RC uitstapjes naast je heli's, bespreek ze hier

Daarom heb ik voor een symmetrisch profiel gekozen!
Ik hoop dat dat hiermee allemaal een stukje beter zal gaan :)
Maar een beetje nerveus is ook weer wel gewenst als je wat wil stunten enzo!

Groeten

Ik heb er een bootje bij. Er moet nog een naam op, aangezien het origineel de "Moewe" is, een bijbootje van de Norderney, ga ik hem waarschijnlijk "Meeuw" noemen. 260 mm, dus een lief klein bootje, de bedoeling is hem op vakantie mee te nemen. We gaan geregeld naar Center Parcs, en daar is altijd wel water om te varen. Simpel zendertje erbij gezocht, dan past alles in 1 doosje, dat altijd wel mee kan.

Gisteren een korte proefvaart gemaakt met de nieuwe kleine aanwinst. Ging wel aardig, bereik viel wat tegen maar ik had de antenne nog voorin, onder dek. De vorige eigenaar had de antenne in de opbouw, dus dat heb ik aangepast. Maar eerst moest ik op zoek naar een lek. Na krap 5 minuten varen las er toch een plasje water in het bootje, en veel ruimte daarvoor is er niet. Thuis de as nog een keer eruit en ingevet, maar dat maakte niets uit. Zou de as dan onder de motor gescheurd zijn, op een plek waar ik het niet kon zien? Ik stond op het punt om alles eruit te trekken en weer opnieuw op te bouwen, maar besloot eerst nog een test te doen.

In de gootsteen, beetje gas geven, alles droog. Meer gas, nog steeds droog. Nog meer gas, en toen zag ik water naar binnen komen. Bleek via de roerkoker te komen. Bij meer gas geven zakt de achterkant van het bootje dieper in het water, en dan kwam het water aan de bovenkant uit de roerkoker druppelen. Er zat ook bijna een mm speling op het roer, verticaal gezien. Roer verwijderd, koker en pen schoon gemaakt, en ingevet. Daarna kwam het leukste, het weer in elkaar prutsen, en ook zorgen dat er geen speling meer op zou zitten na het in elkaar zetten. Uiteindelijk lukte dat, en nu kwam er zelfs met bijna volgas geen water meer naar binnen.

Nu moet alleen die storm buiten gaan liggen, dan kan ik weer eens het water op voor een 2e proefvaart.

Goed bezig :thumbsup:
Heb je ook foto's van t nieuwe bootje?

Ik wacht ook tot de storm gaat liggen, maar ben bang dat dat nog wel tot t weekend kan duren.
Heb bij mn wiesel nu toch maar wat lood voorin geplakt om het zwaartepunt goed te krijgen. Het mooiste is dat met 1 stukje lood de boot nu zowel in de lengte als in de breedte precies in balans is :)

Ook de hovercraft (Griffon) is weer aan gewerkt. Heb nu 3 extra lichtslangen erop gezet :)
Had eerst al blauw en oranje, toen de blauwe er weer af gehaald, en nu blauw groen en rood er terug op!
Foto! :
full

Groeten

Laatst bewerkt door een moderator:
Gaaf effect met die verlichting.

En bedankt voor het compliment, het was echt een gefriemel om dat roer gefixt te krijgen. De vorige eigenaar had voor een eerdere reparatie aan het roer achter een luik uitgesneden, en ik heb in de verleiding gestaan dit weer te openen, maar ik heb het eerst toch een kwartiertje of zo geprobeerd zonder het luik weer los te breken, en de 3e of 4e keer dat ik de roerhevel vastschroefde, was de speling helemaal weg. Nu is de roerkoker en ingevet met een vaseline-achtig product, en aan de onderkant zit ook nog een rubber ring klem tussen een metalen ring bovenop het roer, en de onderkant van de roerkoker. Dat moet waterdicht blijven, beter kan volgens mij niet.

