Rc paramotor in nederland?

Vanavond is het tijd om de Opale Backpack S met piloot x ( ? ) klaar te maken. Wil deze aan het Opale Power 1.1 scherm hangen. Een scherm waar ik hoge verwachtingen van heb.
128f0755470842013cc12379cb674428.jpg
02c141520f4315fc19ae83fb7161e008.jpg
ca5703f204467ee2bc7923e55f3d8610.jpg
5d75831c70f23a450ebe2cf26e9882c1.jpg
bdc7cfc2ae30f79d5e09bfa6fa5ae584.jpg
64e03d6eadca661dcd804cd551038549.jpg
9ab5f260bd023934f2c41a61c83b5e60.jpg
 
Ik weet niet wat je verwachtingen zijn. Met 5s is het leuk Acro vliegen. Met 4s gaat het met de m2 ook wel. Met de S heb ik geen ervaring.
 
Opale stelde destijds 2 kits voor:

Met BP XS en op 3S. Of de "hardcore" versie BP M3 op 4S.

Ik kon op dat moment nog de BP S kit met piloot vinden.
Wil op 3S gaan vliegen hiermee.

Mijn verwachtingen zijn om wat meer snelheid te hebben en beter bij wind (tot 20-25km/u) te kunnen vliegen.
Heb als andere kleine scherm de Oxy 1.0 en die is héél gevoellig aan wind. Zelfs met extra gewicht blijft die gewoon ter plaatse bij 15-20km/u wind.

En dan natuurlijk het acro vliegen!
 
Gisteren de Power 1.1 ingevlogen.
Vliegklaar zat deze op 1,5kg, met 3S 2400mAh lipo.

Vloog dadelijk erg goed!
Stuurt mi directer en korter dan de Oxy 1.0.
Ook blijft het scherm steeds strakker en gaat de gondel minder snel slingeren.
Stijgen ging ook veel sneller dan met de Oxy.
Nu nog eens wat vliegen en spelen met her gewicht.

Aandachtspuntje is dat ik de gondel moet vangen ipv. te landen. Risico op het breken van de benen van de pop is bij landing erg groot vind ik. Deze zijn uit een harde plastic gemaakt (PVC?) en hangen over de metalen bodemplaat.
Nu, dat vangen is totaal geen probleem. Doe ik met de Oxy ook.

Fijne aanwinst!


Verder nog een prachtige avondvlucht met de Hybrid 5.2 mogen maken.

8beb91ca63cb7193acab2fac514ca7c4.jpg
7e556803d53400bc99a65389eb76f72b.jpg
49c5d4afd0f9de3b989caea965bacd00.jpg
b52644cec4944a3c526ed5c47e745229.jpg
7eeb31eb802b752d2898f5322476cf14.jpg
f2427a705bc0892962422e591dd53006.jpg
 
Super gezellige zaterdag ondanks de te harde wind. Maar op het moment dat het minder ging waaien, was het direct zeer druk in het luchtruim. Zonder problemen werd er door alle deelnemers gevlogen. Kei leuk al die verschillende parapentes in de lucht. Goed georganiseerd, mooi weer een lekker gegeten en gevlogen. Iedereen bedankt.
 
Het was meer dan in orde!
Super gezellige sfeer. Veel ideeën en tips kunnen uitwisselen. Indrukwekkende prestaties van de Skyman schermen bij de heersende wind.
Zaterdagavond was dan helemaal top. Eerst lekker kunnen eten. En dan met zijn allen de lucht in. Wat trouwens prima is verlopen. Met dank aan de piloten en organisatie!

Volgend jaar ben ik er weer bij.
Ik hoop tegen dan ook meer Belgen warm te maken voor de hobby. We waren zwaar ondervertegenwoordigd.
 
We kijken terug op een geslaagd weekend.
Een beetje jammer van de harde wind op zaterdagmiddag, maar dat gaf wel een mooi inkijkje in de mogelijkheden van de Cefics/Punkair schermen.
De Chinook en Crossalps hadden weinig moeite met de straffe wind.
Daarmee hebben ze laten zien dat deze tak van modelvliegen een flinke ontwikkeling heeft doorgemaakt en steeds meer volwassen aan het worden is.
Volgend jaar weer een nieuwe editie!!!
 
Weer een nieuwe aanwinst: de Punkair "Skyman Sir Edmund Race 1.5".

