Regelgeving commerciële vluchten RPAS (luchtfotografie en -video) ???

Discussie in 'Multicopters FPV foto en video' gestart door Floor_S, 10 mei 2013.

1. Ad Bakker

Ad Bakker In Memoriam

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Ik zou me niet rijk rekenen. De overheid wil het inzetten van drones door gemeentes en andere overheidsinstellingen makkelijker maken. Ik denk niet dat je daar als hobbyist of bedrijf veel aan hebt, behalve als de gemeentes hiervoor bedrijven gaat inhuren. Ik vermoed echter dat er eerder speciale eenheden bij de politie gevormd gaan worden die dit soort taken gaan krijgen.

Groet,

Ad Bakker

2. BlikvanBoven

BlikvanBoven

Lid geworden:
    21 mrt 2013
    geen idee waar jij deze conclusie vandaan haalt!? Ik ben volledig op de hoogte en sla niets over in mijn beredenering. Probeer alleen hier wat mensen een hart onder de riem te steken.

Logisch toch?
    Wat is je punt nou eigenlijk? Dat er geïnvesteerd moet worden in een toekomst conform de huidige wet- & regelgeving?

3. Rogier

Rogier

Lid geworden:
    10 mei 2012
    Dat is heel goed dat je mensen een hart onder de riem steekt. Echter moet ene ieder het geld wel eerst uitgeven en is het vrij duidelijk dat men aangegeven heeft dat te gek te vinden. Los van hoe je het calculeert (niet iedereen is hier op de hoogte van hoe je kosten in je administratie verwerkt), je moet het wel eerst uitgeven en dat moet iemand wel kunnen/willen.... Overigens gaf je idd wel aan dat je een gecerificeerd toestel moet hebben voor het examen. Daar had ik iets te snel overheen gelezen.

Dat er geinvesteerd moet worden is mij geheel duidelijk hoor Norbert en je hebt mij nooit horen zeggen dat ik daar moeite mee zou hebben. Wat is dat toch dat er mensen zijn die dan meteen weer terugvallen op een eventuele weerzin tegen investeren... Ik geef juist wat feedback op iemand die duideljk aangeeft inderdaad moeite te hebben met die investering...

Mijn punt is ook een stukje duidelijkheid verschaffen aangezien ik ook pb's en mailtjes krijg met vragen en aannames van mensen waarin ze aangeven alleen voor de pilot certificering willen gaan en dan hun piloot dienst willen aanbieden. Maar dan gaan ze dus voorbij aan het feit dat ze dat alleen kunnen halen met een gecertificeerd frame. Dan is het toch alleen maar goed dat ik dat hier deel met een ieder ipv alleen via een pb?

Wij zijn allebij Darpas lid Norbert en ik ben ervan overtuigd dat het ons wel duidelijk is. Echter zijn er ook een flink aantal mensen voor wie die dat het niet is en zijn er genoeg die het nog niet allemaal overzichtelijk hebben. Die kunnen met dit soort info toch vooruit? Jammer dat je daar dan, in mijn ogen, zo geaggiteerd op reageert. Als het niet op prijs wordt gesteld hou ik mijn klep wel en moet een ieder het zelf maar uitzoeken.

Waarom deel je je initiatief wat je hierboven aangeeft niet met de Darpas leden. Of gewoon hier? Er gaan zo meerdere initiatieven ontstaan... dat lijkt me ook niet de bedoeling van een gezamelijke branchevereniging..

4. Rogier

Rogier

Lid geworden:
    10 mei 2012
    Gisteren overigens nog met eem fptpgraaf gesproken die aangaf hoe hij te werk gat... hij wordt ingehuurd om foto's te maken, hij maakt bij elke locatie 2 foto's vanaf de grond en krijgt voor die foto's betaald. De foto's die hij vanuit de lucht maakt levert hij er gratis als service bij. Er wordt opgestegen vanaf het perceel van de opdrachtgever, met als enige voorwaarde dat hij de grondeigenaar is en dus schriftelijk toestemming geeft om op te stijgen...

