hallo je kan beter 3 dunnen lagen leggen dan 1 dikke neem glas doek (geweven)en dunste die ze hebben je gaat merken dat dit veel fijner werkt en je gaat minder moeten schuren nadien als je alleen de romp gaat gebruiken en niet het skelet er laat in zitten dan moet je toch een 3 à 4 mm wand sterkte bekomen blijft het frame er wel in dan kom je met minder wand toe maar ik zou toch opteren om de romp leeg te halen want als je ook maar ergens een lekje hebt dan begint het hout op te zwellen en dan krijg je maar eerst een probleem dat drukt dus heel je glasmat en polyester in frut zo sterk is zwellend hout dus kijken hoe dun je de doek kan krijgen en daar de lagen op berekenen je boot is 1.60 en doek is 1.20 breed je zult dus zo wie zo stukken van 2 meter lengte moeten hebben om aan de boeg en heck te kunnen over lappen de omtrek van je boot als die 60 is kom je juist toe om twee lappen van 60X2.00 uit een doek te halen ik pak polyester altijd in bussen van 10 liter maar ja hier word ook veel met polyester gewerkt wat de epoxy betreft daar kom je met 0.5 liter ruimschoots mee toe als je deze over de styro zet is het maar gewoon 1 à 2 lagen die je der over schildert om de polyester van de styro te scheiden meer moet die epoxy niet doen daarna ga je verder in polyester met glas doek daar je geen gelcoat kunt zetten zou je na de laatste laag polyester een laag epoxy primer moeten zetten en dan een 2 componenten lak die je strak kan zetten met borstel,rol of spuiten gr raf
ok bedankt, we zouden toch liefst het binnewerk er in laten, als we g4 op de triplex doen zou hij toch niet zoveel zwellen ofwel? + misschien een grof geschatte kostprijs?
Waarom het houten binnenwerk er in laten zitten ??? je hebt zoveel mogelijk ruimte nodig voor je techrack, al die houten zooi zit dan alleen maar in de weg.
nee een idee van de kost prijs heb ik dus niet ik koop ineens 10 liet polyester en dat is dus pakken goedkoper dan een bus van 1 liter zo ook met de glas doek en weefsel dat ik op rol koop de harder BV koop ik in een fles van 1 liter terwijl er ook potjes bestaan van 25mL en dan krijg je natuurlijk heel andere prijzen dan je zo kleine hoeveelheden koopt insmeren met G 4 moet dan wel gebeuren voor de styro er in gezet word en ik zou het er uit halen omdat je de plaats nodig gaat hebben hoe ga je trouwens werken met de inhoud een buis met baionet of deksels met tig moertjes beide systemen hebben hun specifieke bouw wijze nadat de romp klaar is een baionet geeft achter dwars over de boot een kleine naad deksels dan zal je de romp boven de sadle tanks open moeten maken er er een alu plaat in lijmen met de bouten er reeds doorheen en verlijmd gr raf gr raf
dag raf, alles samen heeft het zo'n 120 euro gekost, maar achteraf is iemand met een nog beter idee afgekomen. we zouden dus eerst de vorm met styrodure maken (waar we nu al mee bezig zijn) en achteraf die vorm gebruiken om een buitenmal te maken, dan hebben we nog veel minder schuurwerk, en is het binnewerk er ook direct uit. nu heb ik wel die epoxy voor niets gekocht want dit kan allemaal met polyester alleen. als je opmerkingen zou hebben over dit idee, wees vrij om ze te posten. gr michiel
Ik snap je bericht niet helemaal, maar die epoxy heb je niet voor niets gekocht: wat je met polyester kunt maken, kan je ook met epoxy doen, heeft zo z'n voordelen [en ookeen paar nadelen, want het duurt wat langer om te harden]. Alleen, met polyester was je wat minder duur uit geweest. Cor
als je een styro mal maakt moet je der nog altijd epoxy over heen zetten (naargelang je goed gewerkt hebt 1 à 2 lagen minimum) daarna kan je maar eerst beginnen met plamuren (polyester plamuur) als je polyester op de styro zet dan smelt die gewoon weg en heb je pure ellende geloof me vrij de polyester dampen kruipen over al doorheen en lossen zo de styro op met wat je der ook overheen hebt gezet en dat begint dan in te zakken en dan krijg je allemaal spanten met holtes in de spanten zijn uit hout dus deze smelten niet weg maar de styro er tussen dus wel dat wil je echt niet mee maken ik zal er morgen eens proberen een filmpje over te maken hoe snel de styro weg gewreten wordt door de polyester dus je epoxy is niet voor niets gekocht alleen je moet er geen glasdoek mee in verwerken dit moet je gebruiken voor je mal te maken als de mal klaar is moet je der een lak verf over heen zetten om als nog elk klein gaatje af te dichten (porien laten ook dampen door) heb je gelcoat gekocht ????want ook dit heb je nodig voor de mal en de eigenlijke boot te maken gr raf
omdat het niet nodig is de styro is stevig genoeg van zich zelf hier komen geen krachten op te staan er komt alleen maar plamuur over heen daar waar er putten zitten als je slecht gewerkt hebt is het natuurlijk wel raadzaam om er een glasdoekje over heen te trekken zo overbrug je eventuele gaten die in de styro en tussen de spanten zitten als de negatief klaar is mik je de positieve mal toch in de vuilbak en is het zonde van de doek gr raf
dag raf, als ik het goed begrijp zou jij dus een buitenmal maken uit epoxy? wat wij van plan waren was eerst de boot de plamuren, om de gaten tussen de spanten en de styro op te vullen, daarna een houten bak maken, onze styro-boot er boven hangen en dan de bak vol gieten met een of ander gips. (wel eerst even testen natuurlijk) als dan het gips droog op een of andere manier door snijden en de styrovorm uit halen. Ik ken iemand die op deze manier al buitenmallen gemaakt heeft voor polyester, hij zei dat ik dan een soort folie moet leggen op de kalk en dan vacuüm trekken, maar dat snap ik nog niet zo goed.
