Regelgeving-modelvliegen-31-december-(deel 2)

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door helixer, 30 aug 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. alm

alm

Lid geworden:
    20 jun 2015
    Bedankt voor de uitgebreide uitleg met links.

Eerder is de vraag gesteld wat er gebeurt als je geen vergunning aanvraagt, en zo naar ik nu dus begrijp, dus geen luchthaven wordt? Je concludeert uit het laatste ook dat modelvliegtuigen zonder luchthavenregeling ook zijn toegestaan, wat zijn de nadelen van het niet hebben van een luchthavenvergunning?

MaartenCornelissen vindt dit leuk.
  2. Arnold 85

Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    14 jul 2015
    Volgens mijn marginale wettenkennis heet dat dan gewoon wildvliegen?

3. alm

alm

Lid geworden:
    20 jun 2015
    Maar is het wel wildvliegen als er al vergunningen zijn?...

4. jve

jve

Lid geworden:
    4 mrt 2007
    De consultatie is gesloten, de uitnodiging naar clubbesturen (van de koepels) is verzonden, stuur m door naar je bestuur:

Uitnodiging van Ministerie van I&W:

Beste relatie,

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt de Regeling modelluchtvaartuigclubs of –verenigingen voor. Hiermee wordt een vergunningensysteem ingevoerd voor modelvliegverenigingen. De aanleiding hiervoor is de invoering van Europese regels voor de onbemande luchtvaart. Om de huidige mogelijkheden die er zijn voor het modelvliegen zo veel als mogelijk te behouden onder de Europese regels, wordt dit vergunningensysteem ingevoerd.

Graag organiseren wij twee informatieve sessies voor de clubs en verenigingen die te maken krijgen met de nieuwe regeling. Het doel van de sessies is om zo veel mogelijk uit te leggen wat de verwachtingen zijn van ILT met betrekking tot de vergunningsaanvraag en de inhoud van het handboek. Dit zou een positief effect moeten hebben op de kwaliteit van de aanvraag en daarmee de behandeltermijn van de aanvragen. Onderstaande wat uitganspunten voor deze sessies:

Informatie online bijeenkomsten

Datum: 11 en 18 april
    Tijd: 18:30 –20:00

Agenda:

Onderwerpen:

- Korte uitleg over de regeling
    - Waarom en wat wordt hiermee beoogd
    - Uitgebreide uitleg over de vergunning en het aan te leveren handboek en de verwachtingen van ILT
    - Ruimte voor vraag en antwoord

Aanmelden
    U kunt zich aanmelden:
    https://docs.google.com/forms/d/1xA...TpTo/viewform?pli=1&pli=1&edit_requested=true

Aanmelden kan tot 7 april.

Graag tot ziens op de bijeenkomst!

Rosanna El Banna
    Omgevingsadviseur Onbemande Luchtvaart & Schiphol Airport

5. ramses

ramses Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    21 sep 2008
    Ook wij vonden dit een goed en duidelijk betoog en hebben het samen met het betoog van de koepel ingediend namens onze club.
    Bedankt @Helikapoter voor het plaatsen hier op het mbf en de toestemming tot het delen ervan :thumbsup:

(de aangegeven huidige 146 reacties zijn overigens alleen de openbare reacties, de niet openbare reacties worden niet meegenomen in de telling)

Groeten, Ramses
    .

Helikapoter vindt dit leuk.
  6. alm

alm

Lid geworden:
    20 jun 2015
    Het is jammer dat er geen teller was die het aantal niet-openbare reacties in kaart bracht. Is nu gissen naar het totaal aantal reacties dat dit heeft opgeleverd.

ramses en Helikapoter vinden dit leuk.
  7. Thieu

Thieu Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    6 jan 2008
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 60 jaar!
    In mij andere hobby weet ik nog wat van bijvoorbeeld vaarregels en daar heb je tot een zeil/ motorboot van max.15 meter helemaal niets nodig. Het is zo krom als wat. Het échte probleem zijn de onwetende dronevliegers terwijl (het is al zo vaak gezegd) wij b.v. dit jaar alweer 60 jaar ervaring hebben en er 'nooit' iets gebeurd.

8. Aeroplaniga

Aeroplaniga

Lid geworden:
    3 jan 2021
    Nieuwe wetgeving / laatste nieuws

Update 14-03-2023:

Ontwikkeling regelgeving

De 3 koepels hebben de, voor hen finale, conceptversie van het handboek aangeboden aan het ministerie met de vraag voor een afspraak ter verdere afstemming. Die afspraak heeft helaas nog niet plaatsgevonden, waardoor nu de internetconsultatie parallel is gaan lopen. Zo staat de vraag open waarom alle clubs vrijwel identieke handboeken zouden moeten gaan aanleveren voor het verkrijgen van de vergunning. Ook de kosten voor het verkrijgen van de vergunning zal zeker onderwerp zijn.

De internetconsultatie over de nieuwe regelgeving liep tot 6 maart en is inmiddels dus afgesloten.

Het ILT houdt in april 2 online-informatiesessies over de nieuwe regelgeving, het handboek en de vergunning, open voor alle clubbesturen.

Het aanvragen van een vergunning is mogelijk vanaf 1 april tot 1 september.

Nieuwe wetgeving / laatste nieuws (modelvliegers.nl)

Laatst bewerkt: 19 mrt 2023
    wvr vindt dit leuk.
  9. jan brilman

jan brilman Forum veteraan

Lid geworden:
    27 sep 2002
    Alleen de besturen?

Dat is mij uit de uitnodiging niet duidelijk geworden; ik dacht dat het voor iedereen openstond?

jan.

