Regelgeving commerciële vluchten RPAS (luchtfotografie en -video) ???

Beste Piloten,
Per april is er een nieuwe regelgeving van kracht voor luchtfotografie en -video, indien er niet hobbymatig gevlogen wordt. Of te wel; als je ervoor betaald krijgt; (citaat)

Voordat een piloot met een RPAS (Remotely Piloted Air System) gaat vliegen dient hij of zij te beschikken over de benodigde praktijk- en luchtvaartkennis.

Voor lichte onbemande luchtvaartuigen gelden dezelfde regels die ook voor de bemande luchtvaart gelden.

De Inspectie van Leefomgeving en Transport (ILenT) houdt toezicht op de naleving van wetten en regels met betrekking op de onbemande luchtvaart en handhaaft deze.

Als u gaat vliegen met een UAS (Unmanned Aircraft System) zijn de volgende zaken van belang:

- Bewijs van Inschrijving van het UAS (BvI)

- Bewijs van Luchtwaardigheid van het UAS (BvL)

- Verzekering voor het UAS

- Bewijs van Bevoegdheid van de piloot (BvB)

- Veiligheids Management Systeem voor de organisatie/eigenaar van het UAS (VMS)

Ook moet u rekening houden met:

- Vergunning voor het gebruik van zendfrequenties

- Convenanten met de luchthavens voor het vliegen in een ATC (AirTraffic Control) zone

- TUG- ontheffing (Tijdelijk Uitzonderlijk Gebruik) voor het gebied waar het UAS gaat opstijgen en landen

- Wet op de privacy

OPLEIDINGEN

ILenT adviseert zowel voor het toetsen van de luchtwaardigheid (BvL), als het opzetten van een professionele UAS organisatie één van de programma’s van Euro USC te volgen.

Ontheffing van Inspectie Leefomgeving en Transport

Voorafgaand, tijdens en na de vlucht contact onderhouden met de instantie die verantwoordelijk is voor het betreffende luchtruim.
Kennis van de luchtvaartregelgeving
Vergunning voor het maken van beeldopname
Opleidingen
Er is een officiele onafhankelijke opleiding en certificering nodig voor het verkrijgen van een BvB, VMS en een BvL.
Op dit moment zijn er twee partijen die in Nederland deze certificering en/of opleiding geven...

Wie van jullie heeft hiermee te maken, en hoe gaan jullie hiermee om?
Certificering, keuringen, brevetten ed zouden wel eens € 2.000,- bij elkaar kunnen gaan kosten.
Ik heb contact gezocht met de DAPRAS, (overkoepelende organisatie voor commerciele RPASvluchten) maar krijg geen reactie...

[mod]Onderstaande reactie van pagina 78 in de openingspost gezet voor het simpel terug vinden[/mod]

Ik krijg via PM nogal eens wat vragen mbt de huidig geldende wet- & regelgeving. Omdat dit topic nogal wat 'vervuiling' met zich meebrengt hierbij een korte samenvatting van wat wel- en wat niet:

Onderscheidt:
De wetgever maakt onderscheid tussen hobby & beroepsmatig vliegen. Alles wat zonder baat geschied is hobbymatig en valt onder de reguliere wetgeving modelbouw. Alles waar baat bij is valt onder de luchtvaart wetgeving.

Hobbymatig:
Hier mag je vliegen op alle modelbouwvliegvelden (modelbouwvliegclub). Daarnaast mag je overal buiten de vliegclub vliegen mits je je aan een paar regels houdt.
- 150m van aaneengesloten bebouwing of mensenmassa's
- niet hoger dan 120m
- niet verder weg dan 500m binnen VLOS (Visual Line of Sight - Je moet je toestel te allen tijde kunnen zien)
- niet boven 80km wegen of hoger
- Je moet toestemming hebben van de grond/landeigenaar
- zorg dat je minimaal 8km van een vliegveld vandaan bent.

Kortom,
hier kun je relatief goed mee uit de voeten zonder al te veel beperkingen.
Meer info mbt deze wetgeving vindt je hier.

Beroepsmatig gelden er meer restricties tw:
- Ontheffing ILenT (zoom ik zo op in)
- TUG ontheffing (per provincie geregeld)
- 150m van aaneengesloten bebouwing of mensenmassa's
- 2000m van natuurgebieden
- te allen tijde buiten CTR (gecontroleerd luchtruim)
- niet hoger dan 120m
- niet verder weg dan 500m binnen VLOS
- niet boven 80km wegen of hoger

Alle bovenvermelde stappen zijn relatief goed te doen. De TUG vraag je aan bij de betreffende provincie via de website etc... Alleen om aan de ontheffing van ILenT te voldoen zijn wat extra stappen nodig tw:

- Diploma Groundschool opleiding (Bijv via EuroUSC)
- Goedgekeurd eigen geschreven Operating Manual welke door ILenT geaccepteerd is incl VMS (Veiligheids management systeem)
- in de nabij toekomst BvL (Luchtwaardigheidscertificaat van je toestel) + BvI (Inschrijving van je toestel in het luchtvaart register)

De laatste is nog niet mogelijk omdat de eisen van deze keuring nog in de maak zijn.

