Regelgeving commerciële vluchten RPAS (luchtfotografie en -video) ???

Discussie in 'Multicopters FPV foto en video' gestart door Floor_S, 10 mei 2013.

1. BlikvanBoven

BlikvanBoven

Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Correct.
    1x Skeye
    2x Skyvision

Deze hebben allen een officiële typegoedkeuring, BvI en BvL

2. Ad Bakker

Ad Bakker In Memoriam

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Ik zag net een advertentie van een tweedehandsje, 18.000 Engelse pond. Er wordt gezegd dat dit minder dan de helft van de nieuwprijs is..........

Groet,

Ad Bakker

3. Tasz

Tasz

Lid geworden:
    10 okt 2011
    Goedemorgen wat een geld
    En daar komt je praktijk proef bij eurousc gewoon nog bij.

De multi mag dan wel gecertificeerd zijn maar je moet ook je bedrijf nog certificeren

4. Renegade

Renegade

Lid geworden:
    23 jul 2013
    Dacht dat ie nieuw, zonder camera en gimbal etc iets van een kleine 20.000 euro is.

Gr,
    John

5. Renegade

Renegade

Lid geworden:
    23 jul 2013
    Yep

Gr,
    John

6. BlikvanBoven

BlikvanBoven

Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Ja en ja...
    De EuroUSC investering komt er nog bij en ja ook je bedrijf moet gecertificeerd zijn middels de manual.

En ja,
    Skeye en Skyvision zijn de enige twee bedrijven in Nederland die deze status en daarmee de bedrijfsontheffing welke een jaar geldig is, behaald hebben.

7. Skytek

Skytek

Lid geworden:
    11 mei 2013
    Bedankt Norbert voor je reactie!!!
    Ik dacht inderdaad dat je je praktijkexamen al had gedaan, vandaar mijn vraag.
    Ik zit in hetzelfde stadium als jij.
    Geslaagd voor theorie en operations manual goedgekeurd door eurousc.
    Ook heb ik een project ontheffing van ILenT maar die is om het praktijkexamen te doen.
    Heb jij ook een LUASS Registation Number gekregen? Ik denk dat ze die omzetten naar een PH nummer. Die van mij is G-UAV0310.
    Verder blijf ik je volgen op het forum want mede door jouw input komen we er met z'n allen wel achter hoe en wat. Thx daarvoor!!!
    Gr van een collega.

8. EdAkker

EdAkker

Lid geworden:
    18 aug 2012
    Welke machine gebruik je?

9. Skytek

Skytek

Lid geworden:
    11 mei 2013
    Dji s800

10. Renegade

Renegade

Lid geworden:
    23 jul 2013
    Ben zelf ook van zin om de opleiding binnenkort te volgen bij EuroUSC of NLR.

Nu heb ik volgens mij in het informatiebulletin van de ILT gelezen, dat je buitenom een waarnemer, als je een camera o.i.d wilt bedienen, zelf een 3e persoon erbij moet hebben die dit bedient...
    Heeft er al iemand ervaring mee hoe nauw dit luistert in de praktijk?

Gr,
    John

11. BlikvanBoven

BlikvanBoven

Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Dag John,
    Er zijn te allen tijde inderdaad minimaal een Pilot en een Observer vereist. Vlieg je, net als dat wij doen, met een Payload die separaat bedient wordt is de Payloadofficer je 3e persoon. Ook dit is een eis.

De 'observer' mag ook een niet vast persoon van het team zijn. Kortom, dit mag bijvoorbeeld ook de klant zijn, je buurman of een vriend. Wel is het zo dat hij/zij dient te snappen wat zijn/haar taak is!!!

12. SkyJohn

SkyJohn

Lid geworden:
    10 mei 2013
  13. BlikvanBoven

BlikvanBoven

Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Citaat uit het artikel:
    Onzin!
    De opleiding komt op 1200 Engelse Pond.
    Verder mag er op basis van een projectontheffing gevlogen worden met een zelfbouw UAV. Wel moet deze op termijn een bewijs van luchtwaardigheid krijgen (kosten 1900 UK Pond) en dien je een manual te schrijven die door ILenT geaccepteerd dient te worden (kosten 550 UK Pond).

14. Tasz

Tasz

Lid geworden:
    10 okt 2011
    Dat is dus 4400 euro, tel daar je uurtjes bij op, dan vind ik 5000 nog niet eens zo gek geschat.

En dan mag je nog niet bij gebouwen en binnen het ctr vliegen.
    Wat overigens voor mij ook de hoofd reden is om voorlopig de certificering op een laag pitje te zetten.

15. EdAkker

EdAkker

Lid geworden:
    18 aug 2012
    Tasz heeft gelijk. Je gaat echt in de richting van 5000 euro.

De manual, die door il en t geaccepteerd dient te worden, hoef je niet te laten controleren door welk ander bedrijf. Met een aanbeveling van eurousc gaat het wel makkelijker, maar wettelijk hoeft het niet. Daarmee bespaar je ook weer kosten.

16. BlikvanBoven

BlikvanBoven

Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Correct,
    in totaal kom je daar zeker op uit. Het ging mij er om dat het artikel de indruk wekt dt alleen de opleiding al €5000 is en dat er daarnaast een verplichting is tot het gebruik van toestel X...

Dat is niet geheel correct.
    Vwb de toestel'keuring'.
    Naast Microdrone met zijn MD4-1000 heeft ook Acoretechnologies met zijn NEO een positief luchtwaardigheidsadvies ontvangen van EuroUSC!

Gr Norbert

17. holco

holco

Lid geworden:
    22 dec 2004
    Ik zie het er nog van komen dat die €5000,00 eerdaags weggegooid geld is ;)

Zo schiet mij nu maar af :)

18. BlikvanBoven

BlikvanBoven

Lid geworden:
    21 mrt 2013
    ?! Huh...
    waarom zouden we je afschieten Mario?

Niet nodig.
    Mijn advies... verdiep je eerst in het traject (of neem er deel aan).
    Dan kun je op inhoud er 'echt' iets van vinden. ;)

19. EdAkker

EdAkker

Lid geworden:
    18 aug 2012
    De neo is alleen een frame. Beoordelen ze de multicopter op uiterlijk? Of is de neo nu ook vliegklaar te koop?
    De microdrone kan ik begrijpen. Het is een betrouwbare kant en klare oplossing. Het is niet een machine voor videobeelden, maar voor metingen en inspecties is het 1 van de meest betrouwbare. Maar hij kost ook veel geld, dan is die 5000 euro voor je opleiding en keuring een fooi.
    Het komt bij mij zwaar ontmoedigend over, en niet enkel bij mij. Zal er een kern van waarheid zijn, dat ontmoedigingsbeleid van de overheid?

20. holco

holco

Lid geworden:
    22 dec 2004
    Als er wetten aangepast of......................wat niet ongebruikelijk is in NL, kan het zo maar zijn dat jullie traject nergens meer op gebaseerd is.

En iets wat in mijn ogen onwerkbaar (of niet achter sta) is deel ik niet aan mee, liever niets dan op zo'n manier.

Deel Deze Pagina