10. helixer

helixer

Lid geworden:
    19 mei 2012
    Natuurlijk helemaal mee eens, maar toch even een kanttekening. Let wel, ik ga het nu hebben over drones tot 250gr. Multirotors en dus geen rc vliegtuigen. Zelf heb ik met zeer veel plezier een DJI mini 3 pro, waar je fantastische shots mee kan maken. In een cirkel rond Schiphol wil deze nog geeneens opstijgen. Technisch niet mogelijk, tenzij je de boel zou hacken natuurlijk, maar dat is strafbaar. Iets verder weg krijg je een waarschuwing en moet je aangeven dat je weet dat je daar niet kan vliegen, maar uiteindelijk kan je wel opstijgen. Nu dan: Het lijkt mij dat het technisch mogelijk moet zijn om verdere restricties in te bouwen en dat je zo rond Schiphol niet hoger kan vliegen van zeg maar 30mtr en zo nooit met het vliegverkeer in aanraking kan komen. Technisch allemaal mogelijk dus.

Regelgeving voor multirotors en rc vliegtuigen en zeker voor vliegclubs zou gescheiden moeten zijn, maar daar waren we het al veel langer over eens. Ik heb ongelofelijk veel plezier met mijn DJI mini 3 pro en DJI mini 2, een prachtig stukje techniek. Op het ogenblik ligt het vliegen met vliegtuigjes even helemaal stil bij mij en maak ik ontzettend veel gebruik van mijn drones.

Groet, Helixer

11. AHoogendijk

AHoogendijk PH-SAM

Lid geworden:
    24 mei 2012
    En die heb je wel netjes geregistreerd?

12. helixer

helixer

Lid geworden:
    19 mei 2012
    Jazeker geregistreerd en op alles netje een ID stickertje, dat moet sowieso als er een camera opzit, plus een cursus gedaan A1 en A3, want ik heb ook flink wat vliegtuigen staan en ook drones die boven de 250gr komen.

AHoogendijk vindt dit leuk.
  13. AHoogendijk

AHoogendijk PH-SAM

Lid geworden:
    24 mei 2012
    :thumbsup:

Dat vergeten er veel, zelfs in droneblaadjes vergeten ze dat de camera onder de 250 gram er voor zorgt dat je moet registreren.

MicropropSport vindt dit leuk.
  14. helixer

helixer

Lid geworden:
    19 mei 2012
    Ach, mijn ervaring is dat er vreselijk veel drones verkocht worden en uiteindelijk werkloos op de plank liggen. 1x een rondje boven het huis gevlogen en mee op vakantie en de lol is er bij velen alweer vanaf. Als je leuk wil filmen zou je ook moeten monteren en daar hebben de meeste, is mijn ervaring, niet zoveel zin in. Ze openen een kanaal op YouTube en er staan vervolgens 2 of 3 filmpjes op. Uiteindelijk staat de hele boel een jaar later op marktplaats. Ik vlieg ook in opdracht, puur hobbymatig hoor, tegen een kleine vergoeding, maar alles bij elkaar gaat er een hoop tijd inzitten. Bij verreweg de meeste drone opnames kom ik niet hoger dan een meter of 20, vaak nog lager, ik ben niet zo een hoogvlieger. Het gaat mij meer op het perspectief van de opnames en de prachtige beelden zonder dat je de camera ziet bewegen wat je bij een smartphone wel altijd ziet.

Voorbeeld:

Laatst bewerkt: 20 mrt 2023
    HeliKoper, MicropropSport en AHoogendijk vinden dit leuk.
  15. Aeroplaniga

Aeroplaniga

Lid geworden:
    3 jan 2021
    Citaat:
    Let op: De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) kan aanvragen van een vergunning momenteel niet binnen de normale behandeltermijn verwerken. Dit komt door onvoldoende capaciteit binnen de organisatie. De ILT doet er alles aan om deze situatie zo snel mogelijk te verbeteren.
    Bron: Inspectie Leefomgeving en Transport

Je zou toch zeggen dat we hier samen uit moeten kunnen komen, binnenkort.

16. alm

alm

Lid geworden:
    20 jun 2015
    De overheid maakt alles veel te ingewikkeld, ze veroorzaken meer problemen dan ze oplossen door gedrochten van regels en wetten in het leven te roepen die onuitvoerbaar zijn of veel te belastend zijn voor de instanties die het moeten regelen. Dit nog afgezien van het feit dat deze hele vergunningentoestand veel te belastend is voor de modelvliegclubs. :frustie::hammer::mad:

17. Aeroplaniga

Aeroplaniga

Lid geworden:
    3 jan 2021
    Het blijkt dus nu voor beide partijen te belastend te zijn: modelvliegclubs én de overheid. Ik hoop dat de conceptversie van het handboek het haalt en dat zodoende wellicht de werklast én de kosten voor de vergunning omlaag kunnen.

Laatst bewerkt: 28 mrt 2023
  18. Bruno van Hoek

Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Komt nog bij dat er naast het RC vliegen nog altijd kleine, maar actieve, groepen zonder RC vliegen.
    Die komen we in het verhaal helemaal niet tegen en deze worden in de beoefening van hun sport minstens zo ernstig, zo niet nog ernstiger, benadeeld.

Laatst bewerkt: 29 mrt 2023
    Peter Den vindt dit leuk.
  19. Berto

Berto verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Goh, wat een verrassing, ik ken ze niet anders........

Jonkje en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  20. Xantip

Xantip

Lid geworden:
    18 jun 2018
    Vallen die ook niet buiten de Europese wetgeving? Kortom heeft die groep uberhaupt beperkingen?

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina