Reddingboot type Arie Visser 140 cm met benzine motor

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door arie visser, 29 mrt 2008.

1. arie visser

arie visser

Lid geworden:
    29 mrt 2008
    helaas was de ontvangst nog steeds slecht.
    Verder dan 40 Meter en het kill relais kwam in actie ......motor stil.

Geprobeert zonder kap te varen en dat was als een stuk beter maar ja dat kan natuurlijk niet bij deze boot.
    En het rietje in de boot kan niet hoger dus.........

toch stiekiem de ontvanger draad even snel verlengt en aan de binnenkant van de kajuit aan de antennemast van de boot bevestigd.
    De hoogte wordt hierdoor verdubbeld en volgens mij gezien de vorm van de mast ook een betere ontvangst.

Resultaat op de kant:
    bij een afstand van +/- 100 meter werkte alles nog naar behoren en nog geen storing.;););)

Heb nu de ontvangerdraad via de snelsluiting van de kajuit lopen.
    Dus zodra je de kajuit vast klikt heeft de ontvanger ook gelijk contact met de antennemast.

Vandaag even wezen varen bij het strand van Lemmer.
    De wind stond wat aflanding dus jammer genoeg geen grootte golven, maar wel een beter filmpje dan de vorige keer en nu met noodstop.

Veel kijkplezier.

[URL=" - modelreddingboot Koos van Messel bij strand Lemmer[/URL]

[URL=" - modelreddingboot Koos van Messel bij strand Lemmer 2[/URL]

PS:
    nog geen kantelproef aangezien het water daar bij het strand te ondiep was, en ik niet is de zwembroek was.:D

gr.
    leo.

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. Dikkie

Dikkie

Lid geworden:
    18 feb 2005
    Mooi vaargedrag!

Ik zit te denken, als je nog geld over hebt.. misschien leuk om bijvoorbeld de middelste ruit van de opbouw doorzichtig te maken, en dan aan de binnenkant een flycamone of ander cameraatje monteren, voor leuke beelden achteraf.

3. arie visser

arie visser

Lid geworden:
    29 mrt 2008

Hallo Dikkie,

nou geld over........ wie heeft dat nu tegenwoordig nog !!!!!

Maar als je goed kijkt mis je op de boot nog het zoeklicht /nachtkijker.
    Deze moet er nog op en hierin zou je inderdaad een cameraatje in kunnen bouwen om een "live" filmpje mee te schieten.

In de echte boot zit ook een cameraatje in dit zoeklicht.
    Let wel dit zoeklicht kost in het echt Euro 25000,-
    Ja, je leest het goed vijfentwintigduizend euro.
    Wie had er ook nog wat geld over: KNRM IJmuiden misschien......

gr,
    leo.

4. Starter

Starter

Lid geworden:
    5 jul 2008
    Hoi Leo,

Ik volg dit draadje al een tijd en het resultaat is waanzinnig mooi:thumbsup:
    Nu de "slecht weer" filmpjes nog ;) die zijn bij de grote KNRM boten ook het mooist.

Klein vraagje, hoe heb je de schaal van het model gekozen, naar de maat van de motor/jets of.....:confused:

Ik loop zelf al langer met het idee een KNRM boot te bouwen. maar ik weet nog niet welk model, een oude Carlot of juliana of een nieuwe snelle boot.

Groetjes Nico (en een tikkie naar boven)

5. Silverlit

Silverlit

Lid geworden:
    19 mei 2009
    Zo, Mijn kaken zitten we op z'n plaats !
    Prachtig Bootje,
    Het zou inderdaad mooi zijn ja een filmpje bij regen en wat flinke golfjes :D.
    Complimenten,
    blijf dit zeker volgen.

