Regelgeving commerciële vluchten RPAS (luchtfotografie en -video) ???

Discussie in 'Multicopters FPV foto en video' gestart door Floor_S, 10 mei 2013.

1. Tasz

Tasz

Lid geworden:
    10 okt 2011
  2. Tasz

Tasz

Lid geworden:
    10 okt 2011
    Brandweer wil inzet drone zonder vergunning

http://www.telegraaf.nl/binnenland/22004078/__Brandweer_wil_inzet_drone__.html

3. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Nood breekt wetten.

4. Ad Bakker

Ad Bakker In Memoriam

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Vind ik ook, het verbaast me dat daar nog geen (voorlopige) regelingen voor zijn ingevoerd.

Groet,

Ad

5. Tasz

Tasz

Lid geworden:
    10 okt 2011

Mee eens
    Ik vind allen "zonder verguning" een beetje kort door de bocht.
    Je kan denken aan een speciaal brandweer vergunning oid

Maar als het mensen levens kan redden gelijk doen natuurlijk

Laatst bewerkt: 25 okt 2013
  6. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik had meer ballen van de brandweercommandanten verwacht eerlijk gezegd.

7. Pr0t0t0ype

Pr0t0t0ype

Lid geworden:
    31 okt 2010
    Ik las net in de luchtvaartuigen.pdf van Ilent dat een ontheffing aanvragen bij de gemeente sinds 1 oktober 60 euro kost.

Geld dit voor alle verzoeken?

8. BlikvanBoven

BlikvanBoven

Lid geworden:
    21 mrt 2013
    de aanvraag bij ILenT bedraagt €60,-

Dat geldt inderdaad voor alle aanvragen.

9. phicoh

phicoh

Lid geworden:
    3 sep 2013
  10. Tasz

Tasz

Lid geworden:
    10 okt 2011
    Nee

IlenT vergunning is voor het vliegen. Dat jij er toevallig een camera onderhangt is een ander verhaal.

11. phicoh

phicoh

Lid geworden:
    3 sep 2013
    Klopt maar dat is niet zoals het in de krant staat. Dan is de vraag of die journalist dat argument verzonnen heeft of dat het van de brandweer kwam.

Geeft natuurlijk ook wel aan wat belanghebbende partijen hebben laten liggen. Waarom zou je als je commerciel boven een braakliggend terrein wil vliegen een volledig gekeurd model en een vergunning om op te stijgen nodig hebben?

Hetzelfde geldt voor vliegen boven boven bebouwing. Een WA verzekering zou toch genoeg moeten zijn.

Boven mensen en (spoor)wegen vliegen is natuurlijk wel iets wat aan strenge eisen moet voldoen.

12. Tasz

Tasz

Lid geworden:
    10 okt 2011
    Heel simpel. Je heb met ander lucht verkeer te maken.
    De hoofdlijnen van de cursus bij het eurousc gaat voornamelijk over risico analyse en gebruik van het luchtruim.

Je wilt niet weten hoeveel laag vlieg gebieden wij hebben in nederland.
    En ja daar kwam ik tijdens de cursus pas achter ;)

13. SkyJohn

SkyJohn

Lid geworden:
    10 mei 2013
    Klopt, ik zag gisteren een Boeing 747 op 50 meter hoogte over Tilburg vliegen. Kon de Passagiers koffie zien drinken.

14. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Je lijkt het niet serieus te nemen....
    Google eens op "Laagvlieggebieden Nederland"en dan zie je ze wel.
    Een voorbeeld is deze. Zoals je ziet mag militair verkeer in dit gebied tussen 100 en 1000 voet AGL vliegen. Dus tussen de 30 en 300 meter. Nederland ligt vol met dit soort gebieden.
    Een 747 op 50 meter zul je er niet snel zien maar heli's en F16's mogen er nog lager dan 50 meter....

Deze gebieden zijn niet altijd actief maar als ze dat wel zijn moet je een beetje opletten.

15. phicoh

phicoh

Lid geworden:
    3 sep 2013
    Grappig dat voor hobbyisten het volgende volstaat:
    ". vluchten zijn toegestaan tot een hoogte van maximaal 300 meter boven de grond of het water in luchtruim met klasse G, mits
    [...]
    2° voor vluchten binnen een gebied waarin laag mag worden gevlogen door civiele of militaire luchtvaartuigen iemand met de bestuurder van het modelluchtvaartuig meekijkt om deze te kunnen waarschuwen voor luchtvaartuigen;"

Blijkbaar moeten professionals daar een dure cursus voor volgen. :)

16. Ad Bakker

Ad Bakker In Memoriam

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Dit is voor vluchten op plaatsen die vanwege additionele risico's ten alle tijden voor hobbyisten verboden zijn.
    Je kan wel proberen om alle regelgeving belachelijk te maken alsof er alleen maar een aantal dombo's bezig zijn om ijverige "professionele" vliegers te pesten, maar de werkelijkheid ligt wel even wat genuanceerder.

Groet,

Ad Bakker

17. Tasz

Tasz

Lid geworden:
    10 okt 2011

Deze opmerkingen zeggen genoeg lijkt mij :murder:

En DAAROM is die regelgeving en opleiding zo belangrijk.
    Puur omdat mensen echt geen idee hebben wat er boven ons hoofd gebeurt en geen idee hebben hoe het werkelijk in elkaar steekt.

ILenT wil alleen maar dat je weet waar je mee bezig bent. En aangezien er nog van dit soort reacties gegeven word lijkt mij dat ook geen overbodige luxe

Overigens was de opmerking over de laag vlieg gebieden maar een voorbeeld. Je leert echt heel veel op die cursus en je ziet dan pas wat voor gevaar je kan zijn.

18. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Dat ben ik helemaal met je eens. Alleen zit het voor mij precies andersom. Ik heb (en ik ben een echte hobbyist) ooit per ongeluk met mijn zwever in een laagvlieggebied gestaan en ben me helemaal de klere geschrokken. Daar zien ze mij dus nooit meer. Ofwel, ik kan niet helemaal begrijpen waarom ik als hobbyist in een laagvlieggebied mag vliegen met mijn model. Hadden ze dat voor alles en iedereen verboden dan had ik daar alle begrip voor gehad :D

19. BorisB

BorisB Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mei 2012
    Daarom ben ik overgestapt naar multicopters van 300gram tegenwoordig als hobbyist. :)

Maar nee inderdaad. Ik kom vaak in de buurt van maas en waal gebied en ze komen daar erg laag aanvliegen. Een paar jaar geleden was zelfs een apache in de stroom kabels gevlogen :). Heel het gebied zat zonder stroom.

Laatst bewerkt: 31 okt 2013
  20. Ad Bakker

Ad Bakker In Memoriam

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Ik weet niet wat de regels zijn in (bepaalde delen van?) de Hoekse Waard, maar daar komen de helicopters duidelijk onder de 30 meter over, ze scheren net over de boomtoppen van echt geen al te hoge bomen.
    Niet zo lang geleden nog stennis over geweest omdat er een ongeluk gebeurde met paarden van een manege die ervan schrokken.

Ik zou daar ook niet met m'n modelvlieger gaan spelen. Er zijn perioden dat het erg intensief is.

Groet,

Ad Bakker

Deel Deze Pagina