Gebeurd hier nog wat mee, ik zit er aan te denken om weer een
thundertiger bike aan te schaffen.
thundertiger bike aan te schaffen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
@ Marderboy:
Valt wel mee hoor, je moet alleen "even" anders leren sturen.
Met een auto draai je met je zender de voorwielen. Je draait dus aan het stuurwiel zodra de bocht begint, en laat het stuur weer los als je rechtuit wilt rijden.
Bij motorfietsen werkt dat nét effe anders.
Met het stuurwiel controleer je indirect hoe schuin de motor hangt.
Zodra je aan het stuurwiel draait, begint de motor scheef te vallen, en zodra je het stuurwiel loslaat, blijft de motor (min of meer) in die schuine stand hangen. Hoe vlug de motor "kantelt" hangt af van twee dingen: hoe hard je stuurt, en hoe hard je rijdt (hoe langzamer je rijd, hoe vlugger de motor omgaat).
Hoe scherp de bocht wordt, hangt af van twee dingen: de hellingshoek en de snelheid.
De truuk is nu: je moet je snelheid inschatten, en op het juiste moment (ruim) vóór de bocht beginnen met "sturen", en op het moment dat je de bocht induikt, het stuur min of meer loslaten (hooguit kleine correcties).
Bij het uitkomen van de bocht, moet je tegensturen om de motor weer rechtop te zetten.
De bocht zelf, die "stuur" je eigenlijk door met gas en rem.
Een standaard bocht: beginnen met aanremmen, en insturen. De eerste helft van de bocht met constante snelheid door sturen, halverwege de bocht gedoseerd op het gas gaan. Vlak voor het uitkomen door tegenstuur de motor rechtop zetten en tegelijk met het rechtop komen kun je (als de banden en de grip dat aankunnen) vol op het gas gaan om het rechte eind af te knallen.
Al met al best een ingewikkeld gedoe, en het kost behoorlijk wat tijd om er trefzeker mee te leren sturen, maar het is wel ontzettend gaaf om te doen.
Wat je NIET moet doen, is als je de bocht niet haalt, het stuur naar binnen draaien, want dan ga je 100% zeker rechtuit (en onderuit).
Gewoon het gas een beetje lossen en de bocht word vanzelf krapper.
Succes met oefenen!
Groet, Bert
hoi Bert
bedankt voor je uitleg van hoe en wat
hahahahhaha ik denk dat het beste is om een behoorlijke parkeerplaats op te zoeken om te testen .
wat ik nu heb heeft een meganische gyro
is dat moeilijker om daar me te leren rijden of maakt dat niet uit.
ik wil de ARX wel eerst uit elkaar halen omdat ik het allemaal wel wat stroef vind gaan met name het achterwiel met gyro
als ik deze laat draaien lijkt het net of het tandwiel ergens raakt.
er zit nu een LRP 4.0turns brushless in (deze had ik nog liggen )
ik heb ook nog een mamba 4poler liggen ik meen de 1410 en 3800kv
welke zou beter zijn voor de ARX
ik vind het nog wel eigenaardig hoe dat stuur werkt
de voorvork schuift eigenlijk links of recht echt draaien doet het niet
mvg johan