6. arie visser

arie visser

Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Klein vraagje, hoe heb je de schaal van het model gekozen, naar de maat van de motor/jets of.....:confused:

Hallo Nico,

een bootje van 1 meter vond ik te klein en daar past ook geen zenoha in.
    Een boot van bv. 1.80 meter kan een zenoha gemakkelijk dragen en de jets passen daar ook gemakkelijk in, maar hoe vervoer/draag je zo'n boot.
    Bij deze lengte heb je op z'n minst een station nodig en moet je de achterbank ook nog neerklappen.
    Het gewicht zal al gauw op +/- 18 kg komen en waar zet je die boot dan neer???? in de huiskamer ??? denk dat de andere gezinsleden dat niet altijd op prijs stellen.

Dus ben ik er tussenin gaan zitten.
    De zenoha paste er dan precies in, de jets heb ik op op het houten model (jig) gepast /pas gemaakt en het gewicht van 12 kg in nog normaal te tillen (in en uit het water dan wel te verstaan).
    Tevens staat de boot nu in de huiskamer op de kast, maar had dan ook niet groter moeten zijn.

gr.
    leo.

7. arie visser

arie visser

Lid geworden:
    29 mrt 2008
    bouw staat gezien het mooie weer en andere werkzaamheden even stil.

Het model zal na de bouwvak bestickerd worden met de nieuwe striping door het bedrijf dat straks ook de grooooooootte boot van de nieuwe stickers zal voorzien.:D:D:D

Moet nog de lampjes voor in de mast bestellen monteren en aansluiten en daarna de mast in de kleur spuiten.
    Misschien dat ik dat nog in mijn vakantie ga doen.

gr.
    leo.

8. xxman

xxman

Lid geworden:
    6 sep 2003
    Ik heb zelf een 1:5 auto met 23 cc motor, maar als ik daar even mee gereden heb stinkt die als een gek naar benzine. Hij staat in de computer/hobby kamer maar je ruikte hem al voor je de kamer binnen kwam. En zelfs nu dat ik de uitlaat, luchtfilter en tank ontluchting luchtdicht heb afgeplakt blijf je hem enig sinds ruiken.

Hoe heb jij dat opgelost met de benzine lucht aangezien dat je de boot in de huiskamer hebt staan?

9. mkabel

mkabel

Lid geworden:
    1 sep 2008
    die vraag is al eens voorbij gekomen in het bigscale auto gedeelte. even zoeken en je hebt hem zo gevonden

10. opelckadett

opelckadett

Lid geworden:
    21 mrt 2007
    sneek demo

Leo hartstikke mooi dat je er gister ook was in Sneek. Ik moet zeggen dat ik zeer gecharmeerd ben van jouw model.Daarom wil ik hier toch even de link plaatsen naar foto´s van deze demodag.Dus bij deze XtremeRCboats • View topic - Demo Sneek 31 juli verwacht wel weer een update zodra de stikkers er op zitten.

11. Kebas

Kebas

Lid geworden:
    3 aug 2009
    Hoi Leo,

Vier jaar geleden was ik ook begonnen met de bouw van het model Arie Visser, maar door omstandigheden niet verder gekomen dan het spantengeraamte. Met veel interesse heb ik deze thread gelezen en enthousiast geworden, wil ik de komende winter de 'draad' weer oppakken.
    Ik heb wel ervaring met modelbouw (ooit een directievaartuig van de provincie gemaakt), maar geen ervaring met het maken van een polyester romp uit een mal.
    Denk je, dat het kan lukken zonder ervaring?
    Mag ik eventueel als het zover is een beroep op jou ervaring doen?

Hartelijke groet,

Jacob.

12. arie visser

arie visser

Lid geworden:
    29 mrt 2008

Hallo Jacob,

leuk te lezen dat mijn bouwverslag ook weer andere mensen aanzet tot het bouwen van een KNRM boot.
    Voor het maken van een mal (jig) heb je toch wel wat ervaring nodig met polyester.
    Maar Leek ligt niet zover van Heerenveen dus als het zover is wil ik je er best bij helpen.
    En onderschat niet het aantal uren dat er in gaat zitten voordat je een houten mal klaar hebt en daarvan een mal getrokken hebt en daaruit een een rompje hebt getrokken waarmee je dan verder kan.

