Regelgeving commerciële vluchten RPAS (luchtfotografie en -video) ???

Discussie in 'Multicopters FPV foto en video' gestart door Floor_S, 10 mei 2013.

1. BlikvanBoven

BlikvanBoven

Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Dag Ad,
    het heeft absoluut wel een plaats binnen dit forum echter zoals ik aan geef niet geheel binnen dit topic daar dit topic over 'commerciële' toepassing gaat.

2. vinnygogo

vinnygogo Forum veteraan

Lid geworden:
    11 jun 2006
    ik ook wel;)

3. EdAkker

EdAkker

Lid geworden:
    18 aug 2012
    +1 voor servowire en rogier. Het is modelbouw en blijft modelbouw. Je gebruikt je hobby om een paar centjes bij te verdienen, niets meer en niets minder.
    Dus alle zichzelf professional noemende op dit forum, doe alsjeblieft normaal. Je speelt nog gewoon met multicopters, niet met een Boeing 747, hoe graag je dat ook mag denken.

De regelgeving lijkt me vrij duidelijk. Je moet dat piloten papiertje halen, theorie groundschool, en een praktijkvliegexamen, kost opgeteld ongeveer 1400 pond. Je multicoptertje waar je mee vliegt moet een bewijs van luchtvaardigheid hebben. Dat piloten papiertje kan je alleen maar halen bij de euro usc. Je mag alleen maar examen vliegen met een multicoptertje met een airworthines papiertje, en daarvoor moet je een multicoptertje hebben die aan bepaalde eisen voldoet, die een zeer uitgebreide handleiding heeft in het engels, en die voor 2000 pond goedgekeurd moet zijn. Ook bij euro usc.

Als je al die papierwinkel in orde hebt, dan pas zal il en t een soort van vergunning verlenen, zonder die papiertjes doen ze dat niet. Het is de vergunning van il en t waar het allemaal om draait.

Het is allemaal zwaar overtrokken voor modelbouw multicopters. Het wordt tijd dat ze bij il en t wat beter voorgelicht gaan worden. En dat ze inzien wat het nou exact allemaal inhoud, en hoe onze hobbymachientjes gebruikt worden. Er kan met veel minder regels veel meer bereikt worden.

4. SoluSon

SoluSon

Lid geworden:
    9 jun 2011
    Zo he he.. Eindelijk iemand die het wel begrepen heeft.

5. BlikvanBoven

BlikvanBoven

Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Vlgs mij gaat het daar niet om maar gaat het er om of er op dit moment legaal gevlogen kan worden en indien ja, onder welke voorwaarden.

Dat het 'gewoon' multi's zijn is niet relevant.

6. Ad Bakker

Ad Bakker In Memoriam

Lid geworden:
    20 feb 2009
    En daar vrees ik toch dat je de plank misslaat. De regels voor professioneel gebruik worden streng geformuleerd omdat er dan gevlogen mag gaan worden op plaatsen die normaal gesproken niet toegestaan zijn. Dat houdt dus in dat de gebieden waar hobbymatig gevlogen mag worden nog veel nauwer omschreven zullen gaan worden. Het blijft koffiedik kijken, maar het zou best wel eens doorgeschoven kunnen worden naar de gemeentelijke overheden om te beslissen waar gevlogen mag worden, en dan wordt dat dus "nergens behalve".

Als ik sommige filmpjes zie passeren dan kan ik me bij een streng handhavingsbeleid wel iets voorstellen. In sommige draadjes lees je hoe multicopters op onverklaarbare wijze uit de lucht komen vallen, in andere zie ze (afgelopen dagen nog) vrolijk over het (bevolkte) strand en boulevards raggen.

Groet,

Ad

7. Tasz

Tasz

Lid geworden:
    10 okt 2011
    Dat kan allemaal wel zo zijn. En ik ben het ook grotendeels met je eens.
    Echter denken ze er daar bij ILenT toch anders over helelaas.

Wat daar ook nog bij komt is dat het niet voor iedreen bijverdienste zijn. Er zijn er ook die (al een paar jaar) hun brood ermee verdienen.
    Die zien het allang niet meer als hobby.

Ik snap alleen niet in welke opzichten we normaal moeten doen zoals jij dat zegt?
    Ons niet aan de regels houden ofzo? Onverzekerd te werk gaan?

8. Rogier

Rogier

Lid geworden:
    10 mei 2012
    Ed heeft wel gelijk... op dit moment is er een wetgeving (is trouwens nog helemaal geen wet) die 1 op 1 van de 'grote' luchtvaart is overgenomen. Een actie door een partij om alle incidenten te voorkomen, maar onvoldoende kennis heeft van hoe en wat (iig ten tijde van het instellen van het algehele verbod). In het verhaal van Ed staat exact wat er allemaal moet gebeuren om legaal te vliegen.

Dat het 'gewoon' multicoptertjes zijn mag in de ogen van sommigen niet relevant zijn, maar dat is het in mijn ogen wel degelijk. We moeten het niet zwaarder maken dan het is.... het is en blijft veredelde modelbouw die op een nieuwe manier wordt ingezet, waarbij er een aantal serieuze incidenten zijn geweest die ertoe hebben geleid dat er een hele dikke streep is getrokken met als gevolg een over the top regelgeving. Met daarnaast ook nog eens een buitenlandse monopolie partij die als 'het instituut' wordt gezien die de regels en eisen van de (burger)luchtvaart zoveel mogelijk projecteren op de modelbouw multicoptertjes.... Dat is toch precies waar we de hele tijd over praten, hoe het te halen, wat er overkil is, waarom er geen < 7kg klasse is enz enz?

