Regelgeving commerciële vluchten RPAS (luchtfotografie en -video) ???

Discussie in 'Multicopters FPV foto en video' gestart door Floor_S, 10 mei 2013.

1. Lucas

Lucas

Lid geworden:
    6 jun 2013
    In de nabije toekomst zullen de fabrikanten wel daarvoor zorgen. Ze zullen wel moeten, want als er 1 is die het wel doet, en een ander niet, prijst deze laatste zich volledig uit de markt.

2. Ad Bakker

Ad Bakker In Memoriam

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Dat zullen de fabrikanten dan ook wel gaan doen, anders raken ze hun markt kwijt. Vergeet niet dat dit Europese regelgeving gaat worden.

Zo'n Novadem U130 is volgens mij vooral bedoeld voor inspectie werkzaamheden. De bedrijven die die inspecties aan leidingen etc. gaan uitvoeren willen die dingen met alle benodigde rompslomp erbij aanschaffen. Zodra er precies bekend is wat er gevraagd wordt, worden die echt zo verkocht. Hoogst waarschijnlijk zijn ze daar al lang mee bezig.

Groet,

Ad Bakker

3. Tasz

Tasz

Lid geworden:
    10 okt 2011
    Dat denk ik ook idd
    Maar op dit moment is dat nog niet zo helaas

Het meest lullige is het nog voor de bedrijven die al een hele vloot machines heeft.

4. Ad Bakker

Ad Bakker In Memoriam

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Ach, ze zijn ook niet gek natuurlijk. Ik vermoed dat er wel een overgangsregeling zal komen.

Groet,

Ad

5. noflynofun

noflynofun

Lid geworden:
    2 sep 2012
    Nee, komt er niet, dit is het! Construction and Design Certificate VERPLICHT!
    (lees m'n eerdere post)

6. Ad Bakker

Ad Bakker In Memoriam

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Tijd zal het leren. Ik denk dat je die DARPAS club nog wat lobbytijd moet gunnen. We zien het tzt wel:D.

Groet,

Ad Bakker

7. Micropuller

Micropuller Forum veteraan

Lid geworden:
    1 jul 2004
    De nieuwe regels zijn begin Juni bekend gemaakt met de mededeling dat de verplichte keuringen en opleidingen pas in Oktober verplicht zijn. Lijkt me dat iedere serieuze fabrikant al lang bezig is om zijn zaakjes te regelen. Kwestie van afwachten dus, tot voor de meest toegepaste modellen een certificaat is afgegeven. Anders misschien een idee om met een aantal vliegers die nagenoeg hetzelfde model gebruiken samen te werken om een certificaat te verkrijgen en de kosten/moeite te delen?

8. GraphicNizor

GraphicNizor

Lid geworden:
    29 mrt 2012
    Het gaat er heel erg op lijken dat ik de groundschool en mn brevet toch nog ga halen omdat ik de centen er voor heb. Maar dan is nogsteeds de vraag, voldoet ieder model aan de eissen? DJI? Moet je nog iemand meenemen voor de camera terwijl ik niet kan zien wat de camera doet etc. Lastig. Is er meer informatie te vinden wat dit betreft zonder gebruik te maken van Darpas

9. Rogier

Rogier

Lid geworden:
    10 mei 2012
    Welk brevet? Dat is iets wat ik totaal mis overal... de kunst van het vliegen wordt nergens maar dan ook nergens geborgd... Bij EuroUSC wordt alleen je OM nagelopen en of je de noodsituaties onder de knie hebt. Formeel zou je een fabrieksopleiding moeten hebben van de fabrikant van je RPAS en die geeft je dan een certificaat dat je kan vliegen. Ik denk eerlijk gezegd dat er geen enkele fabrikant ook maar een klein beetje de intentie heeft om iemand op te leiden. Waarom, hij verdient zijn geld met frames, dus het certificaat zal wel voorgedrukt in de doos zitten en moet je nog even aanvullen met je eigen gegevens. Volgens mij een enorme fail, want juist het kunnen vliegen in manual modus is waardoor het regelmatig misgaat. Hoevaak heb ik al gehoord dat een gps signaal wegvalt, een hexa nose-in vliegt en even later gecrashed is....

10. Micropuller

Lid geworden:
    1 jul 2004
  11. noflynofun

noflynofun

Lid geworden:
    2 sep 2012
    Nope, per 1 juli in de Staatscourant gepubliceerd, dus per die datum effectief, en een groepscertificatie doet IL&T niet aan, wel een accredited manufacturer, maar daar is er nog maar één van met een minimum aanschafprijs van $100.000

12. Micropuller

Lid geworden:
    1 jul 2004
    Zo te zien gaat het alleen om het examen. De benodigde vaardigheden word je geacht al onder de knie te hebben.