Ben je er al uit hoe groot je deze Arie Visser wilt bouwen ??
    En op electro of benzine ???
    Ik weet nl. dat er uit ons clubje nog wel een is dit deze boot wil bouwen.
    Misschien een optie om dan meedere boten uit deze mal te halen om ook zo de kosten te delen ???

Maar waarom wil je haar van polyester maken ?? vele maken de boot "gewoon" van hout en behandelen dit om zo met de boot te kunnen varen.

Als je verder nog vragen heb stuur dan even een pb.

Tip:
    16 augustus 2009 staan we met deze club in Oostmahorn.
    Dit omdat er dat weekend Sail Oostmahorn is en wij daarvoor zijn uitgenodigd om met onze modellen te komen varen.
    Ook zal de KNRM daar demo's geven.

http://sail-oostmahorn.com/page.php?9

Voor een ieder leuk om even langs te komen om dit alles te aanschouwen.

gr.
    Leo.

13. _Hunter_

_Hunter_

Lid geworden:
    24 jun 2008
    ik ben vandaag naar een open dag van de knrm geweest,
    zo ben ik meegeweest met de "koning willem 1" 2000pk was echt mooi
    en met de "edzard jacob" een rubberbootje, ook lekker snel
    en ben mee geweest met de "gebroeders luden" dit vond ik 1 van de mooiste
    gr. jeroen

14. Kebas

Kebas

Lid geworden:
    3 aug 2009
    Hoi Leo,

Heel erg bedankt voor je antwoord.
    In eerste instantie wilde ik schaal 1:15 gebruiken en de boot inderdaad van hout maken, met electromotoren, maar wordt alles dan niet te zwaar, zodat uiteindelijk de boot te diep komt te liggen?

Als ik jou verslag lees, lijkt me varen met benzinemotoren ook wel een uitdaging, vandaar. Echter ook met modelbouw benzinemotoren heb ik nog geen ervaring.

Bedankt voor de tip van Oostmahorn. Waarschijnlijk kom ik wel langs om te kijken!

Groet,

Jacob.

15. Kebas

Kebas

Lid geworden:
    3 aug 2009
    Beste Leo,

Echt een geweldige boot heb jij gemaakt! M'n complimenten hoor.

Ik had nog even een vraag:
    Wat is jou reden geweest om voor de schaalverhouding 1:13,8 te kiezen?
    Heeft dat met de jets, motor of een andere reden te maken?
    De vorige keer was ik uitgegaan van 1:15, vandaar dat ik er even nieuwsgierig naar ben.

Sorry, vraag was al beantwoord in een paar threads geleden...,
    maar als je weer opnieuw moest beginnen, zou je dan dezelfde schaal kiezen?

Groetjes,
    Jacob.

Laatst bewerkt: 7 aug 2009
  16. btc-rc.nl

btc-rc.nl

Lid geworden:
    4 nov 2003
    draadje in 1 ruk doorgelezen en zwaar onder de indruk.. supermooie boot en geweldig gezicht zo op het water.

Kun je de electroverbindingen niet met een vaste stekker doen, zoals in de vliegtuigenhoek ook gebeurt? je zet de kap erop en je drukt daarmee de stekker in een bus. (bijv. multiplex stekker, of gewoon grote din plug)

17. Kebas

Kebas

Lid geworden:
    3 aug 2009
    Sail Oostmahorn, foto's

Hoi liefhebbers,

Vandaag heb ik de Sail Oostmahorn bezocht en met name de stand van de modelreddingboten van de KNRM. Leo was o.a. ook aanwezig met zijn schitterend model!
    Het was indrukwekkend al die verschillende modelboten van de KNRM bij elkaar te zien. Tevens heb ik veel informatie van Leo gekregen over de bouw van zijn model. Iedereen nog erg bedankt voor zijn inzet.