Ik heb een paar foto's maar had ze nog nergens online. Zo zag hij eruit toen ik hem kocht, en aan de buitenkant is daar tot nu toe nog niets aan veranderd:

meeuw.jpg

Als de volgende proefvaart slaagt, dan ga ik hem wat opfrissen. Naam op de zijkant, wat details. Niet teveel alleen, het mag niet te zwaar worden, en ik wil ook niet overal antennes en dergelijke hebben uitsteken, dat kan alleen maar afbreken en het moet vooral een bootje worden om makkelijk even mee te nemen op vakantie, in de auto, om in de pauze even te varen, etc. Dus wat belettering, ik denk aan een handeltje op het luik achterop, iets om dat gat voor de schakelaar in het gangboord te camoufleren, en zo.

Laatst bewerkt:
Begin van de avond, net tussen een paar buien door, toch even kunnen varen met het "meeuwtje" en dat ging prima. De antenne zit nu in de opbouw en het bereik was duidelijk beter. Toch niet te ver van de kant geweest, want de wind was van de kant af, en dan is zo'n kleintje zo een stukje verder weg geblazen. Romp was na 10 minuten varen nog perfect droog van binnen. En er zit nog best wel gang in. Het bleek dat als ik de trim van de gasknop naar voren zette, het motortje nog wat sneller ging lopen. Het water klapt aan de voorkant zelfs een klein beetje om op volle snelheid.

Kortom, als het zo blijft, ga ik veel plezier van dit bootje hebben. Door zijn kleine formaat kan ik hem zo met me meenemen in de auto, en zie ik een leuk stukje water rond de tijd dat ik pauze heb, dan kan ik zo varen. Net als met de net zo handzame Solo Pro in koffer.

Ook al bezig met het volgende uitstapje, een bootje voor dochterlief. Wordt waarschijnlijk een Nikko-achtig dingetje, maar dan wel eentje met enkele schroef en roer, ipv 2 schroeven, die tegelijk worden gebruikt om te sturen, omdat laatstgenoemde lastiger is te voorzien van echt RC spul. Plan is om eerst te kijken of ze bootjes leuk blijft vinden, en is dat het geval, dan zet ik er een goedkope ontvanger, servo en regelaar in, en kan ze er beter met varen.

Ik heb de AR6210 RX+satelliet die ik bij de DX6i kreeg met klitteband ingebouwd in de MX2 en plaats er wat schuim overheen als ik ga vliegen. Zo kan het spul niet rond gaan dansen in de body en misschien zelfs tussen de servo's komen. ook gebruik ik wat schuim om de accu goed te fixeren als ik de canopy eropzet en wil gaan vliegen. Ik doe voor de zekerheid een elastiek om de cockpit+body heen zodat ik zeker weet dat ik die niet verlies tijdens het vliegen en dat alles goed vastzit in de body.

Ik heb de ailerons, elevons en rudder op de RX geprikt en getest, alles werkt naar behoren. Ik moest alleen de pushrods op de wingsurface-mounts afstellen maar het staat allemaal mooi centraal als ik de accu eropprik:

full

Toen heb ik alle tailsecties eropgezet en vastgeschroeft, het paste allemaal keurig en stevig. Mocht ik in de toekomst wat wilder gaan vliegen dan doe ik er wat lijm tussen maar voorlopig wil ik toch eerst wat rondvliegen om de kist te leren kennen.

Daarna ben ik begonnen met het assembleren van de tailwheel, deze wordt aangestuurd door de rudder. De stuurstangen waren iets te lang dus deze heb ik wat ingekort, het kon allemaal maar op 1 manier bevestigd worden. Nu vond ik het zelf allemaal wat breekbaar eruitzien, de rudder/pushrod-mount kon afbreken bij een harde landing op het tailwheel maar ik heb voor een speling/kreukelzone gezorgd. Dit zorgt ervoor dat het tailwheel vrij ver kan doorbuigen zonder dat er spanning op de ruddermount/stuurstangen komt:

full

Ik heb daarna alles gemonteerd, de accu eringeprikt en een paar keer een minuut of 5 lang de motor half gas laten draaien. Steeds de controls bewogen om te zien of alles stevig zat en er geen problemen waren met de ailerons, elevons en rudder etc. Maar het houdt zich allemaal goed en de prop had ik al netjes gebalanceerd dus trillen doet ie amper.