En om dan nog maar te zwijgen van de 'multicoptertjes' die er worden aangeboden voor exorbitante prijzen en die zo gammel zijn, dat de Lego bouwwerken van mijn zoon luchtwaardiger zijn dan die so called 'pro frames'..... Maar dat verder ter zijde.

9. servowire

servowire

Lid geworden:
    10 feb 2012
    Ho ho, begrijp me niet verkeerd, ik heb het beste voor met alle modelbouwers en profi-vliegende multicopter piloten. Ik vind alleen dat de tendens iets te serieus is, en de wetgever ons dan ook té serieus gaat behandelen = strenge regels.

Ik zou het erg jammer vinden als we straks allemaal APK keuringen (ook zo'n aanfluiting) moeten doen voor onze multicopters.

In mijn optiek is het belangrijk dat we veilig (!) vliegen. Een profi vlieger zorgt wel voor dat zijn spul (goede props, nette ESC's, enz) goed voor elkaar is, het zijn de "Ik wil ook zon drone!" mensen die onveilige situaties maken. (en soms weet men ook gewoon niet beter).

10. Tasz

Tasz

Lid geworden:
    10 okt 2011
    Ben je gek, denk je nou echt dat die regelgeving is ontstaan door dit soort discussies hier

Echt niet

Er zijn gewoon een aantal incidenten gebeurt.
    Daarbij heeft de "drone" ook nog een slechte reputatie wat betreft privacy wet.

Daarbij kan je wel zeggen dat de wet modelvliegen voldoet. Maar vervolgens houd niemand zich eraan.

Kijk maar gister naar het jeugdjournaal. Recht boven kinderen. maar dan echt recht.
    Dan denk ik bij mij eigen wie veroorzaakt nu de nieuwe wetgeving.

Wij die serieus de nieuwe regels willen volgen en af en toe zeiken dat het allemaal veel geld kost?
    Of die maloot die dat shot boven onschuldige kinderen maakt?

Ik weet het wel. Jij ook?

11. servowire

servowire

Lid geworden:
    10 feb 2012
    Mee eens, maar dan gaat het zo: Er is wetgeving. Al jaren. Maar de cowboy vliegers houden zich er niet aan. (vliegen te hoog, boven mensen, crashen op je schoonmoeder, bij luchthavens, enz)

Gevolg: We gaan nog meer wetgeving maken? Waar de cowboy vliegers zich niet aan gaan houden, enz. enz.

12. Tasz

Tasz

Lid geworden:
    10 okt 2011

Helemaal mee eens. Maar wat doe je eraan?? Ik denk weinig

13. servowire

servowire

Lid geworden:
    10 feb 2012
    Kijk. Weer een bericht in de media van een "Drone" (aka een quadcopter vliegende modelbouwer) die een paar euro's aan het bijverdienen is..... met misschien wel letsel. Prima, maar vlieg dan niet boven mensen....

Drone crash: | WTVR.com

14. vinnygogo

vinnygogo Forum veteraan

Lid geworden:
    11 jun 2006
    piloot reageerde wel adequaat door de multi direct te disarmen, kwam die gelukkig niet met draaiende messen neer...

15. BlikvanBoven

BlikvanBoven

Lid geworden:
    21 mrt 2013
    en dan ga jij het weer verder verspreiden... en verder... en verder... tja... hoe zei je het ook al weer... O ja... niet zo veel aandacht aan geven anders wordt de wetgeving verscherpt... dat was het ja ;)

16. Ad Bakker

Ad Bakker In Memoriam

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Maar niet de illusie hebben dat het forum daar iets toe doet:D. Nog nooit Modelbouwforum.nl als bron in een nieuwsbericht vermeld zien worden:(.

Tja, je kan regels formuleren maar je zal altijd personen blijven hebben die deze aan hun laars lappen. Het aantal dat dit flierefluitend doet zal wel omgekeerd evenredig zijn met de mate waarin gehandhaafd wordt en er sancties (boetes en inbeslagneming) worden uitgedeeld.

Groet,

Ad Bakker

17. BlikvanBoven

BlikvanBoven

Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Het was meer vanuit cynisme bedoelt daar de poster er een issue van maakte dat juist door dergelijke zaken er regels komen.

Ik maak mij er niet zo druk om.
    Ik hoor bij de groep die alle papieren op orde moet hebben en die iedere vlucht (na toestemming) dient te melden... Voor een dergelijke vlucht als getoond in het filmpje krijg je in Nederland (los van het feit of je dat moet willen) geen toestemming ;)

18. servowire

servowire

Lid geworden:
    10 feb 2012
    Waar zeg ik dat? Je legt mij nu woorden in de mond.

Ik heb wel geschreven dat we hebben de wetgever wakker maken door te spreken over "Drones" en er geheimzinnig over te doen. Het zijn gewoon modelvliegtuigjes die voor een leuk zakcentje worden ingezet.

19. pardoez

pardoez

Lid geworden:
    3 mei 2007
    Even voor de goede orde, Drones zijn heel wat anders dan onze Multicopters

20. Tasz

Tasz

Lid geworden:
    10 okt 2011
    Niet helemaal. Drones is een onofficieel verzamelwoord voor onbemande vliegtuigen.
    Officieel is een multicopter een rpas (Remoted Pilot Arcraft System) en dat valt onofficieel onder drones

Officeel dus een rpas

Deel Deze Pagina