Meer info hieromtrent vindt je in het informatiebulletin.

Hou er rekening mee dat het schrijven van het OM niet bepaald eenvoudig is. Vanuit EuroUSC is er een template beschikbaar gesteld die je ontvangt na de groudschool. Ondanks dat is het voor velen een 'hels' karwei een en ander in de juiste vorm te beschrijven. Daarnaast dient een en ander tevens voorzien te worden van een VMS systeem (Veiligheids Mangement Systeem) op basis van het voor Nederland geldende VMS lite.
Een voorbeeld van dit VMS Lite vindt je hier.

Qua kosten voor de opleiding + examen spreken we over ca 1000 Engelse pond.
Vwb de BvL zijn er alleen nog maar richtprijzen bekent. Een onbekend toestel zal qua keuring maximaal 1900 engelse pond kosten terwijl bekende toestellen een fractie daarvan zullen zijn. Nogmaals, dit is nog niet officieel daar de eisen nog altijd niet bekend zijn!

Daarnaast zijn er kosten voor het aanvragen van de ontheffing. Bij ILenT bedragen deze €60 per aanvraag.

Opleiding EuroUSC
Opleiding NLR (Nederlandse organisatie)

Voor het toetsen van het Operating manual, je RPAS (design & construct) en het praktijkexamen kun je tot op heden alleen bij EuroUSC terecht.

Gr Norbert

Laatst bewerkt door een moderator:
Per april is er een nieuwe regelgeving van kracht enz...
Deze regelgeving geld al jaren. Voor de meeste op dit forum gelden de modelvliegregelingen.
De regelgeving die je vermeld geld ook voor 150 Kg drones, die bestuurd worden over honderden kilometers vanuit een super high-tech container.
Aangezien onze 4-5-6 kilogram wegende, LOS gevlogen multicopters met een sony/canon/panasonic niet echt vergelijkbaar zijn, is er wel wens naar goede regelgeving die van toepassing zijn op deze machines die commercieel gebruikt worden.
De DARPAS is een organisatie die zich hiermee bezig houd. Ook een commerciële organisatie. Als je geen lid wordt van deze club, zullen ze je weinig informatie verschaffen. Wil je meer weten, kost lidmaatschap € 300,- wat op zich prima te doen is voor de echte commerciële bedrijven.

Wij hobbyisten moeten momenteel super dankbaar zijn voor wat de KNVvL doet voor ons. Ik denk er aan lid te worden van de vliegclub assen. Niet dat ik ooit vlieg in clubverband, maar daarmee ondersteun ik wel voor een deel de KNVvL.

Dat hele wet op de privacy gebeuren vind ik wel flauwe kul (en dan bewoord ik het vriendelijk). Zolang Google door mijn straat mag rijden en dan vervolgens mijn huis openbaar beschikbaar maakt op internet, mag ik dat ook. En dan is Google zelfs nog een commercieel bedrijf....

Correctie, lidmaatschap contributie moet voor zo ver ik weet nog bepaald worden, enkel het inschrijfgeld is al €300,00.

De DARPAS is een organisatie die zich hiermee bezig houd. Ook een commerciële organisatie. Als je geen lid wordt van deze club, zullen ze je weinig informatie verschaffen. Wil je meer weten, kost lidmaatschap € 300,- wat op zich prima te doen is voor de echte commerciële bedrijven.

Wij hobbyisten moeten momenteel super dankbaar zijn voor wat de KNVvL doet voor ons. Ik denk er aan lid te worden van de vliegclub assen. Niet dat ik ooit vlieg in clubverband, maar daarmee ondersteun ik wel voor een deel de KNVvL.

De regelgeving voor privacy bestaat al jaren, het is de regelgeving ivm veiligheid die nu ingesteld is (en wenselijk is) speciaal voor de kleinere RPAS.
(Maar moet het nu zo ingewikkeld en omslachtig?)
Zou wellicht lid willen worden van DAPRAS, maar op mijn vraag contact op te nemen om me te vertellen wat ze voor me kunnen betekenen heb ik nog geen reactie gehad...
Ben al jaren lid van de KNVvL, die doen inderdaad veel voor de hobbyist!

Wat is privacy, als ik Nederland in of uit rij word je geflits. Als je door een stad loopt, houden je meerdere camera je in de gaten. En inderdaad Google (Streetview & Google Maps) kun je van alles al zien. En als je Handy aan staat, kunnen zien waar je uit hangt> Dan moeten ze ook verbieden met een camera over straat te lopen, en helemaal met een Handy met camera, je kunt deze foto’s & video’s direct op het net zetten. Dus mijn vraag is dan, wat is privacy?!?!?!?!?!?

