Regner ketel en Neptun

Gewoon messing nemen, ik ga er vanuit dat je maar een enkele keer gaat draaien.
Een medebouwer had ooit messing gebruikt aan / in de ketel en dat brak af na vele uren nat en warm en die was niet blij met de reparatie.
Maar een stoomleiding is natuurlijk niet zo moeilijk om die opnieuw te maken.
 
Gewoon messing nemen, ik ga er vanuit dat je maar een enkele keer gaat draaien.
Een medebouwer had ooit messing gebruikt aan / in de ketel en dat brak af na vele uren nat en warm en die was niet blij met de reparatie.
Maar een stoomleiding is natuurlijk niet zo moeilijk om die opnieuw te maken.

Zoals baggeraar schrijft, gewoon messing nemen. Vele stoomappendages in het grootbedrijf zijn in messing.
Daarbij, komt dat men vroeger niet moeilijk deed over de kwaliteit.
Verder, alle schroef- en flensverbindingen van Regner zijn in messing, zie hun catalos.
Al je vragen worden beantwoord in deze catalogus.
Of beste Blauwwinde heb je deze nog niet besteld?
Voor jouw informatie een scan bijgevoegd over flenzen uit hun gedetailleerde catalogus.
 

Bijlagen

Vele stoomappendages in het grootbedrijf zijn in messing.
Dat ben ik echt niet met je eens.
Dat is allemaal van brons.
En anders van zoals ze dat noemden zacht gegoten staal.
Momenteel ben ik druk met wat anders, anders zou ik het in "het stoombesluit" gaan opzoeken.
 
Toch nog een aanvulling anders staat het zo van welles/nietes.
Artikel 21 van de stoomwet 1962.

Boven de 3 atm is gietijzer verboden als de afsluiters/kranen in verbinding staan met de vloeistofruimte van de ketel.
Appendages zijn dan van gietstaal, smeedstaal en brons.
Brons echter alleen onder een temperatuur van 214˚.




Daarbij, komt dat men vroeger niet moeilijk deed over de kwaliteit.
Daarom klapten ketels nogal eens uit elkaar en is het stoomwezen in het leven geroepen om na te zien op materiaal en het juiste gebruik etc etc.
Ga je nu met modelstoom net zo verder met knoeien, wordt dat vanzelf ook een keer verboden.
Kijk naar wat er gebeurt met de "drones" en hoe de normale helivliegers daar last van hebben.
Regels voor ketels in treinen zijn er al, want geen organisatie wil een gevaarlijke ketel met een heleboel mensen er om heen.
 
Toch nog een aanvulling anders staat het zo van welles/nietes.
Artikel 21 van de stoomwet 1962.

Boven de 3 atm is gietijzer verboden als de afsluiters/kranen in verbinding staan met de vloeistofruimte van de ketel.
Appendages zijn dan van gietstaal, smeedstaal en brons.
Brons echter alleen onder een temperatuur van 214˚.





Daarom klapten ketels nogal eens uit elkaar en is het stoomwezen in het leven geroepen om na te zien op materiaal en het juiste gebruik etc etc.
Ga je nu met modelstoom net zo verder met knoeien, wordt dat vanzelf ook een keer verboden.
Kijk naar wat er gebeurt met de "drones" en hoe de normale helivliegers daar last van hebben.
Regels voor ketels in treinen zijn er al, want geen organisatie wil een gevaarlijke ketel met een heleboel mensen er om heen.

Vraag:
Waar slaat deze laatste opmerking op?
Heeft mijn opmerking over het groot stoombedrijf te maken met vliegtuig/dromes of stoommodelbouw????

Nu inhoudelijk.
Bij een temperatuur van 214˚C hoort een verzadigde stoomdruk van ongeveer 21 bar.
Ik schrijf niet ALLE maar VELE stoomappendages zijn uit messing.