Vorig jaar heb ik de Punkair serie in Boxmeer leren kennen. Vooral in de wind vliegen met de CrossAlps en Chinook was indrukwekkend!
We hebben vrij vaak wind in België en mijn huidige para's zijn daar niet allemaal toppers in. Dus ik wou echt een CrossAlps of Chinook kopen. Het is echter de Sir Edmund Race geworden. :-)

Omdat ik deze nog had liggen, heb ik een Opale Backpack M3 voorbereid met een rugzak en piloot "Ben". Dit met een hacker A30-12M V2-motor, een 10x5 APC-propeller en een 50A Hobbywing ESC.
Deze combinatie weegt 1.500 gram, samen met een 3S 2800mAh Lipo heb ik een startgewicht van 1.700 gram. Kan worden uitgebreid met het gewicht van 700 g geleverd bij de Opal set (2x 300 g + 1x 100 g). Ik heb op die manier een gondel die tussen de 1.700 g en 2.400 g kan vliegen. Gezien de technische kenmerken van de SE Race 1.5 is dit ideaal. Indien nodig heb ik altijd een zakje duikerslood van 500g bij me.
Vorige week mocht ik dan de Sir Edmund Race 1.5 ontvangen. Wat meteen opviel was het lichte gewicht van de D10-stof.

Dit wordt mijn eerste paramotor met een speedbar. Ik ben er dan ook erg benieuwd naar!
Helaas is het nu al een kleine week erg windering. Het bleef voorlopig bij de afstemming en wat "grondafhandeling". De eerste tests waren veelbelovend!
NHJn8sDDJ--NDvk7679lISVDRtGFY61srMIlQSGcvzgOM9ivhymFwU2ZGooDWDkfJwkI5KHac5kfJ9WvQPHnLcoJ68SEUK2QMiGKOJZjS3O7JZQbOMoOGikNhAe6MmGY6-igbD81ESGcVOuYu3jWlBZgZ2M-ghpA_k4DT9u53i5aWakBJfhik765r7F6-fVJPuAM5o8fLJcmO-RruDukKsLmVhnJiflzkKbT9Fbs-Bzm1OTL7KA0Wo_oqd-8k95zX5F_PB623jmkdcxRiWVm2Ayngt3dSvmHzbOvdFal9a_Wu_S-RSEnGxLJ_0AswMjlweJ6jGbLMECJUWjZF7K2VRvHJaG9VjRmtTH39xsYWMXWo9Iyz9qlp6UYOwOjWzJLd7iFKqY1jOYBlrgUBAmSF2iJm8TiBALCO3beKqA0LnOvkkv3gIO2bDhGKvJQpkVyP2Srsgb67eAasgMhcFaj8Wwj9wswtW6QpPKNRJ05O9qCosPguTXNR44Wc7q4-_pApqA1enJ2cExkZfECwq_kLwjcHdO0ERdBqgw-ycQ6oVZih3XdqWbIWDoY0Pi6EFp02ZpB_4WR2zBILZpeQyvBqof7_wlkof4ae4yLFxPaQUxt-pzn6u85Jr58ehkJ2NiHelQ0uX8uWt3sndRrTWYgUovLsbUS3KZQKTHYQM06b8g59q0Yj2aJ7fLSwzoVig=w704-h938-no

V8brBqax5OBdTLAtvoKpjr29M1UPDMMdxbELB8icY1WPck7eOHp-QO_-V073P1xsaCFA8q6DLWRjgXm3aFtmNt0Rde4ZJRp8O4vGCF49m_AGZfx_a96QtVoXzMP_EhaTdao0UFouMnYBc7D5XnfIZXzZU3XfV2mTdV2uXHwry9OYs1V90HuyFt-iv0zV-6ODMsKBp17rU-p7Y-jUDoKfguv3lbMD-7Kgp2YIsW-51YvfcoKIjWOlCEYJBlUKH4K-HFPdwMmtS_6bn4gbBLJdpc9VQdplRZ3WGnbHcAfGkNG6HOF3WqErO1culLTGHE0tuTC1MYmRxO7GP_yo_Hez3VnMaUstxNrKyNZMAM8bM9yFRijwb5mNf_rWJvpMdoJ6A_yLPoCqTST1-blig_ZeOY6dDjxjcui1_kOiARvhErRRI5JZv-BYe5tVHT4JouIS719HdZxLgOXhMND-S-qoyir_AHLdry8JB9nNkNCizFrU5adeYuGCS-fseI2Uflk5F47EEcy2sh21wgBha0nB96ohOixlROH-vR92aTJmnDfuyIT9fMW6C_VwsO3AJP9Ec0jBuk7VpcQ2G-jXSSZyl4c-9BtUgImuKxNu3c3f8sjXjisoYoVPhNB7JPo3cwd0Bc9q_mepedUFC9tT8R9SiL7-vBPBda2gEuM9BvoZpQWpR9t4lIrLB1_E3Ppg_g=w704-h938-no

