RC Motorfietsen ( Thunder tiger , Nuova faor)

  • Topicstarter Topicstarter Junglemaxx
  • Startdatum Startdatum
Vandaag de bike ook maar eens uit de schuur gehaald en ben gaan rijden bij de RACO op het circuit. Zou mooi zijn als er in het midden van het land nog wat medestrijders zijn die het leuk lijkt ook eens op het circuit te gaan rijden..
 
spammen is niet geliefd en toegestaan dus hou aub op, als er niemand een arx heeft is dat na 1 dag niet meteen veranderd,
en dan zal iemand die er wel een heeft het vast wel in dit draadje neerzetten;)
 
Hoi mensen! Als jullie willen...kijk eens op rcgroups forum (hopelijk mag ik dat hier zeggen).
Daar staat heel erg veel over de bikes. :)
Zelf heb ik n Nova Faor Sf501 (brandstof). Erg mooi spul die bikes!! :cool:
 
haihai
sinds kort heb ik een ARX540 kunnen overnemen via de MP
deze heeft nu wegbandjes maar de crossbanden heb ik ook al gekocht
alleen had ik er ff geen erg in dat het voorwiel een andere maat heeft van de crossbanden hahahahah
deze arx heeft nog wel een mechanishe gyro schijnbaar

ik heb ook al geprobeerd om te rijden maar dat valt me toech erg tegen hahahaha hij valt elke keer om hihihihihi maar het zal wel wennen zijn denk ik
gr johan
 
@ Marderboy:

Valt wel mee hoor, je moet alleen "even" anders leren sturen.

Met een auto draai je met je zender de voorwielen. Je draait dus aan het stuurwiel zodra de bocht begint, en laat het stuur weer los als je rechtuit wilt rijden.

Bij motorfietsen werkt dat nét effe anders.
Met het stuurwiel controleer je indirect hoe schuin de motor hangt.
Zodra je aan het stuurwiel draait, begint de motor scheef te vallen, en zodra je het stuurwiel loslaat, blijft de motor (min of meer) in die schuine stand hangen. Hoe vlug de motor "kantelt" hangt af van twee dingen: hoe hard je stuurt, en hoe hard je rijdt (hoe langzamer je rijd, hoe vlugger de motor omgaat).
Hoe scherp de bocht wordt, hangt af van twee dingen: de hellingshoek en de snelheid.

De truuk is nu: je moet je snelheid inschatten, en op het juiste moment (ruim) vóór de bocht beginnen met "sturen", en op het moment dat je de bocht induikt, het stuur min of meer loslaten (hooguit kleine correcties).
Bij het uitkomen van de bocht, moet je tegensturen om de motor weer rechtop te zetten.
De bocht zelf, die "stuur" je eigenlijk door met gas en rem.

Een standaard bocht: beginnen met aanremmen, en insturen. De eerste helft van de bocht met constante snelheid door sturen, halverwege de bocht gedoseerd op het gas gaan. Vlak voor het uitkomen door tegenstuur de motor rechtop zetten en tegelijk met het rechtop komen kun je (als de banden en de grip dat aankunnen) vol op het gas gaan om het rechte eind af te knallen.

Al met al best een ingewikkeld gedoe, en het kost behoorlijk wat tijd om er trefzeker mee te leren sturen, maar het is wel ontzettend gaaf om te doen.

Wat je NIET moet doen, is als je de bocht niet haalt, het stuur naar binnen draaien, want dan ga je 100% zeker rechtuit (en onderuit).
Gewoon het gas een beetje lossen en de bocht word vanzelf krapper.

Succes met oefenen!

Groet, Bert
 
Waar kan je tegenwoordig in Nederland een Thunder tiger (Nitro) of ander merk motor kopen? Ik zag er 1 op de website van Quartel. Heb ze gemaild en deze was niet meer in de verkoop.
 
@ Marderboy:

Valt wel mee hoor, je moet alleen "even" anders leren sturen.

Met een auto draai je met je zender de voorwielen. Je draait dus aan het stuurwiel zodra de bocht begint, en laat het stuur weer los als je rechtuit wilt rijden.

Bij motorfietsen werkt dat nét effe anders.
Met het stuurwiel controleer je indirect hoe schuin de motor hangt.
Zodra je aan het stuurwiel draait, begint de motor scheef te vallen, en zodra je het stuurwiel loslaat, blijft de motor (min of meer) in die schuine stand hangen. Hoe vlug de motor "kantelt" hangt af van twee dingen: hoe hard je stuurt, en hoe hard je rijdt (hoe langzamer je rijd, hoe vlugger de motor omgaat).
Hoe scherp de bocht wordt, hangt af van twee dingen: de hellingshoek en de snelheid.

De truuk is nu: je moet je snelheid inschatten, en op het juiste moment (ruim) vóór de bocht beginnen met "sturen", en op het moment dat je de bocht induikt, het stuur min of meer loslaten (hooguit kleine correcties).
Bij het uitkomen van de bocht, moet je tegensturen om de motor weer rechtop te zetten.
De bocht zelf, die "stuur" je eigenlijk door met gas en rem.

Een standaard bocht: beginnen met aanremmen, en insturen. De eerste helft van de bocht met constante snelheid door sturen, halverwege de bocht gedoseerd op het gas gaan. Vlak voor het uitkomen door tegenstuur de motor rechtop zetten en tegelijk met het rechtop komen kun je (als de banden en de grip dat aankunnen) vol op het gas gaan om het rechte eind af te knallen.

Al met al best een ingewikkeld gedoe, en het kost behoorlijk wat tijd om er trefzeker mee te leren sturen, maar het is wel ontzettend gaaf om te doen.

Wat je NIET moet doen, is als je de bocht niet haalt, het stuur naar binnen draaien, want dan ga je 100% zeker rechtuit (en onderuit).
Gewoon het gas een beetje lossen en de bocht word vanzelf krapper.

Succes met oefenen!

Groet, Bert


hoi Bert
bedankt voor je uitleg van hoe en wat
hahahahhaha ik denk dat het beste is om een behoorlijke parkeerplaats op te zoeken om te testen .

wat ik nu heb heeft een meganische gyro
is dat moeilijker om daar me te leren rijden of maakt dat niet uit.
ik wil de ARX wel eerst uit elkaar halen omdat ik het allemaal wel wat stroef vind gaan met name het achterwiel met gyro
als ik deze laat draaien lijkt het net of het tandwiel ergens raakt.

er zit nu een LRP 4.0turns brushless in (deze had ik nog liggen )
ik heb ook nog een mamba 4poler liggen ik meen de 1410 en 3800kv
welke zou beter zijn voor de ARX

ik vind het nog wel eigenaardig hoe dat stuur werkt
de voorvork schuift eigenlijk links of recht echt draaien doet het niet
mvg johan
 
hoi Bert
bedankt voor je uitleg van hoe en wat
hahahahhaha ik denk dat het beste is om een behoorlijke parkeerplaats op te zoeken om te testen .

wat ik nu heb heeft een meganische gyro
is dat moeilijker om daar me te leren rijden of maakt dat niet uit.
ik wil de ARX wel eerst uit elkaar halen omdat ik het allemaal wel wat stroef vind gaan met name het achterwiel met gyro
als ik deze laat draaien lijkt het net of het tandwiel ergens raakt.

er zit nu een LRP 4.0turns brushless in (deze had ik nog liggen )
ik heb ook nog een mamba 4poler liggen ik meen de 1410 en 3800kv
welke zou beter zijn voor de ARX

ik vind het nog wel eigenaardig hoe dat stuur werkt
de voorvork schuift eigenlijk links of recht echt draaien doet het niet
mvg johan

Voor het begin, een grote parkeerplaats zonder putten, regengoten of stoepranden. Liefst asfalt.

Wat gyro betreft: het zou juist veel makkelijker moeten rijden, maar ik heb er geen ervaring mee.

Stuur hoort zo: let maar eens heel goed op wat je doet als je zelf op de motor of brommer zit: je duwt tegen het stuur (en je duwt linksom als je rechtsaf wilt) maar je draait het stuur niet echt. In je RC bike zit een veer op de stuurservo, zodat je ook tegen het stuur duwt, zonder de voorvork echt te verdraaien. Die beweegt alleen als je de motorfiets optilt, maar niet echt tijdens het rijden.

Groet, Bert
 
Back
Top