nee je begrijpt het niet goed eerst de styro insoppen met epoxy dit een keer of 2 herhalen dat je zeker alles gehad hebt dan polyester plamuur tot de romp glad is wat jullie blijkbaar niet snappen is dat polyester de styrodure op wreet de epoxy zorgt dat er een laag tussen de polyester en de styro komt te zitten die niet op gewreten word door de polyester daarna zou ik een mal maken van POLYESTER en daaruit weer de romp ook in polyester als ik jullie posting lees hier boven dan zie ik dat je veel VAN PLAN bent dan EEN OF ANDER gips gebruiken dan op EEN OF ANDERE manier door snijden ????? dan EEN SOORT FOLIE ????op de kalk en dan vacuum trekken???? zijn dat niet wat veel OFF en OOF EEN heb je een vacuum pomp ter beschikking ???? weet je wat die folio kost ????want die is er inderdaad bij vosschemie (die rekt 400%) weet je hoeveel dat ongeveer gaat wegen dat blokje gips hoeveel gips gaat er in gaan heb je daar een idee van pak dat de kist binnen 40 X40 X200 dat zijn 5 zakken gips die je ongeveer nodig hebt van 50 kilo als ik goed tel zit je aan 250 kilo gips en dat ga je effe door snijden ???? met watte ga je dat doen met een slijp tolletje ga je der niet komen moet je een steen zaag hebben hoe lang denk je dat het nodig gaat zijn om dit te laten drogen ???? pak een maand of 3 à4 de gips uit de bak halen op die lengte daar heb ik ook een bedenking bij of je die heel gaat houden en zo is er nog wel wat er om de hoek komt kijken maar gooi mijn raad maar in de vuilbak en ga naar die persoon die veel denkt en nadien kijken we dan wel weer verder groetjes raf
Het zijn drukke weken met de examens in aantocht, maar toch proberen we af en toe nog eens tijd te maken voor onze boot. Hier enkele fotos van de styrodure tussen de spanten, en nu kunnen we beginnen met het schuren! nog eens bedankt voor de verduidelijking raf, blijkbaar toch geen zo'n goed idee met die gipsmal :S
Eindelijk geschuurd! Met veel hulp van mijn vader is het ons gelukt om hem in zijn correcte vorm te schuren. De oneffenheden hebben we nu geplamuurd en nu moet hij dus nog eens geschuurd worden, maar volgens mij begint hij er nu toch al sterk op te lijken. We zijn ondertussen ook al begonnen met het bouwen van de toren, maar die moet zoals je ziet ook nog verder in vorm geschuurd worden.
Wegens het aanhoudende slechte weer gaan de werken aan de boot maar traagjes vooruit. Vorige week klaarde het wat op en dan hebben we onze kans genomen om de boot in de epoxy te zetten, helaas werd het daarna weer koud dus is het nu weer afwachten. Binnen werken met epoxy en polyester is naar het schijnt niet erg gezond, en dan nog gezwegen over de geur dat het spul afgeeft. hier enkele foto's: Ter verduidelijking: dit is de eerste keer dat we met epoxy gewerkt hebben, we hadden gedacht dat die iets vloeibaarder zou zijn maar volgens mij hadden we de verkeerde epoxy. Op het moment heb ik examens en daarna vertrek naar Italië, dus het kan weer enkele weken duren voor ik iets nieuw post.
alweer een eindje geleden dat we ng iets gepost hebben maar we zijn toch altijd bezig, ondertussen is de plug van de boot klaar en hebben we al het uiteindelijke model van de toren, hier enkel foto's van hoe we te werk zijn gegaan... Het gat op de boven kant is bewust gedaan omdat die wordt vervangen door beplanking, zie volgende foto. zo, nu kunnen we beginnen met het maken van de mal voor de romp zelf.
hallo @???? bij epoxy heb je geen gelcoat nodig en dat gaat ook niet goed komen want gelcoat is op polyester basis ik zou wel een kleurtje door de eerste laag epoxy doen zo heb je reeds een basis voor je uiteindelijke kleur maar voor de rest goe bezig epoxy kan je verdunnen door hem te verwarmen maar dan hard hij ook sneller uit gr raf
Waar ik mijn epoxy en polyester haal, zeggen ze dat glasmat ( zoals hier gebruikt ) alleen geschikt is voor polyester en niet voor epoxy. Dit omdat glasmat behandeld, is zodat de polyester er beter aan hecht.
hallo hans de glasmat die je gebruikt daar zit een product op om deze bij elkaar te houden zowel bij de mat als bij de doek dit product verdwijnt als je polyester toevoegt maar bij epoxy niet en dus krijg je een minder stevig laminaat je moet dus echt glasmat/doek hebben voor epoxy gr raf
@Raf, Volgens mij haal je iets door elkaar; bij glasmat liggen de vezels kris-kras door elkaar, zoals een paar berichten terug te zien is. en glasdoek/weefsel ligt alles geordend. Dus ik had het goed dat hier niet de ideale combinatie is gebruikt, glasmat met epoxy Hans