Regelaar mysterie.

pompebled

Forum veteraan
Goedemiddag!

Ik ben al een poosje aan het klooien om deze regelaar aan de praat te krijgen in mijn Sonicmodell AR Pro Wing, in combinatie met een Radiomaster R86C en een ZOHD Kopilot lite, zender Radiomaster TX16S
Regelaar: https://nl.aliexpress.com/item/32962696612.html?spm=a2g0o.9042311.0.0.27424c4dsVfryJ
Ontvanger:https://www.radiomasterrc.com/products/r86c-receiver
ZOHD Kopilot Lite: https://www.zohd.net/zohd-kopilot-lite

De BEC van regelaar levert de 5V voor de ontvanger, Kopilot en servo's, maar heeft tot nu toe maar één keer de drie biepjes gegeven, ten teken dat 'ie de drie cellen ziet en bedrijfsklaar is.

Ik dacht dat het feit dat de gasknuppel niet helemaal op -100% stond, het euvel was, maar na dit te hebben bijgesteld in de software, bleek het niks uit te halen.

Alles wat op 5V werkt, doet het, de servo's werken in gyro en manual mode, maar de regelaar initieert niet.

Om een defect geraakte regelaar uit te sluiten, heb ik een andere 80A watergekoelde regelaar geprobeerd, en de cellen worden herkend en de motor loopt. Deze regelaar is niet geschikt vanwege z'n gewicht en de waterkoeling (hoewel dat eenvoudig om te bouwen is met een koellichaam erop).

Met een andere ontvanger aan de TX16S herkent de regelaar de cellen wel en loopt de motor.

Het probleem lijkt dus in de combinatie R86C en deze specifieke regelaar te zitten.

Hoe zou ik dit aan de praat kunnen krijgen?

Groeten, Jan.

Hij ziet het gas dus niet 100% dicht. Dit is een voorwaarde om een regelaar te doen armen.
Daar moet je het zoeken.

In die hoek zoek ik het ook, maar als in de display het gas op -100% staat, en andere regelaars hier moeiteloos op reageren, door te armen?
In het gaskanaal staat de waarde (weight) nu op 104%, om de waarde in de display op -100% te krijgen, maar de regelaar geeft nog steeds geen sjoege.

Er klopt inderdaad iets niet in het nulpunt van de gasknuppel, want met de motor uit en het gas dicht, begint de timer (die de looptijd registreert) héél langzaam te lopen.
Eens kijken of ik dat kan corrigeren en of dat effect op het armen sorteert.

Groeten, Jan.

Ik heb gehad dat ik het op 110 % moest zetten wou de regelaar armen. Ja, soms is het een zoekpuzzel. Die procenten moet je met een korrel zout nemen.

Daar heb je gelijk in; ik heb net een ander model en een andere ontvanger geprobeerd, ook daar gaat het gas niet tot -100%, maar -97% is de laagste waarde.
Hier start de regelaar probleemloos op, en loopt de motor (alle motoren die ik geprobeerd heb)...

Dit is een breinbreker.

Ik zal dezelfde ontvanger eens aan de Kopilot koppelen en zien wat er gebeurt.

Groeten, Jan.

Hoi

Je gebruikt de ZOHD en het gas zit ook hier op aangesloten.
Heb dit eens ergens gevonden op internet,
"correct no power to motor without GPS lock in RTH or STAB mode...to help prevent fly aways"
Ook moet je de ZOAHD volgen handleiding instellen en kalibreren.

Als je de regelaar op de ontvanger aansluit rechtstreeks werkt het dan wel normaal?
Ook heb je regelaars waar je als eerste de gas-weg moet inprogrammeren anders doet hij het ook niet.

Laat weten hoe en wat en de eventuele oplossing.

Groet Hans
PS herinner me net dat ik met de ZOHD als ik deze opstart ik de ZOHD op uit heb staan met de 3 standen schakelaar.

Laatst bewerkt:
Hallo Hans,

Als ik de regelaar rechtstreeks in de ontvanger prik, 'armed' 'ie zoals het hoort.
Het is dus inderdaad een instelling van de Kopilot die de zaak verstjiert.
Uit voorzorg gewisseld van de B86C naar de R88, wat qua kanalen nóg meer overkill is en de R88 heeft geen SBUS, dus de andere kabelset van de Kopilot moet hiervoor gebruikt worden.

Straks eerst weer terug naar de R86C en dan weer filmpjes kijken om uit te vinden waar ik de mist in ga met de Kopilot instellingen...

Groeten, Jan.

Gooi die kopilot er toch uit! Je gaat binnenkort je brevet vliegen. Dan heb je toch geen stabilisatie nodig! Je wilt toch zelf bepalen wat het vliegtuig doet en niet een of ander stuk elektronica. Vliegen met stabilsatie is net zo iets als fietsen met zijwieltjes...

• Like
Reactions: Cnn
Waarschijnlijk armed die kopilot pas als hij voldoende GPS satellieten heeft gevonden. Leg hem eens een kwartiertje buiten dan doet hij het waarschijnlijk wel.

• Like
Waarschijnlijk armed die kopilot pas als hij voldoende GPS satellieten heeft gevonden. Leg hem eens een kwartiertje buiten dan doet hij het waarschijnlijk wel.
Ik zit in een houten aanbouw, dus satellieten zat. De Kopilot op zich werkt prima, gekalibreerd en al, maar zonder regelaaraansturing kom je niet zo ver.
Gooi die kopilot er toch uit! Je gaat binnenkort je brevet vliegen. Dan heb je toch geen stabilisatie nodig!
Het gaat mij om de auto launch en return to launch functies; als je eens buiten bereik dreigt te vliegen grijpt de failsafe in en vliegt weer terug naar de zender...

Groeten, Jan.

Beste

De ZOHD kun je zo instellen met een 3 standen schakelaar dat zoals ik dat heb gedaan,
1. Stabilisatie mode
2. OFF
3. Return To Home

Als ik mijn kist opstart zet ik hem op OFF , en ik de pieps van de ESC heb gehoord.
De motor kan ik in Stabilisatie mode staat vrij snel regelen, maar Return To Home werkt inderdaad pas als hij voldoende Satellieten ziet.

Groet Hans

• Like
De ZOHD kun je zo instellen met een 3 standen schakelaar dat zoals ik dat heb gedaan,
1. Stabilisatie mode
2. OFF
3. Return To Home
Check, de LEDs branden in de stabilisatie modus, zijn uit in manual mode en knipperen in RTH Modus.

Als ik mijn kist opstart zet ik hem op OFF , en ik de pieps van de ESC heb gehoord.
Daar houdt het bij mij op, de regelaar 'armed' niet, geen drie piepjes voor het aantal cellen.

ZOHD maakt ook RTF vliegtuigen waar de Kopilot af fabriek in zit.
Ik ben gaan zoeken en vond de betreffende regelaar in de 30A versie bij Banggood:
https://www.banggood.com/ZOHD-Drift...BEC-p-1702675.html?cur_warehouse=CN&rmmds=buy
Als je dan klikt op de link naar de manual, dan blijkt ZOHD dus re-branded Flycolor regelaars te gebruiken.

Nu wordt voor de AR Pro een 40A regelaar geadviseerd, dus ik heb Flycolor gemaild en gevraagd, of hun FlyDragon serie inderdaad in de ZOHD vliegtuigen met Kopilot gebruikt worden.
Als dat het geval is, zou ik het lek boven hebben.

Iets anders; in de gigantisch grote thread op RCG had iemand hetzelfde euvel en heeft z'n scope eraan gehangen op te kijken wat er loos kon zijn. Met de scope eraan startte de regelaar gewoon op...
Hij dacht, dat de 1Meg weerstand van de scope er iets mee te maken kon hebben en heeft zo'n weerstand over se signaaldraad en de nul van de regelaar gelegd, probleem opgelost.

Ik zal eens kijken wat ik aan grote weerstandswaarden heb liggen.

Groeten, Jan.

Het gaat mij om de auto launch en return to launch functies; als je eens buiten bereik dreigt te vliegen grijpt de failsafe in en vliegt weer terug naar de zender...