Is dat de kant op waar we heen willen? Kan niet de bedoeling zijn dat we deze kant op gaan en dat mensen dit soort 'work-arounds' gaan bedenken...

5. BlikvanBoven

BlikvanBoven

Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Aannames & conclusies dit.
    Ik ben niet geagiteerd (mooi woord overigens) maar reageerde slechts op je eerdere aanname & conclusie dat ik zaken over het hoofd zie hetgeen een onjuiste aanname & conclusie van je is.

Dit stuk roept 'wederom' diverse reacties bij mij op.
    1) Delen met de DARPAS leden!?
    Ik ben het met je eens dat DARPAS idd iets is wat door de leden vwb het forum in leven blijft. Tot op heden heb ik vele vragen gesteld aan het bestuur maar tot op de dag van vandaag (op een aanvaring met de voorzitter na) er 0,0 antwoord op terug gekregen.

Wat ik (wij) aan het opzetten zijn zal straks met iedereen, dus niet alleen de DARPAS leden, gedeeld worden.

2) Meerdere initiatieven!?
    Weer zo'n aanname & conclusie. Als je nog geen idee hebt waar het over gaat is dit wat kort door de bocht. Wat ik (wij) aan het opzetten zijn heeft niets met een branchevereniging van doen in de vorm zoals DARPAS dat kent.

3) Niet de bedoeling van een gezamelijke branchevereniging!?
    Doel je hier op het belang van DARPAS of is dit in algemene zin bedoelt? Als je DARPAS bedoelt verwijs ik je graag terug naar punt 1...

Maar goed.
    Vwb het initiatief.
    Ik (wij) zijn bezig met een portal waarin de markt elkaar kan vinden. Opdrachtgevers kunnen hier de projecten plaatsen waarna (gecertificeerde) Piloten (voorzien van een gecertificeerd toestel) kunnen inschrijven. Wij denken op deze wijze dat de 'werelden' wat eenvoudiger bij elkaar te brengen zijn. Daarnaast zijn wij voornemens potentiële Piloten te begeleiden bij het certificeringstraject. Denk hierbij aan het verzorgen van de papierwinkel maar tevens ook aan het ondersteunen bij het schrijven van het OM.

Gr Norbert

6. servowire

servowire

Lid geworden:
    10 feb 2012
    Alle nieuwe (no offence) z.g.n. "Drone" vliegers zijn gewoon modelbouwers die zich iets té serieus nemen. RPAS? Drones? Certificeringen? Kom op zeg, even normaal doen.

Het zijn gewoon (ook de dure modellen) multicoptertjes van een paar kg, en zolang je niet boven mensen of ongevraagd bij huizen gaat vliegen moet dat toch niet zo lastig zijn.

Nu hebben "we" de politiek en onnozel Nederland wakker gemaakt en zitten we met de ellende. Drones. pfffffffffff

Over een maand tot een jaar liggen de quadjes (ik heb al op chinese handelssites 1) de partijen te koop gezien) met misschien dan wel HD brushless china-gimbal bij de Intertoys en is de nieuwigheid er wel van af. Dan kunnen de echte modelbouwers weer opgelucht lekker vliegen.

Bron 1): Super 2.4g 4-axis 4ch Camera Rc Quadcopter (lights) - Buy 2.4g 4ch Rc Quadcopter With Camera,2.4g 4ch Rc Quadcopter Ufo With Gyro,Camera Quadcopter Rc Helicopter Product on Alibaba.com)

7. Tasz

Tasz

Lid geworden:
    10 okt 2011
    Hahahahahahahaha (sorry dat is enigste antwoord wat ik kan verzinnen)

8. BlikvanBoven

BlikvanBoven

Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Je post in het verkeerde topic.
    Dergelijk 'geleuter' hoort volgens mij in het topic 'de modelbouwkroeg' thuis.