De foto impressie heb ik geplaatst op:
    Picasa Web Albums - Kebas

Veel plezier :)

Groetjes,

Jacob.

Laatst bewerkt: 16 aug 2009
  18. arie visser

arie visser

Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Nog even een update vanaf mijn kant.

Voorwat betreft het bestickeren van de Koos ging het wederom de verkeerde kant op.
    Afspraak gemaakt met de bestickeraar van de Haas om dit na de zomervakantie te gaan doen.
    Dus een identieke copy van de Koos van Messel.:D:D:D

Toen het zover was, bleek dat er voor mijn een nogal hoge financiele vergoeding tegeover moest staan om de boot te bestickeren.
    Heb nog contact met de Haas gehad of zij nog iets voor mij konden doen maar dat liep ook op niets uit.
    Nogmaals contact met hun bestickeraar gehad en die draaide toen helemaal de kraan dicht door te melden het niet meer te willen.:mad::mad::mad:

Om een lang vehaal kort te houden wat er daarna gebeurd is:
    contact gehad met Jaap (van aluboot), die op zijn beurt weer met Frans van der Molen (KNRM inspecteur Noord), ik weer met Frans, die mij doorverwees naar Willem Roos (KNRM inspecteur Zuid).

Met Willem Roos alles doorgesproken en wat bleek:
    De Koos krijgt dezelfde bestickering als de nieuwe boot voor Stellendam.
    De boot voor stellendam wordt bestickerd door een bedrijf uit noord holland (die dus dezelfde sjablonen heeft) welke met alle plezier tegen een geringe vergoeding mijn model wel wilde bestickeren.

Dus als alles volgens het boekje gaat zitten as. donderdag de stickers erop.:D:D:D

Voorwat de verlichting in de mast betreft:
    in de vakantie de lampjes besteld schaal 1:15, maar toen deze 1.5 week later geleverd waren bleken ze te groot.:(:(:(
    Met modelbouwshop flevoland contact gehad en ik mocht ze gewoon omruilen tegen een slag kleiner (als je het over service hebt).:worship::worship:
    Enige nadeel........het duurd weer even voordat ik nieuwe lampjes heb.
    Maar als alles goed gaat moeten ze deze week wel binnen zijn.
    Dus dan gaan we verder met de mast.

Zoals jullie hebben kunnen lezen afgelopen zondag naar Oostmahorn geweest en daar gevaren.
    Ook is daar het model een paar keer gekanteld met draaiende motor (zie onderstaande foto's van Arnold van der Ploeg).

gr.
    Leo.

Laatst bewerkt: 17 aug 2009
  19. Botter

Botter Guest

Reddingbotenforum • Bekijk onderwerp - Koos van Messel - IJmuiden

Hier een aantal foto's waarin het onderhoud van de Koos van Messel een beetje in beeld is gebracht.

Jammer van die Stickers! Maar ik ga er van uiit dat de bestickering van de Antoinette bijna het zelfde zal zijn als de KvM.

Nu ik je foto's van de kantelproef zie, Zaterdag is in Hindeloopen de kantelproef gepland van de nieuwe boot van Stellendam. Maar dat wist je vast al wel?:p Jammer dat de boot bijna af is.. Volgde graag je bouw verslag ;)

20. arie visser

arie visser

Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Jammer van die Stickers! Maar ik ga er van uiit dat de bestickering van de Antoinette bijna het zelfde zal zijn als de KvM.

Botter,

volgens Willem Roos is de bestickering van de Antoinette exact hetzelfde als de nieuwe stickers die op de Koos van Messel komen.
    Er wordt volgens hem met het bestickeren van de boten geen onderscheid meer gemaakt tussen de AL. look schepen en de schepen in kleur.

Dus bv. de cijfers op het dak van de koos komen te vervallen.
    Reddingboot IJmuiden welke achter op de kajuit staat boven de deur: komt te vevallen.
    Geen oranje strepen op de tube. enz.

gr.
    Leo

Laatst bewerkt: 17 aug 2009

Deel Deze Pagina