regen en wind

• Topicstarter Topicstarter kastelein
  • Startdatum Startdatum
K

kastelein

Guest
geachte mensen

ik zou graag willen vliegen maar tot welke windkracht kan je vliegen en als het regent kan je dan ook nog vliegen outdoor (als het toevallig gaat regen dan he ik ben niet zo gek dat als het regent ook ga vliegen )

met vriendelijke groeten

Rinaldo

(Vraag 1) Wat is wind?
(antwoord) wind is een verplaatsing van lucht

(vraag 2) Wat doet een vliegtuig ten opzichte van de lucht?
(antwoord) Het verplaatst zich ten opzichte van de lucht.

Trek nu zelf je conclusie.

De regen is niet goed, het model zal er wel tegen kunnen, maar dat water kruipt ook in je electronica en dat kan fataal zijn hiervoor met alle nare gevolgen van dien.

Met hoeveel wind je nog kan vliegen hangt inderdaad helemaal af van je vliegtuig, de motor en niet minder belangrijk van jezelf. Hoe goed kan je vliegen en hoe goed heb jij je model in bedwang! Er zijn modellen die met windkracht 6 nog prima kunnen vliegen maar dan moet er wel een goede piloot aan de knuppels zitten. Andere modellen kunnen bij windkracht 4 nog maar net de lucht in en weer alleen met een goede piloot aan de knuppels.

Veruit de meeste modellen kunnen best een beetje regen hebben, dat is het probleem niet. Het probleem zit meestal in de zender. Als je daarmee in de regen staat kan er water via bijvoorbeeld de knuppels naar binnen komen. En water in de zender is meestal niet best. Ben je aan het vliegen en gaat het regenen, landt dan zo snel mogelijk en zorg ervoor dat vooral de zender droog blijft.

bedankt voor de tips gelukkig ben ik niet zo gek was alleen benieuwd regen dus gauw inpakken en wind gaat wel tot 4 kan ik daar rekening mee houden

Gerard_nl zei:
welke gek gaat nu in wind en regen vliegen ;)

Wind, ja regen, nee.
Gisteren voor het eerst een model terug gelegd in de auto omdat het niet te doen was om ermee te vliegen vanwege de wind.

Hoi,

Het is juist leuk en spannend om te vliegen in wind en regen en wat dag je van sneeuw.

Plastick zak om de zender, een paraplu met vriendin en gaan met die :banana:

Natuurlijk zijn er grenzen

NW-storm met een speedzwever op het duin zweven kan erg leuk zijn. Met een parkflyer midden in de stad vliegen met windkracht 5 is niet te doen (meestal).

regen ligt er vooral aan of je model water opneemt (word ie nogal zwaar van...). en of alle elektrozooi (spat)waterdicht verpakt zit. Natuurlijk moet je je zender (en eventueel jezelf) ook droog houden :).

Weet je, wind hoeft geen probleem te zijn. Bij ons op de club zeggen ze altijd dat er met wind goed te vliegen is (windkracht 4 bijvoorbeeld). Anders zouden de Zeeuwen en mensen die aan de kust wonen vaak thuis kunnen blijven.

Wat wel belangrijk is dat de wind constant waait, dus niet van die rukwinden of windvlagen want dat kan bij het opstijgen of landen fataal zijn. Als de wind plotseling opsteekt of nog erger weg valt dan kun je het met het corrigeren weleens erg moeilijk hebben.

Ik heb bij een flinke bries leren vliegen en dat is best leuk. Soms kun je zoveel gas terug nemen dat je kist bijna stilhangt in de lucht. (Op veilige hoogte natuurlijk).

Regen vindt ik minder prettig want je moet je zender en je spulletjes afdekken.

wind is absoluut geen probleem, behalve als hij te sterk is. En het is ook hanidg als je zegt welk vliegtuig je in die wind zou willen laten vliegen

Wind is niet zo'n probleem. De 1e F3A-C wedstrijd van dit seizoen had men een windmeter bij zich en meette (mat?) men direct voor mijn vlucht 6bft. Toch gevlogen met een 90cm 650 gram electrokistje. Wel eentje met voldoende vermogen.

Wind wordt pas lastig als je kist echt veel te licht is (onder de 500 gram wordt het lastiger) en/of als de wind turbulent is.