De Modelbouwkroeg - Modelbouwforum.nl

9. servowire

servowire

Lid geworden:
    10 feb 2012
    Nee, hoort zeer duidelijk hier thuis. Wetgeving (modelvliegtuigen) voldeed prima, maar nu hebben we "de wetgever" wakker gemaakt; doordat de media een paar incidenten opblaast is iedereen in paniek over "Drones".

10. Rogier

Rogier

Lid geworden:
    10 mei 2012
    Een lesvliegtuig die op zeer kleine afstand een drone passeert op 1400 foot vind ik niet iets kleinzerigs. Het bij de media leggen is wel erg makkelijk, leg het eerder neer bij een aantal piloten die de grenzen opzoeken, bewuste risico's nemen of die het stukje 'gezond verstand' missen. En daarnaast; ik juich regelgeving juist toe, maar het is zoals vaker in NL eerst erg strak en langzaam maar zeker gaat er een werkbare situatie komen.

11. BlikvanBoven

BlikvanBoven

Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Kortom,
    verkeerde topic dus.

Dit topic gaat over 'regelgeving bij commerciele vluchten RPAS' en heeft dus niets met de modelbouwwetgeving van doen. Commerciele vluchten vallen hier nl niet onder.

12. SoluSon

SoluSon

Lid geworden:
    9 jun 2011
    Waar zit die LIKE knop? Ik vind hem briljant!!!

13. Tasz

Tasz

Lid geworden:
    10 okt 2011
    Lekker laten lullen joh.
    Is toch overduidelijk dat hij geen idee heeft waar hij het over heeft.

Lekker belangerijk

14. Ad Bakker

Ad Bakker In Memoriam

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Dan is het toch wel legitiem om je af te vragen of een dergelijke discussie op een modelbouwforum thuis hoort?

Groet,

Ad Bakker

15. Tasz

Tasz

Lid geworden:
    10 okt 2011
    Was de fles azijn lekker Ad?

16. Rogier

Rogier

Lid geworden:
    10 mei 2012
    En toch.... ook al willen sommigen het allemaal erg belangrijk vinden, duur en prijzig, maar het is en blijft gewoon veredelde modelbouw.. Dat geldt voor de S800, de Phantom (zeker zelfs als huis tuin en keuken kistje), voor een SIX enz enz... het is en blijft modelbouw dat commercieel wordt ingezet. Ik geef Servowire deels wel gelijk met zijn opmerking.. en dan vooral "Het zijn gewoon (ook de dure modellen) multicoptertjes van een paar kg"... het is gewoon niets meer en niks minder.

17. Ad Bakker

Ad Bakker In Memoriam

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Ik kan het je niet kwalijk nemen dat je niet weet hoe dicht je tegen de waarheid aan zit.:( Het enige verschil, nee was niet lekker.

Groet,

Ad

18. Tasz

Tasz

Lid geworden:
    10 okt 2011
    Haha ;)

19. Rogier

Rogier

Lid geworden:
    10 mei 2012
    Kan je eens aangeven wie 'WE' zijn? Ik ben daar heel erg nieuwsgierig naar.... Ik kan al wel direct de motivatie achter mijn vraag gaan toelichten, maar ik pas ervoor om 3x op 1 dag door iemand afgesnauwd te worden, met zo komt het bij mij over; belerende intonaties, dat ik aannames doe en conclusies trek.

20. BlikvanBoven

BlikvanBoven

Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Je hebt PB.

Dag Rogier,
    ik vermoed dat je hier doelt op mijn quotes en bevindingen rondom je uitingen. Zoals ik tevens in de PB aangeef is het absoluut niet mijn intentie om je in welke zin dan ook negatief te raken. Dat ik het niet met je eens ben en mijn bevindingen mbt je uitingen heb verwoord had niet op een manier gemogen waardoor bij jou de indruk is ontstaan dat ik je afsnauw.
    Mijn excuus daarvoor!

Laten we er van uit gaan dat we niet geheel op 1 lijn zitten en dat ik dat binnen jouw beleving onaangenaam verwoord heb.

Gr Norbert

Deel Deze Pagina