Ik snap je redenering, maar is dit een normaal "fixed wing" vliegtuig? Dan heb je dat in principe helemaal niet nodig. Buiten bereik vliegen hoort pas te gebeuren
als je het vliegtuig al LANG niet meer kunt onderscheiden. Daar heb je dus echt geen stabilisatie voor nodig. Als je gaat lessen en het vliegtuig heeft het niet
echt nodig, overweeg dan eens het zonder te doen. Simpeler, en er kan minder mis (aan de electronica kant tenminste ... :-))

Hallo Hein,

Dat weet ik wel, maar het lijkt me wel eens geinig, om met de on-board camera te kunnen meekijken, terwijl het vliegtuig zelfstandig terugkeert en rondjes gaat vliegen.
Voorlopig voor mij de enige manier om FPV te bedrijven, want vliegen met een schermpje voor m'n neus lukt me (nog) niet.

Groeten, Jan.

1) Nu wordt voor de AR Pro een 40A regelaar geadviseerd, dus ik heb Flycolor gemaild en gevraagd, of hun FlyDragon serie inderdaad in de ZOHD vliegtuigen met Kopilot gebruikt worden.
Als dat het geval is, zou ik het lek boven hebben.

2) Iets anders; in de gigantisch grote thread op RCG had iemand hetzelfde euvel en heeft z'n scope eraan gehangen op te kijken wat er loos kon zijn. Met de scope eraan startte de regelaar gewoon op...
Hij dacht, dat de 1Meg weerstand van de scope er iets mee te maken kon hebben en heeft zo'n weerstand over de signaaldraad en de nul van de regelaar gelegd, probleem opgelost.
Kleine update over de gang van zaken:
1) Bericht van Flycolor gehad, hun FlyDragon serie regelaars is inderdaad geschikt voor gebruik met de Kopilot.

2) Een weerstand van 1Meg tussen de signaal en nul haalt dus niks uit.

Na een middagje hannesen heb ik de regelaar wel aan de praat:
- Eérst de rode draad uit de verbinding tussen regelaar en Kopilot.
- Kopilot in manual mode op de zender (0%)
- Dan de regelaar op de batterij aansluiten, die begint gelijk te piepen dat 'ie geen signaal krijgt.
- Vervolgens de rode draad (middels een schakelaar) verbinden, zodat de Kopilot en ontvanger stroom krijgen. De regelaar initieert en je hebt motorcontrole in manual mode.
- Pas als de GPS LED vast brandt, heb je ook motorcontrole in stabilized mode.

Waarom er een korte vertraging moet zitten tussen het aanzetten van de regelaar en de Kopilot, is me niet helemaal duidelijk, maar dat zal wel in de firmware van regelaar en Kopilot zitten.
Ik heb er nu een schakelaartje tussen, maar een elektronische oplossing heb ik liever, die kun je ook niet vergeten en vervolgens op het veld de boel niet aan de praat krijgen...

Ideeën?

Nu nog uitvogelen hoe de auto launch werkt...

Groeten, Jan.

Wat ik eerder heb gezien is dat een regelaar in programmeer modus ging door een gek signaal uit een ontvanger voordat de normale puls begon. Wellicht doet de autopilot dat ook. De oplossing weet ik niet, maar het kan wellicht helpen.

Wat ik eerder heb gezien is dat een regelaar in programmeer modus ging door een gek signaal uit een ontvanger voordat de normale puls begon. Wellicht doet de autopilot dat ook. De oplossing weet ik niet, maar het kan wellicht helpen.
Nee, deze regelaar speelt z'n muziekje ten teken dat er stroom op staat en verder gebeurt er niks, nada nop. Als ik in de programmeermodus wil komen, moet ik de regelaar zonder tussenkomst van de Kopilot rechtstreeks aan een ontvanger hangen.
Alleen als ik de bovenstaande inschakel volgorde aanhoud, wil de regelaar 'armen' terwijl tegelijk de Kopilot opstart.

Ik heb wel instelbare inschakelvertragings printjes liggen, maar die zijn vrij groot en werken met een 555 en een relais. Daar het om een minieme vertraging gaat, zou ik liever een volledig elektronische schakeling gebruiken, die kompakt op te bouwen is.

Groeten, Jan.

Veel regelaren kan je ook via een kastje of interface programmeren, dan hoor je niets. Dus geen piep zoals via de stick programmeer modus.

Klopt, maar zo'n regelaar is dit niet/heb ik geen programmeerkaart voor.

Het 'probleem' is een zo simpel mogelijke inschakelvertraging (schema), zonder relais te vinden.

Groeten, Jan.

Back