Volgende week ga ik met minibike naar een vliegclub hier in de buurt toe, daar wil ik de maiden doen na een laatste check. Ik wil hem ook nog even laten nakijken door een ervaren vlieger daar om er zeker van te zijn dat ik niet voor verrassingen kom te staan.

En dan gaat ie de lucht in......yay! :banana:

@Vliegendekaas

Ziet er goed uit.
Ben benieuwd om hem een keer in RL in elkaar te zien.
Heb hem tot nu toe alleen nog maar in parts gezien.

Vanavond spreken we wel ff wat af om deze week bij de club te gaan kijken.

Ik ga dan ook gelijk een afspraak maken om mijn HK450GT af te stellen, en een maiden te maken :D

nou de epp fpv is binnen en ben ik nu in elkaar aan het zetten, best een groot ding! ( 450 size helikopter staat der naast) (180 cm is hij)

img0474gp.jpg

Vandaag weer even gevaren met mijn mini-bootje. Ik heb besloten, gezien de oranje kleur, om er een loodsbootje van te maken. Dus er zal wat belettering met het woord "Pilot" op komen (engels voor "loods") en een radar op het dak. Ik ga niet teveel details erop zetten trouwens, het moet toch vooral een "fun-bootje" blijven, en als er veel "frutsels" op zitten, moet je steeds maar uitkijken dat er niets afbreekt.

Ik heb ook een leuk vaarplekje gevonden voor dit kleintje. Het open watertje waar ik tot nu toe ging varen is bij dit weer waarschijnlijk wat te ruw en er staat teveel wind. Maar dichtbij was er een soort brede sloot, waar minder wind stond, en verderop ook nog wat golfjes. En dat ging prima, ook in het gedeelte waar het water wilder was. De boeg gaat mooi over de golven heen, en er kwam hooguit een druppel hier en daar op het dek, maar geen druppel in de romp.

Dit uitstapje heeft trouwens toch nog zijdelings met heli's te maken. De lipo accu die alles van stroom voorziet komt uit een heli (geen idee welke, dat moet ik de vorige eigenaar nog vragen) en de bijbehorende lader dus ook.

Klopt het is een heel lelijk ding ( hoewel het in het echt opzich nog wel mee valt)

Reden van aanschaf: mooie FPV trainer, door zijn formaat en het feit dat ie hoogdekker is mooi stabiel en door het epp schuim stevig en crashbestendig. Met mijn 4000mah accu's zou ik vliegtijden van rond de 30/40 minuten moeten krijgen.

@Stef

Check deze gave video, hoe FPV wil je het hebben.

Die gast heeft ballen, hij vliegt/scheurt gewoon rakelings door een opening in de rots om wat ballonnen te pakken.

Echt waanzinnig :banana:

Nou, Minifiets12 en ik zijn vandaag bij de vliegclub hier in de buurt geweest. Ik wilde daar mijn MX2 maidenen na een laatste check door een ervaren vlieger. Helaas was die niet aanwezig, we waren ook vrij laat en het was niet erg druk. Het begon ook al te schemeren dus ik wilde geen enkel risico nemen, met zulke dingen moet je geen haast hebben anders is het crash.com.

Ik merkte onderweg dat ik de 2 boutjes om de vleugels te borgen vergeten was. Maar gelukkig heeft Minifiets12 zijn pa een complete werkplaats dus die heeft me voorzien van 2 vers geslepen boutjes.

Thanks, pa van Minifiets12!

Komende zondag ga ik er wel weer ff heen als het weer meezit. Het is maar 15 tot 20 minuutjes met de auto dus dat valt allemaal wel mee. Ik hoorde dat er dan wel meer dan genoeg ervaren vliegers zijn dus dan kan ik mijn groene monster de lucht insturen als ie luchtwaardig is.

