Regelgeving-modelvliegen-31-december-(deel 2)

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door helixer, 30 aug 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Peter Den

Peter Den PH-SAM

Lid geworden:
    2 dec 2005
    @brutus : meer met je eens dan je misschien verwacht.
    Zelf ben ik over de huidige KNVvL weer wat positiever of hoopvoller zo je wilt (en ook weer lid).
    En ook eens:
    Toch blijven er issues waar denk ik alleen door op Europees nivau samen te werken en een heel stevig standpunt in te nemen nog wat te bereiken valt.
    Ik denk oa aan: al of niet verplicht stellen van remote ID en afscherming van zelfbouw van keurmerken zoals CE.

2. Arnoud Snel

Arnoud Snel

Lid geworden:
    24 apr 2008
    Hoop tekst en meningen in dit draadje. Ik heb niet alles gelezen. Voor alles is wel wat te zeggen.

Een advies voor de mensen die hierover gaan beslissen of meedenken : 100% veiligheid bestaat niet op geen enkel vlak, bedenk dat goed.
    Dit geldt ook voor Modelvliegen. Modelvliegen is echter niet gevaarlijk, geef dat heel duidelijk aan.

Clubs hebben veiligheid vrijwel altijd goed geregeld.
    Dit kan op diverse manieren zoals vliegregels, brevet, etc.

Kijk naar het verleden (incidenten) en neem dan een wijs besluit op Europees niveau.

Grt,

Arnoud.

3. jve

jve

Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Maak vooral gebruik van deze mogelijkheid om je uit te spreken over deze nieuwe regeling.
    Oók als andere clubs al dezelfde punten naar voren brengen als jouw club, telt je stem tóch letterlijk mee!

Hoe meer feedback het ministerie van jullie ontvangt, hoe beter het is!!!
    Ook als je zorgpunten deelt met elkaar.

https://www.internetconsultatie.nl/regeling_vergunning_modelvliegverenigingen/b1

Bedenk wel dat je reacties openbaar zijn voor iedereen, dus houd het netjes :)

Mugen MRX-3 vindt dit leuk.
  4. jve

jve

Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Wat dan weer raar is: hoeveel modelvliegers hebben wij die georganiseerd zijn?

En dan maar 30+ reacties.

Dan maakt het dus waarschijnlijk voor de meerderheid niets uit .

Cropduster en Mugen MRX-3 vinden dit leuk.
  5. wvr

wvr

Lid geworden:
    12 mei 2003
    viel mij indd ook al op....iedere club zou toch minstens 1 reactie moeten kunnen schrijven, ook al worden er zaken herhaald of genuanceerd...

Cropduster, jve en Mugen MRX-3 vinden dit leuk.
  6. Mugen MRX-3

Mugen MRX-3

Lid geworden:
    21 jan 2004
    Veel laten het maar gewoon over hun heen komen en pas zodra je niks meer mag dan gaat men schreeuwen…
    Het is natuurlijk ook wel weer een taktiek om de reacties openbaar te zetten zodat men niet of heel voorzichtig reageerd…
    Ik ben nog aan het bedenken wat en boe ik zal reageren….. denk dat ik maar gewoon ga neerzetten wat ik denk en dan gewoon lekker openbaar met naam en al :D

7. hobbyist

hobbyist Forum veteraan

Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Niet iedereen is even makkelijk met de schrijverspen, ik doe dit soort ding bij voorkeur via de praattafel.
    Dan hoef ik de spelling niet zo in de gaten te houden.:)

MicropropSport vindt dit leuk.
  8. LeoG

LeoG

Lid geworden:
    21 jun 2014
    Hoi,

Ik vraag me af hoe het zit met een eventuele brevetplicht voor piloten die op een clubvliegveld vliegen.

https://www.knvvl.nl/modelvliegsport/nieuws/nieuws-over-nieuwe-regeling-modelvliegen

upload_2023-2-19_10-59-24.png

Volgens de derde bullet moet iedere clubpiloot een brevet hebben.
    Er zijn mensen die hier het volgende tegenin brengen, niets te vinden in regeling modelvliegen en hoe ga je juridisch om met een clubbrevet?. Goede opmerkingen.

Dan wordt mijn eerste vraag, waar haalt de KNVvL dit vandaan, is er een juridische basis voor deze eis?

In de bijlage regelhulp drones staat te lezen dat het vliegbewijs (niet te verwarren met bijv. een clubbrevet) niet nodig is indien de club is aangesloten bij de KNVvL of FLRCV of SNMV. Indien niet aangesloten moet iedere vlieger het A1/A3 vliegbewijs hebben en ben je feitelijk met zijn allen aan het wildvliegen op de club.
    Houdt dit in dat als iedere vliegen zijn/haar A1/A3 bewijs heeft er geen modelvliegverenigingsvergunning hoeft te zijn?

