Regelgeving commerciële vluchten RPAS (luchtfotografie en -video) ???

Discussie in 'Multicopters FPV foto en video' gestart door Floor_S, 10 mei 2013.

1. Burp

Burp Forum veteraan

Lid geworden:
    30 jan 2005
    Het ligt niet aan de "phantom vliegers" Ik heb ook een Phantom met H3-3D en GoPro. Maakt mij dat een sukkel die niet weet wat hij doet? Nee hoor (hoop ik ;)). Het probleem zit hem in de onbekendheid van de regels die er gelden. Inmiddels weet iedereen ongeveer wat de verkeersregels zijn (!), weten de meeste ook dat je voor een snelle motorboot een vaarbewijs nodig hebt maar weten ze nog niets over het vliegen met modelvliegspul. Er is naar mijn mening niets mis met nitwits die een Phantom kopen, goed voor de economie. De vraag is alleen 'hoe kun je ervoor zorgen dat ze zich minimaal op de hoogte stellen van de regels?'

Ik denk dat hier een taak weggelegd is voor de verkopende partijen. Zij hebben er ook belang bij dat het legaal blijft en wordt verkocht. Dus minimaal een set basisregels op papier meegeven. Wat degene er dan mee doet weet je niet maar ze kunnen niet meer zeggen dat ze het niet wisten. En de handhaving moet dan ook gewoon veel strakker zijn. Dit soort lui moet je direct aanpakken en er publiciteit aan geven.

2. Tasz

Tasz

Lid geworden:
    10 okt 2011
    Precies +1

3. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Verkopende partij ziet allen geld. Die gaan NOOIT informeren. Dat heeft het verleden al bewezen.

Een phantom maakt geen domme gebruiker maar een domme gebruiker neemt wel een phantom. Je weet best dat ik bedoel Burp. Ga niet de boel verdraaien omdat je wilt winnen ;)

Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  4. Burp

Burp Forum veteraan

Lid geworden:
    30 jan 2005
    Huh, waarmee wil ik winnen dan? Ik ben me nergens van een wedstrijd bewust.

Ik geef mijn mening en dat is zoals ik heb opgeschreven. Als ik de indruk heb gewekt dat ik met een wedstrijdje "wie heeft de langste piemel" bezig ben dan excuus.

5. jarno1997

jarno1997

Lid geworden:
    27 dec 2011
    Ik ben het helemaal met je eens burp.

Ik heb een Phantom, en ik heb 1 keer in een dorp gevlogen. Dat was om even iets te testen op 1 meter hoogte op de oprit (niet langer dan 3 minuten)

Bovendien ga ik zelf een 2e quadcopter bouwen.

6. Droso

Droso

Lid geworden:
    22 sep 2013
    Ja dat klopt. Ik had hem een aardig kritisch commentaar gegeven in de hoop op zelfreflectie. Het is natuurlijk allemaal prachtig qua beelden maar één motortje uitvallen doet hem (en ons) en zeker de geraakte personen geen goed. Idd heeft hij commentaar uitgezet.

7. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    De toezichthouders van zo`n groot evenement hebben toch ook hun verantwoording :confused: Het luchtruim moet gewoon gesloten zijn voor kleine luchtvaart, en wie zich daar niet aan houdt krijgt toch wel een ruim bovengemiddelde boete aan zijn broek. Het maakt dan niks uit of je daar je Phantom overheen vliegt of je Hexa met allerlei stickers die suggereren dat het een veilig apparaat is.

8. BlikvanBoven

BlikvanBoven

Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Wat een gelul zeg...

9. EdAkker

EdAkker

Lid geworden:
    18 aug 2012
    Klopt. Ook de verkoper van deze phantom heeft de koper niet goed geïnformeerd. Dat geld voor 95% van de verkopers, en waarschijnlijk 100% van de online verkopers.

10. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003

Wat jij zegt wel ja. 35Mhz werd gewoon verkocht aan boot en auto mensen vroeger. Zelfde probleem. Commercie veranderd niet. Kan je hoog of laag springen, het is zo. Rommel verkopen ze ook graag.

11. BlikvanBoven

BlikvanBoven

Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Jullie hanteren de regel: "een koe is een dier, dus een dier is een koe".
    Hoop niet dat ik hem moet uitleggen...

