RAYRZ Sailboat "Phantom 1m89" HK Topic

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door rayrz, 22 jun 2013.

1. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Hallo Raymond,

Zoals Ad al zei, zorgt speling op den duur voor schade.
    Controleer of het alleen speling van de kiel in de kielkast is, of dat de kielkast en het vlak er naast ook meebewegen.

Als dat laatste het geval is moet je daa,r aan de binnenzijde, glasweefsel en epoxy aanbrengen om de boel te verstevigen desgewenst ook nog zijdelings stutten als daar ruimte voor is.

Ik het ergste geval zorgt het voortdurend bewegen van de kiel en de kielkast voor scheuren in de romp, die daardoor zal gaan lekken.

Vaar je, met scheuren in de romp, op volle snelheid met de kiel ergens tegenaan, dan kan de klap de zaak uit de romp breken en ben je verder van huis...

Groeten, Jan.

2. rayrz

rayrz

Lid geworden:
    25 dec 2008
    kiel

Hey beste Jan,

BEdankt voor de tip!!!

Het is niet de kielkast hoor, die ziet er goed en stevig uit. Maar het is wanneer je de kiel in de kielkast vast maakt, dat aan bijde zijde wat speling zit waar door de kiel en bulb samen beetje heen en weer bewegen.

Ik heb dit aardig opgelost om een stuk dun plastic in de kielkast te stoppen en toen de kiel vast gedraaid boven op de dek. Nu zit het stukke beter.
    Maar weetje...er zit zowiezo een beetje speling, de kiel opzich beweegd ook mee. beetje veerkrachting denk ik....

gr raymond

3. Electric

Electric

Lid geworden:
    20 okt 2009
    Ik heb ook een beetje speling in de kiel zelf. Geen beweging van de kielkast zelf, ook niet bij de moer bovenop.
    De kielkast is ook niet erg diep(ong 1cm), dit helpt ook niet echt mee. Ook heeft de kiel zelf een beetje flex.
    Zoals jij het hebt opgelost Raymond, dat ga ik ook proberen. Zat ook eraan te denken om de naad met vloeibare hars te vullen zodat het goed strak zit.

De afgelopen dagen heb ik niet gevaren want er was bijna geen wind. Heb dus veel met de heli's gevlogen.
    Ik heb weer ardig wat vorderingen gemaakt.

Als het goed is trekt de wind morgen weer wat aan, dan kan er misschien weer gezeild worden.

Gr. Eric.

4. rayrz

rayrz

Lid geworden:
    25 dec 2008
    Wandspanners

hé, he',

eindelijk zijn mijn wandspanners binnen. Duurde even, oef net optijd voor de vak.

ik ga er 8 plaatsen.Verstaging: voorop, achterop, en 3 links en 3 rechts.

de wandspanners zijn 4 - 6,5cm verstelbaar. ideaal!

zodra ik de mast op mijn boot heb zal ik ook ff een foto maken, voor eric!

5. rayrz

rayrz

Lid geworden:
    25 dec 2008
    kiele kiele

@ Eric,...

Kijk, dit is de kielkast:

Dat witte saus wat je ziet is een soort modelbootvet, dat had ik ooit van iemand gekregen. houd het water buiten!
    Zoals je ziet zit er een klein stukje plastic met een gaatje erin voor de kielschroef.
    Ik moet zeggen dat de kiel dan ook goed vast zit, de flex zit'hm idd in de kiel zelf zoals eric al zei.

hier mijn zelf gebakken bulb aan mijn kiel. (vast) 1927gr

6. Electric

Electric

Lid geworden:
    20 okt 2009
    Hoi Raymond,

Die wandspanners houd ik in mijn achterhoofd.
    Ik ben van plan om eerst nog een paar keer met de zwarte draadjes te varen en er dan ook pikewire oid op te zetten. Bestaat dat pikewire ook in het zwart? Of kan ik dan beter dynema uit de vliegerwinkel nemen.
    Ik vind dat zwart wel mooi namelijk.

Ook wil ik iets verzinnen om de touwen mee op te rollen. De bijgeleverde kartonnetjes waren de eerste dag al weggewaaid, gevolg: na de terureis dus de touwen al in de knoop.
    Ik heb dus zelf maar nieuwe kartonnetjes gemaakt.

Gr. Eric.

Trouwens, ik ben best geinteresseerd in die hanleiding. Mijn Email-adres heb ik via pb gestuurd.

7. Ad Bakker

Ad Bakker In Memoriam

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Maar daar zit een groot verschil tussen.
    Veerkracht, ofwel lineair elastische vervorming is een continu verschijnsel en is normaal, en in vele gevallen zelfs beter dan een super stijve constructie.
    Maar speling is een discontinu verschijnsel, en dat kan gaan "jutteren" wat op den duur schade kan berokkenen.

Ik vermoed dat het zo wel goed opgelost is, hoewel je niet min moet denken over het koppel dat de kiel op de romp overbrengt. Ik hoop dat de romp daar voldoende tegen bestand is door plaatselijke versteviging.

Groet,

Ad

8. Electric

Electric

Lid geworden:
    20 okt 2009
    De speling die de kiel in de kielkast heeft is niet meer dan een halve mm.

Ik heb met een inspectiespiegel gekeken en zie geen versteviging van de kielkast. Ook niets rondom de koker waardoor de kielbout gaat. Het is wel erg moeilijk te zien omdat er op de kielkast een stukje schuim is gelijmd. Dus misschien zit er iets onder het schuim, daar kan ik namelijk niet kijken.
    Ik heb ergens gelezen dat de constructie eigenlijk zo sterk moet zijn(en de kiel zo stijf) dat je de boot aan de kiel horizontaal moet kunnen houden. Dat durf ik nu zeker niet aan.

Nu achteraf nog verstevigingen aanbrengen gaat uiteraard lastig worden ivm de ruimte.
    Ga even goed nadenken hoe ik hier toch iets van versteviging kan gaan maken.
    Als de kiel er onderuitbreekt ligt de boot namelijk op de bodem.
    Voorlopig goed opletten dus op eventuele scheurtjes die rondom de kielkast ontstaan.

Gr. Eric.

9. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Hallo Raymond,

Ik heb net de kiel losgezaagd van mijn ETNZ (die zat vastgekit en de bout vastgeroest) en de kiel heeft helemaal geen kielkast, alleen een 'deuk' waar 'ie in past.

Een kielkast is minimaal zo hoog als de romp dik is, de contramoer zit aan dek, of vlak er onder.

Bij de ETNZ en de Phantom is het M4 draadstangetje in het pijpje tussen bodem en dek de enige stevigheid.
    Echt solide komt het niet op mij over...

@Electric; je boot aan deze kielconstructie horizontaal houden zou ik niet doen, helemaal niet als je de kiel niet in de romp hebt vast gelijmd, waarschijnlijk zal er iets verbuigen/breken.

Groeten, Jan.

10. Electric

Electric

Lid geworden:
    20 okt 2009
    @Jan,

Dat ben ik ook niet van plan, gaat volgens mij niet goed.

Bij mij komt de constructie ook niet solide over.
    Ik wil het graag verbetern maar weet nog niet hoe.

Gr. Eric.

11. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Hallo Eric,

Ik ga de ETNZ romp van een 'echte' kielkast voorzien, de kiel komt dan gelijk een stuk verder naar achteren te staan, zodat ik de layout en set-up van de AC-100 kan gebruiken.

Dit is een behoorlijk ingrijpende verbouwing waar je zonder ervaring niet aan moet beginnen.

Zolang je Phantom nog goed zeilt zou ik er, behalve het vervangen van de verstaging, niks aan doen.
    Te zijner tijd een fatsoenlijke set zeilen wellicht, dat scheelt een slok op een borrel.

Mocht je ooit de boel ingrijpend willen verbouwen, dan kom je maar eens naar Sneek om te kijken hoe ik het heb gedaan...

Groeten, Jan.

12. rayrz

rayrz

Lid geworden:
    25 dec 2008
    update

hallo heren,

Weer even een update. Vandaag de wandspanners met wat wartels gemonteerd.
    Toen ik ze afstelde zaten ze wel lekker strak he, niet te strak maken maar wel beter als dat zwarte touw.

heb ook de wartel voorop verwisseld. deze is nu ook veel sterker.

Alleen ben ik nog niet uit hoe ik de fok zal gaan doen...
    heb hem maar nu ff zo...

iemand ideeen hierover?

gr raymond

13. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Hallo Raymond,

Ik zou de wartels van de zijstagen laten vervallen, dat is een beetje overkill, want die staaldraden zullen echt niet gaan torderen...

Een wartel én een clip voor je fok zorgt ervoor, dat je fok véél te hoog boven het dek komt te staan, dat moment wil je zo laag mogelijk hebben.

Mijn fok draait om een dyneema lijntje, dat draait vooral bij weinig wind veel soepeler dan een wartel:

Door het laten vervallen van de wartel en clip heb je boven aan de mast ruimte voor een kunststof spanner in een lijntje, lijkt me een win-win situatie, toch?

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. rayrz

rayrz

Lid geworden:
    25 dec 2008
    paar vraagjes

hey jan,..

Een paar punten heb je helemaal gelijk. Dit is voor mij soms nog best lastig hoe en wat.
    Maar ik kan die wartels aan de zijkant-verstaging niet meer er tussen uit halen. Want ik heb die staal kabels mooi op maat gemaakt met zón tule klemmetje aan geknepen , Dat zou betekenen dat ik dan net 1,5cm weer tekort kom. Om dat dan nu weer nieuwe kabels gaan knippen is ook weer zoiets. Misschien iets voor na de vakantie....dan haal ik gelijk wat dynaama lijn bij de viswinkel.

[vraag] : Maar hoe bevestig je dan zón wandspanner aan je boot?
    want dat wist ik ook niet. Misschien alleen een soort haakje?? is dat voldoende?

Aan de fok wartel heb je helemaal gelijk in,... kijk daar heb ik wat aan, , KENNIS van Boot Tunen!! thx.
    Ik zal proberen om hem lager te maken. En in de top toch maar dat klemmetje en wartel er tussen uit halen dan....

gr raymond

15. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Hallo Raymond,

Om zo weinig mogelijk gewicht hoog in de tuigage te hebben, heb ik de verstelling van de voorstagspanning op het dek.

De bovenzijde van de fok zit met een klein clipje aan een lus aan het mastbeslag en is niet verstelbaar.

Het is op de foto slecht te zien, maar de lijn, waar de fokkeboom om draait zit door het oogje op het dek en loopt dan richting mast, daar zit de lijn om een plastic lier heen met een spanner (zwart plastic stripje op de foto).

Door die lijn méér of minder aan te spannen regel ik de spanning op de voorstag.

De foto is van toen ik de boot net had; inmiddels zit er een extra rail op het voordek, waardoor ik het draaipunt meer richting mast kan verschuiven.
    Daaraan zit een metalen oog, waar ik de lijn uit kan halen als 'ie spanningsloos is, zodat de tuigage er voor transport af kan.

Heb je een foto waar de hele boot op staat?

Ik vind de verstaging nu vrij fors lijken, een beetje 'bruine vloot' idee...

Groeten, Jan.

16. rayrz

rayrz

Lid geworden:
    25 dec 2008
    aangepaste wandspanners

hey Jan,

Op jouw advies en die van anderen toch maar de wandspanners aangepast. vanwege het gewicht. Die wartels hoefte idd er niet tussen.

dus hier een foto van mijn aanpassing:

Heb ik het zo goed gedaan???

En hier een foto van het gehele boot met verstaging.
    misschien kun je het hier goed op zien jan.

ik hoop dat ik het nu een beetje goed heb gedaan.
    Ik heb nu ook de fok aangepast wat je zei, bovenin een ringetje, touwtje aan geknoopt. ik kan hem bovenin nog wel wat verstellen hoor met een schuifje.

gr raymond

17. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Hallo Raymond,

Dat ziet er goed uit!

Misschien iets te 'bulky' naar mijn smaak, maar als het goed werkt en jij bent er content mee, wat zal ik dan nog zeuren...?

Groeten, Jan.

18. rayrz

rayrz

Lid geworden:
    25 dec 2008
    bootje!!

Maar Jan, vertel is....Wat vind jij dan "Bulky"? Bedoel je dat de spanners te dik zijn?? dat ze kleiner konden?
    Ben ik wel nieuwsgierig naar...

The phantom boot is ook maar een low-budget boot toch...
    En wij passen hem aan zodat hij beter kan varen.
    Bootje koste me (boot alleen) 86euro bij HK.
    Dit kan zeker niet tegenop de andere merken zoals Robbe.
    van 300- 600euro.

Maar alvast bedankt voor de tips en hulp, want morgen gaat de boot op transport en kan ik ff niks meer tunen.
    Pas als ik weer aan het gardameer sta in m'n caravan kan ik de boot mooi optuigen en tunen. Maar kan niks meer halen kwa spullen.
    komt goed zeg ik altijd!!
    Maar eerst maar is plezier maken op het water met dit ding!!!

NA de vakantie ga ik een paar keer naar Elst aamseplas om samen met Geert Bongers te varen. Hij kan me zeker een hele hoop leren!

gr raymond

19. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Hallo Raymond,

De spanners zelf is weinig mis mee, ik vind ze alleen misstaan op dit type boot, als je foto's van het origineel opzoekt, dan zie je niet van die joekels van wantspanners (met een 't'), want dat is teveel gewicht.

Never mind, prettige vankantie en veel zeilplezier toegewenst!

Groeten, Jan.

20. ahcling

ahcling

Lid geworden:
    8 jan 2006
    Dit zijn aluminium spanners, wanneer ik het goed zie?

Zelf heb ik aan een kant een contra moertje tegen het los rammelen op de spanners.
    De meeste blijven wel zitten en bij het aantal spanners van jou zal een wat lossere spanner niet echt een probleem zijn, maar zelf heb ik er af en toe last van dat er eentje losser komt.

Misschien dan weer tegenstrijdig, maar vet met wat vaseline het draadgedeelte in, zodat ze ook weer niet vast oxideren. (zeker in zout water zitten die dingen zomaar vast).

Dan prettige vakantie en we lezen je bevindingen wel, wanneer je weer teug bent.

gr Arjan

Deel Deze Pagina