Regelgeving commerciële vluchten RPAS (luchtfotografie en -video) ???

Discussie in 'Multicopters FPV foto en video' gestart door Floor_S, 10 mei 2013.

1. BlikvanBoven

BlikvanBoven

Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Ik zou zeggen... kijk even bij de startpost van dit topic.... daar vindt je alle linkjes die je nodig hebt.

2. Michio

Michio

Lid geworden:
    13 okt 2005
    Ik vroeg me af of inmiddels de gordijnen dicht moeten bij het indoor fpv-en. Antwoord heb ik al gevonden. Onder de 25kg valt het toestel conform luchtverkeersreglement art.1a onder lid d.
    Betekent dit dat er onder de 25kg vrij* én commercieël gevlogen mag worden? (*modelvliegregels)

3. Psygho (Emil)

Psygho (Emil) Forum veteraan

Lid geworden:
    7 jan 2004
    Nee... er mag enkel niet commercieel gevlogen worden ;)

4. EvdF

EvdF

Lid geworden:
    18 jul 2011
    Een aantal mede forumleden hebben je ook al hints gegeven waar je het een en ander kunt vinden. Waarvoor dank.

In de wetgeving is geen beperking meer voor het vliegen met modelvliegtuigen die zegt dat je alleen "op velden mag vliegen die hiervoor zijn aangewezen door de KNVvL". Dit was vroeger wel het geval.

En nog een hint: Voor particulieren valt een drone onder recreatief vliegen met modelvliegtuigen.
    verder kan ik je adviseren voor het recreatief vliegen de regeling modelvliegen goed door te lezen. wetten.nl - Wet- en regelgeving - Regeling modelvliegen - BWBR0019147

@allen: Nog steeds vind ik hier niet de regel die mij zegt dat ik als recreatieve vlieger verder dan 150 meter van de bebouwing moet vliegen noch de regel dat ik niet hoger dan 120 meter mag vliegen, wel de beperking boven van 300 meter hoogte ;) Dus ik beschouw dit als regels die de commerciële partijen onderling hebben gemaakt in het kader van zelfregulering.;)

5. Student

Student Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jan 2008
    Komt dat niet uit de wetten voor luchtvaart?
    in heel de wettensoep zijn ze er een ster in meerdere wetten op 1 dingetje van toepassing te verklaren.
    toevallig zit mijn club in de aanvliegzone van zestienhoven (net aan de rand), en wij hebben een plafond van 575 voet. soms met slecht zicht willen ze dat wel eens verlagen, maar meestal niet.
    als wij in een aanvliegzone al zo'n plafond krijgen, zal het buiten de aanvliegzone toch wel een stuk hoger zijn?

en dat vliegen alleen op een modelvliegveld, volgens mij is dat in belgie wel zo..

6. EvdF

EvdF

Lid geworden:
    18 jul 2011
    Even een citaat:
    "Artikel 2 l
    vluchten zijn toegestaan tot een hoogte van maximaal 300 meter boven de grond of het water in luchtruim met klasse G, mits
    • 1° voor vluchten binnen een afstand van 3 km van een ongecontroleerde luchthaven of een terrein dat geschikt is om tijdelijk en uitzonderlijk te worden gebruikt, waarvoor krachtens artikel 8a.51 van de Wet luchtvaart ontheffing is verleend, geen bezwaar bestaat bij de exploitant van de luchthaven respectievelijk de houder van de ontheffing;
    • 2° voor vluchten binnen een gebied waarin laag mag worden gevlogen door civiele of militaire luchtvaartuigen iemand met de bestuurder van het modelluchtvaartuig meekijkt om deze te kunnen waarschuwen voor luchtvaartuigen;"
    Kennelijk heeft je club afspraken met het vliegveld ;)

7. Rubyan

Rubyan

Lid geworden:
    10 feb 2013
    Is er online een kaart beschikbaar met alle vliegvelden van Nederland?

8. vinnygogo

vinnygogo Forum veteraan

Lid geworden:
    11 jun 2006
    op een gewone luchtverkeers kaart van nederland kan je alle luchtgebieden en vliegvelden etc zien;)

9. pegasus

pegasus

Lid geworden:
    7 dec 2013
    Bedankt voor jullie informatie. Erg duidelijk is het helaas allemaal niet.

Als je gewoon ergens vliegt is er niet veel aan de hand echter het wordt problematisch als er iets mis gaat tijdens het vliegen (b.v crash of de drone vertrekt onbestuurbaar) en je een beroep moet doen op je verzekering.

10. Lucht

Lucht

Lid geworden:
    5 dec 2013
  11. Psygho (Emil)

Psygho (Emil) Forum veteraan

Lid geworden:
    7 jan 2004
    Wel hele mooie opnames! Weer iets waarvoor je een multicopter in kan zetten!

12. Ben Jansen

Ben Jansen

Lid geworden:
    18 sep 2005
    Return to home is wel vrij nauwkeurig. :p:p

13. verfbrander

verfbrander

Lid geworden:
    23 dec 2005
    Alleen zijn Lipo is wel vrij snel leeg.. wist niet hoe snel hij weer terug moest gaan.

14. Tasz

Tasz

Lid geworden:
    10 okt 2011
  15. Ad Bakker

Ad Bakker In Memoriam

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Goede zaak dat er nu ook een NL partij in deze markt komt.

Het is voor velen te hopen dat NLR dit ook in gewoon Nederlands gaat verzorgen. Voor nationaal opererende bedrijven geeft het alles in het Engels moeten doen geen enkele meerwaarde, eerder het tegendeel. Voor communicatie met (potentiële) afnemers is het wel zo prettig om geen gebruik van Engels vakjargon te maken.

Groet,

Ad Bakker

16. Tasz

Tasz

Lid geworden:
    10 okt 2011
    Ja idd. Daar ben ik nog niet achter of dat zo is

17. Rogier

Rogier

Lid geworden:
    10 mei 2012
    Denk dat het niet heel lang duurt dat er nog een partij is... Er zijn volgens mij zelfs al trainingen gegeven in december en ze zijn goedgekeurd door ILenT. Daarnaast heb ik door de opzet van de training nu al een hogere pet er van op dat EuroUSC. Daarnaast ook nog eens mensen met verstand van zaken en de nodige ervaring..

Zie: Planning januari- 2014 RPQ-s/GS/14/001NL | Unmanned Aviation Solutions B.V.

Ik denk dat bij alle trainingen de voertaal Engels blijft omdat er door een Engels bedrijf toezicht op de kwaliteit van de trainingen wordt gehouden. Ook goede zaak lijkt me overigens...

18. Tasz

Tasz

Lid geworden:
    10 okt 2011
    Ik ben ook benieuwd wat de prijzen worden.

19. Ad Bakker

Ad Bakker In Memoriam

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Vind ik niet. Werkt volgens mij alleen maar drempelverhogend voor een bepaalde categorie mensen die voor het overige wel gekwalificeerd zijn.

Zou ook een duwtje in de rug zijn om voor al die "zogenaamd" onvertaalbare Engelse termen ook eens goede Nederlandse synoniemen te vinden, zolang die al niet lang bestaan. Anthony Fokker heeft het denk ik vroeger ook (aanvankelijk) gewoon over rolroeren gehad en niet over ailerons!!!:D

Groet,

Ad Bakker

20. Rogier

Rogier

Lid geworden:
    10 mei 2012
    1475 ex btw

Deel Deze Pagina