12. EdAkker

EdAkker

Lid geworden:
    18 aug 2012
    Je hebt zelf verkondigd op dit forum. De marge op dji is zo klein dat je niet voldoende kan informeren.

13. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Je zult niet de enige zijn geweest, want Comments are disabled for this video. Een dommerik die wil dat anderen ook onwetend blijven dus.

14. BlikvanBoven

BlikvanBoven

Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Dat is wat anders dan dit:
    Er zijn partijen genoeg die gewoon een degelijk advies geven. Er zijn er ook die dat niet doen. Maar om nu te vinden dat men het NOOIT gaat doen etc....
    Gelul.

15. EdAkker

EdAkker

Lid geworden:
    18 aug 2012
    Uitzonderingen bevestigen de regel. 95% benadert nooit.

16. EdAkker

EdAkker

Lid geworden:
    18 aug 2012

Ik heb zojuist in jouw store een phantom aangeklikt. Ik kon zo door tot en met betalen, niet 1 woord wordt gerept over gevaren of vliegen boven publiek.
    Vervolgens ook maar een zware s1000 met zware mount. Precies zelfde verhaal.
    Ik had ook die onwetende vlieger kunnen zijn die aankomend weekend in zijn dorp het jaarlijkse feest eens wil filmen vanuit de lucht. Met zijn kersverse drone gekocht in jou online shop.

Jij informeert dus niet. Net als alle andere online shops, en 95% van de andere verkopers.

17. BlikvanBoven

BlikvanBoven

Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Ed,
    De store waar jij op doelt is een internationale, en dus geen specifiek Nederlandse, store. Ik heb daar idd niet PER LAND iets over wetgeving staan.

Op mijn Nederlandse store heb ik wel eea staan. Nog sterker, die is er specifiek voor bedoelt ;)

Kortom,
    Zoals ik al zei: GELUL

18. wouterd

wouterd

Lid geworden:
    26 jan 2009
    Ter info: YouTube biedt ook de mogelijkheid om video's te "rapporteren" omwille van hun inhoud, wat in flagrante gevallen uiteindelijk tot verwijderen van de video of de account kan leiden. Geen idee echter hoe YouTube zal/zou reageren op "flagrante inbreuken op wetgeving op gebruik van drones in NL" zoals in dit geval. Ik doe alvast mijn duit in het (rapporterings-) zakje.

19. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003

Mooi dat jij het dan wel doet, de rest doet het niet. Dat is geen GELUL. Jezelf verdedigen snap ik maar wat wij schrijven klopt gewoon in de regel.

20. BlikvanBoven

BlikvanBoven

Lid geworden:
    21 mrt 2013
    @Tadango

Wellicht begrijp jij niet wat jijzelf schrijft.
    Jij schrijft dat de verkopende partijen alleen maar op geld uit zijn en dat zij nooit zullen informeren. Of staat dat er niet :confused:

Dat is dus onjuist en daarmee GELUL zoals ik nu al diverse malen herhaald heb.

Je generaliserende gedrag, alsmede het gedrag van Ed waarin hij altijd probeert de ander onderuit te halen met misleidende feiten of halve waarheden is hetgeen waar ik moeite mee heb.

Het is juist dat niet alle verkopende partijen vooraf een klant aangeven dat hij eigenlijk onder zeer hoge beperkingen mag vliegen. Zo kun je in Nederland ook wapens zoals bijv een handboog kopen ZONDER dat je vooraf aangegeven wordt dat je daar NIET mee op straat mag schieten, een auto kopen waarvan men je niet vooraf informeert dat hij veel harder kan dan de maximaal aangegeven snelheid etc.... Maar om in jouw woorden te spreken.... Die verkopende partijen zijn alleen maar op geld uit!

Jij waarschijnlijk niet?
    Jij werkt op vrijwillige basis bij je baas zeker? Als hij je wil betalen zeg jij netjes.... nee joh, ik ben niet op je geld uit joh.... dit is gewoon een gunst.

Hou toch op met steeds hier te zeiken over hardwerkende partijen. Hou toch op met steeds weer hier trachten de branche in een kwaad daglicht te stellen.

Je hebt gelijk,
    de man van het filmpje doet iets wat niet mag. Maar om daar nu de branche van te betichten!

Deel Deze Pagina