Regelaar mysterie.

[QUOTE="
Nu nog uitvogelen hoe de auto launch werkt...
Groeten, Jan.[/QUOTE]

Hallo Jan

Handleiding gelezen?

One click return home, the plane will return home automatically when it was out of RTH range, this mode can be used for assist hand-launch, you can switch to this mode on ground, pull the throttle to 80%-100%, in this moment the throttle is not activated, when the plane flying speed is >4m/s, the throttle will be activated, you can hand-launch the plane and it will automatically climb to 35m height and auto-hovering in a circle

oh en dit staat er ook in:

Q:I powered on the plane, after the Kopilot working, shortly the motor is working by itself (or the motor keep beeping), what is the reason?
A:The throttle range is not calibrated, please switch to manual mode, process the throttle range calibration according to the ESC manual.

groet Hans

ps onderstaande heb ik eens ergens op internet gevonden:

ZOHD autopilot info

correct no power to motor without GPS lock in RTH or STAB mode...to help prevent fly aways

Neutral calibration solution ( oplossing)

Neutral cal is done with the sticks. Radio cal is done with the settings module. The manual is correct. I’ve installed and calibrated four of these so far and the instructions are correct and work.

Start with a new model as the manual instructs. Do not set up any mixes. AETR 100%. No dual rates
Connect everything per manual
Select the plane type
Check surface direction with manual and then in stabilized mode. Correct things as needed to get it working right. Reverse channels in the radio and/ or in KP pots to make it work right
Do neutral cal
Do radio cal

Importantly, fly the plane in manual and get trims right. Adjust pushrods so that trims can be close to middle position. Then redo the radio cal. Then fly in Stab mode and enjoy your flight!

Solution was to reverse channels 1, 2 and 4. Throttle and rudder are both -100 when sticks are bottom right, aileron and elevator are +100 sticks bottom left. This for a Taranis and Frsky SBUS receiver.

Laatst bewerkt:
Handleiding gelezen?
One click return home, the plane will return home automatically when it was out of RTH range, this mode can be used for assist hand-launch, you can switch to this mode on ground, pull the throttle to 80%-100%, in this moment the throttle is not activated, when the plane flying speed is >4m/s, the throttle will be activated, you can hand-launch the plane and it will automatically climb to 35m height and auto-hovering in a circle
Hallo Hans,

Of koars!

De onderstreepte tekst klopt trouwens niet; je kunt niet 'return to home' als je 'out of RTH range' bent, dat is Chinglish.
Als je de failsafe goed hebt ingesteld, komt het vliegtuig terug als je buiten bereik dreigt te vliegen.
Als je de RTH schakelaar omhaalt, komt het vliegtuig sowieso terug en gaat op hoogte, rondjes vliegen.

Andrew Newton heeft die hoogte proefondervindelijk bepaald door een mini Mavic in de lucht te sturen, terwijl zijn vliegtuig rondjes vloog in RTH mode en de drone op dezelfde hoogte te zetten. In zijn geval was het aanzienlijk hoger dan 35m, eerder 65-70m.

Wat ik bedoel, is dat ik de RTH settings geprogrammeerd heb en de servo's bewegen inderdaad alsof er terug naar het startpunt genavigeerd wordt, maar ik heb dit nog nooit gedaan/gezien.
Auto Launch krijg ik handmatig niet aan de praat, waarschijnlijk omdat de software in de gaten heeft dat het vliegtuig niet écht de lucht in gegooid wordt, maar dat ik het als een dolle heen en weer zwaai.

Op internet staat ook een boel onzin, zoals de opmerking dat je geen mix, of dual rates in de radio kunt hebben.
Dat kan wél en is ook iets dat Kopilot gebruikers inzetten om het verschil in servo uitslag tussen manual en stabilized te compenseren. 100% uitslag in manual levert een lastig te besturen vliegtuig op, in stabilized mode halveert de uitslag ongeveer.
De eenvoudigste oplossing is dan in manual de uitslag zover te reduceren dat er weinig verschil is tussen beide modi. Ik doe dat door de rate te schakelen met dezelfde schakelaar als waarmee je de mode kiest, dan kan ik het ook niet vergeten.
Anderen programmeren een mixer voor dat doel, helemaal als het een zwever betreft, want de Kopilot doet niks met het richtingsroer, dus dan is een aileron/rudder mix handig.

Groeten, Jan.

De concrete vraag is dus: kan ik een inschakelvertragingsprint met een 555 en een relais vervangen door een elektronische variant zonder relais? Bij voorkeur zo klein mogelijk.
Het te schakelen Voltage is de 5V van de BEC, maximaal 2A.
Voedingsspanning voor de schakeling óf de 5V van de BEC zelf, of de 11,1V van de 3S Lipo.

Groeten, Jan.

Ipv de voeding te schakelen (zou ik NOOIT doen) zou ik kijken of het werkt als je het signaal naar de regelaar los koppelt in het begin en na een seconde aan sluit. Deze kan je prima onderbreken in het begin.

En die weerstand optie kan vast wel werken maar 1mohm is veeeeeeeeel te veel. Probeer eens 1kohm, dat dempt veel meer.

Hoi Jan

Welke zender gebruik jij?
Toch erg vreemd dat je dit probleem hebt.
Trouwens hoe heb jij de ZOHD aangesloten op je ontvanger, gebruik je separate kabels of S-BUS!
Hoe heb je de trim staan op je gas kanaal?
En misschien laatste eens een andere ESC proberen.
Zou toch normaal moeten kunnen werken zonder moeilijk te moeten doen.

