RCRallycup for Rallycars and Trucks 2wd/4wd

@Arnold, onlangs had ik ook deze vraag gesteld, ivm het nieuwe seizoen.

Het DTC seizoen is zo goed als voorbij, dus komt er weer tijd vrij voor Ted om weer eens over de RCRallycup na te gaan denken, in samenwerking natuurlijk met de andere direct betrokkenen.

Zover “ik” heb kunnen toetsen, zal er in de rally-klasse niet echt veel veranderen. De laatste grote verandering was de introductie van de brushless, persoonlijk vraag ik mij af, na een jaartje rijden hiermee, of dit nog steeds een goed plan is. Er was destijds veel vraag naar voor deze introductie, uiteindelijk waren er maar weinig rijders die hierin daadwerkelijk geïnvesteerd hebben vreemd genoeg, terwijl ik ervan overtuigd ben dat vele van ons, een brushless regelaar op de plank hadden leggen??? Zelf moet ik er nog even over nadenken of ik blijf rijden met de brushless, echt veel voordelen heb ik nog niet kunnen ontdekken, risico loop ik wel, aangezien de mijn regelaar niet waterdicht is. De voorgeschreven banden zullen hoogstwaarschijnlijk wel gehandhaafd blijven…

Ik verwacht dat er in de truck klassen wel het 1 en ander zal/moet veranderen, vorig seizoen was het niet echt haalbaar om al deze klassen een eigen plekje te geven, door toedoen van te weinig deelnemers. Ook hierbij rijst mijn verbazing torenhoog, het wemelt daadwerkelijk van de Short Course Truck rijders in Nederland, doen wij iets verkeerd(???), of zijn deze lieden enkel “mooi weer rijders”, die liever in de wintermaanden hun tijd verslijten op het modelbouwforum, ipv hun kunsten te delen op een RcRallycup evenement!!! Ongetwijfeld blijf er een klasse waar Arnold zijn RS4 MT, haar rondjes kan draaien…in het volgende seizoen.

Ook het aantal circuits zal denk ik ongewijzigd blijven, daarmee is denk ik de vraag wel een beetje mee beantwoord wbt een 1/8 klasse, HFCC en de ERCE zijn denk ik niet echt geschikt voor dit maatje RC, Gouda is het enige circuit welke wbt ruimte, die hiervoor in aanmerking zou kunnen komen (er vanuit gaande dat al deze verenigingen de RcRallycup ook dit seizoen willen hosten)

Ik denk dat het allerbelangrijkste is, dat er weer de intentie is voor een nieuw RcRallycup seizoen…..

tja mijn nieuwsgierig heid is der wel.

maar als ik zo de fotos en filmpjes kijk is het hoofdzakelijk asfalt baan waar jullie rijden.

en ik ben geen wedstrijdrijder , meer van het gezellig een middagje sturen en slap ouwehoeren.

tja mijn nieuwsgierig heid is der wel…..maar als ik zo de fotos en filmpjes kijk is het hoofdzakelijk asfalt baan waar jullie rijden……en ik ben geen wedstrijdrijder , meer van het gezellig een middagje sturen en slap ouwehoeren.

Helaas zijn we genoodzaakt geweest om de offroad wedstrijdbanen te schrappen. Nog afgezien dat het koud is in de wintermaanden, kan er ook veel sneeuw en regen vallen, waardoor het evenement niet door kan gaan, althans zo is gebleken de laatste jaren…De slogan was eens dat “de RcRallycup altijd doorging ongeacht de weersgesteldheid”, dit kon niet meer gewaarborgd worden, met als gevolg: teleurgestelde rijders en clubs die ons wilde hosten. Op een asfaltbaan komt niet zo snel een plas van 10cm diep te staan door toedoen van smeltwater of hevige regenval, ook is het wegruimen van overmatig sneeuwval, een stuk eenvoudiger, nog steeds geen leuk werk, maar vele handen maken het mogelijk, zodat het altijd door kan gaan. Er zijn soms rijders die enkele uren moeten reizen, die kan je simpelweg niet de pad op sturen zonder een waarborg of garantie dat het altijd doorgaat.

Haha, vele van ons waren niet echt wedstrijdrijders, maar ze zijn wel hier hun wedstrijdcarrière begonnen. “gezellig een middagje sturen en slap ouwenhoeren”, (tijdens de wintermaanden) zo is het ooit allemaal begonnen (en voor vele is het nog steeds zo) aangezien er vroeger geen indoorbanen waren, was er niets te beleven op rc gebied gedurende de wintermaanden, toen is men op het idee gekomen om een wintercompetitie op te starten, genaamd de “rallycup”, dat bleek een schot in de roos, helaas voor ons, kwamen er indoorbanen waarmee we nu de concurrentie aan moeten aangaan…

Ik wil voor zover mogelijk dit jaar iig aan alle wedstrijden mee doen met m'n M-06 Rally. :mrgreen: hopelijk valt het weer een beetje mee dit jaar. (iig mbt regen.)

rallycup

Ook mijn rallies staan klaar om weer van start te gaan.:p
Eventueel heb ik nog wel een RS4 Rally in de verkoop voor een liefhebber.

