Gisteravond na 5 vluchten met de XXL-58-C bij de 5e klim en al mooi op hoogte weer een "klapmotor"
Normaal krijg je een klapmotor (dat alle strengen plotsklaps breken) of tijdens het opwinden, of tijdens het staan wachten op een bel of bij de moderne props tijdens het handmatig bijdraaien van enige toeren.
Ik begin elke vlucht dus met een torsieloze rubber motor en de E motor brengt hem op spanning..de spanning die hoort bij het vermogen van de E motor dus kruis toerental waarbij de kist iets van 1,5 m/sec stijgt.
Ik had er postelastieken in..2 achter elkaar en 3 op elkaar per bobbin kant dus totaal noem je dat dan 12 strengen van ongeveer 7 x 1 mm. Nu voor de 3e keer al een klapmotor en dus tijd voor meer strengen er in?
Eenrs ff een plaatje voor diegenen die niet weten hoe een fifties propkop stopt: aan de as zit een dwarspen en in het huis een pen of schroef. De rubbermotor is wat langer dan de lengte tussen de propkop en de zgn motorpen achterin de romp en hangt dus wat slap
In opgewonden toestand wordt die korter en gaat de hele as met de bladen naar achter en kan eea draaien en bij het aflopen ontspant de rubber streng en bij de laatste 10 toeren of zo is de tractie weg en gaat de as naar voren en grijpen de pen en schroef in elkaar.
De bladen slaan eerst nog een keer terug..en komen dan tot stilstand. Dat is bij een normale afmeting wakefield al een hele klap en bij mijn XXL factor 1,25 is het draaiende gedeelte 2 x zo zwaar als normaal en is het toch wel een giga klap.
Ik heb die stop er uit gehaald en meer veerspanning op de bladen gezet zodat ze goed inklappen ook al zou er een blad onder hangen.
Tijdens het vliegen zie je echt niet hoe de bladen opvouwen..netjes langs de zijkanten of op een andere positie.
Wat je wel merkt is hoelang het duurt tussen tractie weg en bladen die opvouwen..is dat wat langer..bv 10 sec..dan zie je de kist heel iets aanduiken (en door de windsnelheid langs de bladen maken die meer toeren dan static en is die stop klap aanzienlijk).
Die uitdraaitijd is dus korter te maken door een stuggere motor..meer strengen..
Maar nu de stop pen er uit is..ben ik nog wel rubber nodig??
Nee dus..een lange as.cq verbinding tussen de bak en de propkop is nu ook goed. Maar gezien de massa van de bladen en de tussenas zou flexibel mooi zijn.
Tja hoe te maken..bij bv een lichte carbon buis als as ben je aan weerszijden ook een kruiskoppeling nodig..want alles zit niet exact in lijn.
Ik heb het simpel opgelost..met touw..
Een mooie dubbele streng van touw gemaakt en dat er tussen..is nog net wat flexibel en de prop gaat niet plots staan wanneer de motor op de rem stopt.
De bladen zijn dunner en lichter geworden en eea draait subliem en ..nee nu ff niet vliegen..te warm en te vochtig..misschien vanavond..