Of regen lastig is; hangt van je model af. Met de meeste modellen zou je nog door stortbuien kunnen vliegen; immers de ontvanger zit niet open en bloot op het toestel en het water wat eventueel het toestel inlekt, komt er op andere punten weer uit.. de ontvanger ligt niet vaak echt op de bodem, dus nat worden zal hij niet zo snel. Servo's kunnen wel wat water hebben.

Je zender is inderdaad het probleem. Je kunt bij bv. Robbe/Futaba ook plastic kappen kopen die je over je zender kunt zetten, waar je handen weer onder kunnen. Zo blijft je zender droog.

Toch; als het hard regent zal het toch echt lastig worden. Je ziet je model al minder goed, krijgt water in je ogen, enzovoort. Als het _echt_ regent, zul je mij niet zien vliegen.

Als het een beetje druilt, wel. Heb het afgelopen jaar zelfs wel eens met hagel staan vliegen (begon te hagelen direct nadat ik was opgestegen); niet prettig.

Gerard_nl zei:
welke gek gaat nu in wind en regen vliegen ;)

ik :P

zojuist nog met den diablo in regen en wind gaan vliegen :P
is natuurlijk een outdoor shock, dus hing eigenlijk hele tijd stil in de lucht (tegen wind in natuurlijk)

wind vormt voor mij toch geen bedreiging....
Ik vind het zelf soms leuker als er wat wind is,moet je wat meer corrigeren enz :lol: + landen gaat beter vind ik ,snelheid is er vlugger uit tegen de wind in en je kan je model mooi(-er) landen enz(als de wind constant is).
Regen ,daar doe ik niet aan mee:p dan laat ik mijn modellen(met pijn in men hart) toch maar op hun plaats staan :)

mvg sven

Tot wanneer denken jullie dat een Cessna 182 kan gaan, er is vandaag een windkracht van 2 beaufort, zou dit kunnen?

Windkracht twee waait het bijna altijd in wel in onze landjes. Wanneer is het echt windstil??
Eerder heb ik al opgemerkt dat de mensen in Zeeland en aan de kust bijna altijd met wind te maken (te kampen) hebben.
Met windkracht 3 is er nog best te vliegen met zo'n kist lijkt mij. Onregelmatige wind is wat moeilijker, maar als het even te hard waait, dan draai je gewoon nog een extra rondje.
Ook dat is steeds afhankelijk van het type toestel, het gewicht en je motorvermogen.
Verder leer je steeds beter om te gaan met wind, in het begin waaide het al snel te hard voor mij maar nu maakt het allemaal niet zoveel meer uit.
Toegegeven een Piper bijv. vlieg je toch het liefst met wat rustiger weer.

Voor mij is het belangrijker dat het droog blijft. Voor vandaag heeft onze Brabantse weerman Theo Verschuren hoopvolle berichten.

Gisterenmiddag ook gevlogen, in windkracht 2-3 met heel lichte motregen, dat gaat prima, alleen beetje natte voeten gekregen :lol:
125cm span, Clark-Y schouderdekker met een 4cc motor.

Wat een dag, vandaag zou ik met stijn(tip) m'n maiden gaan vliegen. We kwamen op het veld, het was bijna windstil. Alles gereed gemaakt, toen waren we klaar omte gaan vliegen, en in een keer stak er een wind op. We konden niks, alleen met de easystar van stijn hebben we gevlogen. Jammergenoeg kon ik niet vliegen, maargoed, we gaan een andere keer wel vliegen!

Tja, wind moet je je gewoon niet teveel van aantrekken. Belangrijkste is dat je niet te ver weg vliegt en vooral ook niet recht over jezelf heen (je ziet in beide gevallen niet meer wat je doet :oops:)
Ik vlieg met eenvoudige modellen van 1,5 meter brandstof tot en met pak 'm beet windkracht 6. Als het onregelmatige wind is moet je gewoon wat meer snelheid houden :wink: En verder: die knuppels zitten natuurlijk niet voor niets op je zender 8O

Stefan

Nou ja die Stefan vliegt het liefst met windkracht 87 (bij wijze van spreken). Het kan hem niet hard genoeg waaien.
Goed, ieder zijn plezier.
Vliegen met wind is leerzaam en spannend.
Niet bang zijn, gewoon proberen. Maar er is al genoeg over "geauwebed"" denk ik. Gewoon doen!!

Back