Groet Hans

Oh en inderdaad de hoogte is niet 35 meter maar de 65-70 meter.
Met mijn Taranis X9D met unisens sensor kan ik dit uitlezen.

En met mijn Multiplex FuncubXL waar ik de ZOHD in heb zitten heb ik eens getest de HandLaunch.
Kist weg geduwd en hij vertrok zelf de hoogte in.
RTH werkt ook goed.

1) I.p.v. de voeding te schakelen (zou ik NOOIT doen) zou ik kijken of het werkt als je het signaal naar de regelaar los koppelt in het begin en na een seconde aan sluit. Deze kan je prima onderbreken in het begin.
2) En die weerstand optie kan vast wel werken maar 1mohm is veeeeeeeeel te veel. Probeer eens 1kohm, dat dempt veel meer.

1) Ik zal eens kijken of het signaal onderbreken hetzelfde resultaat geeft, als de voeding een fractie later aanzetten.
Had je hiervoor een manier in gedachten?

2) een kleinere weerstand zal ik ook nog eens proberen, niet geschoten...

Groeten, Jan.

1) Ik zal eens kijken of het signaal onderbreken hetzelfde resultaat geeft, als de voeding een fractie later aanzetten.
Had je hiervoor een manier in gedachten?

2) een kleinere weerstand zal ik ook nog eens proberen, niet geschoten...

Groeten, Jan.

Signaal vertragen kan met een simpele arduino die een input "kopieert" naar een output, maar daar even mee wacht de eerste seconde bv. Grootste risico daarmee is dat je de aandrijving verliest. Beter dan dat de hele voeding uitvalt ;)

1)Welke zender gebruik jij?
2)Trouwens hoe heb jij de ZOHD aangesloten op je ontvanger, gebruik je separate kabels of S-BUS!
3) Hoe heb je de trim staan op je gas kanaal?
4) En misschien laatste eens een andere ESC proberen.
5) Zou toch normaal moeten kunnen werken zonder moeilijk te moeten doen.
Hallo Hans,

1) Zie OP.
2) Via SBUS, maar ook met de andere bijgeleverde kabels geprobeerd, met hetzelfde resultaat.
3) Neutraal, maar alle varianten geprobeerd, maakt niks uit.
4) Ik heb er vier geprobeerd, allemaal met hetzelfde resultaat.
5) Dat doet het ook, afgezien van het feit dat de regelaar de hik krijgt van de vertraging van het doorzetten van het ontvangersignaal door de Kopilot.
Zoals ik al meldde, gebruikt ZOHD de regelaars van Flycolor/FlyDragon, maar die heb ik niet liggen (anders dan 120 en 150A boot exemplaren die waarschijnlijk niet van dezelfde firmware zijn voorzien als de FlyDragon regelaars, want ze zijn al een paar jaren in gebruik).

Groeten, Jan.

Signaal vertragen kan met een simpele arduino die een input "kopieert" naar een output, maar daar even mee wacht de eerste seconde bv. Grootste risico daarmee is dat je de aandrijving verliest. Beter dan dat de hele voeding uitvalt ;)
Hmm, ik spreek geen Arduino, zoiets zou een ander voor me moeten maken...

Groeten, Jan.

Nee, het resultaat is een piepende regelaar, die dat ook na het herstellen van de signaalverbinding blijft doen.

Een kleinere weerstandwaarde proberen moet tot morgen wachten.

Groeten, Jan

Dat is wel gek. Klinkt een beetje alsof die regelaar een bepaald punt wil zien wat de controller alleen aan het begin van het opstarten doorgeeft oid. Wellicht een regelaar eindpunten kalibratie fout?

Dat is wel gek. Klinkt een beetje alsof die regelaar een bepaald punt wil zien wat de controller alleen aan het begin van het opstarten doorgeeft oid. Wellicht een regelaar eindpunten kalibratie fout?
Van de vier regelaars, die ik geprobeerd heb, zijn de eindpunten gekalibreerd voor gebruik in een vliegtuig en speedboot, 'forward only' gedaan met de zender.
Geen van vieren wenst, zonder extra handeling, met de Kopilot samen te werken.

Groeten, Jan.

Maar je moet hem ook kalibreren met het signaal uit de kopilot, niet uit de ontvanger.
Dat heb ik als eerste geprobeerd, gas op 100% en de batterij aangesloten: niks, want de Kopilot levert in eerste instantie geen signaal, waarop de regelaar in de modus gaat waarin er niks meer gebeurt.
Hoe de stand van de gasstick ook is, zonder het vertraagd inschakelen van de BEC op de Kopilot, zal de regelaar niet armen.

Groeten, Jan.

Ik denk toch echt dat er een oplossing is, maar ik ken de kopilot niet helaas. Als ik me verveel zal ik de handleiding eens downloaden om te kijken of daar nog hints in staan maar vanuit mijn ardupilot tijd ken ik vergelijkbare problemen.

Het voordeel is dat je niet aan de andere kant van het land woont, dus met een scoop eens kijken wat het signaal precies is is een optie ;) Ze zijn niet duur maar ik doe niet veel met dat soort dingen om er 1 te willen aanschaffen.

Back