Wel hebben Minifiets12 en ik nog ff lekker met de mCPx kunnen rondzoemen. Het terrein is echt perfect, een mooi grasveld en ruimte zat. Wat is het toch heerlijk rondknallen met dat ding, beetje stunten en rare dingen doen. Toch valt het me op dat de mCPx niet eens zo heel snel is, dat zal wel komen door de ervaring die ik er nu mee heb.

Ook was er nog een andere vlieger aanwezig met een Trex 500 en 600, wat een machtige apparaten zijn dat toch. Soms heb ik zoiets van, waarom spaar ik niet efkes door en koop ik iets van die grootte, het ziet er altijd uit alsof het veel beter en rustiger vliegt.

In ieder geval, toch een geslaagde dag want ik denk dat ik wel lid ga worden van die club.

Let's hoop de weather is going goed zijn zondag lol

Laatst bewerkt:
Ook was er nog een andere vlieger aanwezig met een Trex 500 en 600, wat een machtige apparaten zijn dat toch. Soms heb ik zoiets van, waarom spaar ik niet efkes door en koop ik iets van die grootte, het ziet er altijd uit alsof het veel beter en rustiger vliegt.
Het is iets dat je eigenlijk moet ervaren om echt het verschil te merken, in zekere zin vliegt groter rustiger omdat er meer massa(-traagheid) in zit maar vaak ook meer vermogen waardoor een grotere heli in principe toch sneller is. Voor de rest is het vooral ook de afstelling natuurlijk.
M'n 450 weegt vliegklaar ~850gr en m'n atom 500 ~1700gr(de 6s3000 lipo's zijn ~520gr). De atom heeft echter meer dan 2x zoveel vermogen om voor dat gewicht te compenseren ;) Een 700 zit qua gewicht zo op een 4 a 5Kg dus dat is nog weer heel iets anders.
Een grotere heli is ook beter te zien maar op snelheid ook zo buiten zicht, in ieder geval die 500 wel. Met het proberen van nieuwe dingen kan je echter veel gemakkelijker wat hoger gaan zitten.
Als je voor groter gaat kan ik je wel aanraden gewoon ook naar de andere heli's dan Align te kijken :) misschien heb je toch meer aan een Mikado of een Compass om wat te noemen. Mijn compass kit was niet duurder dan een trex, incl elektr. verz met DHL en invoer ~450,- voor betaald.

@Chris

Hee, dat klinkt helemaal niet verkeerd die prijs. Ik had zelf een Trex 450 Pro op het oog voor 380.

Welke grootte is die Compass die je had gekocht voor 450? 500 of 600?

Daar hoeven dan alleen nog maar wat Lipos bij, denk ik dan? Ik heb al een DX6i en misschien moet er dan nog een RX bij?

Welke grootte is die Compass die je had gekocht voor 450? 500 of 600?
Het is een 500 met 430mm bladen, je kan een stretch kit kopen met 510 bladen waarmee het meer een 550 is.
Daar hoeven dan alleen nog maar wat Lipos bij, denk ik dan? Ik heb al een DX6i en misschien moet er dan nog een RX bij?
Klopt, prima te vliegen met een dx6i maar plaats wel een full-range ontvanger.
Ik had deze: "Compass Atom 500 3D CF Super Combo w/ ALIGN GP780 Gyro+SpringRC €390,85"
maar ze zijn iets duurder geworden, misschien ook te maken met de dollarkoers, geen idee.sort_2a | currency_EUR | RC711.com: Compass Atom 500 Helicopter ARF Kits
In Nederland kopen kan ook bij bv (betaal je iets meer, misschien te onderhandelen en wel goede service) Atom 500 - RIGIDHELI MODELSTORE
Ik weet niet of die shoplinks kunnen maar bedoel geen reclame te maken of winkels te bespreken..

Back