En Tamiya komt precies nu me een erg mooi rally chassis, XV01...
Heb de verleiding om er een te bestellen nog kunnen weerstaan.

En Tamiya komt precies nu me een erg mooi rally chassis, XV01...

Ik ben toch wel benieuwd naar het weggedrag van dit karretje, tail-happy??, veel gewicht voor, dus hard afveren voor de jumps (dit gebeurd al automatisch, door de hier gebruikte geometrie), tractie van een FWD + een beetje???

Apart is hij in iedergeval wel, maar ik ben toch niet zo nieuwsgierig, dat ik hem meteen wil aanschaffen....

tamiya-xv-01-0.jpg

Tja, als je al jaren met een RS4 rijdt. Dan ben je ook wel een beetje verwend he. Maar die nieuwe tamiya gaat wel lekker in de video's.
We gaan het misschien meemaken.

Tja, als je al jaren met een RS4 rijdt. Dan ben je ook wel een beetje verwend he. Maar die nieuwe tamiya gaat wel lekker in de video's.
We gaan het misschien meemaken.

Ik denk dat het allemaal wel gaat meevallen en ik zou gewoon de RS4 blijven rijden. ..

Oeps, nooit op gelet dat dit een 1:8 was:oops:.
Wat zijn verder goede optie's om in de Rally in te stappen, de XV01 van Tamiya of zijn er nog meerdere optie's.

Oeps, nooit op gelet dat dit een 1:8 was:oops:.
Wat zijn verder goede optie's om in de Rally in te stappen, de XV01 van Tamiya of zijn er nog meerdere optie's.

Je kunt in principe van elke 1/10 touring auto een geschikte rally auto maken als je er maar voor zorgt dat je waterdichte electronica hebt en dat je je auto minimaal op 15mm hoogte kunt afstellen en ik zou wel voor een 4wd gaan..

Je kunt in principe van elke 1/10 touring auto een geschikte rally auto maken als je er maar voor zorgt dat je waterdichte electronica hebt en dat je je auto minimaal op 15mm hoogte kunt afstellen en ik zou wel voor een 4wd gaan..

Tegenwoordig rijdt men met veel minder dan "minimaal 15mm", aangezien we niet meer rijden de off-road circuit'. In het verleden werd er wel geadviseerd om een bodemvrijheid van 12mm aan te houden, ivm de kans dat de auto zich ophangt, op de bumps of het washboard...

PS. Achter de schermen wordt er al druk gewerkt aan het reglement en de agenda, deze laatste zal zoveel mogelijk proberen rekening te houden met andere belangrijke (indoor)winter evenementen, zodat de data's niet samenvallen. We hopen dit allemaal spoedig te publiceren...

Laatst bewerkt:
Agenda 2012/2013

Goed nieuws, de eerste 2 data van de rallycup winter 2012 / 2013 zijn reeds bekend:

21 oktober 2012 HFCC, Den Haag
25 November 2012 ERCE, Eindhoven

Wat betreft het nieuwe reglement, op het ogenblik is men bezig met de voorbereiding om de SC klasse en de Unlimited samen te voegen. Ook wordt er gekeken of we deze ( 1/8 HPI RTR WR8 Flux Rally RC Car by HPI Racing Europe ) rally auto daar ook kunnen onderbrengen, wat de afmetingen betreft doen ze niet veel voor elkaar onder, 7,4V regel, zal hoogstwaarschijnlijk ongewijzigd blijven…

Bij het rally reglement zijn er geen veranderingen te verwachten, dit is op het ogenblik de populairste klasse, en met de laatste Upgrade van de 17,5t brushless (0 graden timing, nu nog een door “alle brushless rijders gerespecteerd gentlement-agreement”), zijn we helemaal up to date..

Er wordt nog naar de Fighterbuggy’s gekeken, of we daar niet (ipv???) een officiële juniorencup kunnen organiseren…

Je kan ons natuurlijk nog steeds volgen op facebook
RC Rallycup | Facebook

Beide data staan op de kalender. Voor zover het nu lijkt ben ik er dan ook weer bij.:D

Inmiddels is de agenda weer met 2 nieuwe data opgewaardeerd...:)

21 oktober 2012, HFCC Den haag
25 november 2012, ERCE Eindhoven
6 januari 2013, MBC de Sluis Gouda
10 februari 2013, HFCC Den Haag
10 maart 2013, ERCE Eindhoven

Laatst bewerkt:
Back