Hoe zit het nu met deze vergunning?
    Is er inmiddels een checklist, stappenplan of template beschikbaar?

Bijgevoegde bestanden:

MicropropSport, Peter Den en Helikapoter vinden dit leuk.
  9. hobbyist

hobbyist Forum veteraan

Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Ze zijn nu bezig aan de hand van de inbreng om de spelregelbrij voor clubs en vereniging in een jasje te schudden.
    Wat er nu nog niet als wettekst staat, kan er straks zomaar bij staan.

Een clubbrevet is voor de veiligheid van de omgeving.
    Die paar figuurtjes vliegen en een start en landing, als dat al te veel gevraagd is, of onmogelijk is om uit te voeren.

in het laatste geval, als het een onmogelijk opgave is, dan mankeert zo iemand vaak iets aan de ogen.

Nu kun je met 1 oog prima modelvliegen, maar ohwee als in de ogen 1 of 2 een progressieve aandoening zoals staar of glaucoom in zit en er zijn nog meer moeilijke namen die een helder, scherp en compleet zichtveld niet bevorderen en die niet met een brilletje zijn op te poetsen.
    In de bemande recreatieve luchtvaart is een (lichte) medische sportkeuring verplicht, nee zo'n keuring wil ik niet bij de onbemande luchtvaart daar bij hebben zitten.
    Voor degene die mij kennen, als het op conditie aankomt leg ik daar al het loodje tijdens de keuring en dat kunnen we niet hebben.:eek:

10. Hein.z

Hein.z

Lid geworden:
    26 jul 2019
    MVC Cumulus Kampen / RMV Phoenix Hoogeveen
    Ramses, waar leid jij uit af dat je met een brandstof kist nergens zou mogen wildvliegen? Dat staat volgens mij helemaal nergens
    in de huidige (europese) regelgeving. Je moet je ongetwijfeld aan andere regels houden (geluidsoverlast), maar voor zover ik weet
    is de europese "drone" regeling gewoon van kracht en mag jij dus, met toestemming van de terrein eigenaar, gewoon brandstof wildvliegen.
    Als ik het mis heb hoor ik dat graag even met een verwijzing.

Dat betekent in de praktijk, volgens mij, dat je gewoon op elk water waar je "publiek recreatie" mag doen, kunt gaan watervliegen met een brandstofkist
    mits je
    • niet hoger dan 120 m vliegt
    • minstens 150 m van bebouwing wegblijft
    • niet boven (groepen) mensen vliegt
    • Een A3 brevet hebt
    • je kist registreert bij de RDW
    Dus, bij een geschikte lege vijver volgens mij geen enkele reden dat dat niet zou kunnen.
    De huidige ontwikkeling gaat PUUR over het vliegen van clubs - daarbuiten is diezelfde europese regelgeving al van kracht.
    Er verandert dus hoogstwaarschijnlijk helemaal niets aan de situatie voor jou als brandstof-watervlieger die niet bij een club
    of evenement vliegt.

11. hobbyist

hobbyist Forum veteraan

Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Ik weet niet wat de exacte definitie van een recreatiezone is, maar daar moet het kistje wel 150 meter vandaan blijven.
    Met publieke recreatie hebben we het volgens mij al heel vlug over een recreatiezone.

m.a.w. in je lijstje ontbreken nogal wat bolletjes.

Dit staat er zo ongeveer in de EU regelbrij.
    Oh ja dit is een uitsnede van de regelbrij, dus het is verre van compleet.
    upload_2023-2-19_23-21-40.png

12. Hein.z

Hein.z

Lid geworden:
    26 jul 2019
    MVC Cumulus Kampen / RMV Phoenix Hoogeveen
    In theorie heb je gelijk daar natuurlijk, maar ik maak me sterk dat je zelfs bij een recreatiestrandje (mits leeg) daar
    wel mee weg komt. Belangrijker zal zijn, met een brandstof model iig, dat je of publieke toegang hebt of toestemming
    van de eigenaar.

Maar dank voor de heads-up: ik had niet scherp dat die recreatiezones er ook tussen staan. Volgens mij is dat bij de leerstof voor het examen toendertijd nooit langsgekomen.

13. Peter Den

Peter Den PH-SAM

Lid geworden:
    2 dec 2005
    Heeft het niet mogen vliegen met brandstof watervliegtuigen niet iets te maken met strengere milieuregels betreffende watervervuiling, al of niet vrijwillig door wedstrijdorganisaties geadopteerd?

14. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    Meestal zijn dit stilte gebieden.

15. Mugen MRX-3

Mugen MRX-3

Lid geworden:
    21 jan 2004
    Precies dus mensen moeten niet zaniken maar stil zijn en ons gewoon laten vliegen :D

wim eon vindt dit leuk.
  16. Xantip

Xantip

Lid geworden:
    18 jun 2018
    Ik zie als grootste risico’s/ bezwaren de volgende punten:
    - Kosten van vergunning aanvraag (en vermoedelijk administratieve wijzigingen) zijn fors voor kleine clubs zoals de onze.
    - Het moet niet zo zijn dat er een grote administratieve last ontstaat bij clubs met het nieuwe systeem (denk aan incident formulieren, etc  zie artikel 16: iv. de modelluchtvaartuigclub of -vereniging, op verzoek van de bevoegde autoriteit, documenten indient die vereist zijn voor toezichts- en monitoringdoeleinden.)
    - Overregulatie en bureaucratie leidt over het algemeen tot minder goed naleven van de regels en dus meer kans op onwenselijke situaties.
    - Risico op irreële eisen aan gebruikte materialen
    - Risico op irreële eisen aan gebruikte veld
    - Verschillende club brevetten en knvvl brevetten kunnen waardeloos raken

Ik zie de volgende kansen voor de sport in zijn breedte:
    - Zwaardere toestellen toestaan
    - Maximale hoogte ophogen (o.a. gezien de betrouwbaarheid van huidige techniek)
    - Toestaan van FPV op clubvelden (goed voor aantrekken nieuwe generatie vliegers)

Christiaan Vis en MicropropSport vinden dit leuk.
  17. wvr

wvr

Lid geworden:
    12 mei 2003
  18. Helikapoter

Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Geachte lezer,

Hieronder de reactie van het bestuur van MVC Pegasus, Enkhuizen, op de internet consultatie ‘Regeling modelluchtvaartuigclubs of -verenigingen’:

Om te beginnen vinden wij het vreemd dat wij via de internet consultatie mogen reageren op de nieuwe regeling modelvliegen terwijl de precieze criteria die gelden binnen de vergunning voor de betrokken vereniging nog niet bekend zijn gemaakt door IL&T en er hierdoor geen inschatting gemaakt kan worden welke gevolgen (mogelijkheden of beperkingen) dit heeft voor de betrokken vereniging en haar leden.
    Met name artikel 5 baart ons zorgen omdat op voorhand geen inschatting (op basis van exacte criteria) is te maken over de uiteindelijke toekenning die je als vereniging tegemoet kan zien.

Dat er een nationale regelgeving moet zijn daar zijn we het mee eens, met de Europese regels alleen wordt modelvliegen praktisch onmogelijk.
    Hiervoor hadden we al de "regeling modelvliegen" die prima volstond, voor iedereen begrijpelijk was en feitelijk alle elementen al bevatte voor het veilig uitoefenen van de hobby, wij hopen echt dat die zoveel mogelijk intact blijft.

Wat er in het handboek exact komt te staan wordt dus nog niet bekend gemaakt, er wordt alleen gewag gemaakt wat er ten minste in zal worden opgenomen.
    Wij kunnen dan ook alleen maar de wens uitspreken dat dit niet uitmondt in allerlei administratieve handelingen op een normale vlieg-dag, en structureel extra werk gedurende het jaar oplevert voor de clubbesturen, hier zitten wij als vereniging niet op te wachten, wij zijn een club van recreatieve hobbypiloten die juist naar het veld gaan om even van die gekte af te zijn waar je doordeweeks en in je werk al mee te maken hebt.

De kosten die je als vereniging moet maken om de vergunning aan te vragen zullen door de diverse verenigingen verschillend worden ontvangen. Wij zullen er niet aan ten onder gaan maar het is wel degelijk een flinke hap uit de begroting die flink aankomt. Hier komt dan nog bij dat je op voorhand niet weet aan welke criteria het terrein en de club moeten voldoen zodat je als club geen inschatting kan maken of jouw aanvraag al dan niet gehonoreerd zal worden.
    Het aanvragen van de vergunning en het verplicht aanleveren hierbij van het handboek komt al op € 873,- .
    Een wijziging aanvragen en op laten nemen komen op € 332,- . Hiervan is ons niet duidelijk of bestuurswisselingen ook bij die wijzigingen gaan horen die verwerkt moeten worden in de vergunning??? dat zou jaarlijks nog een aardige terugkerende kostenpost kunnen betekenen voor de verenigingen.
    Het zijn ook niet de enige kosten waarmee we als hobbyisten mee zijn geconfronteerd de laatste tijd, neem b.v. het opnemen van de WBTR in de statuten (notariskosten) de vijfjaarlijkse online cursus voor je A1-A3 certificaat en het jaarlijks verlengen bij het RDW van je exploitanten nummer.
    Op deze manier gaat het een elite sport worden terwijl wij als club de financiële drempel zo laag mogelijk proberen te houden om mensen over de streep te krijgen zich met deze fascinerende hobby bezig te houden.