OyBBPVfx_c6lpQumb-mLavSVVHp9gPrRUhzdZLBchwbtVHqvgnwT3umEM5YqG8ESOe1JNAB3EKIwiME13fVCrt1kx2PtdPMIefucZdXFyt3SZAWowxbCCSwiAmjqQLlsZwbcEjD1Jq3vmnkGmYpAdDkLb6LlN_qG_PyFpbTpZw63olC16qOLzEEqRkGPAwO3X46gZ7oIYFtKoRHB2kSnHp9b4V1-ddseZPcP9VmMCryw_R05IrjknSHpvHomepzCnkdaOl8LXhSkd5pebZph7x8do1RFr7OycocyNXLv47BIWSYSmZQ54spPs7wT13iYjuBqKV4_JhCC6D3JHsD3aLlY8iqVYnnmfx_kZmbs05Gi9PYioGHSRZQJyHnTPqCFBq7ubu9M_0_AMGu2flCW2qGj8IcA5jZI2OR-9yrqZsuLcIDBP9y9lg1H55BecOjKBSeZCDizz9Obh27Rzhq4tYrPpc1SFyWSXi6Ckvgn8Dr3YSDynHE3yGdEtSmwtEsgJEidQqjoTpDO-CWWANUOolStrHe9qiS7BCJUwEs71JO9Y_-l5ljHPyc7ZY5bqWAeCSchjLFIfV8OXAPc9TMI0t7oRu3FD2skRLtgZJtVJGPrFx5hFy45ZaorawN8xWXSf_SlqOg3WPrpACOhYdOKdX6xnJmXGI9Ot3ZV4oMdui-THFRCnzQJGH5dRl5l-Q=w1251-h938-no

YBc-8jNt-SHtDHuqG9HktEnPAZUYmKP1Rf4Nr70UZFUInKIPBqrqpxxv2PcQhsazJk-Dt3DCdxA6q1V6aEF9kI11sDQiX8sOuuO-f_JGCrGWaTLUwLm0n6XDg_OZ7bsLPT2XOobWLUR2gBRx07lkF0VKXPLWfbkQoPV7tJSaHhoHU94wJTadlHKPLVwDMNZJ3uhTftq1eVTwHmbQEetBcA6b3bTAhuyDqX6h4gT0Ydkg33I32AMTWcrqyryxB4imnGuxMZP3A-meUfmyUx-C_eKB6YuKaYR6xl860hm-2Cf6Ijcvt3QCvRi8tk29yvknXSTfPILWgsqw3GKDt-3bKthxc7ePz9i09DFTpiIWc-Ryr1cPRx5vGgl0tAcEzs9mwWJR7SnEqgu0vyN-dMjvJ7p9HzN2iXOwM9_BSoKDyFYsohCSkaqBHJjlzpdayFxoDhyATGfM1ECMvutWi_MBXKtylEaXg_dIK1rzceLfWouz67gjTOTHLql-SYdu-DC_P6mvhdCUeQhqX40Qee4H1Jvfuaqi-KBC7GL5zcEF_OH5Q6K57iB3-KzzAd0P8AJwDXvoap3Ku4J7FbPqqMKUFhA4wajePD981Z3kT9gvJFRiVqPxzYIqf8_yCEs5gsxL7F0AifYXAWA4TbGfSIdRvlV7jlhJCEe9drQKMXbcxmXo6nENVLjOEAcjkcTE0g=w704-h938-no