13. GraphicNizor

GraphicNizor

Lid geworden:
    29 mrt 2012
    Ok dat scheelt.die vaardigheden heb ik dan al wel. Loop een checklist na bij iedere vlucht. Simuleer een wegvliegende drone en uitval van de zender om de week. maar mag ik dan met mijn groundschoolpapiertje dan weer vliegen? want ik neem aan dat mijn RPAS ook gecontroleerd gaat worden. Heb t gevoel alsof ik een heel groot deel mis. STel dat ik straks een gecertificeerd toestel moet halen is de aanschafwaarde idd 10k en meer. Denken aan de bekende AT8 drone... mijn f550 heeft geen certificaat gehad zover ik weet... Dank voor je antwoord MP iig.

14. Tasz

Tasz

Lid geworden:
    10 okt 2011
    Nee camara man moet alleen aanwezig zijn bij part 2.
    Tenmiste als dat in je OM beschreven staat

15. Psygho (Emil)

Psygho (Emil) Forum veteraan

Lid geworden:
    7 jan 2004
    Yep crashes door ondeugdelijke frame's lijken me zowat niet aan de orde...
    Denk dat dan eerder nog een verkeerde / ondeugdelijke electronische componenten keuze / (soldeer) verbindingen komen, en pas in het eind van het rijtje ondeugelijke frames..., Als top boven aan vliegervaring / kennis, in dit geval het gebrek aan...

Aan mij zetten ze nose in side in en compleet manual vliegen (ipv atti en gps) als verplicht! Kortom een soort heli brevet.

16. Micropuller

Lid geworden:
    1 jul 2004
    Klopt, en direct ook een vrijstelling voor het hebben van een bewijs van luchtwaardigheid (BvL) en geluidsverklaring en een bewijs van bevoegdheid (BvB).
    Ik weet niet waar je dat bedrag van $100.000,- vandaan haalt, maar als een multicopter in een bepaalde configuratie is goedgekeurd, zie ik niet in waarom een verkrijgen van een exacte kopie nogmaals datzelfde bedrag zou moeten kosten. Hooguit zouden er "keuringskosten" berekend kunnen worden, om te controleren of de kopie inderdaad aan de specificaties voldoet.

17. Rogier

Rogier

Lid geworden:
    10 mei 2012
    Niet in jouw geval specifiek GraphicNizor, maar daar schuilt wel een gevaar; mensen die zeggen dat ze de vliegskills wel hebben. Ik heb regelmatig vlieglessen aan mensen gegeven en ook aan mensen die zeggen dat ze het allemaal wel kunnen. Een simpele test waarbij ik de kist wegvloog en vervolgens vroeg welke kant de kist opgaat als ik naar rechts stuur deed meer dan 75% door de mand vallen... Bij vliegclubs is meestal toch ook een brevet vereist? En terecht...

18. Rogier

Rogier

Lid geworden:
    10 mei 2012
    Die 100k komt voort uit het feit dat de firma Gatewing op dit moment de enige partij is die een 'Accredited manufacturer' is. Dat wil zeggen dat ze producten afleveren die aan de eisen voldoen. In dit geval gaat het om de Gatewing X100 en die is dus als enige product op de markt direct te gebruiken zonder dat je er een luchtwaardigheidstest voor hoeft te doen. Alle, maar dan ook alle andere lichte onbemande luchtvaartuigen moeten die test door alvorens je in NL een certificering krijgt in NL. Nu is er nog tijdelijk een ontheffing voor, maar die vervalt op termijn....

Eenmaal getest is het inderdaad klaar voor volgende EXACT gelijke frames. Een buismaat dikker, andere motor of andere toeters en bellen maken dat je het riedeltje weer door moet

19. Micropuller

Lid geworden:
    1 jul 2004
    Als ik het zo eens lees, heeft een accredited manufacturer niet alleen het recht om zelf certificaten af te geven, maar ook om trainingen te geven. Eigenlijk een soort franchise-systeem. Logisch dat daar heel wat centen voor gevraagd worden (niet dat dat voor Trimble zo'n probleem is. Ik heb wel eens gewerkt met een van hun landmeetsystemen, die dingen kosten zomaar 10.000,-)

Maar als ik het goed begrijp kan iedereen zijn model gecertificeerd krijgen (mits alles in 1 keer goed gaat) voor zo'n 2000 Pond. Dat zou dus betekenen dat een fabrikant eenmalig 2000 Pond betaald voor de certificering van een nieuw model. Hoeveel invloed heeft dat op de kostprijs van een totaal systeem voor de klant?

20. Rogier

Rogier

Lid geworden:
    10 mei 2012
    Nee... een fabrikant moet een ander en duurder traject door als een operator. En... als jij er met je kist doorheen bent en ik heb een identieke kist dan nog moet ik door het proces heen gaf EuroUSC aan.

Deel Deze Pagina