En deze opleidingen zijn nog niet rechtsgeldig. Dit schrijft ILenT voor, maar is dat wel een geldige wet?? ILenT is niet de wet.

ILenT is niet de wet.

Beetje kort door de bocht.
Commerciele bedrijven zoals wij zelf zijn zijn wel degelijk afhankelijk van diverse instanties waaronder ILenT. Hoewel zij in de optiek van SkyJohn niet de wet zijn (wat juist is) bepalen zij wel of je ontheffing krijgt voor het CRT (gecontroleerde) luchtruim. En dat deel is wetgeving... Kortom, zonder deze ontheffing mag er NIET commercieel gevlogen worden.

Naast ILenT zijn er overigens nog diverse andere vergunningen cq ontheffingen benodigd. Zo heb je voor het maken van film of foto een vergunning nodig welke verschaft wordt door het Min. van Defensie en heb je tevens een TUG ontheffing (tijdelijke ontheffing voor starten en landen buiten een officieel luchthaventerein) nodig. De laatste wordt per provincie verschaft en ook de regels kunnen per provincie variëren. Denk hierbij aan de afstand tot aaneengesloten gebouwen (Zuid Holland 250m en ik meen in Flevoland 150m) etc...

Als je deze ontheffingen hebt dient tevens de gemeente waar je wilt vliegen alsmede de regiopolitie toestemming te verschaffen...

Pleister op de wonden...
Omdat de wetgeving ter discussie staat hoeft (kan) je RPAS / UAV nog niet gekeurd worden. Voor dat deel maakt ILenT dan ook een uitzondering.

Wil je commercieel vliegen...
Je bedrijf aansluiten bij DARPAS is iets om te overwegen!

Gr Norbert

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat hele wet op de privacy gebeuren vind ik wel flauwe kul (en dan bewoord ik het vriendelijk). Zolang Google door mijn straat mag rijden en dan vervolgens mijn huis openbaar beschikbaar maakt op internet, mag ik dat ook. En dan is Google zelfs nog een commercieel bedrijf....

500% Mee eens.
Je moet trouwens Google Earth niet vergeten, zo komen zij ook in jouw achtertuintje.

Er is al een topic over de regelgeving.... moet er nou nog een topic komen waar iedereen zijn gal spuwt over wat er allemaal niet klopt??

Ja waarom weer voor de 100ste keer een nieuw topic over deze onzin. Daar was het draadje regelgeving voor gemaakt.

!? Vreemde reactie

@Rogier / @Garbungel

Er is al een topic over de regelgeving.... moet er nou nog een topic komen waar iedereen zijn gal spuwt over wat er allemaal niet klopt??

Ik begrijp deze stelling niet. Er is idd een topic maar dat heet 'waarom er regelgeving moet komen'. Daar loopt de discussie over wel/niet regelgeving. In dit topic wordt specifiek voor de commerciële RPAS inzet gesproken. Dit is wat anders dan de discussie wel/niet... tenminste, als men zich ontopic houdt!!!

Gr Norbert

Bedankt heren!
(ik ga er voor het gemak vanuit dat ik de enige vrouw in dit gezelschap ben...)

Van de 12 reacties zijn er 3 nuttig en ontoppic. Da's een goede score hihi!!
Het draadje Waarom er regelgeving moet komen [wetgeving discussie] kostte me dagen om door te worstelen...
En dan zeggen ze dat vróuwen veel ouwehoeren...haha!

@Nortbert;
Omdat de wetgeving ter discussie staat hoeft (kan) je RPAS / UAV nog niet gekeurd worden. Voor dat deel maakt ILenT dan ook een uitzondering.
Geldt dat ook voor de BvB (bewijs van bevoegdheid)? Ik heb begrepen dat de eindtermen hiervan ook nog niet helemaal vastliggen...

@Phantomfreak, ik ben benieuwd naar je reactie op Floor_S. Kun je het delen in het topic? Staat dat BvB ook nog ter discussie?

opleiding en certificering

Floor S schrijft in het eerste bericht:
… op dit moment zijn er twee partijen die in Nederland deze certificering en/of opleiding geven…

Welke twee partijen zijn dat dan? Ik zou dat wel willen weten.

M.v.g.

Jypy

Beste mensen,

Onze configuratie luchtvaartuigen past gezien het gewicht, lichter dan 25KG het best onder de modelvliegtuigen. Daarin staat niks geschreven over het gebruik daarvan, al dan geen commercial gebruik. ILenT heeft waarschijnlijk de opdracht gekregen de boel aan banden te leggen maar hebben daar geen wetgeving voor. Geen wetgeving betekend geen strafbare feiten. Overigens is het in de wet zo gesteld dat er dan geen beperkingen mogen worden afgegeven.
Het enige wat in de wet staat is luchtfotografie, daarvoor kan je bij Defensie een vergunning aanvragen.

Back