Een hobby moet leuk zijn, wij hopen dat IL&T dit ook in wil zien en er zorg voor draagt dat deze hobby ook leuk blijft voor alle betrokkenen.

Aangezien er tot nu toe slechts 45 reacties zijn , is het mogelijk om de tekst te "knippen en plakken" en te reageren , Misschien dat het helpt !

ramses, Xantip en Peter Den vinden dit leuk.
  19. jan brilman

jan brilman Forum veteraan

Lid geworden:
    27 sep 2002
    Niet dat wij dat pad op willen, maar stel nou dat je als vereniging zegt: het zal allemaal wel, maar wij doen aan deze flauwekul niet mee.

Maw.: je vraagt als vereniging geen vergunning aan, maar blijft wel gewoon vliegen op je veldje.

Ben je dan strafbaar?

Niet (meer) verzekerd?

En wat als je aanvraag op 1 september nog in behandeling is, of als bv. je handboek niet wordt goedgekeurd: aan de grond blijven tot het wel voor mekaar is?

jan.

20. alm

alm

Lid geworden:
    20 jun 2015
    De overheid is erg bedreven in het creëren van problemen en complexiteit daar waar geen problemen waren. De modelvlieghobby bestaat al vele jaren en dat is nooit een probleem geweest tot op een gegeven moment drones hun intrede deden en het voor een leek mogelijk werd om zonder wat voor training dan ook de lucht in te gaan. De wetgeving was er al en was prima, maar er bleven mensen zijn die zich er niet aan hielden of zich niet op de hoogte hadden gesteld voordat ze met een drone de lucht in gingen en zorgden voor incidenten. Dus de overheid dacht dat ze dat op konden lossen met strengere wetgeving, maar zo werkt de praktijk niet. Strengere wetgeving heeft alleen impact op mensen die zich al aan de wet hielden, maar die waren het probleem al niet. De mensen die zich niet aan de wet hielden en ook de nieuwe wet aan de laars lapten zijn het echte probleem en die bereik je alleen door goed te handhaven. Zonder handhaving werkt geen enkele wet. Bovendien, als wetten teveel beperkend worden dan komt er op een gegeven moment een punt dat ook diegenen die zich braaf aan de wet hielden zich er niet meer aan zullen houden. Dan ontstaat de situatie dat het helemaal niet meer in de hand te houden is en zijn we verder van een oplossing af dan ooit...

Gelukkig ziet de wetgever ook wel in dat modelvliegclubs/modelvliegers nooit het probleem zijn geweest, maar het is jammer dat ze dan de bestaande vergunningen voor modelvliegclubs min of meer van tafel vegen en dat men dan voor veel geld weer opnieuw vergunningen moet aanvragen. Misschien zeg ik dat wat kort door de bocht, maar ik heb wel het idee dat het door velen zo wordt gezien. De bedragen die genoemd worden zijn niet misselijk en voor kleinere clubs een behoorlijke aanslag op het clubbudget. Hopelijk kan de verplichte registratie als exploitant van tafel (of in elk geval het jaarlijkse verlengen daarvan wat niks toevoegt) als je uitsluitend bij een modelvliegclub of op een aangewezen vlieg locatie (bijvoorbeeld op een helling waar veel aan helingzweven wordt gedaan) vliegt.

@Helikapoter De reacties die je ziet zijn de openbare reacties, helaas vermelden ze niet hoeveel niet-openbare reacties er zijn binnengekomen. Hopelijk zijn dat er vele malen meer.

@jan brilman Een club die niet op tijd de vergunningen regelt kunnen vermoedelijk alleen nog vliegen op basis van de algemene (strengere) regelgeving, met alle beperkingen die vanuit de EU zijn opgelegd. Voor wat betreft het handboek denk ik dat je gebruik kunt maken van de handboeken die op een later moment beschikbaar komen en waarmee je zelf je eigen handboek kunt samenstellen. Ik heb begrepen dat e.e.a. modulair wordt omdat niet alles overal van toepassing is. De overige vragen weet ik het antwoord niet op.

Helikapoter vindt dit leuk.
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina