RC/E conversie van primaire VV klassen

Dit gaat dus eigenlijk heel goed zo, hij vliegt en stijgt prima.
Je had het over 377mAh in ca. 6min. Dat komt dan neer op een stroom van ca. 3,77A als we het laadverlies even vergeten. Opgenomen motorvermogen dan 42,5W. Nog steeds aan de lage kant, dat is bij 630gram vlieggewicht zo'n 66W/kg.
Dat betekent dus dat die grote prop best een goed rendement heeft!

Laatst bewerkt:
Ja..zeer tevreden.

Op termijn is het de bedoeling dat de motor op een e timer uit gaat..en zo'n timer kan alleen een eenparige snekheid aan..dus geen curve er in van burst..kruis en uitloop.

Geeft nix..hij stijgt mooi rustig maar wel constant zo door.

Ik heb zojust de motorrem in de esc gezet..nu kan de motor wel uitgezet worden ondanks dat de trekkracht stop er niet meer in zit.

Bij zo'n grote prop moet de zaak stoppen zodra de tractie weg is want door het aanblazen drijft de prop de bak en motor in wat geremde snelheis aan en dat geeft een pak hem beet 5 graden daling.

Tevens de bladveren strakker gezet..ook wanneer een blad onder de romp ligt klapt die tegen de romp.

Gefixeerde stop positie is leuker maar moet ik dus een alternatieve verende stop
pen voor bedenken.

Zonder die stop heb je eigenlijk geen rubber nodig en zou een verlengde as ook werken.

Maar goed..ik wil dus graag zo veel mogelijk de werking van een wakefieldprop er op hebben.
.

Een e-timer met meerdere tijden achter elkaar en bijbehorende pulslengtes moet wel mogelijk zijn volgens mij, is een kwestie van software. Of gedurende een bepaalde tijd een pulslengte die begint bij 2.0ms (motor max.) en afneemt tot 1.0ms motor off). Is dat de bedoeling? Je moet alleen iemand vinden die zoiets kan en wil maken.......

Laatst bewerkt:
Klopt..maar de huidige motor is niet sterk genoeg voor een burst..en de verdere klimbim is niet bestand tegen die krachten.

Dus we laten het mooi zo.

Bij een volgende kist nog wat gewicht besparen..de neus 50 mm korter en de bladen lichter. Zwp verplaatst zich te veel.

Verder hoogteroer servo er bij voor hoofdzakelijk wat down..net als bij de nieuwe serie zuigerkisten.

Ik ga ff te rade bij Hans Meidam voor een timer.

• Like
Reactions: fbk
Gisteravond na 5 vluchten met de XXL-58-C bij de 5e klim en al mooi op hoogte weer een "klapmotor"

Normaal krijg je een klapmotor (dat alle strengen plotsklaps breken) of tijdens het opwinden, of tijdens het staan wachten op een bel of bij de moderne props tijdens het handmatig bijdraaien van enige toeren.

Ik begin elke vlucht dus met een torsieloze rubber motor en de E motor brengt hem op spanning..de spanning die hoort bij het vermogen van de E motor dus kruis toerental waarbij de kist iets van 1,5 m/sec stijgt.

Ik had er postelastieken in..2 achter elkaar en 3 op elkaar per bobbin kant dus totaal noem je dat dan 12 strengen van ongeveer 7 x 1 mm. Nu voor de 3e keer al een klapmotor en dus tijd voor meer strengen er in?

Eenrs ff een plaatje voor diegenen die niet weten hoe een fifties propkop stopt: aan de as zit een dwarspen en in het huis een pen of schroef. De rubbermotor is wat langer dan de lengte tussen de propkop en de zgn motorpen achterin de romp en hangt dus wat slap
In opgewonden toestand wordt die korter en gaat de hele as met de bladen naar achter en kan eea draaien en bij het aflopen ontspant de rubber streng en bij de laatste 10 toeren of zo is de tractie weg en gaat de as naar voren en grijpen de pen en schroef in elkaar.

De bladen slaan eerst nog een keer terug..en komen dan tot stilstand. Dat is bij een normale afmeting wakefield al een hele klap en bij mijn XXL factor 1,25 is het draaiende gedeelte 2 x zo zwaar als normaal en is het toch wel een giga klap.

1749827638083.png

Ik heb die stop er uit gehaald en meer veerspanning op de bladen gezet zodat ze goed inklappen ook al zou er een blad onder hangen.

Tijdens het vliegen zie je echt niet hoe de bladen opvouwen..netjes langs de zijkanten of op een andere positie.
Wat je wel merkt is hoelang het duurt tussen tractie weg en bladen die opvouwen..is dat wat langer..bv 10 sec..dan zie je de kist heel iets aanduiken (en door de windsnelheid langs de bladen maken die meer toeren dan static en is die stop klap aanzienlijk).

Die uitdraaitijd is dus korter te maken door een stuggere motor..meer strengen..

Maar nu de stop pen er uit is..ben ik nog wel rubber nodig??

Nee dus..een lange as.cq verbinding tussen de bak en de propkop is nu ook goed. Maar gezien de massa van de bladen en de tussenas zou flexibel mooi zijn.

Tja hoe te maken..bij bv een lichte carbon buis als as ben je aan weerszijden ook een kruiskoppeling nodig..want alles zit niet exact in lijn.

Ik heb het simpel opgelost..met touw..

Een mooie dubbele streng van touw gemaakt en dat er tussen..is nog net wat flexibel en de prop gaat niet plots staan wanneer de motor op de rem stopt.

20250614_111831.jpg

20250614_120333.jpg

De bladen zijn dunner en lichter geworden en eea draait subliem en ..nee nu ff niet vliegen..te warm en te vochtig..misschien vanavond..

Back