okt 2009
    Hey Raymond,

Ik heb de bulb nu helemaal vol zitten met loodkogeltjes, bulb weegt nu totaal 1836gr.
    Kiel&bulb ga ik misschien vastlijmen maar de kiel zelf laat ik demontabel ivm transport.
    De mast-verbinding heb ik zoals meerderen hebben gedaan doorgeboord en met boutjes vastgezet.
    Graag zou ik de mast (ook tbv transport) willen kunnen delen echter denk ik niet dat het verbindingsstuk dit lang uithoud. Hier zoek ik dus nog een oplossing voor. Als je een idee hebt hoor ik het graag.
    Het vervoer gaat nu redelijk. Ik heb een trolley-tas aangepast voor het vervoer van mijn boten en de phantom vervoer ik hier ook in, alleenl de mast steekt aardig uit.

Vandaag heb ik weer gevaren. Ging een stuk beter, mede dankzij de tips die men mij heeft gegeven.
    De wind waaide recht over de haarlemmervaart, het was een uitdaging of ik wel weer tegen de wind in terug kwam. Dit lukte zowaar dus heb ik mijn angsthazen-touwtje losgehaald(ik zag dat deze de boot toch wel wat hinderde).
    Zo heb ik nog lekker 2-uur gevaren, boot van binnen helemaal droog gebleven.
    Ben dus zeer tevreden.

Gr. Eric.

17. rayrz

rayrz

Lid geworden:
    25 dec 2008
    Hey Eric,

Wat goed nieuws. Leuk dat je lekker hebt kunnen varen, ja ik denk ook dat je meer ervaring opdoet door het 'vaak' te doen! Maar ik moet wel zeggen dat ik met mijn sail simulator er achter ben gekomen wat t bootje eigenlijk doet als je diversen handelingen doet. daaraantegen is dit wel een fijn programma, echt de moeite waard. erg leuk, je kan ook online.

voor die mast versteviging wist ik niet. ik ga dat ook doen.

ik heb wel een heuze betere bouw handleiding voor je, van shipshapeRC. maar die stuur ik je per mail als je die wilt. moet je even je mail adres geven.

Verder wacht ik nog steeds op mijn wandspanners. dan kan ik mijn zeil eindelijk afmaken.

Ik heb wel aan verlichting gedacht, maar is toch lastiger dan ik dacht. Mijn ledjes branden niet zo vel, ik denk dat je dat niet goed ziet. en alles wat je extra in de mast bouwt is weer gewicht.

18. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Hallo Raymond,

Hoewel ze vlak boven het dek zitten, voegen wantspanners ook gewicht toe waar je het niet wilt hebben; boven de waterlijn.
    Daarom zul je dit soort spanners niet vaak aantreffen op een 'sportboot', alles wat gewicht toevoegt maakt de boot trager en tuiteliger als het boven de waterlijn zit, dan zijn de kunststof spannertjes (bowsies) aanzienlijk lichter.

Wil je werkelijk besparen op gewicht boven de waterlijn, vervang dan de aluminium(?) mast en giek door koolstof buis, je krijgt er een 'totaal andere' boot van.

Verlichting heb ik nooit overwogen op mijn Voyager, tegen de avond kakt de wind meestal in en valt er weinig meer te zeilen, en als ik dan toch 's avonds wil zeilen, pak ik de grachten, waar de straatverlichting ook over het water schijnt.

Dan nog is het in de schemer lastiger inschatten hoe je boot het doet.

Groeten, Jan.

19. rayrz

rayrz

Lid geworden:
    25 dec 2008
    de kiel aan de boot vast maken

hallo heren,

dan heb ik nog een vraag. Mij viel me op dat toen ik de boot had opgetuigd en klaar was om te varen, liep ik er mee in de hand naar onze vijver.
    Toen viel me op dat de kiel en de bulb toch best veel speling in zit.
    hij bewoog van links naar recht.

Is het niet beter om in de schacht van de boot aan de onderkant wat rubber tussen te doen? zodat de kiel strakker in de boot vast zit?

of hoort dit zo, beetje speling, ik heb echt werkelijk geen idee.

gr ray

20. Ad Bakker

Ad Bakker In Memoriam

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Volgens mij is speling met name op termijn schadelijk. Je kan dat vergelijken met vermoeiing, één belastingswisseling doet niets, maar een groot aantal kan wel degelijk (veel) schade aanrichten.
    Wat je waarschijnlijk gaat merken is dat de speling steeds groter gaat worden. Ik zou daarom naar oplossingen zoeken waardoor er na montage geen voelbare speling meer is.

Groet,

Ad Bakker

Deel Deze Pagina