Lees volgend deel c1::

APPENDAGES, DIE OP DE DAMPRUIMTE VAN EEN KETEL ZIJN AANGESLOTEN EN APPENDAGES, DIE IN LEIDINGEN VOORKOMEN
a) gietijzeren afsluiters zijn toegestaan voor werkdrukken tot en met 3 bar
b) gietijzeren afsluiters zijn bij werkdrukken hoger dan 3 bar alleen toegestaan indien de som van 6 x de werkdruk in bar + de doorlaat in mm kleiner is dan of gelijk is aan 150
c) gietijzeren kranen zijn geheel verboden indien gietijzeren afsluiters of kranen niet mogen worden toegepast, kunnen wel afsluiters of kranen van brons, messing, koper, taai gietijzer (nodulair gietijzer) of staal worden gebruikt; hierbij gelden echter de volgende beperkingen:
c1) het gebruik van brons, messing en koper is verboden indien de temperatuur hoger is dan 214°C; taai gietijzer mag worden toegepast tot een temperatuur van 350°C; bij hogere temperaturen en drukken moeten dus stalen appendages worden toegepast.
c2) het gebruik van kranen van brons, messing, koper en taai gietijzer of staal is, ongeacht de diameter, toegestaan voor werkdrukken tot en met 3 bar en bij hogere drukken, indien de som van 6 x de werkdruk in bar + de doorlaat in mm kleiner is dan of gelijk is aan 150; wanneer de uitkomst van deze formule groter is dan 150 moeten afsluiters worden gebruikt tot en met 20 mm doorlaat kunnen onverpakte kranen worden toegepast, kranen boven 20 mm doorlaat moeten met pakking zijn afgedicht; bij kranen met een doorlaat boven 32 mm mag de plug niet uitsluitend door de pakkingdrukker in het huis worden opgesloten gehouden, maar moet bij het losnemen van de pakkingdrukker op zijn plaats worden gehouden door een deksel.

Dus waarom denk jij, dat de zuigerstoommachines werken met een druk van 16bar of lager?.

Volgende discussie graag op "vestingdagen" zodat wij anderen niet behoeven lastig te vallen.
Henk
 
Ik schrijf niet ALLE maar VELE stoomappendages zijn uit messing.
Niet op hijskranen, niet op heiketels, niet op walsen, niet aan boord van schepen, niet in gemalen.
Eigenlijk helemaal niet in het grootbedrijf.

In mijn stoomwet wordt messing niet eens genoemd, dat gebruik je alleen als antislip op traptredes.
 
Dat is geen messing in het grootbedrijf, echt niet.
Alleen messing en brons hebben nagenoeg dezelfde kleur, wellicht laat je je daardoor misleiden.
 
Niet op hijskranen, niet op heiketels, niet op walsen, niet aan boord van schepen, niet in gemalen.
Eigenlijk helemaal niet in het grootbedrijf.

In mijn stoomwet wordt messing niet eens genoemd, dat gebruik je alleen als antislip op traptredes.

Dat weet ik, vandaar het eerder uitgebreide antwoord over het toelaten van materialen voor de appendages.
Dat is geen messing in het grootbedrijf, echt niet.
Alleen messing en brons hebben nagenoeg dezelfde kleur, wellicht laat je je daardoor misleiden.
Dat is geen messing in het grootbedrijf, echt niet.
Alleen messing en brons hebben nagenoeg dezelfde kleur, wellicht laat je je daardoor misleiden.
 
Ik ben wel doof, maar niet blind.
Discussie gesloten.
Henk

Gisterenavond nogmaals mijn leerboeken geraadpleegd.
Je hebt gelijk.
Sorry voor mijn ondoordachte reactie.
 
Laatst bewerkt:
De discussie wordt hier inmiddels net zo heet als de stoom zelf.....

Ik had inderdaad gelezen dat Regner zelf ook messing gebruikt vandaar mijn oorspronkelijke vraag ze een speciale legering gebruikte of dat messing van conrad ook goed is. Inmiddels de bevestiging gekregen dat gewoon messing voldoende is voor een flens in de leiding.
 
Geaccepteerd Henk.
Nooit te oud om te leren.
Lekker verder bouwen en de opgedane kennis bewaren.

Over leren.
Afgelopen zaterdag 09.09.2017, tijdens ons bezoek aan Londen de ST Portwey kunnen bezoeken.
Dit is een 90 jaar oude stoomsleepboot.
Zij heeft 2 compound machines, elk met een eigen schroef.
Het wordt nog leuker. Alleen de smeerleidingen waren in messing.
In dit oude schip was het verschil tussen het messing van de smeerleidingen en de bronzen appendages goed te zien.
Overigens, alle stoomleidingen waren in koper.
Voor informatie, zie www.stportwey.co.uk
Nooit te oud om te leren.
 
Back
Top