regen en wind

• Topicstarter Topicstarter kastelein
  • Startdatum Startdatum
Meestal is de wind op zich het probleem niet, maar met wind komt ook turbulentie. En daar heb ik ook een hekel aan.
Het vliegen is dan nog geen probleem, maar als je dan laag gaat vliegen om in te zetten voor de landing, dan kan je grote problemen tegen komen.
B.V. dat je kist ineens 90graden op z'n kant ligt (ik overdrijf niet). Corrigeer dat maar eens als de snelheid er uit is.
En met regen vliegen dat is "not done", water in je app. is funest. Ik wil mijn spul heel houden en wacht tot de bui over is of ga naar huis, tot mooi weer.

Vandaar mijn opmerking: snelheid houden :wink:

Uitmelken hoeft niet, je kan de kist met zo veel wind rustig "aan de grond vliegen". Grondsnelheid is dan nog steeds laag... Kost wel wat oefening, maar het is prima te doen. Owja, laat ook vooral je motor wat harder stationair draaien, zonder motor wordt het toch lastig om de kist nog fatsoenlijk op het veld te krijgen met windkracht 5/6... Persoonlijk geef ik graag les in harde wind, dan zie je of iemand het vliegen echt beheerst :wink: Dat is pas het moment waarop je moet sturen. (is net hetzelfde als dat je met een krakkemikkege underpowerde schefe kist het beste leert liegen :lol:)

Stefan

Thobo6 zei:
Tot wanneer denken jullie dat een Cessna 182 kan gaan, er is vandaag een windkracht van 2 beaufort, zou dit kunnen?

Ik mag hopen van wel, want dat is voor Nederland doende niet veel :)

Ik neem aan van wel, ik ken de 182 niet, maar zoals al eerder werd gezegd. Is het een constante wind? Zijn het korte rukwinden, hoe goed zijn jouw flightskills....

Als ik soms in mijn tuin sta denk ik... Aagghh het waait niet zo hard, maar dan kom ik op de club en dan waai je bijna om....

Gewoon een kwestie van proberen en doen. Iedere keer een stapje meer (als er een instructeur naast je staat werkt dit principe vrij goed). Uiteraard moet het wel reeel blijven. Mijn eerste vlucht was met windkracht 4/5.

HEt lijkt mij ook best leuk om met een Easystar met Windkracht 7 te vliegen, maar reeel is het niet ;) met een speed400 motortje.

Met Windkracht 5 duurt het al minuten voordat hij behoorlijk stuk heeft gevlogen en vervolgens ga je met de wind mee en dan heb je hetzelfde stuk in 10 seconden afgelegd :P

Je zal vanzelf wel merken, hoe meer ervaring je krijgt, hoe minder je je wat van de wind aantrekt. Athans zo gaat het bij mij, zolang het maar niet regent vlieg ik in principe.

Iedere keer zie je op onze club weer een ware sprint onstaan zodra het regend. Binnen no time zijn of alle vliegtuig afgedekt, of compleet weggehaald....

Back