3PBBAkY7Y7gRSKMtGgWQV6tjBSBfywHB_dZGvvivCl2JN4gYhoTT2sBrw3roUlv9AJ0HWEb22Ucc3xVXohYVDX4MwhIyCpJ16d4LlQVtofqe_NGEtEiqYpZCkofqJKi918EuGa6esYUv7jbzd5nOTyGmtg86sazfu6_LFR3O6oWZm-4G80SgaC0VKDOlwsfO5almvP9nrMvgL7TJd02gyT2xce2v51iICjQUAIyNmEI-IBMubugd0WtlO-CKGY6t3kr_QWQs_t2Bo_-YM3wiInKiRRU7Uzp0jKquyb6Nj4dPRvX7NGZzf10QFVwv3wrE5eyIv9UusA3xZAP1mBK37qIotEOZTScx8F5HPaIZcmcVDkVg2RsTFKMoYXh3v1xv1X7Tndb_kbd-95QcvaNHrgFXjSEr5YSicy6rNfuaWjnAV8Z2zZsGfFxfADlAZDF9aSZQQXzvsHxpYr7Rg_N2SCl2rXih2HGzsnoZ7z3kjhF6j6LkcrZnkHYnd0GOzC-MTdQ_SSWLqbWHSI7XcPKF0nFQzeq3QXEnJrZ-SUkwtIDi9DruP5PbjywJNo9y4D6KPAi2ogLpqyXEbt2Xm1DfJWILG2Xelam6wRVZo8bY-S3idq3joK5Ht7_pV2befd_K4Q0pIXgmJgzGqueWhNEX3DF0DConRnc6UUUSOo1bquF4bQJqXBUMgoQSIR36Wg=w704-h938-no
 
Hoi,
Helaas kan ik de foto's niet zien. Ik zou niet weten waar het aan ligt.

Waarom pak je geen zwaardere accu's in plaats van dood gewicht? Ik heb voor mijn kleIne scherm van Hacker (Stunt) en de piloot gemaakt van een Actionman accu's van 4000 en 5000 mAh en zelfs eentje 4 cellen en 4000 mAh. Zo kan ik bij diverse windsnelheden vliegen tot soms wel 15 minuten.

Maar ook ik ben heel benieuwd naar jouw ervaringen met dit scherm.
 
Daar heb je helemaal gelijk in monsieuravion. Lipo's zijn nuttiger gewicht. Ben ik ook wel van plan, moet wel effe kijken wat ik kan installeren, de plaats is (relatief) beperkt in de rugzak. Maar een 3S 4000mAh moet zeker lukken.

Het dood gewicht toevoegen is eigenlijk iets voor de hellingvliegers. Wanneer je geen motor nodig hebt kom je met een 3S 2200mAh al uren toe, enkel voor de servo's.
 
Gisteren avond was het dan echt wel tijd voor de "maiden flight". Alles ingepakt en naar het modelvliegveld. De meteo gaf overdag nog een rustige avond aan met 1 - 2 bft wind, tegen de avond werd er onweer met hevige regen en wind van 4 bft voorspeld... Toch maar de kans gewaagd en het was een goede keuze!

Het starten van de Sir Edmund Race 1.5 is super makkelijk. En vanaf dan is het gewoon de gondel lossen, het geheel begon aan een rustige zweefvlucht, motor aan en vliegen maar! Het scherm heeft een mooie vorm en de oranje met zwarte kleur steekt mooi af tegen de lucht.

Wat me opviel is dat het scherm erg rustig en stabiel is. Anders dan mijn kleinere Opal toestellen die zenuwachtiger zijn. Meer als mijn grote Opale Hybrid 5.2 die statig door de lucht zweeft.
De Sir Edmund Race 1.5 is duidelijk een sneller glijscherm. Ook de stijgsnelheid is heel wat beter dan bij mijn andere modellen.

Er moet nog wat afgesteld worden aan de remleidingen. Sturen ging goed maar nog niet direct genoeg. Een volgende vlucht moet zeker met een 1cm kortere remleiding. Het was niet mogelijk om van glijvlucht in spiraal te geraken zonder het gebruik van de motor.
Dit is mijn eerste paramotor met versneller. Dat moet ik nog wat leren kennen. Volgens mij is de huidige versnelling van 1,5cm niet voldoende. Ik zag maar een heel beperkte snelheidstoenamen bij activering van de versneller.

Vraag aan de specialisten: bij gebruik van de versneller was het nog slechter sturen. Wat is hier de reden van?
 
Back
Top